kysymys asd:stä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
juhoyk
Sisäänajossa
Sisäänajossa

kysymys asd:stä

Viesti Kirjoittaja juhoyk »

En tiedä onko satakaksnelosen peräs jotain vikaa vai mistä johtuu. Tossa oon muutaman kerran vaan ihmetelly ku asd:n valo syttyy ihmeelisiss paikois. Esimerkiks viime viikolla kun tuli ajettua vähä lujempaa autolla niin valo sytty ku kerty vauhtii enemmän ja joskus enemmin vilautellu ku oon lähteny jostain satasen vauhdista ohittaan ja tiputtanu kickdownilla pienemmälle. Ett kiinnostais tietää mistä moinen ilmiö johtuu?

Ite oon miettiny ett voisko olla jos takakelkan kumit on väleet niin pääsee sen verran liikahtaan ku tiputtaa pienemmälle mutta se ei oikeen selitä miks kovemmas nopeudes syttyy. Entäs voiko vanhat öljyt vaikuttaa jotenki perän toimintaan?

Olis kiva kuulla mielipiteitä ett mikä tohon hommaan on syynä. Kiitos mielipiteistä jo näin etukäteen.
C250-98
JuriPotkuri
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja JuriPotkuri »

Semmonen tuli mieleen että onko sulla "sekarengastus"? Sehän sekoittaa ainakin ABS systeemiä. Voisko olla? :roll:

Terv. Juri
Maalla, merellä ja ilmassa...
veskola
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Toi todennäköisesti johtuu siitä, kun ABS anturi ei saa kunnollista signaalia suuressa nopeudessa ja pyörien joustaessa kuopissa. Vika on siis lähinnä etuantureissa, joiden nopeuteen tietokone vertaa perämurikan nopeutta.

itsellä oli juuri samanlainen vika. ASD valo syttyi käytännössä aina kun nopeus ylitti ~138 km/h. Kun etunapojen ABS hammaskehät putsasin rusteesta tuo nopeus laski 105 km/h kohdille. Näin kävi koska kehästä poistui metallia putsauksen yhteydessä.

- Tarkista että etupyörien laakerit ovat juuri oikealla kireydellä, väljät laakerit päästävät ABS hammaskehän heilumaan suhteessa anturin kärkeen
- Puhdista ABS anturit sekä hammaskehät.
- Poista materiaalia ABS anturin kiinnityspisteestä siten, että anturi tulee lähemmäksi hammaskehää:

Kuva

Tuon materiaalinpoistamisen jälkeen ei ole ASd eikä ABS valo enää syttynyt vaikka autoa on revitelty miten tahansa kuoppatiellä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti

Viesti Kirjoittaja AM »

Onko tuo syttynyt valo siis ASD valo vai kolmio keskellä mittaristoa? Ihmettelin vain kun sanoit että valo vilahtaa, yleensähän tuo ASD vikavalo ei sammu itsestään ilman sammutusta tai vikojen nollausta.
veskola
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

AM kirjoitti:Onko tuo syttynyt valo siis ASD valo vai kolmio keskellä mittaristoa? Ihmettelin vain kun sanoit että valo vilahtaa, yleensähän tuo ASD vikavalo ei sammu itsestään ilman sammutusta tai vikojen nollausta.
Nopeusmittarissa oleva valo on syttynyt ilmaisemaan luistoa ja se sammuu kun tietokoneen mielestä luisto on päättynyt. Juuri siinä tilanteessa kun ABS anturit menettävät hetkittäin signaalinsa se tulkitaan luistoksi. Mikäli yhdeltä anturilta tulee nolla nopeutta ja kahdelta 120 km/h, silloin ASD jää vikatilaan lopullisesti kunnes se on kuitattu, ja alareunan vikavalo jää palamaan.

Luulen että tässä tarkoiteaan ASD valolla juurikin mittarin luistovaloa, joka usein tulkitaan ASD valoksi. Kojetaulussa on ASD vikavalo. Minäkin kirjoitin "ASD-valo" kun tarkoitin nopeusmittatrin luistovaloa, joka ilmaisee ASD perän kytkeytymistä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
juhoyk
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja juhoyk »

Joo tarkotin justiinki sitä valoo keskellä nopeusmittaria. Auto ei ole sekarenkailla. Täytyy viikonloppuna ottaa ja kattoo sinne etupäähän jos sieltä vaikka jotain löytäis.
Kiitos Veskolalle. Noilla vinkellä varmaan saan ton ongelman ratkastuu täytyy vaan löytää joku rauhallinen tienpätkä niin pääsee näkeen sitt että onnistaako.
C250-98
karhut
Sisäänajossa
Sisäänajossa

nopeusanturi

Viesti Kirjoittaja karhut »

Mä tartten nopeustietoo bensankulutusmittariin. Jotain sykettä vain, mä kalibroin sen itse sitten vastaamaan nopetta. Jos ASD tai ABS systeemit tarvii kanssa nopeustietoja, niin saisinko mä sen noista? Osaisko joku sanoa, että mikä johto ois paras? mieluiten kuivasta paikasta , vaikka ABS yksikön läheltä, kuin sieltä jarrun seudulta.
Jani R-K
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

abs eculta tulee asd purkile 3 nopeustietoa.

1 navasta takapyörien keskiarvo nopuden mukainen, 3 oikea etupyörä ja 5 vasen etupyörä.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Vastaa Viestiin