M103:n vuosia kestänyt käyntiongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: La 22.03.2003 11:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

M103:n vuosia kestänyt käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

Täytyypä jakaa tämä forumilaisten kanssa. Vika, josta kirjoitin täällä jo jokunen vuosi sitten. Hankin 2001 omistukseeni Suomi-auton, W126 -90 300SE:n, M103-koneisen (alkuperäinen katiton 3-litrainen kutonen). Jossain vaiheessa koneessa ilmeni toisinaan vika, että hidastettaessa vaikkapa risteykseen, kärry sammui, mutta käynnistyi siitä ja saattoi toimia pitkänkin aikaa ongelmitta. Autoa tutkittiin ja hutkittiin, mutta mitään vikaa ei löytynyt. Pari vuotta sitten suivaannuin, kun sammuilu lisääntyi. Olin jo itsekin vakuuttunut, että 300 tkm:n kohdalla ruiskun ilmamääränmittarissa kaasuläpän asentotunnistin veteli viimeisiään, ja säätöyritykset olivat vain tekohengitystä. Asentopotentiometrivikojen kanssa olin tehnyt lähempää tuttavuutta, kun olin ässän rinnalla jonkin aikaa omistanut -89 Audi 80 2.0E:n.

Ässä meni Helsinkiin Bosch-erityistuntijalle. Siellä vaihdettiin uusi ilmamääränmittari, mutta vika ei tullut kuntoon. Puolen vuoden ajan kärryä säädettiin. Aina välillä se oli kotona kokeiltavana ja taas pari viikkoa pajalla. Pahimmillaan autossa oli ikään kuin kaksi tyhjäkäyntiä. Kun lähti kylmänä ajamaan, niin tyjäkäyntikierrokset pysyivät normaalissa, mittarin mukaan n. 700 k/min. (mittarin näyttämä reilut 500 k/min. automaatin D-asento päällä). Kun sitten lämmenneen moottorin sammutti ja käynnisti uudelleen, niin joka kerta kierrosluku olikin 1000 k/min tai jopa enemmän. Tarkoittaa käytännössä sitä, että esim. valoissa täytyi jo jonnin verran polkea jarrua ryömimisen estämiseksi.

Itse kokeilin uutta, mutta ystävällisesti paikallisesta firmasta lainaksi saatua tyhjäkäyntimoottoria sen seitsemän kertaa. Tulos: ei vaikutusta. Asiantuntija kokeili käytettyä, mutta toimivaa ohjainlaitetta (siis aivoboxia), mutta sekään ei vaikuttanut. Lopulta helsinkiläisfirma nosti kädet pystyyn ja totesi, että heiltä loppuu keinot. En ollut maksanut kuin sen uuden ilmamääränmittarin asennuksineen, mikä ei tosin ollut halpa satsaus.

Vein auton nurmijärveläisellä (ennestään tutulle) Bosch-asiantuntijalle, joka totesi, että helsinkiläinen korjaaja oli särkenyt uuden ilmamääränmittarin. Hän tilasi hesalaisten piikkiin uuden ja asensi sen. Nyt auton luonne hiukan muuttui. Ei ollut enää kahta tyhjäkäyntiä, mutta aina silloin tällöin, kun autoa hidasti kävelyvauhtiin, kierrosluku veivasi nollan ja tuhannen väliä muutaman kerran. Lisäksi jos auton kaasua ryntäytti paikallaan automaatin D päällä, se yleensä tumppasi eli sammui. Samoin tyhjäkäynnillä ja automaatin vapaa-asento päällä (tai P), jos kaasua "näpäytti" niin, ettei se noussut juuri yli 1000 k/min., niin kierrosluku painui silmänräpäykseksi lähelle nollaa ja palautui siitä ohjekierroslukuunsa. D silmässä auto olisi tällä kaasun käytöllä siis lähes aina sammunut.

Tätä vikaa kestin viime kevääseen saakka, kunnes vein ässäni erään M-B-omistajakontaktini kehotuksesta espoolaiselle, Mersuihin erikoistuneelle korjaajalle, joka oli kiinnostunut tästä viasta. Hän on kunnolla perehtynyt ässään sielunmaailmaan. Korjaaja on testaillut käytetyillä osilla autoa. Välillä se on toiminut parikin päivää hienosti, ja korjaaja on ollut soittamassa, että nyt vika löytyi, mutta sitten kierrosluvun souvaaminen onkin taas palannut. Viimeksi pari viikkoa sitten kuulin, että autossani on kokeiltavana vähän ajettu, purkuauton, koko ruiskupaketti - ja vika jatkuu. Korjaaja sanoi, että kokeilee seuraavaksi pa-pumpun relettä, ja ellei se auta, niin sitten vikaa aletaan etsiä auton johtosarjasta.

Pari Vehon sähkäriä on konsultoinut tätä espoolaista korjaajaa, mutta hekin ovat lopulta todenneet, että vika on tosi spuuki.

Informoin täällä lisää, jos vika joskus oikeasti paikallistuu. Korjaaja itse on sitä mieltä, että kyllä se saadaan lopulta ajettua nurkkaan.
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Avatar
AAVEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: La 29.09.2007 18:18

Viesti Kirjoittaja AAVEE »

Kuullostaapa hyvinpitkälti ylijänniterelevialta.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Täältäkin ääni YJ-releelle.
Itselläni oli coupessa 2vuotta sellainen vika, että kierrosluku laski aina turhan alas kun pysähtyi paikalleen keppi D-asennossa ja koko auto tärisi.

Vaihdoin sitten YJ-releen tänäkesänä ja ongelma katosi ja auto toimii 8)
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: La 22.03.2003 11:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

Vian tekee yhä haasteellisemmaksi se, että uutta ylijänniterelettäkin on kokeiltu samoin sytytyksen säätöyksikköä, jotka molemmat tuntuivat hyvin mahdollisilta vian aiheuttajilta. Imuvuodot on tsekkattu useaan kertaan. Koneeseen on tehty pari vuotta sitten kunnon kansiremppa. Että aika monta mahdollisuutta on ruksattu veke.
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Avatar
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: La 22.03.2003 11:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

Kun viimeksi polttoainepumpun rele ja aiemmin kaikki, mitä edellä on lueteltu, on nyt kokeiltu, alkaa normaalit vian aiheuttajat olla sangen vähissä. Seuraavaksi mennään moottorin sähköjohtosarjaan. Mystinen on tämä vuosia kestänyt vika!
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Avatar
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: La 22.03.2003 11:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

Näyttää siltä, että meikäläisen 300SE:n osalta tälle ongelmalle voidaan toistaiseksi laittaa piste. Ässä toimii paremmin kuin koskaan minun aikanani (8 vuotta). Kaupunkiajossa hidastettaessa auto ei sammuile eikä kierrosluku jumppaile. Espoolainen osaaja sai ässän kuntoon erittäin täysipäiseen hintaan, johon sisältyi myös aivan finaalissa olleiden takaiskareitten ja -jousien vaihto. Itse ongelmaan tuli lääkkeeksi 80 tkm ajettu KE-paketti, ylijännitesuoja ja pa-rele sekä virranjakajan kansi pyörijineen. Autosta purettiin todellinen "pain in ass" :twisted: eli Laserlinen ajonesto, joka sekoitti kylmäkäynnistystä.
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Avatar
Voihanrontti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 789
Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Voihanrontti »

Hmm... onkohan kukaan ihan todellisesti saanut tuota m103 kutosta toosaa toimimaan kunnolla? Alakaa itellä nimittäin usko loppumaan mokoman paskaläjän kanssa...
Think Locally, Fuck Globally
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Voihanrontti kirjoitti:Hmm... onkohan kukaan ihan todellisesti saanut tuota m103 kutosta toosaa toimimaan kunnolla? Alakaa itellä nimittäin usko loppumaan mokoman paskaläjän kanssa...
Toimiva laitoshan se on. Broidin eukon liki 500 tkm ajettu 300SE pelaa ihan kuin uutena, oma ex-auto tais pari kertaa sammua risteyksessä ja pari kertaa humppas tyhjäkäynti (uudelleenkäynnistys nollasi tilanteen).

Tämä vastauksena kysymykseen, että onko.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vastaa Viestiin