200 cdi, piristystä+teoriaa

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
JKK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Su 09.07.2006 00:41
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja JKK »

Kytkimestä en osaa sanoa, mutta haluaisitko kertoa, millaisia lukemia dyno näytti operaation jälkeen ja ennen sitä? Itse olen menossa parin viikon kuluttua oman E220CDi:n (vm.2005) kanssa Karalalle vastaavaan softaukseen.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

hannun1 kirjoitti:...että oliko homma niin, että tähän 200 koneen päähän käy suoraan sekä 220, että 270 levy sekä asetelma? ...
Kyllä käyvät.
220,sen kytkinpaketti riittää kyllä.

Halpenee runsaasti, jos ostat tarvikkeena ja saat jonkun muun, kun vehon vaihtamaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

JKK kirjoitti:Kytkimestä en osaa sanoa, mutta haluaisitko kertoa, millaisia lukemia dyno näytti operaation jälkeen ja ennen sitä? Itse olen menossa parin viikon kuluttua oman E220CDi:n (vm.2005) kanssa Karalalle vastaavaan softaukseen.
Eipä tuota dynossa mittailtu, mutta ihan kivasti tuo alkoi kulkemaan. Jostain 170 hp ja 350 Nm lukemista se kaveri puhui ja tuumi, että vähän yläkireä pitää tuolle keppilaatikolle tuosta ohjelmasta tehdä, ettei ala täristämään.
Jtuikku kirjoitti:Kyllä käyvät.
220,sen kytkinpaketti riittää kyllä.

Halpenee runsaasti, jos ostat tarvikkeena ja saat jonkun muun, kun vehon vaihtamaan.
Jotain tuon suuntaista kaavailinkin. Kyselinkin jo yhdeltä tarvikemyyjältä, mutta homma jäi vähän auki, kun yhtäkkiä ei löytynyt muuta kuin tuo 200 oma kytkin jonkin verran alle 400 hintaan.

Vaidon suunnittelin tehdä itse, jos se ei vaadi mitään kalliita erikoistyökaluja. Lieneekö tuossa kaksoismassavautipyöräsysteemissä mitään sen kummempaa tuollaiseen perus kytkimeen verrattuna?
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Jostain 170 hp ja 350 Nm lukemista se kaveri puhui ja tuumi, että vähän yläkireä pitää tuolle keppilaatikolle tuosta ohjelmasta tehdä, ettei ala täristämään.
Mikä aiheuttaa tärinän ja mitä ongelmia se jatkossa voi aiheuttaaa. Multa auto uudelleen softattu ja vääntöä otettin lisää. Kuitenkin sen mitä kytkin kestää.
Nyt kun kiihdyttelee isommalla vaihteella niin meinaa vähän täristää.
Ja autona siis 200 CDI.

Oishan se kyllä paikallaan päivittää tuo kytkin ->220, niin sais otettua vääntöjä lisää.

P.S.
Kuinkan helposti muilla menee lastutetut vikatilaan kun ottaa pitkiä kaasupohjassa ajoja? Suljetulla alueilla tietysti. Tekee siis sen että kierroksia ei ota kun sen 3500. Sitten sammutus ja uudelleen käynnistys ja taas pelaa.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

simppa80 kirjoitti:
Mikä aiheuttaa tärinän ja mitä ongelmia se jatkossa voi aiheuttaaa.
2-massaisen vauhtipyörän jouset pohjaavat. Jyrinä edesauttaa kytkimen luistamista eikä muukaan voimansiirto taida tuosta tykätä.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1751
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Onko 220 cdi:n kytkin ja vauhtipyörä sama kuin 270 cdi:n ? . 270cdi:n vauhtipyörä ja kytkin maksaa kl:n kautta 1100e, odotus 4-6 vko.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Bomber4 kirjoitti:Onko 220 cdi:n kytkin ja vauhtipyörä sama kuin 270 cdi:n ? . 270cdi:n vauhtipyörä ja kytkin maksaa kl:n kautta 1100e, odotus 4-6 vko.
ei ole sama.
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

paloviita kirjoitti:
simppa80 kirjoitti:
Mikä aiheuttaa tärinän ja mitä ongelmia se jatkossa voi aiheuttaaa.
2-massaisen vauhtipyörän jouset pohjaavat. Jyrinä edesauttaa kytkimen luistamista eikä muukaan voimansiirto taida tuosta tykätä.
Onko tähän "lääkettä" olemassa? Auttaako kytkimen päivitys 200->220?
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Samahan sinne on laittaa suoraan se 270:n paketti. Kestää noin 500nm. :D

Olikos Tuikulla se 270:n paketti ceessä? Vai joko sekin on antautunut. :D
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

270 kytkinpaketti ja dmf jos ostamaan rupeaa.
Ei jää sitten kytkimestä kiinni.
Dmf saa pikana, jos kiire on. Minulle se tuli kolmessa päivässä.

Vitossa tuntuu tärinää 270 paketillakin.
3000-4000rpm. 3-4-5-vaihteilla.
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

tuikku kirjoitti:
hannun1 kirjoitti:...että oliko homma niin, että tähän 200 koneen päähän käy suoraan sekä 220, että 270 levy sekä asetelma? ...
Kyllä käyvät.
220,sen kytkinpaketti riittää kyllä.

Halpenee runsaasti, jos ostat tarvikkeena ja saat jonkun muun, kun vehon vaihtamaan.

:?: :?:

Eli paljon on eroa 220 ja 270 kytkimillä? Mitkä on raja-arvot? Ja tietämättömyyttäni:
Mikä on DMF, josta tuossa edellisessä vastauksessa mainittiin??
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2766
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

DMF=(Dual Mass Flywheel) Kaksoismassa vauhtipyörä.
W213 220d +W242 electric drive
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No joo, mistäs aloittaisin..

Simpalle sen verran, että aloittaisin sinun autossasi siitä, että vaihdattaisin softaa ihan enstexi.
Jos kiihdyttäessä menee vikatilaan, niin alapään syöttöjä on liikaa, vauhtipyörän tärinä vahvistaisi vielä tätä käsitystä.
Jos väännöt rajataan järkevälle tasolle, niin tärinä loppuu ja ahdinkin alkaa kestämään.

Jos vauhtipyörää ei vaihdata, eikä vakioahtimella ja suuttimilla kannatakkaan, niin pelkkä kytkinpaketin päivitys 220,sen kytkimeen riittää.
Vauhtipyörä kesti mulla hyvin pohjaamatta ylikin 400nm vääntöjä, kytkin oli se mikä ensin antautui.

270cdi,n kytkin ja vauhtis on ollut nyt kiinni yli kaksi vuotta.
Eli se tekee lähemmäs satatuhattakm.
Koko ajan on väännöt olleet ~500nm.
Ei vieläkään yritäkkään pohjailla.
Mulla on tosin max väännöt lähempänä 3000rpm,ää.
Mutta kovasti on välillä rankaistu, todella kovasti ja pitkiä matkoja.

Ohjelmassa on runsaasti erinlaisia mahdollisuuksia säätelyyn.
Ammattitaitoa edustaa se, joka saa tehoa ulos ilman epätoivottuja kylkiäisiä, tärinöitä ja vikatiloja...
Semmoinenkin mies on...

Vitolle sen verran ilkeilisin, että oletkos aivan varma, että tärinä tulee kytkimen suunnilta ?, vai olisikko mahdollisesti jokin muu paikka porsimassa.
Vaikka eihän tieten Vitossa mitään....
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

tuikku kirjoitti:.
No joo, mistäs aloittaisin..

Simpalle sen verran, että aloittaisin sinun autossasi siitä, että vaihdattaisin softaa ihan enstexi.
Jos kiihdyttäessä menee vikatilaan, niin alapään syöttöjä on liikaa, vauhtipyörän tärinä vahvistaisi vielä tätä käsitystä.
Jos väännöt rajataan järkevälle tasolle, niin tärinä loppuu ja ahdinkin alkaa kestämään.

Jos vauhtipyörää ei vaihdata, eikä vakioahtimella ja suuttimilla kannatakkaan, niin pelkkä kytkinpaketin päivitys 220,sen kytkimeen riittää.
Vauhtipyörä kesti mulla hyvin pohjaamatta ylikin 400nm vääntöjä, kytkin oli se mikä ensin antautui.

270cdi,n kytkin ja vauhtis on ollut nyt kiinni yli kaksi vuotta.
Eli se tekee lähemmäs satatuhattakm.
Koko ajan on väännöt olleet ~500nm.
Ei vieläkään yritäkkään pohjailla.
Mulla on tosin max väännöt lähempänä 3000rpm,ää.
Mutta kovasti on välillä rankaistu, todella kovasti ja pitkiä matkoja.

Ohjelmassa on runsaasti erinlaisia mahdollisuuksia säätelyyn.
Ammattitaitoa edustaa se, joka saa tehoa ulos ilman epätoivottuja kylkiäisiä, tärinöitä ja vikatiloja...
Semmoinenkin mies on...

Vitolle sen verran ilkeilisin, että oletkos aivan varma, että tärinä tulee kytkimen suunnilta ?, vai olisikko mahdollisesti jokin muu paikka porsimassa.
Vaikka eihän tieten Vitossa mitään....
Eli tarkennetaan sen verran että ei mene vikatilaan kiihdytettäessä. Vasta sitten kun vauhti on yli 200-210 ja kaasu ollut pohjassa pitkän aikaa. Ohjelman tekijä meinasi että syy tähän on:
Vähän jumittavat VNT-siivet turbossa aiheuttaa tuota vikatilaa ts. ahtopaine heittelee liikaa pyydetystä (alaspäin pidemmissä vedossa).

Ohjelmani on tehty nyt niin että ulos on otettu kaikki nykyisen kytkimen sallimissa rajoissa. Siinä on käytetty vääntökäyrää jota on leikattu keskeltä kytkimen keston takia.

Tekisi mieli dynossa käydä tuon kans niin saisi faktaa nykyisistä tehoista ja väännöistä.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

simppa80 kirjoitti: Eli tarkennetaan sen verran että ei mene vikatilaan kiihdytettäessä. Vasta sitten kun vauhti on yli 200-210 ja kaasu ollut pohjassa pitkän aikaa. Ohjelman tekijä meinasi että syy tähän on:
Vähän jumittavat VNT-siivet turbossa aiheuttaa tuota vikatilaa ts. ahtopaine heittelee liikaa pyydetystä (alaspäin pidemmissä vedossa).

Ohjelmani on tehty nyt niin että ulos on otettu kaikki nykyisen kytkimen sallimissa rajoissa. Siinä on käytetty vääntökäyrää jota on leikattu keskeltä kytkimen keston takia.

Tekisi mieli dynossa käydä tuon kans niin saisi faktaa nykyisistä tehoista ja väännöistä.
Onko autossa ahtopainemittari? Uskoisin ahtopaineiden olevan ylisuuret noissa nopeuksissa, itselle käynyt samoin yhden ei-Mersun kanssa, joka sitten korjattiin ohjelmallisesti. Kohdalleni ei ole myöskään koskaan osunut vähän jumittavia vnt-siipiä, vaan ne on joko jumittanut, tai sitten toimineet moitteettomasti. Tiedä sitten muista.
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2766
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Vikatila tuntuu tutulta. Omassa meni tosin vaunu perässä ylämäessä tai niinkuin sinulla kovassa vauhdissa. Korjaantui vaihtamalla ahdin. Ahtopaine mittari kannattaa tosiaan laittaa jos ei ole. Minun autossa meni piikkinä 2 barin mittari pohjaan toisinaan, josta palasi normaaliin. Useinmiten toimi normaalisti. Siipien säätö ei siis ihan toiminut. Tuosta oma tarinani: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
Viimeksi muokannut markoala, Ma 01.09.2008 21:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W213 220d +W242 electric drive
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

markoala kirjoitti:Vikatila tuntuu tutulta. Omassa meni tosin vaunu perässä ylämäessä tai niinkuin sinulla kovassa vauhdissa. Korjaantui vaihtamalla ahdin. Ahtopaine mittari kannattaa tosiaan laittaa jos ei ole. Minun autossa meni piikkinä 2 barin mittari pohjaan toisinaan, josta palasi normaalin. Useinmiten toimi normaalisti. Siipien säätö ei siis ihan toiminut.
Ahtimeni on vasta 140thkm ajettu, joten tuntuu oudolta että olisi tiensäpäässä. Mihin väliin näissä CDI:ssä on viisainta se ahtomittari asentaa? Pitää laittaa se niin saa seurailla. Kertokaa vielä vasta-alkajalle että millä alueella ahdot tulisi vakioturbolla olla.

Tarkoitus olisi ehkä keväällä katsella isompaa turboa sekä päivittää kytkin paketti sellaiseen että kestää. Ebayssähän uusi 270 ahdin 550€.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

norsu kirjoitti:
simppa80 kirjoitti: Eli tarkennetaan sen verran että ei mene vikatilaan kiihdytettäessä. Vasta sitten kun vauhti on yli 200-210 ja kaasu ollut pohjassa pitkän aikaa...
Onko autossa ahtopainemittari? Uskoisin ahtopaineiden olevan ylisuuret noissa nopeuksissa...
Niin minäkin.
Alussa muodostuu ahtopainepiikki, jonka purkamiseen ei ahtimen kapasiteetti enää riitäkkään.
Ongelma tuleekin esille vasta suurimmilla vaihteilla, joilla on mahdollista saada autolle niin paljon ja pitkäaikaista rasitusta, että ongelma tulee näkyviin.
Pienemmillä vaihteilla se kottero kerkiää kiihtyä kierrokset tappiin ja sitten vaihdetaan uusi vaihde, jolla niitä ahtoja taas uudestaan piikitellään.
"Ylipainevaroaikaa ei ylitetä".

Ohjelma toimii siten, että kun kartassa oleva ahtopaineen pyyntö ylitetään, aloittetaan pienet syötön vähennykset heti, jotta paine saataisiin kuriin, jollei tämä auta, muutamien sekunttien jälkeen -> vikatila.

Joten, pikkuvaihteilla on vaikea päästä tähän, riittävän pitkäkestoiseen ylipaineeseen.
Mutta siellä se vaiva kuitenkin on.

Jos lastuttaja vakavissaan puhuu, että "kaikki irti" lastutetussa vakio-autossa ahtopaine jää liian alas, on hän ääliö.


Toteutuneen syötön taso riippuu toisaalta kaasupolkimen pyynnistä, toisaalta ahtopaineen tasosta.
Haluttu pyynti toteutuu ahtopaineen sallimissa rajoissa.
Ahtopaine siis rajoittaa.
Vauhtipyörän vapina (siis ehjän sellaisen), meinaa vääjäämättä sitä, että syöttöä on lisätty alas kovasti, joka ei taas ole mahdollista ilman riittävää ahtopaineen nousua.
Tai tulee vaan kovasti savua.
Max syötön taso saavutetaan vasta, kun on myös saavutettu max ahtopaineen taso.
Siis se ei riipu kierroksista, vaan ahtopaineesta, yksinkertaista.
Toinen vaikuttaa toiseen.

Vakio-ohjelmassa max syötön tason vaatima ahtopaineen taso on ~1,2bar.
Yli 1,5bar vakiolla ahtimella meinaa jo "kartan ulkopuolisia alueita" ja ylikierroksia.
Sitä ei ahdin kauaa kestä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

tuikku kirjoitti:
norsu kirjoitti:
simppa80 kirjoitti: Eli tarkennetaan sen verran että ei mene vikatilaan kiihdytettäessä. Vasta sitten kun vauhti on yli 200-210 ja kaasu ollut pohjassa pitkän aikaa...
Onko autossa ahtopainemittari? Uskoisin ahtopaineiden olevan ylisuuret noissa nopeuksissa...
Niin minäkin.
Alussa muodostuu ahtopainepiikki, jonka purkamiseen ei ahtimen kapasiteetti enää riitäkkään.
Ongelma tuleekin esille vasta suurimmilla vaihteilla, joilla on mahdollista saada autolle niin paljon ja pitkäaikaista rasitusta, että ongelma tulee näkyviin.
Pienemmillä vaihteilla se kottero kerkiää kiihtyä kierrokset tappiin ja sitten vaihdetaan uusi vaihde, jolla niitä ahtoja taas uudestaan piikitellään.
"Ylipainevaroaikaa ei ylitetä".

Ohjelma toimii siten, että kun kartassa oleva ahtopaineen pyyntö ylitetään, aloittetaan pienet syötön vähennykset heti, jotta paine saataisiin kuriin, jollei tämä auta, muutamien sekunttien jälkeen -> vikatila.

Joten, pikkuvaihteilla on vaikea päästä tähän, riittävän pitkäkestoiseen ylipaineeseen.
Mutta siellä se vaiva kuitenkin on.

Jos lastuttaja vakavissaan puhuu, että "kaikki irti" lastutetussa vakio-autossa ahtopaine jää liian alas, on hän ääliö.


Toteutuneen syötön taso riippuu toisaalta kaasupolkimen pyynnistä, toisaalta ahtopaineen tasosta.
Haluttu pyynti toteutuu ahtopaineen sallimissa rajoissa.
Ahtopaine siis rajoittaa.
Vauhtipyörän vapina (siis ehjän sellaisen), meinaa vääjäämättä sitä, että syöttöä on lisätty alas kovasti, joka ei taas ole mahdollista ilman riittävää ahtopaineen nousua.
Tai tulee vaan kovasti savua.
Max syötön taso saavutetaan vasta, kun on myös saavutettu max ahtopaineen taso.
Siis se ei riipu kierroksista, vaan ahtopaineesta, yksinkertaista.
Toinen vaikuttaa toiseen.

Vakio-ohjelmassa max syötön tason vaatima ahtopaineen taso on ~1,2bar.
Yli 1,5bar vakiolla ahtimella meinaa jo "kartan ulkopuolisia alueita" ja ylikierroksia.
Sitä ei ahdin kauaa kestä.
Laitetaan nyt vastapainoa tuikun kommenttiin ei millään pahalla eikä ole tarkoitus nostattaa kenekään karvoja pystyyn. Itse en asiasta oikeastaan mitään tiedä mutta kyllä luotan kuitenkin ohjelmani tekijään. Mielestäni tämä teksti kuitenkin liittyy nyt tähän keskusteluun.. Eli alla lastutttajan kommentit kun huolestuin itse eilen noista tuikun kommenteista niin että yö unet meni.. :(

TEKSTI POISTETTU
Viimeksi muokannut simppa80, Ti 09.09.2008 20:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

[quote="simppa80
d) Vauhtipöyrän vapina johtuu vain ja ainoastaan moottorin
vääntmomentista suhteessa renkaiden pyrimisnopeuden haluttuun
muutokseen, ei siitä millä kierrosluvulla se esiintyy. [/quote]

No ainakin Fysiikan opintoja tämä lastuttaja voisi hiukan kerrata :)

Eiköhän se mene paremminkin niin, että tuo renkaiden pyörimisnopeuden muutos on vääntömomentin aiheuttamaa kuten tuo vauhtipyörän pohjaaminenkin. Kierrosluku ei siihen muuten vaikuta, paitsi siten, että moottori ei tuota vääntöä kaikilla kierroksilla yhtä paljon. Ja voihan olla, että korkeammilla kierroksilla pohjaava vautipyörä ei enää resonoi, vaan pysyy kiltisti hiljaa pohjassa.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Mietippäs Simppa, lopettaakos se vauhtipyörä sen vapinansa nyt sitten puhumalla asian "oikeaksi", vai.

Lastun laittaja ei ilmiselvästi ole nyt sen ohjelman tekijä.

Mersun systeemissä syötönsäätöä ei rajoita ilmamassamittarin ohjaus, vaan syöttöä ohjaa, rajoittaa, mikäli se on kaasupolkimen pyyntiin nähden tarpeen, niin ahtopaineanturin tieto.
Kyllä nuo muutkin mainitut, muttei ne nyt liity tähän vapina-asiaan mitenkään.

Ilmamassamittarilla ohjataan vaan EGR-venttiilin toimintaa.
Pakokaasunkierrätykselle kun ei varsinaisesti ole omaa "anturiaan", vaan kierrätyksen määrää ohjaillaan tarkkailemalla moottoriin menevän "puhtaan" ilman määriä.

Lueppas Simppa muidenkin kirjoituksia aiheesta, siis miten ahdin käyttäytyy, kun syöttöä lisätään ja ahdin jää pieneksi.
Enpäs usko kenenkään asiaa vähänkään tuntevan täällä vakavissaa kirjoittaneen, että ahdin ei pystyisikkään enää pyydettyyn, käytännössä vakioon ahtopaineeseen.
Ja tässä(kin) asiassa tällä foorumilla kirjoittelee aivan varmasti sellaiset ihmiset aiheesta, jotka jotain tietääkin.

Yleensä, siis yleensä.
Näissä lastuissa ahtopainetta lisätään vaan sinne korkeimman vääntömomentin antavalle alueelle, elikkäs aika pienille kierroksille.
Max tehon alueille ei sitten kosketakkaan.
Eikä tarvikkaan, eikä oikein siis edes pystykkään, kun ahdin käy pieneksi.
Ruiskutuksen taso onkin maksimissaan vaan lyhyen aikaa siinä max vääntöjen alueella ja ruiskutuskartassa ollaa max tehon kohdalla jo menossa selvästi alas päin.
Mersussa ahtopaineen (ja siis myös ruiskutuksen) taso lähtee ohjelmassa "väkisellä" laskuun siinä ~3000rpm kohdilla.

Laita tarpeelliset mittarit ja ohjelmat, niin näet sen itsekkin.

Jos et halua softaa vaihtaa, niin vaihtamalla hiukan suuremman ahtimen, saat vääntöjen liian jyrkän nousun alussa helposti kuriin ja lisää virtausta kierroksille.
Ja se, 270cdi,n ahdin on tavattoman yksinkertainen juttu laittaa näihin.

Eriävät mielipiteet on ihan hieno juttu, ei siinä mitään.
Tietty toivoisi, että kirjoitukset olisi "hyvässä hengessä", mutta tämähän tietysti koskee myös itseäni, joten varmaan palautekkin oli oikeutettu.



Äkkiä tulee kolme asiaa mieleen, joilla voisi "parantaa tilannetta".
Suurempi ahdin.
Ruiskutuksen vähentäminen.

Kolmanneksi sellainen juttu, että siellä ohjelmassa on kartta, jolla pulssileveyden avulla ohjataan ahtimen siipien toimintaa.
Vaikuttavat suureet on kierrosluku ja kaasupolkimen asento.
Vähentämällä pulssinleveyden minimiarvoa saadaan siipiä enemmän auki.
Kartalla voidaan myös vaikuttaa siihen, miten agressivisesti siivet käyttäytyy pakokaasun massavirran muutoksissa.
Eli estetään ahtopainepiikin muodostumista.

Luulisin, että minulla on jo jonkin verran kokemusta erilaisista ahtimista näissä moottoreissa ja niiden saamisessa toimimaankin, toki neuvoakin saa ja otan kaiken avun kiitoksella vastaan.

Minun autoani on säädellyt vaan ja ainoastaan Mika Karala.
Toivottavasti näin jatkuu edelleenkin.
Tähän asti, tämän "väärän tiedon" avulla on pärjäilty hyvin. :lol:
Minulla on vääntöjä ~500nm, eikä vauhtipyörä yritäkkään vapista.
Mutta kohtapuoliin asia voi olla toisinkin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

tuikku kirjoitti:.
Mietippäs Simppa, lopettaakos se vauhtipyörä sen vapinansa nyt sitten puhumalla asian "oikeaksi", vai.

Lastun laittaja ei ilmiselvästi ole nyt sen ohjelman tekijä.

Mersun systeemissä syötönsäätöä ei rajoita ilmamassamittarin ohjaus, vaan syöttöä ohjaa, rajoittaa, mikäli se on kaasupolkimen pyyntiin nähden tarpeen, niin ahtopaineanturin tieto.
Kyllä nuo muutkin mainitut, muttei ne nyt liity tähän vapina-asiaan mitenkään.

Ilmamassamittarilla ohjataan vaan EGR-venttiilin toimintaa.
Pakokaasunkierrätykselle kun ei varsinaisesti ole omaa "anturiaan", vaan kierrätyksen määrää ohjaillaan tarkkailemalla moottoriin menevän "puhtaan" ilman määriä.

Lueppas Simppa muidenkin kirjoituksia aiheesta, siis miten ahdin käyttäytyy, kun syöttöä lisätään ja ahdin jää pieneksi.
Enpäs usko kenenkään asiaa vähänkään tuntevan täällä vakavissaa kirjoittaneen, että ahdin ei pystyisikkään enää pyydettyyn, käytännössä vakioon ahtopaineeseen.
Ja tässä(kin) asiassa tällä foorumilla kirjoittelee aivan varmasti sellaiset ihmiset aiheesta, jotka jotain tietääkin.

Yleensä, siis yleensä.
Näissä lastuissa ahtopainetta lisätään vaan sinne korkeimman vääntömomentin antavalle alueelle, elikkäs aika pienille kierroksille.
Max tehon alueille ei sitten kosketakkaan.
Eikä tarvikkaan, eikä oikein siis edes pystykkään, kun ahdin käy pieneksi.
Ruiskutuksen taso onkin maksimissaan vaan lyhyen aikaa siinä max vääntöjen alueella ja ruiskutuskartassa ollaa max tehon kohdalla jo menossa selvästi alas päin.
Mersussa ahtopaineen (ja siis myös ruiskutuksen) taso lähtee ohjelmassa "väkisellä" laskuun siinä ~3000rpm kohdilla.

Laita tarpeelliset mittarit ja ohjelmat, niin näet sen itsekkin.

Jos et halua softaa vaihtaa, niin vaihtamalla hiukan suuremman ahtimen, saat vääntöjen liian jyrkän nousun alussa helposti kuriin ja lisää virtausta kierroksille.
Ja se, 270cdi,n ahdin on tavattoman yksinkertainen juttu laittaa näihin.

Eriävät mielipiteet on ihan hieno juttu, ei siinä mitään.
Tietty toivoisi, että kirjoitukset olisi "hyvässä hengessä", mutta tämähän tietysti koskee myös itseäni, joten varmaan palautekkin oli oikeutettu.

Äkkiä tulee kolme asiaa mieleen, joilla voisi "parantaa tilannetta".
Suurempi ahdin.
Ruiskutuksen vähentäminen.

Kolmanneksi sellainen juttu, että siellä ohjelmassa on kartta, jolla pulssileveyden avulla ohjataan ahtimen siipien toimintaa.
Vaikuttavat suureet on kierrosluku ja kaasupolkimen asento.
Vähentämällä pulssinleveyden minimiarvoa saadaan siipiä enemmän auki.
Kartalla voidaan myös vaikuttaa siihen, miten agressivisesti siivet käyttäytyy pakokaasun massavirran muutoksissa.
Eli estetään ahtopainepiikin muodostumista.

Luulisin, että minulla on jo jonkin verran kokemusta erilaisista ahtimista näissä moottoreissa ja niiden saamisessa toimimaankin, toki neuvoakin saa ja otan kaiken avun kiitoksella vastaan.

Minun autoani on säädellyt vaan ja ainoastaan Mika Karala.
Toivottavasti näin jatkuu edelleenkin.
Tähän asti, tämän "väärän tiedon" avulla on pärjäilty hyvin. :lol:
Minulla on vääntöjä ~500nm, eikä vauhtipyörä yritäkkään vapista.
Mutta kohtapuoliin asia voi olla toisinkin.
Kyllähän näissä omat ajatukset menevät täysin sekaisin. Kyllä uskon että lastun laittaja on sen tekijä. Hänelle lähetin alkuperäisen softan, jonka hän sitten muokkasi. Lähetti takaisin ja eri kaveri laittoi sisälle.

No toimi hyvin mutta en ollut tehon määrään tyytyväinen. Sovittiin uudelleen muokkaus jonka hän edelleen teki. Nyt auto liikkui aivan eri lailla. Hän muuttaa varmasti ohjelmaa edelleen laimeampaan suuntaan jos haluan tai edellisen softan takaisin. Välimatkat ovat vaan ongelma.
Niin ja saadusta tehosta on hankala luopua.. :lol:

Olisi hyvä kun olisi itselläkin noi softanlatauslaitteet.

Tänään kun ajelin moottoritiellä niin noita vaihtipyörän "jyrinöitä" en havainnut ollenkaan..? Ahtopaine mittarin asennan varmaan huomenna ja sitten seurailen sitä mitä se näyttää. Millaisina ne ahtopiikit näkyvät normi analogisessa ahtomittarissa?

Suurempi ahdin on kyllä ollut mielessä, mutta ehkä sitten ensi keväänä. Mistä olette noita hommaillet ja mihin hintaan?
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
dera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 03.09.2008 18:42

Viesti Kirjoittaja dera »

tuikku kirjoitti:.
Mietippäs Simppa, lopettaakos se vauhtipyörä sen vapinansa nyt sitten puhumalla asian "oikeaksi", vai.

Lastun laittaja ei ilmiselvästi ole nyt sen ohjelman tekijä.

Mersun systeemissä syötönsäätöä ei rajoita ilmamassamittarin ohjaus, vaan syöttöä ohjaa, rajoittaa, mikäli se on kaasupolkimen pyyntiin nähden tarpeen, niin ahtopaineanturin tieto.
Kyllä nuo muutkin mainitut, muttei ne nyt liity tähän vapina-asiaan mitenkään.

Ilmamassamittarilla ohjataan vaan EGR-venttiilin toimintaa.
Pakokaasunkierrätykselle kun ei varsinaisesti ole omaa "anturiaan", vaan kierrätyksen määrää ohjaillaan tarkkailemalla moottoriin menevän "puhtaan" ilman määriä.

Lueppas Simppa muidenkin kirjoituksia aiheesta, siis miten ahdin käyttäytyy, kun syöttöä lisätään ja ahdin jää pieneksi.
Enpäs usko kenenkään asiaa vähänkään tuntevan täällä vakavissaa kirjoittaneen, että ahdin ei pystyisikkään enää pyydettyyn, käytännössä vakioon ahtopaineeseen.
Ja tässä(kin) asiassa tällä foorumilla kirjoittelee aivan varmasti sellaiset ihmiset aiheesta, jotka jotain tietääkin.

Yleensä, siis yleensä.
Näissä lastuissa ahtopainetta lisätään vaan sinne korkeimman vääntömomentin antavalle alueelle, elikkäs aika pienille kierroksille.
Max tehon alueille ei sitten kosketakkaan.
Eikä tarvikkaan, eikä oikein siis edes pystykkään, kun ahdin käy pieneksi.
Ruiskutuksen taso onkin maksimissaan vaan lyhyen aikaa siinä max vääntöjen alueella ja ruiskutuskartassa ollaa max tehon kohdalla jo menossa selvästi alas päin.
Mersussa ahtopaineen (ja siis myös ruiskutuksen) taso lähtee ohjelmassa "väkisellä" laskuun siinä ~3000rpm kohdilla.

Laita tarpeelliset mittarit ja ohjelmat, niin näet sen itsekkin.

Jos et halua softaa vaihtaa, niin vaihtamalla hiukan suuremman ahtimen, saat vääntöjen liian jyrkän nousun alussa helposti kuriin ja lisää virtausta kierroksille.
Ja se, 270cdi,n ahdin on tavattoman yksinkertainen juttu laittaa näihin.

Eriävät mielipiteet on ihan hieno juttu, ei siinä mitään.
Tietty toivoisi, että kirjoitukset olisi "hyvässä hengessä", mutta tämähän tietysti koskee myös itseäni, joten varmaan palautekkin oli oikeutettu.



Äkkiä tulee kolme asiaa mieleen, joilla voisi "parantaa tilannetta".
Suurempi ahdin.
Ruiskutuksen vähentäminen.

Kolmanneksi sellainen juttu, että siellä ohjelmassa on kartta, jolla pulssileveyden avulla ohjataan ahtimen siipien toimintaa.
Vaikuttavat suureet on kierrosluku ja kaasupolkimen asento.
Vähentämällä pulssinleveyden minimiarvoa saadaan siipiä enemmän auki.
Kartalla voidaan myös vaikuttaa siihen, miten agressivisesti siivet käyttäytyy pakokaasun massavirran muutoksissa.
Eli estetään ahtopainepiikin muodostumista.

Luulisin, että minulla on jo jonkin verran kokemusta erilaisista ahtimista näissä moottoreissa ja niiden saamisessa toimimaankin, toki neuvoakin saa ja otan kaiken avun kiitoksella vastaan.

Minun autoani on säädellyt vaan ja ainoastaan Mika Karala.
Toivottavasti näin jatkuu edelleenkin.
Tähän asti, tämän "väärän tiedon" avulla on pärjäilty hyvin. :lol:
Minulla on vääntöjä ~500nm, eikä vauhtipyörä yritäkkään vapista.
Mutta kohtapuoliin asia voi olla toisinkin.
Työnnänpä oman lusikkani tähän soppaan...

Logattuna ajossa paine piikkaa 0,12bar yli pyydetyn vajaan sekunnin ajaksi, jääden kuitenkin jatkuvasti n. 0,15bar pyydetystä pidemmässä vedossa. Ruiskutusmäärän lisäys/vähennys ei asiaan auttanut. Samoin tuon perusohjauskartan muutoksilla ei haluttua muutosta tapahtunut. Useimmiten tuota perusohjauskarttaa säädetään vasta ahdinmuutosten myötä. 0-150kmh auto kiihtyi ongelmitta, suurempiin nopeuksiin en kokeillut. Ahtopainetta on nostettu vain keskialueella, ei siis yläpäästä (voin laittaa kuvan ahtopainekartasta jos haluat).

Ahtopaineanturi laskee happimäärää moottoriin, eli ilmamassaa. Itse ilmamassamittarilta tulevalla tiedolla pyydetään vain EGR-venttiilin avautumista/sulkeutumista. EGR on ohjelmassa otettu pois käytöstä (taisiis, kartassa on nostettu raja-arvo EGR-venttiilin käytölle sen verta ylös, ettei venttiiliä käytetä käytännössä koskaan).

Vauhtipyörän vapina kys. autossa oli hyvin vähäistä, lähes huomaamatonta. Se ei siis tietenkään jyristänyt siten että paikat putoilevat hampaista. Kytkimen luiston takia jouduin leikkaamaan keskialueella jonkun verran vääntöä. Tämä on tehty ns. torque limiter-kartan avulla, eli vääntömomentin rajoitus kierrosluvun mukaan. Vääntö on rajattu varsin tarkasti kytkimen/vauhtipyörän kestävyyden mukaan. Kommenttini tuossa sähköpostissa joka tänne näemmä päätyi oli kyllä varsin... mielenkiintoisesti ilmaistu, en oikein itsekään ymmärrä tuota tekstiäni enää :)

Polttoainesyötön kalibrointikartat (railipaine vs pyydetty ruiskutusmäärä = ruiskutusaika) on keskialueelta/yläpäästä hieman muokattu, mutta kohtuu vähän. Käännöskartta pyydetty vääntömomentti -> ruiskutusmäärä pidetty vakiona.

Pahoittelen viestini sävyä, sitä ei missään vaiheessa oltu tarkoitettu yleiseen jakeluun, sen takia on hölmöä ettei viestissä mainittujen (asiaan täysin kuulumattomien) firmojen nimiä edes oltu poistettu. Se oli kirjoitettu kohtuu pikaisesti kevyen ärsytyksen vallassa, koska ohjelmaa oli ruodittu kovin sanankääntein taholta, jolla ei ollut kaikkea tietoa käytettävissään.

Jatkan toki juttua mielelläni ja arvostan palautetta. Ohjelma on täysin omaa käsialaani joten voin ilman muuta liittää tänne karttoja ja muuta infoa, jos mielenkiintoa riittää.
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

dera kirjoitti:
Työnnänpä oman lusikkani tähän soppaan...
No tätä jo ehdin odottaakin. Nimet on poistettu. Eli nyt on tullut fakta tietoa siitä mitä autoni softa pitää sisällään. Ja seon myös kerrottu sellaisille ihmisille jotka tietää siitä jotain.

Niinkuin edellä sanoin EI ollut tarkoitus nostattattaa kenenkään karvoja pystyyn ja oletus olikin että soppa voi mahdollisesti syntyä. :oops:

Itsellä tässä on hankala olla kun ei oikeasti asiasta paljoa tiedä ja puhutaan softan vaihdossa ja turbon kestämättömyydistä..

Mutta pyritään kuitenkin jatkamaan aiheen parissa, eli 200 CDI piristystä ja teoriaa!
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

dera kirjoitti:...jne
Tervetuloa vaan porukkaan !
Luulin kyllä sinua alunperin erääksi toiseksi henkilöksi... mutta se siitä.
Pieni pettymys on nyt sitten kuitenkin se, että taidatkin olla kuitenkin kaikesta samaa mieltä. :lol:
Erimieltä oleva henkilö olisi arvokas lisä tänne.

Itse kun olen päivitellyt kytkintä moneenkin kertaan, niin minulla ensin antautui ytkin/paineasetelma.
Näissä on kytkinlevykin jousitettu, niin että pikkuista vapinaa voi tulla ihan sieltä.
220cdi,n kytkinpaketilla "päivitettynä" ajelinkin sitten pitkät ajat reilustikkin yli 400nm väännöillä, ilman ongelmia.
Max väännön kohta kylläkin hiukan tavallista korkeammalla.

Väännönrajoittimen lisäksi näissä on myös lisärajoitus ahtopaineelle ja syötölle ohjelmassa melko tarkkaan 3300rpm jälkeen.
Se "pakottaa" ahtojen pyynnin alle ~1,2bar ja samalla rajoittaa syöttömäärää.
Johtuisikkohan se pyynnin ja toteutuneen ero kierroksilla tuosta ?
-> pyyntiä ei kannata nostaa ennenkuin olet löytänyt ko. kohdan ohjelmasta.

200cdi,stä saa ilman tuon rajoittimen poistoa nätit käyrät jotain 170/350 tehoille.
220cdi,stä ilmeisesti pikkuisen enemmän, kun rajoitus on korkeammalla perusohjelmassa.

Se, ahtopaineen pyynnin lasku on itsessään ihan hyvä juttu, ahdinta ajatellen, olipa sitten suuri, tai pieni.
Pysyy kierrokset paremmin kurissa.
Sinun täytyy vaan päästä rikkomaan kierroksilla se yhteys syötön ja paineen välillä.
Tietty, sehä meinaa sitten pikkuista savuttelua max teholla.

Tuota "tehorajoitinta" voi kiertää suuremmilla suuttimilla (esim.AMG), joilla ruiskutusaika jää aina vakiota pienemmäksi, sekä ahtoja bleedaamalla, jolloin järjestelmä näkee paineen "vakiona"
Mutta kyllä sen saa muutettua millaiseksi tarvitaan.

Mielenkiintoa kyllä riittää.
Ja autankin mielelläni kaikessa, missä voin.
"Harrastajia" on kuitenkin niin vähän, että kehittyminen ja oppiminen näkyy vaativan säännöllisesti myös toisten apuja.

Tänne nyt ei aivan kaikkea kuitenkaan kannata kirjoittaa.
Pieninä palasina vaan. :lol:
Lukijoita on paaalljon, mutta apuja vähän ja nekin tulee aina määrätyiltä henkilöiltä.
Rakentelusta onkin mitä suurimmassa määrin tullut nyt suhdetoimintaa...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
dera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 03.09.2008 18:42

Viesti Kirjoittaja dera »

tuikku kirjoitti:
dera kirjoitti:...jne
Tervetuloa vaan porukkaan !
Luulin kyllä sinua alunperin erääksi toiseksi henkilöksi... mutta se siitä.
Pieni pettymys on nyt sitten kuitenkin se, että taidatkin olla kuitenkin kaikesta samaa mieltä. :lol:
Erimieltä oleva henkilö olisi arvokas lisä tänne.

Itse kun olen päivitellyt kytkintä moneenkin kertaan, niin minulla ensin antautui ytkin/paineasetelma.
Näissä on kytkinlevykin jousitettu, niin että pikkuista vapinaa voi tulla ihan sieltä.
220cdi,n kytkinpaketilla "päivitettynä" ajelinkin sitten pitkät ajat reilustikkin yli 400nm väännöillä, ilman ongelmia.
Max väännön kohta kylläkin hiukan tavallista korkeammalla.

Väännönrajoittimen lisäksi näissä on myös lisärajoitus ahtopaineelle ja syötölle ohjelmassa melko tarkkaan 3300rpm jälkeen.
Se "pakottaa" ahtojen pyynnin alle ~1,2bar ja samalla rajoittaa syöttömäärää.
Johtuisikkohan se pyynnin ja toteutuneen ero kierroksilla tuosta ?
-> pyyntiä ei kannata nostaa ennenkuin olet löytänyt ko. kohdan ohjelmasta.

200cdi,stä saa ilman tuon rajoittimen poistoa nätit käyrät jotain 170/350 tehoille.
220cdi,stä ilmeisesti pikkuisen enemmän, kun rajoitus on korkeammalla perusohjelmassa.

Se, ahtopaineen pyynnin lasku on itsessään ihan hyvä juttu, ahdinta ajatellen, olipa sitten suuri, tai pieni.
Pysyy kierrokset paremmin kurissa.
Sinun täytyy vaan päästä rikkomaan kierroksilla se yhteys syötön ja paineen välillä.
Tietty, sehä meinaa sitten pikkuista savuttelua max teholla.

Tuota "tehorajoitinta" voi kiertää suuremmilla suuttimilla (esim.AMG), joilla ruiskutusaika jää aina vakiota pienemmäksi, sekä ahtoja bleedaamalla, jolloin järjestelmä näkee paineen "vakiona"
Mutta kyllä sen saa muutettua millaiseksi tarvitaan.

Mielenkiintoa kyllä riittää.
Ja autankin mielelläni kaikessa, missä voin.
"Harrastajia" on kuitenkin niin vähän, että kehittyminen ja oppiminen näkyy vaativan säännöllisesti myös toisten apuja.

Tänne nyt ei aivan kaikkea kuitenkaan kannata kirjoittaa.
Pieninä palasina vaan. :lol:
Lukijoita on paaalljon, mutta apuja vähän ja nekin tulee aina määrätyiltä henkilöiltä.
Rakentelusta onkin mitä suurimmassa määrin tullut nyt suhdetoimintaa...
Juu, hauskimpia ovat väittelyt asioissa, joista molemmat osapuolet ovatkin loppujen lopuksi yhtä mieltä :)

Kaksoismassavauhtipyörä ja jousitettu kytkinlevy on kieltämättä erikoinen ratkaisu. Näissä vakiopalikoilla olevissa autoissa väännöt tapaan rajata siten, että mahdollinen värinä kestää vain sen pienenpienen hetken ja on likipitäen huomaamatonta. Vauhtipyörän tärinä itsessäänhän ei riko mitään, mutta se yrittää samalla jatkuvasti "rikkoa kytkimen pidon", joka pidemmän päälle saattaa aiheuttaa murheita. Kunnollista värinää jos halajaa, niin +500Nm VAG:n dieselistä antaa osviittaa siitä, mitä se oikea TÄRINÄ tarkoittaa :)

Kys. auton ohjelmassa on peruskartat monesta kohtaan suoraan 220CDI:n ohjelmasta, kuten tapana on. Ohjelmassa on muutakin vähän tavallisista EDC:stä poikkeavia rajoittimia, mutta jos MB:n kanssa on yhtään paininut, ne kyllä osaa löytää sieltä :)

Periaatteessa noita ruiskutuksen kalibrointikarttoja muuttamalla pääsee kiertämään nuo rajoitukset, sillä tuolloin EDC ei pysy perässä siitä, miten paljon dieseliä oikeasti sylinteriin ruiskutetaan. Se on helppo tapa saada ruiskutus loksahtamaan kohdilleen ilman tuhottoman työlästä "normaalien" ruiskutuskarttojen säätöä. Toki nuo peruskartat pitää säätää ensin alueelle, mutta hienosäätö niiden kautta on varsin työlästä, ja samaan tulokseen pääsee helpommallakin... Näistä samoista kartoista saa myös isommat suuttimet varsin helposti säädettyä autoon kohdilleen.

Itselläni ei ole muutetuista MB:istä juurikaan kokemusta, kustomoidut softani teen lähes poikkeuksetta Volvopuolella, mutta perus lainalaisuudet ovat samat, toki merkkikohtaisia erojakin on. Noiden karttojen ja rajoittimien löytäminenhän on oikeastaan helpoin osuus koko säätötyöstä. Tavallaan valitettavaa (mutta myös ymmärrettävää!), että autojen säätö/rakentelu on oikeasti, kuten sanoit, suhdetoimintaa :)
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

tuikku kirjoitti:
hannun1 kirjoitti:...että oliko homma niin, että tähän 200 koneen päähän käy suoraan sekä 220, että 270 levy sekä asetelma? ...
Kyllä käyvät.
220,sen kytkinpaketti riittää kyllä.

Halpenee runsaasti, jos ostat tarvikkeena ja saat jonkun muun, kun vehon vaihtamaan.
Sen verran ehdin nyt tuota kytkinhommaa selvittelemään, että taitaa olla hiukan hakusessa tuo tarvike paketti, tai siten Kl:ssäkään ei kaveri osannut hakea, kun meinasi, että ei sitä tarvikkeena saa. Vehon varaosapuhelinkaan ei osannut auttaa, kun ei ollut antaa sopivaa valmistenumeroa. Pitänee siis käydä tiskillä kyselemässä, jos siellä olisi joku viisaampi tyyppi. Ei sulla tuikku sattuis olemaan tallessa noita 220 kytkimen varaosanumeroita?
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

hannun1 kirjoitti:
tuikku kirjoitti:
hannun1 kirjoitti:...että oliko homma niin, että tähän 200 koneen päähän käy suoraan sekä 220, että 270 levy sekä asetelma? ...
Kyllä käyvät.
220,sen kytkinpaketti riittää kyllä.

Halpenee runsaasti, jos ostat tarvikkeena ja saat jonkun muun, kun vehon vaihtamaan.
Sen verran ehdin nyt tuota kytkinhommaa selvittelemään, että taitaa olla hiukan hakusessa tuo tarvike paketti, tai siten Kl:ssäkään ei kaveri osannut hakea, kun meinasi, että ei sitä tarvikkeena saa. Vehon varaosapuhelinkaan ei osannut auttaa, kun ei ollut antaa sopivaa valmistenumeroa. Pitänee siis käydä tiskillä kyselemässä, jos siellä olisi joku viisaampi tyyppi. Ei sulla tuikku sattuis olemaan tallessa noita 220 kytkimen varaosanumeroita?
Saa tarvikkeena, kysytty yhdestä varaosaliikkeesta 270 kytkin ja asetelma n. 750€.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No, joo
Via dolorosa on ajettu ja piinapenkissä käyty...

Autoa on taas säädetty.
Ahtoja 2,5bar ja pako ~sama.
Kuinka ollakkaan, kun syöttö on säädetty siihen parhaaseen kohtaan, savurajalle, on tehokin ihan entinen.
Muutama kw ja ~kaksi nm,ä "jäätiin" siitä totutusta tasosta.

Syötön lisäys edelleenkin vaan lisää savua, ei tehoa.
Moottori ja ahdin toimii, jos mahdollista, vielä entistäkin miellyttävämmin.
Vetoja on kahden tonnin jälkeen ihan kivasti ja kaikki toimii.

Mutta mutta, vääntö max on juuri siinä entisessä, 3000rpm kohdassa.
Ja suurin tehokin saavutetaa edelleenkin 4200rpm ja siitä ylöspäin.
Ahtoja on lisää, ilmaa on lisää, syöttö säädetty sille, uudelle savurajalle, mutta teho "entinen". ???

Moottori toimii ja vetää hienosti ihan tappiin, lähelle viittä tonnia, siitä ei pääse mihinkään, muttei se riivatun teho nouse.

Tästä alkaa olla kaikkinainen hupi jo kohta kaukana. :lol:
Kovasti on punnerretu ja saavutettu juuri se entinen taso.
Vaikea on olla tietty mitenkään pettynytkään, kun kaikki toimii niin hyvin.
Tämän tehon ja väännön rajautumisilmiön ymmärtäminen ja sen, että miten se eri muutostenkin jälkeen on uskollisesti juuri siinä samassa kohden.....

Ilmeisesti oikeata asiaa ei vieläkään ole muutettu.


Kovasti paljon kiitoksia taas Mikalle ja Veskulle !
Mika vaan patviutuu, mikä ilahduttaa minua suuresti. :lol:
Mutta Vesku näyttää kuihtuvan kokonaan, no työntekijän osa voi joskus olla vaikea, jos työnantajana on ankara ja säälimätön mies. :wink:

Nyt autoharrastukseen tulee kyllä muutaman viikon tauko...
Muut toimet vievät kaiken ajan. :lol:

Tämä auto kyllä pitää miehen nöyränä, vaikka olisi jo kovat halut rehvastella volkkariosastolle, niin ei ole oikein ieti ruveta... :lol:
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

No on se vaan sitkeessä :shock:
Toisaalta: Jos se olis helppoo, kaikkihan sitä tekisivät :wink:

Maailma tarvitsee esikuvia.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Vastaa Viestiin