Polttoainemittarin tarkkuus...
Polttoainemittarin tarkkuus...
Itselläni cdi c-200, viisari laskee ensin hitaasti puoleen tankkiin asti, sen jälkeen toinen puolisko nopeammin, ja kun valo syttyy, tulee kiire huoltikselle. Ei pitäisi cdi:n kulutuksen ainakaan olla mahdoton, luulisin anturin tarkkuudessa jotain hämärää, onko kellään vastaavia kokemuksia viisarin "värähtelystä"?
124 / -90 200d
190 / -88 2.0e autom
1500 kupla 67 MR
ex C200CDI autom -99
190 / -88 2.0e autom
1500 kupla 67 MR
ex C200CDI autom -99
Jos se valo syttyy, niin ei sittenkään vielä ole kiire tankille. Siellä on yleensä vielä yli 100km eväät jäljellä. Kokeilin tuota kerran 500 seliilä, siitkä kun valo syttyi pystyi ajamaan vielä 115km 110km/h vakionopeussäädin ja ilmastointi päällä. Mielenkiintoista sinällään sain sen jälkeen 90 litran tankkiin menemään 97 litraa.
Tankin tilavuus
Jos 500SEL oli w126 , tankin tilavuus on 95litraa, josta 12 litraa varalla (ts. valon syttymisen jälkeen).
Mercedes Benz W220 2000 S500 oma
Mercedes Benz W169 2005 A150 vaimon
EX W126 300 SEA 1988
EX W168 A140 2000
EX W140 1992
Mercedes Benz W169 2005 A150 vaimon
EX W126 300 SEA 1988
EX W168 A140 2000
EX W140 1992
Jaa
Eikös kaikkien 126-mallien tankkien tilavuus ole 90 litraa, koneesta tai korin pituudesta riippumatta?
Kysymykseen: tosiaan kaikissa Mersuissa bensamittarin viisari viihtyy täyden ja puolikkaan välissä erittäin pitkään, 300:ssa sellaiset 500 km. Puolikkaan jälkeen laskee vilkkaammin , n. 300 km sisällä varttiin, jossa viihtyy hetken. Sitten vajoaa taas nopeasti varatankin rajalle, jossa pysyy satasen kilsaa. Valon sytyttyä palamaan jatkuvasti on lientä vielä reilut 10 litraa, kijran mukaan 12.5, joten kunniallisella polkemisella pääsee yli 100 km.
Siinähän se sitten tuli täyteen 1000 km toimintasäde, jos jalka antaa myöten ajaa alle kympin maitilla.
Kysymykseen: tosiaan kaikissa Mersuissa bensamittarin viisari viihtyy täyden ja puolikkaan välissä erittäin pitkään, 300:ssa sellaiset 500 km. Puolikkaan jälkeen laskee vilkkaammin , n. 300 km sisällä varttiin, jossa viihtyy hetken. Sitten vajoaa taas nopeasti varatankin rajalle, jossa pysyy satasen kilsaa. Valon sytyttyä palamaan jatkuvasti on lientä vielä reilut 10 litraa, kijran mukaan 12.5, joten kunniallisella polkemisella pääsee yli 100 km.
Siinähän se sitten tuli täyteen 1000 km toimintasäde, jos jalka antaa myöten ajaa alle kympin maitilla.

Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Tapahtuipa kerran eräänä kirpeänä pakkasyönä viime talvena
Olin pirssillä duunissa vilkkaana viikonloppuyönä ja ajelin Stadin keskustassa
vapaana etsiskelemässä asiakasta kun tankin valo syttyi väyrysessä.
Seuraavassa kadunkulmassa neito tumputtaa kyytiin, könyää takapenkille ja
töksäyttää: "Hyvinkäälle." Noo-o pienen päässälaskutoimituksen jälkeen ja
ajotietokoneen näpelöinnin jälkeen tulen siihen johtopäätökseen, että löböä
piisaa vielä vaikka menopaluumatkaan, tankkaanpa siis Hyvinkäällä ja lähden
ahneuksissani kärräämään pokaa himaan.
Pidän ajotietokoneen näytön koko ajan näkyvissä eikä huolen häivää näyttäisi
olevan ainakaan polttoaineen riittävyyden kannalta: toimintasädettä on koko
ajan jäljellä toista sataa kilsaa. Saavutaanpa Klaukkalan liittymän paikkeille.
Ajotietokone näyttää jäljellä olevan polttoaineen määräksi 8 litraa ja toiminta-
säteeksi jotain 100-120 kilsaa.
Seuraavan pikkujutun jo varmaan arvaattekin. Kierrokset ja nopeus hyytyvät ja
tietokone herjaa jotain samperin EPC-vikakoodia. Johtotähden yhteistyö-
sopimus umpeutuu ja matkanteko hyytyy keskellä ei mitään pimeää mettää
motarilla parinkymmenen asteen pakkasessa puoli viiden aikaan
pyhäaamuna.
Voihan Vihtahousu!

Noh... ei sitten muuta kun tilaamaan Klaukkalasta pokalle uutta pirssiä ja itelle
hinuria. Onneksi alkuperäinen Mersun polttoainetoiminen lisälämmityslaite
sentään pörisee vielä ettei joudu sentään Iltalehden lööppeihin:
"Kadonnut taksin asiakas ja kuljettaja löytyivät lumen sulettua moottoritien
varresta kaksi kuukautta katoamisensa jälkeen. Poliisi epäilee polttoaineen
loppuneen."
Ja siis asiaan: ainakin väyrysen farkussa polttoainesäiliönpohja on tasainen,
eikä siinä ole enää sellaista kuppia johon vanhemmissa malleissa ne
viimeiset pisarat jäävät seisomaan ja jonka pohjasta lähtee polttoaineputket.
Lisäksi CDI-koneita ei pysty enää ilmaamaan tien päällä kuten vanhoja
nokivasaroita polttoaineen loputtua pelkästään konetta käynnistinmoottorin
avulla pyörittämällä, vaan CDI:n polttoainejärjestelmästä on imettävä ilma
korjaamolla pois. Pelkkä löbön lisääminen ei enää todellakaan riitä (kuin
ajoissa tankkaamalla).
No mutta tulipahan sekin kerran kokeiltua. Toista kertaa en ole enää aikonut enkä
suosittele muitakaan kokeilemaan CDI:llä höyryillä ajamista, sillä mittareissa
on toleranssia, ja vaakasuoralla polttoainesäiliönpohjalla varustetulla autolla
kun ajaa pienenkin mäennyppylän yli, niin polttoaine pääsee valumaan
toiseen reunaan ja polttoainejärjestelmä hörppää ilmaa.
vapaana etsiskelemässä asiakasta kun tankin valo syttyi väyrysessä.
Seuraavassa kadunkulmassa neito tumputtaa kyytiin, könyää takapenkille ja
töksäyttää: "Hyvinkäälle." Noo-o pienen päässälaskutoimituksen jälkeen ja
ajotietokoneen näpelöinnin jälkeen tulen siihen johtopäätökseen, että löböä
piisaa vielä vaikka menopaluumatkaan, tankkaanpa siis Hyvinkäällä ja lähden
ahneuksissani kärräämään pokaa himaan.
Pidän ajotietokoneen näytön koko ajan näkyvissä eikä huolen häivää näyttäisi
olevan ainakaan polttoaineen riittävyyden kannalta: toimintasädettä on koko
ajan jäljellä toista sataa kilsaa. Saavutaanpa Klaukkalan liittymän paikkeille.
Ajotietokone näyttää jäljellä olevan polttoaineen määräksi 8 litraa ja toiminta-
säteeksi jotain 100-120 kilsaa.
Seuraavan pikkujutun jo varmaan arvaattekin. Kierrokset ja nopeus hyytyvät ja
tietokone herjaa jotain samperin EPC-vikakoodia. Johtotähden yhteistyö-
sopimus umpeutuu ja matkanteko hyytyy keskellä ei mitään pimeää mettää
motarilla parinkymmenen asteen pakkasessa puoli viiden aikaan
pyhäaamuna.
Voihan Vihtahousu!










Noh... ei sitten muuta kun tilaamaan Klaukkalasta pokalle uutta pirssiä ja itelle
hinuria. Onneksi alkuperäinen Mersun polttoainetoiminen lisälämmityslaite
sentään pörisee vielä ettei joudu sentään Iltalehden lööppeihin:
"Kadonnut taksin asiakas ja kuljettaja löytyivät lumen sulettua moottoritien
varresta kaksi kuukautta katoamisensa jälkeen. Poliisi epäilee polttoaineen
loppuneen."
Ja siis asiaan: ainakin väyrysen farkussa polttoainesäiliönpohja on tasainen,
eikä siinä ole enää sellaista kuppia johon vanhemmissa malleissa ne
viimeiset pisarat jäävät seisomaan ja jonka pohjasta lähtee polttoaineputket.
Lisäksi CDI-koneita ei pysty enää ilmaamaan tien päällä kuten vanhoja
nokivasaroita polttoaineen loputtua pelkästään konetta käynnistinmoottorin
avulla pyörittämällä, vaan CDI:n polttoainejärjestelmästä on imettävä ilma
korjaamolla pois. Pelkkä löbön lisääminen ei enää todellakaan riitä (kuin
ajoissa tankkaamalla).
No mutta tulipahan sekin kerran kokeiltua. Toista kertaa en ole enää aikonut enkä
suosittele muitakaan kokeilemaan CDI:llä höyryillä ajamista, sillä mittareissa
on toleranssia, ja vaakasuoralla polttoainesäiliönpohjalla varustetulla autolla
kun ajaa pienenkin mäennyppylän yli, niin polttoaine pääsee valumaan
toiseen reunaan ja polttoainejärjestelmä hörppää ilmaa.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Re: Tapahtuipa kerran eräänä kirpeänä pakkasyönä viime talve
Lisäksi CDI-koneita ei pysty enää ilmaamaan tien päällä kuten vanhoja
nokivasaroita polttoaineen loputtua pelkästään konetta käynnistinmoottorin
avulla pyörittämällä, vaan CDI:n polttoainejärjestelmästä on imettävä ilma
korjaamolla pois. Pelkkä löbön lisääminen ei enää todellakaan riitä (kuin
ajoissa tankkaamalla).
Mulla loppu löpö cdi220:stä. Viskattiin menovettä tankkiin ja starttasin 2 kertaa, kolmannella alkoi "mytinä" pellin alla ja jatkettiin matkaa.
nokivasaroita polttoaineen loputtua pelkästään konetta käynnistinmoottorin
avulla pyörittämällä, vaan CDI:n polttoainejärjestelmästä on imettävä ilma
korjaamolla pois. Pelkkä löbön lisääminen ei enää todellakaan riitä (kuin
ajoissa tankkaamalla).
Mulla loppu löpö cdi220:stä. Viskattiin menovettä tankkiin ja starttasin 2 kertaa, kolmannella alkoi "mytinä" pellin alla ja jatkettiin matkaa.

Näin kirjoitteli Puntti
Ex. Mese Cdi220T aut. -98
V70Tdi aut. -98
Masa 323 F 1.6i aut. -92
" Laiska ei jaksa keppiä hämmentää! "
Ex. Mese Cdi220T aut. -98
V70Tdi aut. -98
Masa 323 F 1.6i aut. -92
" Laiska ei jaksa keppiä hämmentää! "
Onneks olkoon Tumppi! Sulla kävi hyvä pulla.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
joo o
Kiitos mielenkiinnosta, itsekin ajelin "höyryillä KERRAN" ja kuitenkin 50km ajettuani valo palaen päätin mennä tankkaamaan, ja kas 60ltr meni tankkiin. Muistaakseni ohjekirja anttaa n.60l tankin tilavuudeksi. En toista kertaa ainakaan tahallani ajele pitkään "valo" päällä!
124 / -90 200d
190 / -88 2.0e autom
1500 kupla 67 MR
ex C200CDI autom -99
190 / -88 2.0e autom
1500 kupla 67 MR
ex C200CDI autom -99
Omassa varoitusvalon syttyessä pitää kyllä alkaa jo vakavasti harkitsemaan tankkausta,kun matka voi tyssätä jo n.40km.n jälkeen
.Ja menovettä siis menee se 10-12l/100km.No tuon kun itse tietää niin en taida tuon anturin mahdollisiin entrauksiin kuitenkaan ryhtyä.

" Fidldee" W202 C200 -94
W124 230kat-88
W124 230kat-88
Polttoainetankin tilavuus johtuu Saksalaiseta aikoinaan voimassa olevasta standardista, joka vaati, että autolla oli mahdollista ajaa 1000km yhdellä tankillisella. Polttoainetankin tilavuus on tosiaankin n. 90l ohjekirjan mukaan,
josta varalla 12,5l

josta varalla 12,5l


Mercedes Benz W220 2000 S500 oma
Mercedes Benz W169 2005 A150 vaimon
EX W126 300 SEA 1988
EX W168 A140 2000
EX W140 1992
Mercedes Benz W169 2005 A150 vaimon
EX W126 300 SEA 1988
EX W168 A140 2000
EX W140 1992