Kilvet lähti että heilahti...

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

tomant kirjoitti:Onko rengaskoon muutoskatsastus todella niin vaikeaa, että ennemmin kannattaa otaa sakot (tai menettää kilvet) kuin katsastaa auto?

tomant
Ei. Mutta se on niin vähäpätöinen homma että sen jättää yleensä vuosikatsastuksen yhteyteen.
stanger kirjoitti:osaavat tästäkin toimenpiteestä periä sikamaisia maksuja.... ja osaan kyllä itsekkin todeta että rappaavatko renkaat mihinkään tai riittääkö kantavuus.
No näinhän se on kyllähän tuon itekkin osaa kuunnella ottavatko renkaat mihinkään kiinni. Ja tuosta toteamuksesta sitten peritään konttorilla ihan sikamainen taksa. :evil:
Avatar
jannesl500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ti 28.11.2006 22:40
Paikkakunta: imatra

vastaus jarkko n:lle

Viesti Kirjoittaja jannesl500 »

Ei tarvitse olla mitään xenon umpiota eikä automaattista korkeudensäätöä tuon ikäisessä ja voitko kertoa miten xenonumpio poikkeaa tavallisesta!Olen itsekkin katsastanut sl 500 vm.1992 ja ei ollu mitään xenon umpioita vaan H4 tilalle tuli samalla kannalla oleva Bi-xenon poltin katsatusmiehen kommentti oli että nuo on hyvät nuo ksenonit näyttää vähän paremmin kuin halogeenit :lol: Ja valokuviosta vielä se poltin ei sitä kuviota tee vaan se umpio sen tekee eli valokuvio on täysin sama oli sit halogen tai ksenon :)
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Re: vastaus jarkko n:lle

Viesti Kirjoittaja e320 »

jannesl500 kirjoitti:Ei tarvitse olla mitään xenon umpiota eikä automaattista korkeudensäätöä tuon ikäisessä ja voitko kertoa miten xenonumpio poikkeaa tavallisesta!Olen itsekkin katsastanut sl 500 vm.1992 ja ei ollu mitään xenon umpioita vaan H4 tilalle tuli samalla kannalla oleva Bi-xenon poltin katsatusmiehen kommentti oli että nuo on hyvät nuo ksenonit näyttää vähän paremmin kuin halogeenit :lol: Ja valokuviosta vielä se poltin ei sitä kuviota tee vaan se umpio sen tekee eli valokuvio on täysin sama oli sit halogen tai ksenon :)
Paitti että halogeenissa on heijastin takapuolella mitä ei Xenonissa ole, Xenon tarvitsee siis erilaisen umpion.
Avatar
gbc
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 684
Liittynyt: Ti 12.08.2003 19:01
Paikkakunta: Uppsala,Sweden

Viesti Kirjoittaja gbc »

MakelaMB kirjoitti:Autossa on nuo japin myymät crytal umpiot!! Joo sainki jo selville että joku kirjainsarja pitää löytyä, mutta kukaan ei tiedä mikä!!
Eikö ne mbsca´n myymät umpiot jotka oli autossasi ostaessa kelvanneet?
-MB W124 500E- CBZ

Eksit:
MB E55 -03 Kleemann K4
S124 E280 -96
C32 AMG 2004
500E -92 ja nykyinen
C36 AMG -95
1 TUSINA w124
4kpl w123 (Paras malli)
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: vastaus jarkko n:lle

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

jannesl500 kirjoitti:Olen itsekkin katsastanut sl 500 vm.1992 ja ei ollu mitään xenon umpioita vaan H4 tilalle tuli samalla kannalla oleva Bi-xenon poltin katsatusmiehen kommentti oli että nuo on hyvät nuo ksenonit näyttää vähän paremmin kuin halogeenit
Noista xenonesta en mitään tiedä, mutta jos jokin katsastusmies toteaa katsastuksen yhteydessä jostakin jotakin, niin se ei meinaa mitään eikä tee jotain lailliseksi eikä hyväksytyksi.
MakelaMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Pe 16.03.2007 11:14

Viesti Kirjoittaja MakelaMB »

Olivat kuin hiekka puhalletut.. Tympeen näköset, nii laiton keulille uudet umpiot ja vilkut... Ja voipa ihan hyvin olla et ovat saman valmistajan tekemät....
EX: W124 200D -88
EX:W124 E200DA -95
EX:W140 S350 -95
W124 E300DT -93
EX:w211 E270CDI -03
BMW E60 530DA -05
Avatar
Eicca_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 730
Liittynyt: Ti 09.05.2006 05:55
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

JarkkoN kirjoitti:Ei saa 124:en laillisia xenoneita... pitää olla xenon-hyväksytty umpio,
pesuri ja automaattinen korkeudensäätö lampussa.
Umpiosta pitää löytyä teksi DCR, DC tai DR ja mitä noihin pesuri ja korkeus säätö juttuihin tulee niin...

>Ajoneuvohallintokeskus muistuttaa, että xenonajovaloilla
on aina oltava pesulaite. Tämä koskee
luonnollisesti myös jälkiasennettavia xenon-ajovaloja
– ei koske kuitenkaan erillisiä kaukovaloja tai lisäkaukovaloja.

Lähivalojen [ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu]
suuntauksensäätölaite tulee olla 01.01.1995 tai sen
jälkeen käyttöönotetussa autossa, jos auto on
01.01.1994 tai sen jälkeen tyyppikatsastettua mallia.
Lähivalojen [ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu]
suuntauksensäätölaite tulee olla kaikissa 14.06.1995
tai sen jälkeen käyttöönotetuissa autoissa (ennen
01.01.1994 tyyppikatsastetut mallit kuitenkin
01.07.1995 lähtien).

Toiminnaltaan automaattinen xenon-ajovalojen
suuntauksensäätölaitteen tulee olla uusissa autotyypeissä
1.10.1998 lähtien ja 1.10.2000 lähtien kaikissa
käyttöönotetuissa autoissa.<

... ja saman voi myös jokainen lukea omilla silmillä täältäkin...:roll:
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/E1446C83 ... 200604.pdf
M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
MakelaMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Pe 16.03.2007 11:14

Viesti Kirjoittaja MakelaMB »

Nyt ois taasen kilvet, renkaat muutoskatsastettu, ja kilpi samalla paikalla, ei kuulemma ollut estettä sille!! Xenonit on vaa edelleen laittomat, mutta olkoon!!! :lol:
EX: W124 200D -88
EX:W124 E200DA -95
EX:W140 S350 -95
W124 E300DT -93
EX:w211 E270CDI -03
BMW E60 530DA -05
Avatar
jannesl500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ti 28.11.2006 22:40
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja jannesl500 »

No kato perkele ovat sitten laittaneet mun e55 amg:henkin tehtaalla jo laittomat ksenonit kun on heijastin takapuolella vai miten se oli no turhahan asiasta on enempää väitellä kun tuntuu olevan viisaampia ja asiasta jotain tietävämpiä :wink:
MakelaMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Pe 16.03.2007 11:14

Viesti Kirjoittaja MakelaMB »

en ihmettele vaikka olisivat tehtaalla jo tyrineet... Työpaikalla 3 autossa laittomat xenonit.. Typpi merk. HCR, ni eikö se sit oo nii... ??
EX: W124 200D -88
EX:W124 E200DA -95
EX:W140 S350 -95
W124 E300DT -93
EX:w211 E270CDI -03
BMW E60 530DA -05
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Re: vastaus jarkko n:lle

Viesti Kirjoittaja Antti V »

jannesl500 kirjoitti:Ei tarvitse olla mitään xenon umpiota eikä automaattista korkeudensäätöä tuon ikäisessä ja voitko kertoa miten xenonumpio poikkeaa tavallisesta!Olen itsekkin katsastanut sl 500 vm.1992 ja ei ollu mitään xenon umpioita vaan H4 tilalle tuli samalla kannalla oleva Bi-xenon poltin katsatusmiehen kommentti oli että nuo on hyvät nuo ksenonit näyttää vähän paremmin kuin halogeenit :lol: Ja valokuviosta vielä se poltin ei sitä kuviota tee vaan se umpio sen tekee eli valokuvio on täysin sama oli sit halogen tai ksenon :)
Tuota emännän ex-mondeota käytin kaksi kertaa konttorilla ja xenonit paikalla. Auto oli -99 pesureilla ja manuaallisella korkeudensäädöllä. Katsastaja komenntoi, kummallakin kerralla jopa eri henkilö, että Ake on antanut selkeät ohjeet jälkiasennus xenoneihin ja niissä ei puhuta mitään lasissa olevasta merkinnästä. Tuo lasissa oleva HC, HR, DC, DR jne merkintä tarkoittaa ainoastaan polttimon kannan ja valopisteen tyyppiä. Ainut vaatimus todellakin on valopesuri ja korkeudensäätö juttu.

Toinen mitä kanssa totesitkin, on tuo valokuvio. Nyt on meillä ollut kaksi 202 korista tenavaa, molemmissa ns"uuden tyypin umpiot" ekassa oli konvertio xenonit ja tässä jälkimmäisessä alkuperäiset. Valokuvio täsmälleen samanlainen ja oikein säädettynä, ei kummassakaan minkäänlaista häikäsyä vastaantulijalle.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

tomant kirjoitti:Onko rengaskoon muutoskatsastus todella niin vaikeaa, että ennemmin kannattaa otaa sakot (tai menettää kilvet) kuin katsastaa auto?

tomant
muistaakseni se on välillä ollut aika vaikeaa, jos yhdistelmä on esimerkiksi laitoin, kuten omassa autossa.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Kas, en huomannut, että Ake sallii käytettyihin autoihin käsisäädön.

Itse katsoin autowikia, mutta siinä tietysti viitataan uusiin autoihin:

http://en.wikipedia.org/wiki/HID_headla ... ht_sources

"Vehicles equipped with HID headlamps are required by ECE regulation 48 also to be equipped with headlamp lens cleaning systems and automatic beam levelling control."

Niin, noita ksenonvaloja on sekä linssillä että heijastimella. Jos joku on
kiinnostunut lukemaan, miksi ksenonpolttimo ei sovi halogeeniumpioon,
niin tässä olisi luettavaa:
http://www.danielsternlighting.com/tech ... sions.html

Tässä jutussa kerrotaan, että jälkiasennettu laiton ksenonpolttimo
voi jopa huonontaa näkyvyyttä, jos se tuottaa liian lähelle kirkkaan valon.
Tämä estää näkemästä kauas, vaikka kuljettaja kuvittelee
valojen parantuneen. Vaikutus on siis sama kuin sumuvalojen
väärällä käytöllä. Ja Suomessahan sumuvaloja käytetään lähes
poikkeuksetta väärin.
Avatar
Eicca_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 730
Liittynyt: Ti 09.05.2006 05:55
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

toi kirjain juttu yhdistelmä homma kuulosti minustakin oudolta kun kummiskin esim kaverin vm.83 gt rollaan sai katsastettua xenonit ilman mitää ongelmaa ja uskallan väittää että sen alkuperäisissä umpioissa tuskin on mitää hcrcdcrcee kirjain sarjaa xenonin hyväksynnästä 8) se tieto oli siis ihan mutua mutta luulin sen pitävän paikkaansa kun kaikki sitä hoki :roll:
M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Ihan uutta jos xenonit hyväksytään halogeenille tarkoitettuun umpioon. Tietty katsastuksesta voi saada mitä vain läpi...oikea laillisuus eriasia. Vaatimuksenahan on nimenomaan ollut xenon hyväksytty umpio, eikö muka ole enää? Nuo kiinan xenon polttimotkaan taitaa olla harvoin E-hyväksyttyä mallia?
Avatar
Eicca_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 730
Liittynyt: Ti 09.05.2006 05:55
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

niin en tiedä nyt sitten varmaksi miten on.. ainakaan tuolla aken sivuilla ei mainita tosta umpion tyypistä mitään :roll: mä soitan huomenna akeen ja selvitän tän homman että mitä pitää/saa olla ja milloin 8)
M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
masasal
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Su 03.08.2008 22:56
Paikkakunta: Fahrersitz

Viesti Kirjoittaja masasal »

OT

Onkohan nyt niin että edes AKE tietää asioitten oikeaa laatua. Jos jotain kysytte niin pyytäkää perustelut säädöksen numeron, päivämäärän ja pykälän momentin tarkkuudella.
Mein W124 250 D ist kein neuer in Plastiktütchen eingeschweißter Legobaukasten
Avatar
vhkala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: To 11.08.2005 12:47
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja vhkala »

6 kertaa xenon !
Ja kaikki niin laittomat kuin olla voi :D
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Meilläkään ei katsastusmies puuttunut umpioon. sano vaa että riittää automaattinen korkeussäätö ja pesurit. Mutta se ei äkkiseltään osannu sanoo onko mersun korkeussäätö "automaattinen" vai ei. EN sitte jääny enempiä rupattelemaan. Tietääkö täällä kukaan onko se "automaattinen" vai ei? Mulle se ei ole.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

^No eihän se ole :D Paitsi sellaisissa missä on orkkis xenonit..

Mihinkäs mersuun automaattista korkeus-säätöä olisi halunnut? Automaattinenhan sen ei tosiaan tarvitse olla kuin:
"Toiminnaltaan automaattinen xenon-ajovalojen
suuntauksensäätölaitteen tulee olla uusissa autotyypeissä
1.10.1998 lähtien ja 1.10.2000 lähtien kaikissa
käyttöönotetuissa autoissa"
Avatar
Ahonen V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ke 19.05.2004 12:05
Paikkakunta: Jämsä/Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ahonen V »

Tuosta automaattisäädöstä kysäisin vuosikatsastuksen yhteydessä, ja ainakin sen inssin mielestä peräntasonsäätö kelpaa automaattisäädöksi :D
S202 250TDT -97 Powered by [url=http://www.turbotec.com]Turbotec[/url] & KKK
ex. w124 260E -89
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ahonen V kirjoitti:Tuosta automaattisäädöstä kysäisin vuosikatsastuksen yhteydessä, ja ainakin sen inssin mielestä peräntasonsäätö kelpaa automaattisäädöksi :D
Kelpaa aika monessakin paikassa. :D
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Ainahan nuo on autot leiman saaneet jälkiasennus xenoneilla ainakin täälläpäin. Niin mersut kuin bemaritkin, eli tämäKIN asia riippuu aivan siitä kuka katsastaa ja millä päällä sattuu olemaan :?
Kuten kaikki muukin suomen katsastustoiminnassa, ei mitään yhtenäistä linjaa :evil:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
vhkala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: To 11.08.2005 12:47
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja vhkala »

Pitääpä ens kerralla vedota siihen, että kelpaavat pohjoisemmassa.
Pitää kelvata myös hämeessä :D
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

vhkala kirjoitti:Pitääpä ens kerralla vedota siihen, että kelpaavat pohjoisemmassa.
Pitää kelvata myös hämeessä :D
Noh sielä hämeessä varmaan kelpaa S124:n pakuksi katsastus kuitenkin AKE:n määräysten mukaan tehtynä. Täälläpä ei kelvannu a-katsastuksessa :evil:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
vhkala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: To 11.08.2005 12:47
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja vhkala »

No, ei ole vielä kukaan sitten kysellyt katsastusmiehilta noista jälkiasennus xenonien laillisuudesta halogen-umpiossa ?

Jos kelpaavat H* alkuisilla merkinnöillä olevaan umpioon, pyytäkää kirjallinen lausunto.
Saadaan kerralla kaikki lailliset xenonit :D

Pahkeinen !!
Luinpa tuon Aken lausunnon ja meillähän on jo lailliset xenonit.
Yllä oleva juttuni on siis turha.
Pahoittelen tapahtunutta.

Näin se maailma muuttuu ja minä sen mukana :shock:
Avatar
Eicca_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 730
Liittynyt: Ti 09.05.2006 05:55
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

No niin soitin ake:lle ja kysyin tätä kirjain hommaa niin D kirjain tarkoittaa umpiossa että se on xenoneille hyväksytty umpio, mutta sanoi myös että on ihan konttori kohtaista miten hyväksyy valot eli valvonta ei ole tältä kirjainmen kohdalta kauhean tarkkaa... ja nuo pesuri ja korkeus säätö hommat nyt pitäis ollakkin aika selvä homma. Se on se tarkempi näistä säännöistä mitä valvotaanki ilmeisesti vähän tiukemmin.

Tossa vielä muistin kertaamiseksi toi linkki tohon sääntö asiaan.
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/E1446C83 ... 200604.pdf
M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
Avatar
vhkala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: To 11.08.2005 12:47
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja vhkala »

No onpas melko retuperällä sitten tuo konttori homma.
Eli voi soittamalla selvittää kelpaako teille... :D

Kiitos Eicca_ kuitenkin tiedosta !
Avatar
vhkala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: To 11.08.2005 12:47
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja vhkala »

Mutta, sitten pitää ilmeisesti saada rekisteröintitodistukseen merkintä
"jälkiasennus xenonit halogeeniumpioissa", ettei tartte poliisille tuolla
tien päällä selitellä mitään.
Avatar
Eicca_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 730
Liittynyt: Ti 09.05.2006 05:55
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

No ei tuo asia nyt varmaan ihan noin kärjistetty ole mutta kuten jo aikaisemmin kirjoittelin että kaverillakin on gt-rolla missä on xenonit muutos katsastettu ja tuskimpa vm.83 on ollut d merkkiä hojohojon umpioissa :D mutta en sit tiedä varmaan aika tapaus kohtaista tuo katsastaminen noille :roll:
M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
Vastaa Viestiin