Tänään tarkastelin miten termostaatti avautuu, ajattelin ensin että on kokonaan auki tai jopa puuttuu - mistä näistä vanhoista vehkeistä tietää...
Mittaisin pintalämpötiloja sieltä konehuoneesta; ensi havainto oli että ylävesiletku lämpenee koneen mukana

Huomasin sitten että vesi kertää syylarin ylävesiletkun liitoksen lähellä olevasta liitännästä paisuntasäiliöön ja sieltä takaisin toista, isompaa letkua pitkin alavesiletkuun. Nämä letkut oli kuumia, mutta itse jäähdytin vaikutti viileältä. Käytin autoa vielä noin vartin ja mikään ei muuttunut - en saanut termostattia siis aukeamaan eli sen yli jäi lämpötilaero.

Termostaatti on mielestäni omituisessa paikassa. Siitä menee lyhyt letku johonkin mötikkään missä on myös moniurahihnalle pyörä, tai sitten se on vain taittopyörä - ensin ajattelin että kumpikohan noista on vesipumppu mutta detalin kuvasta se selvisi.
Ohessa vielä pari digikuvaa termostaattikotelosta.
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 060222.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 060221.jpg
Ihmettelin siis että miten se vesi tuolla kiertää, siis paisuntasäiliössä, ja miksi termostaatti päästää ylävesiletkuun lämmintä vettä (vaikka se ei vaikuta olevan auki). Vai kuuluuko ylävesiletkun lämmitä...pitääkö tuo kierto siis koneen viileänä
