M119 moottorin vedenkierto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

M119 moottorin vedenkierto

Viesti Kirjoittaja karra »

Olen vähän ymmälläni. Oma E420 on käynyt aina vähän kylmänä; normiajossa lämmöt nousee noin 70 asteeseen, talvella jää ehkä noin 65 paikkeille. Kesähelteellä ruuhkassa/jonossa lämmöt nousee noin 85 asteeseen.

Tänään tarkastelin miten termostaatti avautuu, ajattelin ensin että on kokonaan auki tai jopa puuttuu - mistä näistä vanhoista vehkeistä tietää...

Mittaisin pintalämpötiloja sieltä konehuoneesta; ensi havainto oli että ylävesiletku lämpenee koneen mukana :shock: . Termostaatin yli oli lämpötilaero koko ajan eli se vaikuttaisi oleven koko ajan kiinni. Ennen termaria letku oli noin 35 astetta ja termarikotelon lämpötila reilut 50 astetta. Kannessa oli lämpö noin 59 astetta ja lämpömittari näytti tuolloin noin 65.

Huomasin sitten että vesi kertää syylarin ylävesiletkun liitoksen lähellä olevasta liitännästä paisuntasäiliöön ja sieltä takaisin toista, isompaa letkua pitkin alavesiletkuun. Nämä letkut oli kuumia, mutta itse jäähdytin vaikutti viileältä. Käytin autoa vielä noin vartin ja mikään ei muuttunut - en saanut termostattia siis aukeamaan eli sen yli jäi lämpötilaero.

Kuva

Termostaatti on mielestäni omituisessa paikassa. Siitä menee lyhyt letku johonkin mötikkään missä on myös moniurahihnalle pyörä, tai sitten se on vain taittopyörä - ensin ajattelin että kumpikohan noista on vesipumppu mutta detalin kuvasta se selvisi.

Ohessa vielä pari digikuvaa termostaattikotelosta.

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 060222.jpg

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 060221.jpg

Ihmettelin siis että miten se vesi tuolla kiertää, siis paisuntasäiliössä, ja miksi termostaatti päästää ylävesiletkuun lämmintä vettä (vaikka se ei vaikuta olevan auki). Vai kuuluuko ylävesiletkun lämmitä...pitääkö tuo kierto siis koneen viileänä :? .
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
piippu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 08.12.2004 00:59
Paikkakunta: Härmä/Forssa

Viesti Kirjoittaja piippu »

No ainakin tuossa minun E500:ssa oli vastaavaa oiretta, eli ei lämmennyt kylmällä yli 70C° sitten millään, joten asiaa sen kummemmin tutkimatta vaihdoin termarin ja kaikki murheet katosi samantien. Voisin melkein väittää että sinulla on tuo termari tosiaankin jumissa ja nyt kiertää pakolla tuolta pikkuletkun kautta paisuntasäiliöön....mutta silti ihmeellistä että lämmöt pysyy alhaalla :roll: Niin ja kyllä minulla on tuo ylävesiletku kuuma...kesällä TODELLA kuuma 8)

Miten mahtaa oireilla jos siellä oikean lokasuojan sisällä oleva paisuntasäiliön ylivuotokanisteri on viallinen tai täynnä :shock: Kai se mahtaa tuossa E420:ssäkin moinen olla? Samoin paisuntasäiliön korkki on aiheuttanut monelle M119 koneen omistajalle ihmeellisiä oireita (juurikin outoja käyntilämpötiloja...ja senkin olen muuten vaihtanut) itsellä oli alkuperäinen korkki 1,2Bar ja nyt laitoin 1,0Bar, mutta monella näyttää olevan näissä viissatasissa 1,4Bar korkkeja, enkä ole saanut mistään selville miksi on jo tehtaalta ulos rullatessa ollut erilaisilla paineilla korkkeja :?: Vientimaiden mukaan? Eli siis korkkeja on ollut alkuperäis asennuksena 1Bar 1,2Bar ja 1,4Bar
-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

piippu kirjoitti: Miten mahtaa oireilla jos siellä oikean lokasuojan sisällä oleva paisuntasäiliön ylivuotokanisteri on viallinen tai täynnä :shock: Kai se mahtaa tuossa E420:ssäkin moinen olla?
Väittäisimpä että minulla ei tuollaista lisäpurnukkaa ole. Vaimo lähti just sienestämään joten ei pääse heti tarkastamaan.

Minkä asteista termostaattia suosittelet? Detali.ru taisi tarjota 80 asteista.
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Owner's Biblen mukaan M119 käy pikemminkin liian kuumana kuin
kylmänä. Kuumaa ilmastoa varten viskoja on lukittu pyörimään
jatkuvasti. Visko alkaa kytkeä 92-100 asteessa. Se on täysin kiinni, kun
jäähdytinneste on 110-115 asteista.

Termostaatti aukeaa 78-82 asteessa ja on kokonaan auki 94 asteessa.

Tuulettimet tulevat mukaan 107 asteessa.
Avatar
piippu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 08.12.2004 00:59
Paikkakunta: Härmä/Forssa

Viesti Kirjoittaja piippu »

karra kirjoitti: Minkä asteista termostaattia suosittelet? Detali.ru taisi tarjota 80 asteista.

Ei tuohon minun omaan ainakaan saanutkaan kuin yhtä astelukua ja oisko se ollut just tuo 80asteinen....ei muista tarkasti :? Niin ja minä käytän vain ja ainoastaan alkuperäisiä varaosia, joten en kyllä kysellytkään josko tarvikkeena olisi ollut muita 8)

Ja JarkkoN toteamusta myötäillen-> toden totta, että kuumana tahtoo käydä, silloin kun on kunnossa :lol: Eli en käsitä kuinka tuo omanikin, kun termari oli viallinen, alkoin käymään kylmempänä....tosin oireilu ajankohta ajoittui kylmään syksyyn, joten en tiedä miten olisi käynyt kesäkuumalla.

Tuo viskon lukitus on kyllä hieman semmonen rautalankaviritys ja vie tehoa ihan mukavasti! Eli "viisaampi" viritys on asentaa vastus lämpötilaa mittaavan anturin/johdon juureen, jolloin alkaa pyörittää viskoa jo tuossa reilun 80C° nurkilla :idea: Ja sähkötuulettimet on kyllä mukana lähes kokoajan kun on ilmastointi päällä, vaikka koneen lämmöt ei ole 85C° korkeammalla (näin ainakin hiljaisemmassa vauhdissa)
-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja IsoE »

Itse vaihdattin omaani kokonaan uudemman mallin(M119 E50 amg:n) vesipumpun. On parempi ja termostaattikin erilainen. Vesi kiertää paremmin ja pumppu on tehokkaampi. Harmittaa vain kun kerkesin ostamaa kokonaan uuden vesipumpun(saman mitä originaalina on) jo aiemmin(originaali osana) ja nyt se on täysin ylimääräisenä.
Tuossa uudemmassa ei ole ollenkaan termarin kantta, vaan se termari toimii kantena siinä sivussa johon tulee se kumiletku kiinni.
Kuwaitin poijjaat suositteli 70-asteista termaria, mutta laitoin 79 vai oliko se 80-asteisen. Ihan sen perus joka E50 amg:ssäkin.
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Tuo uusi linkki eli Autohausaz.com kertoo termostaattien eron, eli minulla on vanhempaa mallisarjaa. Ko. firma tarjoaa Wahleria ja taitaa olla että se 80 astetta on sopiva E420:een.

Vesipumputkin ovat siis erilaisia alkusarjan autoissa: tässä kuvat molemmista pumpuista:

KuvaKuva

Pumppu maksaa huimat sata taalaa :shock: .
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Tänään olikin vuosikatsastus varsinainen episodi :shock: .

Olin eilen ostanut merkkiliikkeestä termostaatin ja ajattelin että katsastan ensin ja sitten vaihdan termarin. Termostaatissa muuten ei lue mitään valmistajaa; on vain BTT ja Made in Germany. Hintakin oli halvempi mitä tarvikeliikkeissä se kallein vaihtoehto - jäi maksamaan 29,10 jossa on Klubin 10 % alennus.

Kävin L-Weldillä ennen katsastusta ja ajoin maaseututeitä ja VT6:tta jokin matkaa ennen kuin menin katsastuskonttorille. Päästömittauksessa katsuri totesi ensin että kone ei ole lämmin (oli se vajaat 70 astetta). Kerroin että on termostaattiongelmia ja ei kun vaan mittaamaan. Päästöt oli kauhiat; häkää puolitoista prosenttia ja HC:tä vajaat kolmesataa :evil: . Siinä sitten käytettiin autoa kierroksilla ja konekin alkoi lämpenemään hallissa kun oltiin. Kun 80 astetta saavutettiin niin vielä oli päästöt liian korkeat. Uusi "lämmitys" ja sitten näki kun kierroksilla CO putosi kerrasta sinne oikealle alueelle, HC pikku hiljaa laski alle sadan.

Ei olleet arvot niin hyvät mitä reilu vuosi sitten maahantuontikatsastuksessa; tuolloin tyhjäkäynnillä oli nollaa kaikki arvot ja kierroksilla HC oli 51 ja CO 0.15 - nyt mentiin juuri rimaa hipoen.

Kun läksin konttorilta ajoon niin lämmöt putosi sinne 70:een heti. Eli termostaatti pikimmiten vaihtoon :) .

Niin ja leima tuli; 40 minuuttia kesti koko show :D .
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

karra kirjoitti:
piippu kirjoitti: Miten mahtaa oireilla jos siellä oikean lokasuojan sisällä oleva paisuntasäiliön ylivuotokanisteri on viallinen tai täynnä :shock: Kai se mahtaa tuossa E420:ssäkin moinen olla?
Väittäisimpä että minulla ei tuollaista lisäpurnukkaa ole.
No onhan siellä joku säliö koska sinne menee letku :oops: . Ja taisinhan minä sen nähdäkin kun oli viime kesänä sisälokarit irti.

Lämmöt nyt OK eli termostaatin vaihto auttoi :D . Ylävesiletku pysyy kylmänä kunnes termari aukeaa. Lämmöt näyttää nousevan siihen 82 asteen kantturoille mutta pitää antaa kerran vielä jäähtyä tai siis asettua. Pari kertaa piti lisätä ennen kun sain kaikki nesteet takaisin; kojelaudassakin pulputteli jonkin aikaa ennen kuin ilmat lähti poijes.

Vanha termostaatti oli vähän auki, suhahteli kun ylävesiletkua rutisti kopan ollessa irti. Ei kyllä valoa läpi paista. Oli Behr-Thomson merkiltään.
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Nyt tuli heitettyä ensimmäinen pitkä reissu normaalilämpöisellä moottorilla. 592 km tuli ajettua maantiellä, ja Lahdessa sekä Tampereella "kaupunkiajoa" varmaan 20...30 km. Tankkiin meni 59 litraa eli aika tasan 10 litraa sadalla. Melko tasaista ajoa ja cruiseri päällä ainoastaan tasasilla osuuksilla Kouvolan molemmilla puolilla. Vaikuttaa tuo käyntilämpö siis kulutukseen, Motronic varmaan on sen verran viisas kapistus :o .

Mesedesille ja Timo L:lle kiitos vinkistä jolla ajosta tulleen saa koneen lämpöjä hieman alas ilman että tarvii puuttua lämmönsäätörullan asentoon. Kuitenkin toimii vain automaatti-ilmastoinnillisessa autossa. Tämähän pitäisi kirjoittaa sinne "Ei-käyttöohjekirjoissa olevat salat" -topicciin . Nyt termarin vaihdon jälkeen kun lämmöt on noin 82 aina niin tämä vinkki tulikin tarpeeseen :D .

Eli kun tullaan parkkiin painetaan tuulilasin kuvalla olevaa nappia. Tällöin lämppärin kenno ottaa moottorista kuuumaa vettä ja työntää kennossa olleen viileämmän nesteen sinne tilalle - pari-kolme astetta putoaa lämpömittarissa lukema. Reilut kymmenen sekuntia riittää toimenpiteeseen.

Haittapuolena tästä mielestäni on se että ilmastointikin käynnistyy ja sen kenno taas jää kosteaksi. Olen nimittäin yrittänyt aina pitää hetken aikaa EC asennossa ennen kuin sammutan koneen jotta ilmastoinnin kenno kuivahtaisi eikä olisi niin altis sille itiö- ja homekasvustolle. Voihan tosin lopuksi pitää hetken EC asentoa tuon jäähdytystoiminnonkin jälkeen mutta on tietysti aikamoinen proseduuri :) .
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Tur_o
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: Ma 15.05.2006 00:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tur_o »

Mulla on samoja lukemia maantieajossa. Ennätys taitaa olla 9,8 litraa sadalla, matka oli vähän yli 500 km. Keskikulutus kahden vuoden ajalta on 11,3 litraa.

Vaihdoin termarin viime syksynä "hyvissä ajoin". Lämmöt jäivät kylmällä kelillä karvan verran alle 80 asteen. En huomannut kulutuksessa mitään muutosta. Ilmeisesti pitää käydä selvästi alilämpöisenä että vaikutus näkyy.
R170 SLK200 K -00
eksät 8 kpl: W220 S500 4matic -05, W211 E500 4matic -05, S210 E55 AMG 4matic -01, W210 E320 4matic -99, W210 E240 -01, W210 E200 -00, W124 E420 -94, W124 220E -93
Vastaa Viestiin