Webasto vai Eber?
-
- Sisäänajossa
Webasto vai Eber?
Eli nyt ois suunnitelmissa laitattaa tommoseen -99 220cdi:hin lämmitin, mut ei oikein tiiä kumman laittais, eli onko kokemuksia, jos on ni minkälaisia, eli kumpi ois järkevämpi laittaa? Ja minkä kokonen se pitäis tommosessa autossa olla? Ja jos joku hyvä/halpa asentaja löytyy ni siitäkin saa vihjata.
-
- Sisäänajossa
-
- Sisäänajossa
Laita samalla kaukosäädöllä, jos persaus kestää... oon ainakin ite ollut tuohon eberin kakeen todella tyytyväinen. Ottaa signaalin kaukaa, kertoo lämmön jne. Eikä haittaa vaikkei olisi aina samaan aikaan lähdössä liikkeelle, voi aamukaffetta keitellessä painaa vehkeen pöhisemään.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Kai noissa molemmissa on omat ongelmansa. Tuntuvat polttoainelämmittimet olevan aina suhteellisen vikaherkkiä laitteita eli huoltoon ja ongelmiin saa varautua.Taetamaton kirjoitti:juu,muutama muukin jolta oon kysyny ni on ollu enemmän eberin kannalla,tiesti on toisen suuntasiakin mielipiteitä ollu. Eikös se sitte melkeinpä kannata laittaa se 5,5kw(?) mall?
Mulla on tollanen 5kW jälkiasennusEber, johon olen ollut suhteellisen tyytyväinen (varauksin). Ainakin Webastoihin verrattuna Eber tuntuu hiljaisemmalta.
Eber laukesi tosin kaksi vuotta sitten noin 6-7v. käytön jälkeen. Mitään vikakoodia ei saanut ulos eikä auttanut muu kuin ottaa laite irti.
Homma onneksi onnistui helposti ottamalla Sprinterin vasen umpio irti, moninapainen pikaliitin riti, diesel-letkuun ruuvi päähän (6mm?), puristamalla vesiletkut hetkeksi umpeen ja kytkemällä niiden väliin väliaikainen liitin että vesi taas pääsee virtaamaan normaalisti.
No, sitten ihmeteltiin kovasti ja todettiin, että elektroniikka on sökö. Elektroniikkahan on noissa valettuna epoksiin, joten ei auttanut muu kuin vaihtaa koko palikka, jonka hinta muistaakseni pyöri jossain 200e hujakoilla, kivakiva. Samalla kun tollasen avaa, niin kannattaa vaihtaa myös se hehkutulppa. Molemmat noista toimenpiteistä onnistuvat helposti. Sen jälkeen on toiminut taas hyvin.
- Veijo
Erään asennus/huoltoliikkeen ilmaisu Eberin ja Webaston eroista: 'Eberi toimii, Webasto ei'. Myivät ja huolsivat molempia. Tädin mies kysyi samasta firmasta aikanaan, että kumpiko laitettaisiin Sprintteriin. 'No Webasto olis mulle parempi, sen kanssa oot viimestään vuoden päästä remontissa.'
En ihan sanoisi Eberiä Webaston kopioksi. Vielä 90-luvullakin 7kW Ebereitä meni kaksi samaan tilaan kuin yksi 7,5 kW Webasto. Ne Eberin D7W:t ei loppuneet millään, meiltäkin lähti 12-vuotias auto pois, siihen oli vaihdettu yks paloilmapuhallin ja yksi tai kaks vesipumppua. Kumminkin vehje kävi talviaikana viis yötä viikossa vähintään 8h. Nyt on noita DW80-Webastoja, niihin saa vaihtaa kaks palopesää vuodessa, just vaihdettiin vm.-02 autoon toinen paloilmapuhallin.
Eberin Hydronic 10:ä moittiivat ettei oikein kestäisi, mut mulla ei oo siitä kokemuksia. Hydronic 5 ainakin on soiva peli.
Ardic taas on kopio Eberistä, sen paloilmapuolta vaan on menty ropeloimaan huonolla menestyksellä. Kaverilla oli Volvossa moinen ja veneessä sillä on vieläkin, kumpakaan ei ole juuri toimivaa päivää nähneet.
En ihan sanoisi Eberiä Webaston kopioksi. Vielä 90-luvullakin 7kW Ebereitä meni kaksi samaan tilaan kuin yksi 7,5 kW Webasto. Ne Eberin D7W:t ei loppuneet millään, meiltäkin lähti 12-vuotias auto pois, siihen oli vaihdettu yks paloilmapuhallin ja yksi tai kaks vesipumppua. Kumminkin vehje kävi talviaikana viis yötä viikossa vähintään 8h. Nyt on noita DW80-Webastoja, niihin saa vaihtaa kaks palopesää vuodessa, just vaihdettiin vm.-02 autoon toinen paloilmapuhallin.
Eberin Hydronic 10:ä moittiivat ettei oikein kestäisi, mut mulla ei oo siitä kokemuksia. Hydronic 5 ainakin on soiva peli.
Ardic taas on kopio Eberistä, sen paloilmapuolta vaan on menty ropeloimaan huonolla menestyksellä. Kaverilla oli Volvossa moinen ja veneessä sillä on vieläkin, kumpakaan ei ole juuri toimivaa päivää nähneet.
- matti virta
- Vakiokalustoa
Webasto
Kovin erilaiset on kokemukset minulla. Kuudessa autossa ollut lisälämmitin,
kolme bensaa ja kolme diesel- käyttöistä.
2006- mallisessa ekan kerran eber, uudesta lähtien kaikenlaista häiriötä.
Joten nyt kun uusin auton otin siihen Webaston, Tele Thermo Top C HTM.
Re: Webasto
Olisipa ollut mielenkiintoista tutkia autosi Eberin asennus, miksi lämmitin ei toiminut kunnolla. Luulen että asennuksessa ei ole noudatettu valmistajan ohjeita johdotuksen, poikkipinnan ja etäisyyden virtalähteestä ohjeistuksia. Tai sitten sait maantai- version Eberistä.matti virta kirjoitti:Kovin erilaiset on kokemukset minulla. Kuudessa autossa ollut lisälämmitin,
Itselläni on puolueeton näkemys polttoainelämmittimien suhteen, tunnen jokusen merkkiliikken jotka asentelevat kyseisiä lämmittimiä, niin kaikuja tulee Eberin puolesta parhaana lämmittimenä. Nyt tosin viime vuosina nekin on huonontuneet ja käyttövarmuus alentunut. Varaosia ei saa niinkuin vanhemmissa malleissa. Vian sattuessa vaihtoon menee satojen eurojen lohkokokonaisuudet.
Viimeksi muokannut rumilus, Ke 10.09.2008 08:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- j.s.lehti.
- Mersumies
Lämmitin
Kyllä Eeberin puolelle menee Minulla on 5 vuotta ollut Eeperi eikää mitään
häiriöitä Tämä on Nafta Eeberi ja nyt aion laittaa sen pensa Mersuun
Mutta täytyy laitta pieni tankki takalaatikkoon.j.s.lehti
häiriöitä Tämä on Nafta Eeberi ja nyt aion laittaa sen pensa Mersuun
Mutta täytyy laitta pieni tankki takalaatikkoon.j.s.lehti
Eikös noissa vakioissa(siis alkup.asennuksissa) oo aina erillinen kiertovesipumppu...ainakin mulla on....rumilus kirjoitti:Ei tiettävästi -99 CDI malleissa ole Webastoa muutakuin pohjolan malleissa.
Webastoista muuten, omana kokemuksena huono lämmitin, Eberi parempi vaikka lähes kopio Webastosta, mutta ei niin herkkä jännitteenvaihteluille ja toisenlainen kiertovesipumppu.
Webastosta ei omaa kokemusta. Naapurissa niitä säännöllisesti vaihdetaan takuunalaisiin autoihin... Mulla on Eberi sprinterissä, en tiedä kuinka vanha. Ollut nyt mun käytössä 3vuotta, kerran olen paloilmapuhaltimen ja kerran hehkun vaihtanut. Yleensä syksyisin vaatii avaamisen ja puhdistuksen, ennen kuin lähtee toimimaan kunnolla. Sitten toimiikin seuraavaan syksyyn asti moittetta...
Edit: Toimi tänä aamuna moitteitta, ilman mitään toimenpiteitä!
Edit: Toimi tänä aamuna moitteitta, ilman mitään toimenpiteitä!
Viimeksi muokannut kilpan, To 11.09.2008 13:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Täytyykin kokeilla tuota vinkkiä ennen kuin vie Viton Eberin vikakoodien lukuun.ääni eberille. jos menee häiriölle niin piuhat irti hetkeksi ja taas pelaa. ei mitään vikakoodinlukuja tarvi.
Siinä ei nimittäin lähde Eber päälle...
Vanhemmilla taasen Webasto toiminut muuten ok mutta 10e rele jouduttu vaihtamaan.
112 CDI A -02
- matti virta
- Vakiokalustoa
Valmis autokohtainen asennus-sarja. Eberiä korjattiin 2 talven aikana 4 kertaa, kerran vaihdettiin polttoainepummpu ja kerran jokin rele. Ei muuksi muuttunut.rumilus kirjoitti:Olisipa ollut mielenkiintoista tutkia autosi Eberin asennus, miksi lämmitin ei toiminut kunnolla. Luulen että asennuksessa ei ole noudatettu valmistajan ohjeita johdotuksen, poikkipinnan ja etäisyyden virtalähteestä ohjeistuksia. Tai sitten sait maantai- version Eberistä.matti virta kirjoitti:Kovin erilaiset on kokemukset minulla. Kuudessa autossa ollut lisälämmitin,
Itselläni on puolueeton näkemys polttoainelämmittimien suhteen, tunnen jokusen merkkiliikken jotka asentelevat kyseisiä lämmittimiä, niin kaikuja tulee Eberin puolesta parhaana lämmittimenä. Nyt tosin viime vuosina nekin on huonontuneet ja käyttövarmuus alentunut. Varaosia ei saa niinkuin vanhemmissa malleissa. Vian sattuessa vaihtoon menee satojen eurojen lohkokokonaisuudet.
Kyseessä saattoi olla maanantai kappale. mutta en osaa muodostaa mielipiteitä kuulemastani, vain kokemuksistani....
Kertoisitko ihan mielenkiinnosta, mikä Eberilämmitin oli tarkalleen kysymyksessä ? Asennettiinko lämmitin valtuutetussa merkkiliikkeessä vai jollain rupus-nikkarilla ?matti virta kirjoitti:Valmis autokohtainen asennus-sarja. Eberiä korjattiin 2 talven aikana 4 kertaa, kerran vaihdettiin polttoainepummpu ja kerran jokin rele. Ei muuksi muuttunut.rumilus kirjoitti:Olisipa ollut mielenkiintoista tutkia autosi Eberin asennus, miksi lämmitin ei toiminut kunnolla. Luulen että asennuksessa ei ole noudatettu valmistajan ohjeita johdotuksen, poikkipinnan ja etäisyyden virtalähteestä ohjeistuksia. Tai sitten sait maantai- version Eberistä.matti virta kirjoitti:Kovin erilaiset on kokemukset minulla. Kuudessa autossa ollut lisälämmitin,
Kyseessä saattoi olla maanantai kappale. mutta en osaa muodostaa mielipiteitä kuulemastani, vain kokemuksistani....
- matti virta
- Vakiokalustoa
eber
2006 tammikuussa ostetun uuden auton mukana, osana lämmitysjärjestelmää. kello laitettiin Suomessa.
Mallia en tiedä.
Mallia en tiedä.
Re: eber
Kävitkö asennuttamassa (lisälaitetta) ja korjauttamassa lämmitintä valtuutetulla ammattimiehellä ? Ettei vaan ole ollut rupus-nikkari korjaamo kysymyksessä, haiskahtaa vaan siltä. Kyllä alan ammattilaiset laittavat lämmittimen kuntoon, eikä arveluille jää sijaa, senverran yksinkertaisistamatti virta kirjoitti:2006 tammikuussa ostetun uuden auton mukana, osana lämmitysjärjestelmää. kello laitettiin Suomessa.
Mallia en tiedä.
laitteista on kysymys.
Ei taida olla mese jos kello on pitänyt asentaa jälkikäteen. Onko muita kuin Volvo joka tulee ilman ajastinta/kaukosäädintä tehtaalta? Käyttääkö Volvo vielä Ardicia, se taitaa lämmittimistä olla heikoin, tai on ainakin ollut.matti virta kirjoitti:2006 tammikuussa ostetun uuden auton mukana, osana lämmitysjärjestelmää. kello laitettiin Suomessa.
Mallia en tiedä.
-
- Sisäänajossa
Kyllä Mersuja tuodaan maahan ilman lämmittimen ajastinlaitetta, mm. omassani on niinsanottu ajowebasto ilman ajastinta. Eli käynnistyy -5 asteen lämmössä käynnistyksen jälkeen ja auttaa saavuttamaan moottorin käyttölämmön mahdollisimman nopeasti.DBFI kirjoitti:Ei taida olla mese jos kello on pitänyt asentaa jälkikäteen. Onko muita kuin Volvo joka tulee ilman ajastinta/kaukosäädintä tehtaalta? Käyttääkö Volvo vielä Ardicia, se taitaa lämmittimistä olla heikoin, tai on ainakin ollut.matti virta kirjoitti:2006 tammikuussa ostetun uuden auton mukana, osana lämmitysjärjestelmää. kello laitettiin Suomessa.
Mallia en tiedä.
-
- Sisäänajossa
- matti virta
- Vakiokalustoa
Olet oikeassa, ei ollut mese, muttei ollut volvokaan.... nyt olikin kyse lämmittimistä eikä autoista.DBFI kirjoitti:Ei taida olla mese jos kello on pitänyt asentaa jälkikäteen. Onko muita kuin Volvo joka tulee ilman ajastinta/kaukosäädintä tehtaalta? Käyttääkö Volvo vielä Ardicia, se taitaa lämmittimistä olla heikoin, tai on ainakin ollut.matti virta kirjoitti:2006 tammikuussa ostetun uuden auton mukana, osana lämmitysjärjestelmää. kello laitettiin Suomessa.
Mallia en tiedä.
- matti virta
- Vakiokalustoa
Takuun-alla eberi oli koko ajan, merkkihuollossa sitä korjattiin kahdessa eri paikassa.rumilus kirjoitti:Kävitkö asennuttamassa (lisälaitetta) ja korjauttamassa lämmitintä valtuutetulla ammattimiehellä ? Ettei vaan ole ollut rupus-nikkari korjaamo kysymyksessä, haiskahtaa vaan siltä. Kyllä alan ammattilaiset laittavat lämmittimen kuntoon, eikä arveluille jää sijaa, senverran yksinkertaisistamatti virta kirjoitti:2006 tammikuussa ostetun uuden auton mukana, osana lämmitysjärjestelmää. kello laitettiin Suomessa.
Mallia en tiedä.
laitteista on kysymys.
Nyt alkaa tuntumaan siltä, että eberin on oltava parempi, olkoon niin.
Kerroin vain omakohtaista käyttökokemuksistani, joiden mukaan minä teen
päätökseni. End.
Käynnistyy automaattisesti -5 asteen lämpötilassa, kun käynnistää moottorin. Ohjausyksiköllä sitten pystyykin käynnistämään lämmittimen haluamissa olosuhteissa koska vain.Taetamaton kirjoitti:Löytyhän se webasto sieltä, kun osas oikeesta paikasta kattoo. Vielä pitäis ottaa selville että onko toimintakunnossa, ja laitattaa se kello.
Taisivat vain rahastaa sinua, sekään ei ole uusi asia jos niin käy, valitettavasti. Onhan se tietysti niinkin, että hyvissäkin laitteissa on eroja, ehdotonta ykkösmerkkiä ei ole, mutta niinkuin sanottu, kaikuja on kuullut lämmittimistä, jotka ovat käyttövarmenpia kuin toiset. Se siitä.matti virta kirjoitti:Takuun-alla eberi oli koko ajan, merkkihuollossa sitä korjattiin kahdessa eri paikassa.rumilus kirjoitti:Kävitkö asennuttamassa (lisälaitetta) ja korjauttamassa lämmitintä valtuutetulla ammattimiehellä ? Ettei vaan ole ollut rupus-nikkari korjaamo kysymyksessä, haiskahtaa vaan siltä. Kyllä alan ammattilaiset laittavat lämmittimen kuntoon, eikä arveluille jää sijaa, senverran yksinkertaisistamatti virta kirjoitti:2006 tammikuussa ostetun uuden auton mukana, osana lämmitysjärjestelmää. kello laitettiin Suomessa.
Mallia en tiedä.
laitteista on kysymys.
Nyt alkaa tuntumaan siltä, että eberin on oltava parempi, olkoon niin.
Kerroin vain omakohtaista käyttökokemuksistani, joiden mukaan minä teen
päätökseni. End.
Miksihän se on joillakin niin vaikea uskoa kun joku kertoo kokemuksistaan. Taidan mennä vaidattamaan toimivan Webaston Eberiin jos ne noin Yyberlaitteita on...omassa mesessä(8vuotias) alkup. Webasto ja ainoat ongelmat on olleet rikkinäinen vesipumppu(erillinen), ulkolämpötilaanturi, hapettunut liitos ja väärin kytketty kello/ajastin. Eli webastossa ei itsessään mitään vikaa. Nyt kaikki toimii...vaikka olen käyttänyt ajonaikaista lämmitystä juuri niinkuin auto on halunnut, välillä vaikka parinkilometrin matkalla. Ei vaan jaksa aina säätää noita vehkeitä... Muita kokemuksia webastosta on entisen veneeni lämmityslaite joka toimi AINA kun tarve oli... eli ei ne nyt kaikki ihan surkeita ole. Ehkä erot tulee just niissä 10 tuntia vuorokaudessa käyttökohteissa....mene ja tiedä varmaan omanikin on juuri hajoamassa 

Minä ainakin uskon kerättyyn- ja koottuun tietoon niistä lämmittimistä mitä markkinoilla on tarjolla. En usko myyntimiesten puheisiin. En usko omiin kokemuksiinikaan, vaikka elämän aikana on ollut monenlaista lämmitintä autoissani, mikä niistä olisi parasta.Kettunet kirjoitti:Miksihän se on joillakin niin vaikea uskoa kun joku kertoo kokemuksistaan. Taidan mennä vaidattamaan toimivan Webaston Eberiin jos ne noin Yyberlaitteita on...omassa mesessä(8vuotias) alkup. Webasto ja ainoat ongelmat on olleet rikkinäinen vesipumppu(erillinen), ulkolämpötilaanturi, hapettunut liitos ja väärin kytketty kello/ajastin. Eli webastossa ei itsessään mitään vikaa. Nyt kaikki toimii...vaikka olen käyttänyt ajonaikaista lämmitystä juuri niinkuin auto on halunnut, välillä vaikka parinkilometrin matkalla. Ei vaan jaksa aina säätää noita vehkeitä... Muita kokemuksia webastosta on entisen veneeni lämmityslaite joka toimi AINA kun tarve oli... eli ei ne nyt kaikki ihan surkeita ole. Ehkä erot tulee just niissä 10 tuntia vuorokaudessa käyttökohteissa....mene ja tiedä varmaan omanikin on juuri hajoamassa
Itse suhtaudun objetiivisesti ja varauksettomasti kaikkiin tämän alan tuotteisiin. Mutta väitän kuitenkin, että on niissä autoissakin suuria eroja laadun,toimintavarmuuden, turvallisuuden ja hinnan suhteen, niinkuin esimerkiksi LADA/ MB. Kyllä ne heikot kohdat paljastuu käytössä ennen pitkää, kukin tietysti voi rahansa laittaa mieleiseensä lämmittimeen, mutta tässä topikissa on hiukan valotettu niitä mahdollisia lämmittimiä, jotka vastaisivat rahalliseen huutoon.