siis kympit joka nurkkaan vai??? voi tehdä edessä aika tiukkaaP. Lanttola kirjoitti:Kyllä sellaset päälle menee, mutta on ne vähän korkeet. Tohon keltaseen olis tulossa 10*17" vanteille 235/40R17 kumit ja ne ainakin menee jo aika helposti eikä edes oo mikään ihan törkee saksalookki.
meneekö w201 alle vanteet..
[url=http://tiku.kuvat.fi/kuvat/Autot/C180%20Sport/]C180 Sport[/url]
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 231
- Liittynyt: Su 07.12.2003 19:59
No kyseessä onkin w202 mersu,siinä on vähän paremmin tilaa joten ei edes tee kovin tiukkaa. Kysyjä kyllä tietää mistä autosta on kyse niin sillä vaan mainitsin.
Niin ja tarkoitin siis että 235 kumi menee 10" vanteelle helposti, en että se menis 190:n alle helpolla. Tai jos on evon levikkeet niin kyllähän ne sitten...
Niin ja tarkoitin siis että 235 kumi menee 10" vanteelle helposti, en että se menis 190:n alle helpolla. Tai jos on evon levikkeet niin kyllähän ne sitten...
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 231
- Liittynyt: Su 07.12.2003 19:59
Toi 8" tulee vähemmän kaarelle. Mun laskujen mukaan vakio vanteeseen verrattuna tuo 9" levittää kokonaan ulospäin, sisäpuolikin on 2 mm ulompana. Ja eikös vakio peltivanne ole 6,5"ET49 joten se levittää ulospäin 65mm.
Joku korjatkoon jos olen väärässä. Itse käytin tätä laskuria:
http://www.wheelsmaster.com/rt_specs.jsp
Joku korjatkoon jos olen väärässä. Itse käytin tätä laskuria:
http://www.wheelsmaster.com/rt_specs.jsp
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
- Heimonen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 135
- Liittynyt: Su 06.01.2008 01:26
- Paikkakunta: Cote d'Azur / Espoo / Tampere
Niinpä. Laskennallisesti tuo taitaa mennä näin:
9" ET15 : 9 x 25.4 mm / 2 = 114.3 mm, josta "ulospäin oleva vanteen puoli" = 114.3 mm - 15 mm = 99.3 mm pyörän navan tasosta ulospäin. Sisäänpäin vastaavasti 114.3 mm + 15 mm = 129.3 mm
8" ET11 : 8 x 25.4 mm / 2 = 101.6 mm. Ulospäin 101.6 mm - 11 mm = 90.6 mm. Sisäänpäin 112.6 mm.
Vakiovanne 6.5" ET49 : 6.5 x 25.4 mm / 2 = 82.55 mm. Ulospäin 33.55 mm, sisäänpäin 131.55 mm.
Erot vakiovanteeseen
9"ET15: levittää ulospäin 99.3 mm - 33.55 mm = 65.75 mm
8"ET11: levittää ulospäin 90.6 mm - 33.55 mm = 57.05 mm
9" ET15 : 9 x 25.4 mm / 2 = 114.3 mm, josta "ulospäin oleva vanteen puoli" = 114.3 mm - 15 mm = 99.3 mm pyörän navan tasosta ulospäin. Sisäänpäin vastaavasti 114.3 mm + 15 mm = 129.3 mm
8" ET11 : 8 x 25.4 mm / 2 = 101.6 mm. Ulospäin 101.6 mm - 11 mm = 90.6 mm. Sisäänpäin 112.6 mm.
Vakiovanne 6.5" ET49 : 6.5 x 25.4 mm / 2 = 82.55 mm. Ulospäin 33.55 mm, sisäänpäin 131.55 mm.
Erot vakiovanteeseen
9"ET15: levittää ulospäin 99.3 mm - 33.55 mm = 65.75 mm
8"ET11: levittää ulospäin 90.6 mm - 33.55 mm = 57.05 mm
eteen ei mene ainakaan vakiokaariin, tuurilla jos kaaret mankelois. Mutta taakse luulen että menee just.
Kuinkahan moni rengasfirma vääntää tollasia 205/40 kumeja 8" vanteelle? Täällä toinen isommista firmoista ei tehnyt mulle rengastyötä koska oli melko tiukkaa jo 7,5" vanteella. Pari kolme kertaa saivat yrittää tuningista kiinnostuneessa rengasfirmassa.
Kuinkahan moni rengasfirma vääntää tollasia 205/40 kumeja 8" vanteelle? Täällä toinen isommista firmoista ei tehnyt mulle rengastyötä koska oli melko tiukkaa jo 7,5" vanteella. Pari kolme kertaa saivat yrittää tuningista kiinnostuneessa rengasfirmassa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
no en tiiä... täkäläinen pappa-rengasliike ei sitä suostunut edes tekemään sano vaa liian kapeeks ja matalaks kumiks. Niillä on kaks eri hintaakin, tavallisille renkaille 8€/vaihto ja matalaprofiileille 14€/vaihto.
Toinen teki ja ekan renkaan kans se muljas monta kertaa ja hinta kaikille kumeille 8€/vaihto. Mutta onnistupa kuiteski ja se o pääasia.
Toinen teki ja ekan renkaan kans se muljas monta kertaa ja hinta kaikille kumeille 8€/vaihto. Mutta onnistupa kuiteski ja se o pääasia.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Liian kapee?
Mulla jää vanne kumin sisään, tarttis olla minimissään 185 levee 8" vanteelle, rupee näyttämään edes joltain.
Itellä on 17x8 et32 ja 205/40 kumeilla, raapasee hivenen jostain sisäkaaresta kun menee vahingossa pomppuun renkaat käännettynä. Vois jopa olla hankaamatta jos vielä kaaret mankelois tuolla eeteellä.
Ehkä jopa menis heittämällä, jos oikein hieno tuuri käy...

Mulla jää vanne kumin sisään, tarttis olla minimissään 185 levee 8" vanteelle, rupee näyttämään edes joltain.
Itellä on 17x8 et32 ja 205/40 kumeilla, raapasee hivenen jostain sisäkaaresta kun menee vahingossa pomppuun renkaat käännettynä. Vois jopa olla hankaamatta jos vielä kaaret mankelois tuolla eeteellä.
Ehkä jopa menis heittämällä, jos oikein hieno tuuri käy...
Nyt tuli kaaria leviteltyä edestä jo 2cm per puoli ennen kuin edes vanteita hommailin. taakse tullaan vielä tekemään sama homma. elikkä sanokaas nyt mielipide menisikö nuo vanteet renkaineen alle? mahdollisesti hommaan kyllä kapeammat kumit päälle saksalookkia hakemaan.juuzo` kirjoitti:mielipide meneekö alle 17"*9" et35 235/40 kumeilla? edessä taitaa olla liian leveää ilman kaarien mankelointia. samantien varmaankintarvi takana hieman mankelia näyttää.
W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92
Respect is not given it is taken!
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92
Respect is not given it is taken!
Ei mene (ei ees mankeloimalla) kun sinne ei itellä mahtunu edes 8x17 vanne 35 et:llä ja 225/40 kumillajuuzo` kirjoitti:Nyt tuli kaaria leviteltyä edestä jo 2cm per puoli ennen kuin edes vanteita hommailin. taakse tullaan vielä tekemään sama homma. elikkä sanokaas nyt mielipide menisikö nuo vanteet renkaineen alle? mahdollisesti hommaan kyllä kapeammat kumit päälle saksalookkia hakemaan.juuzo` kirjoitti:mielipide meneekö alle 17"*9" et35 235/40 kumeilla? edessä taitaa olla liian leveää ilman kaarien mankelointia. samantien varmaankintarvi takana hieman mankelia näyttää.


elikkä tarvisi kaaria alkaa muokkaamaan sisäpuolelta? eipä varmaan auta sitten kuin metsästää 8" leveitä vanteita eteen. taakse menee 9" ainakin kaverilla. jos löytyy jolatin 16" tai 17" w201 tyyliin sopivia leveitä vanteita niin saapi tarjota.Benzo kirjoitti:Ei mene (ei ees mankeloimalla) kun sinne ei itellä mahtunu edes 8x17 vanne 35 et:llä ja 225/40 kumillajuuzo` kirjoitti:Nyt tuli kaaria leviteltyä edestä jo 2cm per puoli ennen kuin edes vanteita hommailin. taakse tullaan vielä tekemään sama homma. elikkä sanokaas nyt mielipide menisikö nuo vanteet renkaineen alle? mahdollisesti hommaan kyllä kapeammat kumit päälle saksalookkia hakemaan.juuzo` kirjoitti:mielipide meneekö alle 17"*9" et35 235/40 kumeilla? edessä taitaa olla liian leveää ilman kaarien mankelointia. samantien varmaankintarvi takana hieman mankelia näyttää.se ottaa lokasuojan etu ja takapuolelle rajusti kiinni, eli aukon molemmin puolin pituussuunnassa
ainakin kunnolla madallettuun niin kun mulla.
W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92
Respect is not given it is taken!
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92
Respect is not given it is taken!
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 231
- Liittynyt: Su 07.12.2003 19:59
Laita 215/40 kumit joka kulmaan niin kyllä ne sopimaan saa. Itse ainakin laittaisi sopimaan vaikka väkisin ennemmin kuin vaihtaisin vanteet 8" leveisiin 
Mulla ainakin 215/40 kumit 8x17" et35 vanteella vielä pyörivät kun lokareita oli edessä levitetty, eli kantit oli taitettu lokaria vasten suoraan ylöspäin (kuten 16v:ssä) ja sitten naputeltu se reuna ihan pystysuoraan. Kaaren eturaunaan tein vielä rälläkällä viillon (siis siihen vaakatasossa olevaan suikaleeseen joka jatkuu etuvilkun alle asti) ja väänsin kaaren etureunaa ulommas ja hitsillä viilto umpeen.

Mulla ainakin 215/40 kumit 8x17" et35 vanteella vielä pyörivät kun lokareita oli edessä levitetty, eli kantit oli taitettu lokaria vasten suoraan ylöspäin (kuten 16v:ssä) ja sitten naputeltu se reuna ihan pystysuoraan. Kaaren eturaunaan tein vielä rälläkällä viillon (siis siihen vaakatasossa olevaan suikaleeseen joka jatkuu etuvilkun alle asti) ja väänsin kaaren etureunaa ulommas ja hitsillä viilto umpeen.
tuli ostettua jo 17"x8" dezent cupit. miellytti silmää ja leveä huuli löytyy. kumeja ei viel äole mutta 205/40 kumit aion hommata. kaaria on jo edestä levitetty leikkaamalla räläkällä tarpeeksi viiltoja kaareen ja taittelemalla ulospäin. haluan kuitenkin erittäin härskin madalluksen. jomin 55mm pudottava cupline alustakin on tilattu ja sen on luvattu saapuvan kuukauden päästä. tarkoitus olisi että tämä oma projekti olisi valmis helmikuuhun mennessä kun silloin kortin saan. talvivanteiksi toki tulee jotkin 16" perus alut.P. Lanttola kirjoitti:Laita 215/40 kumit joka kulmaan niin kyllä ne sopimaan saa. Itse ainakin laittaisi sopimaan vaikka väkisin ennemmin kuin vaihtaisin vanteet 8" leveisiin
Mulla ainakin 215/40 kumit 8x17" et35 vanteella vielä pyörivät kun lokareita oli edessä levitetty, eli kantit oli taitettu lokaria vasten suoraan ylöspäin (kuten 16v:ssä) ja sitten naputeltu se reuna ihan pystysuoraan. Kaaren eturaunaan tein vielä rälläkällä viillon (siis siihen vaakatasossa olevaan suikaleeseen joka jatkuu etuvilkun alle asti) ja väänsin kaaren etureunaa ulommas ja hitsillä viilto umpeen.
W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92
Respect is not given it is taken!
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92
Respect is not given it is taken!
juuzo` kirjoitti:tuli ostettua jo 17"x8" dezent cupit et35. miellytti silmää ja leveä huuli löytyy. kumeja ei vielä ole mutta 205/40 kumit aion hommata eteen ja taakse 215/40. kaaria on jo edestä levitetty leikkaamalla rälläkällä tarpeeksi viiltoja kaareen ja taittelemalla ulospäin. haluan kuitenkin erittäin härskin madalluksen. jomin 55mm pudottava cupline alustakin on tilattu ja sen on luvattu saapuvan kuukauden päästä. tarkoitus olisi että tämä oma projekti olisi valmis helmikuuhun mennessä kun silloin kortin saan. talvivanteiksi toki tulee jotkin 16" perus alut.P. Lanttola kirjoitti:Laita 215/40 kumit joka kulmaan niin kyllä ne sopimaan saa. Itse ainakin laittaisi sopimaan vaikka väkisin ennemmin kuin vaihtaisin vanteet 8" leveisiin
Mulla ainakin 215/40 kumit 8x17" et35 vanteella vielä pyörivät kun lokareita oli edessä levitetty, eli kantit oli taitettu lokaria vasten suoraan ylöspäin (kuten 16v:ssä) ja sitten naputeltu se reuna ihan pystysuoraan. Kaaren eturaunaan tein vielä rälläkällä viillon (siis siihen vaakatasossa olevaan suikaleeseen joka jatkuu etuvilkun alle asti) ja väänsin kaaren etureunaa ulommas ja hitsillä viilto umpeen.
W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92
Respect is not given it is taken!
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92
Respect is not given it is taken!
Itellekki tuli nyt tuumailuhetki... toi 7x16et24 menee mainiosti auton alle, mutta jos laitan 1 tuumasen ulkokehän tilalle 1,5 tuumasen, niin rengas muuttuu kokoon 7,5x16et17. Meniköhän se sit vielä? rälläkkä tietysti voi auttaa...
Tuli nääs foorumilta tarjous kehille ku mähä tarvin yhden 1" kehän mutta hänelä on 1,5" kehiä.
Tuli nääs foorumilta tarjous kehille ku mähä tarvin yhden 1" kehän mutta hänelä on 1,5" kehiä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021