MB 320CDI:n imusarja tukkeessa

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Tiengen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ke 11.06.2003 14:06

MB 320CDI:n imusarja tukkeessa

Viesti Kirjoittaja Tiengen »

Lainasin tuolta Tuulilasin keskustelupalstalta seuraavan tekstin:
(Onko kenelläkään mersumiehellä tietoa tällaisesta?)

torstaina 22. tammikuuta 2004, klo 06:09

Meillä on yksi vanha taxi, (vm 2000)reppuautona firmassa. Tällä autolla on ajettu 275tkm. Auton tehot hiipuivat, joten vietiin MB korjaamolle.
Korjaamolla selvisi, että imusarja on aivan tukkeessa. Tosiaan ei meinannut läpi näkyä. Sarjan sisällä mustaa kittimäistä rasvaa. Selitys, MB:n pakokaasujen kierrätysjärjestelmä ei tykkää Suomen teillä käytettävistä nopeuksista. Mersu käy liian matalilla kierroksilla, ajettaessa maantienopeuksilla? Onko kellään muulla kokemusta tällaisesta tukkeutumisesta? Voisiko tämä johtua polttoaineen laadusta ( Forttum)? Tällä autolla ei ajeta Virossa eikä Venäjällä. Kuljettajana toimii henkiö joka ajaa aina rajoitusten mukaan, ei alle eikä yli.
Korjaamon neuvvo. " Ajakaa moottori tiellä, välillä pakkokakkosella" Että tuulettuisi tuo imusarja ja moottori.
Onko ongelma yksilö, mersujen vai pottoaineen? Onko muita merkkejä, joita vaivaa sama ongelma?
Juha E
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Su 11.05.2003 19:51

Viesti Kirjoittaja Juha E »

myös opelin kiisseleissä joissa on tuo pakokaasun takaisin kierrätys on tuon ongelma ja poistuu sillä kun tekee kierrätyksen toimimattomaksi.
Avatar
Henu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ma 07.04.2003 21:18
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Henu »

joo nää meidän nopeudet ei tunnu sopivan noiden moottoreiden suunnittelun kanssa juurikaan yhteen. mulla hiipui omastani (E 200 CDI) tehot ja lopulta vika löytyi tukkeutuneista katalysaattoreista. eli pienimuotoinen pölläyttely on välillä paikoillaan...

Henkka
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Tuntuu tukkeentuvan näissä vanhemmissakin peleissä, joissa on EGR. Aika moni (minä mukaanluettuna) on poistanut ko. vermeet käytöstä.
Muutenkin tuntuu että näillä "tehokkaammilla" :oops: :shock: mersun koneilla tulee ajettua aika pienillä kierroksilla, aika harvoin mullakaan neula yli 3500 käy ja maantiellä on se 2500-3000r/min (3000=120km/h).
Jotta karstan poistoon vaan :twisted:
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
count
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 28.07.2003 19:02

Viesti Kirjoittaja count »

Minullakin (=autolla) imusarja oli melkoisen karstan peitossa ,sai aivan puukolla vuolla pois ...katalysaattori mäkeen...EGR pois toiminnasta...valitettavasti auto piristyi liikaa ja Liikkuvan Poliisin kaverit ei meinanneet tavoittaakkaan ...kortti pois ja ajokieltohan siitä tulla tupsahti eli poistakaa niitä karstoja rajoitusten mukaan!
Eihän kukaan vain hurjastele mersulla ei sovi imagoon...
Dopingia autolle oli senverran että kesälläkin livettää ja ESP vilkuttelee aina yli 120 km:kin jälkeen ...
Karstanpoistoterkuin earl !
Ps. imusarjan karstoittuminen on "yllättävän" yleinen vaiva ...FORTE-käsittely vähän auttaa pysymään imusarjaa puhtaampana mutta "reipas" karstanpoisto moottoritiellä sillointällöin on parasta ensiapua !
345 # 650
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

...katalysaattori mäkeen...EGR pois toiminnasta...

Earl: Miten pakokaasuarvot? Demecillä ilmeisesti laitettu sun autoa,millanen satsi?

Oma 320CDI pölläyttää mustaa kun polkasee reippaammin,muttei vetojen hyytymistä kuitenkaan havaittu. Ainahan lisäteho poikaa,mutta taitas lähtä kortti kuivumaan liian helpolla (niinkuin ei jo nykyisellään),malttaisko ajaa hissuttelemalla... EGR tarkoitus poistaa samalla kun imusarjan tsekkaa.
Niin joo,ajettu on nyt 320tkm eli vois olla karstainenkin kilometrien perusteella,käytön perusteella ei.
count
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 28.07.2003 19:02

Viesti Kirjoittaja count »

Juu Demecillä optimoitu niin lastu,turbo ja intercooleri... 8)
Päästöarvot yllättävän pienet (en muista tarkkaa arvoa enkä nyt tähän hätään löytänyt ko. katsastusrapsaa)...läpäisi katsastuksen moiteitta...lähellä uuden moottorin arvoja eli ok.
Juu ...se kortti suorastaan karkaa käsistä jos karstoja poistelet... :twisted:
Ps. tehoja ei ole koskaan liikaa... :oops:
345 # 650
Johan
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 21.11.2003 11:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Johan »

Mutta jos ongelma on noin yleinen pitäisikö pakokaasun kiellätys vap.ehtoisesti "sulkea pois käytöstä". Omassa vasta 110 tkm ja joudun valitettavasti lähes kiusaamaan konetta näillä suomen rajoituksilla.. Miten sulku käytännössä tapahtuu? Pitääkö hakea erikoiskorjaamo vai pyytää Vehoa vai onnistuuko ihan itse??

Meneekö katsastuksesta läpi?

Johan
320cdi-00 + 300d-90
Hehkutus - hiljainen hetki Konrad Adenauerin muistoksi
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Palautetaan aihe käsittelyyn. Kuinka CDI koneista saadaan pakokaasun takaisinkierrätys kytkettyä pois päältä niin, että mitään vikailmoituksia ei alkaisi tulemaan. Tämä vaara asentajan mukaan on olemassa, pikakyselyn perusteella.

Kysymys koskee W210 ja 211 sarjalaisia.
Tiedät paikan, kokeile
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

takaisin kierrätys

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Näyttää olevan tukittu monessa vossikassa (sprinttereitä) ,mitä mulle on tullu vastaan. Sokea laippa vaan imusarjan liitokseen.
Sanovat nykyiset katsastus hienoudet huomaa tukkimisen.

Terveisin Jamppa
Vastaa Viestiin