Yli-ikäisten tulppien turmelus

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Yli-ikäisten tulppien turmelus

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

"Puhelinlangat kaulaan ja töpseli perseeseen...", näin saattaisi Kaapokin itsetuhoisesti laulella Katri-Helenan sinivalkoista ääntä mukaillen, jos vahinkoa olisi syntynyt :shock: . Onneksi ei vielä.
Sähköstä kuitenkin on kyse. Daamin huolto on huomenissa ja tuossa SEV8:n kanssa germaanian tuonneista yyveeillessä tuli sivuraiteella puheeksi tulppien ikä. Daami on juossut nykyisillä kaiketi häiriöittä (tulppien aiheuttamaa) nyt tarkasti ottaen 43.500 km ja Ville tätä hämmästeli, kun vaihtosuositus on 20.000 km. Silti kiesi käynnistyy, käy, kulkee ja kuluttaa nätisti kuin tulpanvaihdon jälkeen konsanaan.

Koska M103:n huolto-ohjelmaa ei ole ollut käytettävissä, ei ollut myöskään tietoa tulppien vaihtorajasta, joka on siis mennyt jo tuplasti suosituksen yli.
No tuskin tästä mitään fyysistä haittaa muodostuu, vaikka nämä M103-kirnut kovin hienohelmaisia ajoittain ovatkin mm. sytytysasioista :?
Suurin haittaa lienee, että kynttilä sammuu sitten varoittamatta ja kerralla, jolloin nilkutetaan viidellä tai jopa neljällä kannulla lääkäriin.
Vai voiko ikääntyneistä tulpista seurata näissä koneissa jotain ikävämpää, esim. elektrodi poikii palasia pyttyyn ja tekee sitten siellä tuhojaan?

Joka tapauksessa, Guinnessin kirjaan ei tulppaennätystä ole tarkoitus tehdä, joten vaihtoon menevät huomenna. Hmmm.... vaiko sittenkään, eikös joku forumilla sanonut, ettei Mersuun kannata toimivia osia mennä vaihtamaan.... :lol:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Itse vaihdan tulpat aina kympin välein, auton hankittuani oli edellinen omistaja tosin laittanut nuo jotkut "ihmetulpat" joiden vaihtoväli taitaa olla 100tkm, mutta vaihdoinpa ne silti uusiin ngk tulppiin niin pysyy itsellä jonkinlainen tietoisuus tuosta vaihdon ajankohtaisuudesta. Niillä supertulpilla oli raapaistu muistaakseni jotain 35tkm eikä mitään häikkää ja terveennäköiset olivat muttei vaan oikein usko riitä tuollaisiin himmeleihin.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Yli-ikäisten tulppien turmelus

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jukka N. kirjoitti:"Puhelinlangat kaulaan ja töpseli perseeseen...", näin saattaisi Kaapokin itsetuhoisesti laulella Katri-Helenan sinivalkoista ääntä mukaillen, jos vahinkoa olisi syntynyt :shock: . Onneksi ei vielä.
Sähköstä kuitenkin on kyse. Daamin huolto on huomenissa ja tuossa SEV8:n kanssa germaanian tuonneista yyveeillessä tuli sivuraiteella puheeksi tulppien ikä. Daami on juossut nykyisillä kaiketi häiriöittä (tulppien aiheuttamaa) nyt tarkasti ottaen 43.500 km ja Ville tätä hämmästeli, kun vaihtosuositus on 20.000 km. Silti kiesi käynnistyy, käy, kulkee ja kuluttaa nätisti kuin tulpanvaihdon jälkeen konsanaan.

Koska M103:n huolto-ohjelmaa ei ole ollut käytettävissä, ei ollut myöskään tietoa tulppien vaihtorajasta, joka on siis mennyt jo tuplasti suosituksen yli.
No tuskin tästä mitään fyysistä haittaa muodostuu, vaikka nämä M103-kirnut kovin hienohelmaisia ajoittain ovatkin mm. sytytysasioista :?
Suurin haittaa lienee, että kynttilä sammuu sitten varoittamatta ja kerralla, jolloin nilkutetaan viidellä tai jopa neljällä kannulla lääkäriin.
Vai voiko ikääntyneistä tulpista seurata näissä koneissa jotain ikävämpää, esim. elektrodi poikii palasia pyttyyn ja tekee sitten siellä tuhojaan?

Joka tapauksessa, Guinnessin kirjaan ei tulppaennätystä ole tarkoitus tehdä, joten vaihtoon menevät huomenna. Hmmm.... vaiko sittenkään, eikös joku forumilla sanonut, ettei Mersuun kannata toimivia osia mennä vaihtamaan.... :lol:
ite ajelin teinivuosina -89 corollalla 200tkm ilman tulpanvaihtoja!!! pysyivät puhtaina ja ei tullut näkyviä kulumia... tosin putsailin sillontällön niitä... ja tämä on tosi! :P
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: Yli-ikäisten tulppien turmelus

Viesti Kirjoittaja PM »

Jukka N. kirjoitti:Hmmm.... vaiko sittenkään, eikös joku forumilla sanonut, ettei Mersuun kannata toimivia osia mennä vaihtamaan.... :lol:
Jos on hyvän näköiset ja kulumattomat... :lol:
Meikäläisen rotteloon on kyllä vaihdettu pääsääntöisesti joka vuosi, eli siis noin ~40th:n välein.
Riippuu tietenkin tulppamerkistäkin tuo kesto ja eikös ne vanhat Boschin H7DCO:t ole jo korvattu H8DCO:illa...
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Boss kirjoitti:Itse vaihdan tulpat aina kympin välein, ..... niin pysyy itsellä jonkinlainen tietoisuus tuosta vaihdon ajankohtaisuudesta.
Tämä on hyvä pointi : kävi juuri itsellä näin kun piti ottaa vara-auto liikenteeseen. Ei lähtenyt käyntiin - ei niin millään...
Auto oli siihen mennessä toiminut -aina kun tarvittiin- luotettavasti.

Lopulta kaiken ropaamisen jälkeen paljastui syyksi heikot tulpat.
Onneksi pakissa oli vanha varatulppa, jolla auto sitten ( töks, töks.. )
käynnistyi.
Viimeksi muokannut Henry V., Ti 27.01.2004 13:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Jaa-a

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Eipä ole otettuna tulppia vielä auki, joten silmämääräinen kunnon tarkistus on tekemättä. Liekö pitkään ja häiriövapaaseen käyttöikään sitten syynä liki jokapäiväinen ja toisen kautta hyvin matkapainotteinen ajo? :roll:
Samaten ajot ovat hyvin katkottomia eli aamulla kotopäässä kone käymään, 50-60 km posottelua töihin ja siitä sitten työtallista taas ehtoolla kotio. Ja seuraavana aamuna taas sama operaatio joka arkipäivä. Mitä nyt sitten pari kertaa viikossa tulee puolessa kotomatkassa stopattua kaupoille - tätä taustaa vasten Daami ei harrasta ahkeraa "katkokävelyä", jos sitä voisi tulppien turmaksi olettaa :shock: .
Toisaalta voisi jo kuvitella, että jos auton antaisi seistä parikin viikkoa, niin käynnistyminen näillä "sytkäreillä" voisi olla takkuista.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14193
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Btw, kuka muistaa M102.980:n tulppien kärkivälin? Uudet Densot :oops: ja rakotulkki odottavat keskikonsolissa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Kalle.K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 26.10.2003 11:43
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja Kalle.K »

Timo L. kirjoitti:Btw, kuka muistaa M102.980:n tulppien kärkivälin? Uudet Densot :oops: ja rakotulkki odottavat keskikonsolissa.

Se ompi 0,8 mm
E 200 CDI -07
200 D -89
300 CE -88
200+240 D:t -82
190 D -65
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Timo L. kirjoitti:Btw, kuka muistaa M102.980:n tulppien kärkivälin? Uudet Densot :oops: ja rakotulkki odottavat keskikonsolissa.
Tuolta kannattanee katsoa, Find My Part -haulla annetaan ainakin W201 190 2.3-litraiselle koneelle 0,032" eli 0,8 mm.

http://www.densoiridium.com/sparkplugspecs.php

PS. Otaksuin kyllä kysymyksen asettelusta, että denso ja rakotulkki ovat samaan persoonaan kulminoituneena ja odottaa ratin ja penkin välissä.
Tuossa tapauksessa kärkivälistä on paha sanoa mitään.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Aika pitkä väli on kyllä yksillä tulpilla. Mulla on W123:ssa parhaillaan noin 20 tkm ajetut tulpat ja startatessa saa jo pyörittää selvästi pidempään kuin ennen ja ettei se kiihtyvyyskin olisi perstuntumalla hiukan aiempaa heikompi...

Mielenkiinnolla odotan kyllä, miltä vanhat kynttilät näyttävät -- tuo automaattiryyppy kun lyö jokseenkin rikasta seosta kylmälle koneelle ja ettei tämäkin hiukan kuluttaisi tulppia ennen aikojaan.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
220cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ma 08.12.2003 22:53
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja 220cdi »

Njoo, nykyisellä pirssillä on tullut ajettua jo neljä vuotta samoilla tulpilla ja kilometrejä on kertynyt noin 120 tkm. Käynnistymisessä ja ajossa ei mitään ongelmia. Koskahan on edes edellinen omistaj vaihtanut tulpat :shock:

Tällä hetkellä dieselin metsästys käynnissä..... Vois tulla halvemmaksi näillä km- määrillä
ttiikeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 395
Liittynyt: Ti 22.07.2003 17:48

C-sarjan huollossa....

Viesti Kirjoittaja ttiikeri »

Eli huolto-ohjelman mukaan C sarjassa vaihdetaan tulpat 60 000 km:n välein. Tulppana käytetään monikärkistä (3) BOSCH W8KTCR jonka pitäisi tuo kestää. Käsittääkseni noissa uudemmissa KAT vehkeissä vaihtoväli on aika pitkä mikäli käyttää pitempään ajoon sunniteltuja tulppia :)
MB C180 vm -95
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Juu

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Hovimestari siinä sitten soitti juuri ja totesi, että kyllä tulpat olivat tasan tattis ja valmiit. Mutta kummasti vaan pelasivat. Totesi vielä, että sen verran viistot ja lyhyiksi kuluneet olivat elektrodit, että "uusilla kuule kulutuskin laskee, nää oli jo aivan kypsät". Enpä usko, että maitti sentään nykyisestä enää laskea voi, ainakaan tulppien ansiosta. :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Vastaa Viestiin