Mitäs hyviä ja edullisia konsteja olisi piristää vanhaa -88 300 turbodieseliä?
Tuleeko esim coolerin laittaminen kovinkin kalliiksi?
Koneella ja autolla ajettu vain 180000 joten kaikin puolin on muuten kunnossa ja käy todella kauniisti.
MB 300 TD:n piristäminen
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 34
- Liittynyt: Ti 04.09.2007 15:25
- Paikkakunta: Satakunta
Jos nyt puhutaan pienestä piristämisestä, niin se kannattaa aloittaa pumpun säätämisellä(ohjeet löytyvät täältä foorumilta) tehon lisäys ei ole suuri, mutta väännön lisäännyttyä auton käytös muuttuu mukavammaksi ajaa.
Tuolla vakio pumpulla pärjää säätämällä varmaan johonkin 170-180 hp:n tietämille, toki riippuen monesta asiasta.
Suurin piirtein samoihin tehoihin piisailee vakioahdin.
Intercoolerin laittaminen tuskin tehoa hierveästi tuosta nostaa,(johtuen turbon ja pumpun riittämättömyydestä), mutta säästäähän se ainakin konetta kun saa kylmempää ilmaa ja vaparin kanssa voi tehot vielä vähän nousta, ehkäpä 185 hp:n tietämille.
Jos sitä cooleria alkaa keulalle sovittelemaan, tarvitsee muuttaa muutamia osia, kuten imusarja on hyvä muuttaa niin, että ilman tuloputki on toisella puolella(helpottaa ahtoputkien tekoa) ja mikäli päädyt coolerin asentamiseen kannattaa samalla vaivalla laittaa vähän reilumpi, valmiiksi kun se ST -tauti iskee kuitenkin=)
Tuolla vakio pumpulla pärjää säätämällä varmaan johonkin 170-180 hp:n tietämille, toki riippuen monesta asiasta.
Suurin piirtein samoihin tehoihin piisailee vakioahdin.
Intercoolerin laittaminen tuskin tehoa hierveästi tuosta nostaa,(johtuen turbon ja pumpun riittämättömyydestä), mutta säästäähän se ainakin konetta kun saa kylmempää ilmaa ja vaparin kanssa voi tehot vielä vähän nousta, ehkäpä 185 hp:n tietämille.
Jos sitä cooleria alkaa keulalle sovittelemaan, tarvitsee muuttaa muutamia osia, kuten imusarja on hyvä muuttaa niin, että ilman tuloputki on toisella puolella(helpottaa ahtoputkien tekoa) ja mikäli päädyt coolerin asentamiseen kannattaa samalla vaivalla laittaa vähän reilumpi, valmiiksi kun se ST -tauti iskee kuitenkin=)
Ja jos ei ohjeista piittaa, dieselkorjaamot saavat säädettyä pumpun oikein penkissä, jolloin pumpusta otetaan irti paras mahdollinen.maza300tdt kirjoitti:Jos nyt puhutaan pienestä piristämisestä, niin se kannattaa aloittaa pumpun säätämisellä(ohjeet löytyvät täältä foorumilta) tehon lisäys ei ole suuri, mutta väännön lisäännyttyä auton käytös muuttuu mukavammaksi ajaa.
Saahan sitä syöttöä itsekin väännettyä isommalle, mutta se ei vielä ole ihan optimointia.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
- TurboDiesel
- Vakiokalustoa
- Viestit: 69
- Liittynyt: La 17.05.2008 12:22
- Paikkakunta: Ikaalinen
Dieselkorjaamossa pumpun säädätyksessä säädetään jokasen elementin syöttömäärät tasan, jota ei ilman pumppupenkkiä kannata yrittää.. Mut muuten pumpun ruuvaaminen kannattaa tehä ite kun ei oo mitään järkee mennä dieselkorjaamoon pelkkää syöttöö tai kierroksia nostaan kun sen pystyy itte ruuvia kääntämällä tekeen ja saahan sen aina ruuvattua takasikki jos ei miellytä..Aku P kirjoitti:Ja jos ei ohjeista piittaa, dieselkorjaamot saavat säädettyä pumpun oikein penkissä, jolloin pumpusta otetaan irti paras mahdollinen.maza300tdt kirjoitti:Jos nyt puhutaan pienestä piristämisestä, niin se kannattaa aloittaa pumpun säätämisellä(ohjeet löytyvät täältä foorumilta) tehon lisäys ei ole suuri, mutta väännön lisäännyttyä auton käytös muuttuu mukavammaksi ajaa.
Saahan sitä syöttöä itsekin väännettyä isommalle, mutta se ei vielä ole ihan optimointia.

Mb 190d om606 st 722.6
Audi A6 2.5 r5 tdi quattro -96
Bmw e28 524tdic Jäärata-auto
Audi A6 2.5 r5 tdi quattro -96
Bmw e28 524tdic Jäärata-auto