Lähtökohta oli se, että auto tarjoili jatkuvasti vikakoodeja tukkeutuneesta hiukkasloukusta. Regenerointi tehtiin merkkiliikkeessä, joka auttoi hetkeksi (1000km verran), jonka jälkeen vikatilat ilmaantuivat uudelleen. Pari kertaa syttyi myös moottorin merkkivalo näiden vuoksi.
Samassa yhteydessä auto lastutettiin Turbotecillä. Ruiskusuuttimet on vaihdettu malliin AMG. Hiukkasloukun lisäksi pöntöstä poistui myös katalysaattori, jonka vuoksi pakokaasujen tuoksu on nyt hiukan kitkerämpi.
Tässä mittausfaktaa. Mittaukset tehty Tempes GTX:llä samalla suoralla useampaan kertaan, ja tässä esillä parhaat "vedot".
Tehdasvakio + (tukkoinen) hiukkassuodatin (tehtaan ilmoitus: 150hp/350Nm)
0-100km/h = 11,1s
0-400m =17,3s / 124km/h
Tehdasvakio ilman hiukkassuodatinta ja kattia (tehoista ei tietoa)
0-100km/h = 10,1s
0-400m =16,6s / 127km/h
AMG-suuttimet/uusi Karala-softa/ilman hiukkassuodatinta/kattia (190hp/430Nm)
0-100km/h = 7,9s
0-400m = 15,5s / 140km/h
Eli noin tässä kävi. Nyt tuhannen kilometrin jälkeen ei vikakoodeja ole moottorin osalta generoitunut ja auto vetää siedettävän mukavasti. Melkein mielenkiintoisinta on se, että ajotietokoneen mukaan kulutus putosi n.1,5 litraa/100km. Aikaisemmin en työmatkaani päässyt pihistämälläkään alle 7 litran lukemalla. Tänään aamulla ajoin työpaikan pihaan ja taulussa oli lukema 5,7l/100km! Ajotyyli oli vieläpä hieman repivämpi uusien tehojen lumoissa. Samoin eilinen 300km reissu näytti 1,5 litraa pienempää lukemaa koko matkan ajalta aiempaan verrattuna. Luulen, että tähän kulutuksen pudotukseen ei syynä ole tuo lastutus, vaan tukkeutuneen hiukkasloukun poisto. Ehkä tuo optimointikin saattoi vaikuttaa, kommentoikoot viisaammat sitä... Nythän tuo taitaa kaivata sitten tuhdimpaa ahdinta?
Samalla muuten lastutettiin kaverin BMW 530dA E60. Irtosi mukavat 270hp/640Nm. Täytyy sanoa, että jäi mersun tehonkasvu hieman harmaaseen varjoon, kun osan kotimatkasta ajeli tuolla
