Vito 110d aut. kaasunasentotunnistin modausta

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Vito 110d aut. kaasunasentotunnistin modausta

Viesti Kirjoittaja keef »

Onkos kukaan saanu toimiin tota automaattilaatikkoa viripumpun tai säädetyn pumpunkanssa oikein?

Asentotunnistimen liikerataa säädetty ja välityksiä muutettu, mutta turbiinin lukko ei toimi " oikein". Asento tunnistin säätää tota turbiinin lukitusta eri vaihteilla..

Laatiiko toimii kohtuu hyvin kun kaupunki ajossa pitää valitsimen kolmosella ei D:llä, vähän niin kuin Volvossa :oops: Tai keinuvipu Powerilla.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Vito 110d aut. kaasunasentotunnistin modausta

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei ole, mutta oletko kysynyt pumppupajalta voisiko siihen saada apuja säätämällä jotakin pumpun sisältä ?.

Mulla on/oli sellainen viritys, että se vipu joka on asentoanturissa, siihen oli pultattu säädettävä "jatkovarsi", jonka avulla sain muutettua vivun välityssuhdetta. Toisin sanoan kun kaasua painoi niin anturi alkoi tulla reippaampaa vauhtia kuin alkuperäisessä. Tuo auttoi mutta siinä oli yksi huono puoli, se anturi esti kaasun menemisen kokonaan pohjaan.

Mikäli pumppupaja ei tuohon pysty antamaan mekaanista apua niin pitänee tehdä sähköinen jippo siihen, eli jollakin konstilla, heti kun poljin lähtee liikkelle niin, muuttaa sitä anturin antamaa signaalia johonkin suuntaan.

Muuten yksi vaihtoehto olisi rajoittaa syöttöä jotenkin, siten että on pakko painaa enemmän kaasua. Tämä pitäisi olla pois kytkettävissä, jotta kilpailutilanteessa saa täyden tehon napista käyttöön. Kokeile auttaisko morkoolin kellon pois kytkeminen yhtään tuohon, tosin muistelen ettei sekään auta tarpeeksi. -> joku solenoidi, joka painaa ulkoisen syötön säädön pienemälle ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

- En ole pumppupajaan ollut yhteydessä näissä merkeissä.

- ongelma on liian aikaiset vaihtokohdat ja liian aikainen turbiinin lukittuminen. Eli kun painaa kaasua turbiini lukittuu heti.

- siirtelin tunnistimen vaijerin kiinnityspistettä jolloin anturi liikku enemmän mitä kaasu ja kaikkea siltä väliltä, mutta ei sekään oikein auta.

- Irrotin ton vaijerin ja turbiini luistaa paljon, mutta turbiinin 'lukittumisen' kierrokset on korkeammalla ja toiminta järkevämpää, tosin vaihtokohdissa luistaa liikaa.

Lueskelin netistä että citikan hp20:ssa olis adaptaatio ajotyyliille, mutta ei Vitossa taida pitää paikkansa. Lisäksi oli juttua laatikossa olis momentille anturi joka määrittää vaihtokohdan, stallin yms. joka tietysti muuttu kun konetta viritetään, mutta ohjelmahan sitä ei enää ymmärrä.. jolloin asentotunnistimen rukkaamisella ei välttämättä ongelmaa poisteta.

Oletkos aukaissut laatikon boksia? Korjailis tinaksia. Jos kyseessä olis kuitenkin vika eikä ominaisuus..
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Outoa jos sulla turbiinin lukko menee liian aikaisin kiinni, vian pitäisi olla pikemminkin päinvastainen.

Se on monimutkainen se laatikonohjain sisältä mutta kyllä sitä voi juotella asiallisella kalustolla. Kuvankin olen joskus laittanut tänne.

Siellä on tietääkseni 8 bittinen prosessori ja mitään ihmeitä se ei osaa tehdä, kuten mukautua ajotyyliin. Hyvä kun osaa niitä vaihteita vaihtaa :roll:

Ei siellä taida mitään voima-anturia olla, joka vaikuttaisi vaihtokohtaan. Siihen vaikuttanee vain kaasupolkimen asentoanturi, kierrosluku ja joku kolmas juttu jota en muista, ehkä lämpötila. Luulenpa että citikankin tapauksessa tämä "momentti" tarkoittaa suoraan polkimenasentoanturia, sillä dieselin vääntömomentti on käytännössä suoraan polkimen asentoanturin lukema. Ei momenttia oikein voi muuten mitata, se pitää laskea syöttömäärästä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin