200 cdi, piristystä+teoriaa
Voiskohan tuossa sun tilanteessa jo tulla eteen imupuolen ja sylinterin huuhtelussa laki piste. Eli pakopuolessa ootte saanut virtauksen kohtuulliseksi, mutta imupuoli on mennyt jo yli käytännöllisen virtauksen.
Nyt, vaikka tuon uuden ahtimen kartta osoittaisikin todella suurta ilmamäärää noilla 2,5 bar ahdoilla, saattaa se kuitenkin olla sakkausrajalla ja siinä rajalla sen virtaus laskee romahdusmaisesti. Tuolla koneen kanavilla on tietynlainen logaritminen käyrä virtauksen ja paineen suhteen ja kun siinä saavutetaan fyysinen maksimi, ei ilmamäärä enään juurikaan nouse, ainoastaan paine jatkaa nousemistaan todella jyrkästi.
Tuossa alkaa ainakin mulla tulee mieleen, että vaihtoehdoiksi tulisi jo alkaa keskittymään siihen kannen virtaukseen ja muuhunkin imupuolen virtaamaan.
Yksi vaihtoehto olisi kanssa mitata paine heti ahtimen jälkeen ja samaisesti toinen mittaus ihan kannen vierestä, tällöin saisi tietää kuinka paljon imupuoli vastustaa ko järjestelmää.
Mietiskeleepi Antti
Nyt, vaikka tuon uuden ahtimen kartta osoittaisikin todella suurta ilmamäärää noilla 2,5 bar ahdoilla, saattaa se kuitenkin olla sakkausrajalla ja siinä rajalla sen virtaus laskee romahdusmaisesti. Tuolla koneen kanavilla on tietynlainen logaritminen käyrä virtauksen ja paineen suhteen ja kun siinä saavutetaan fyysinen maksimi, ei ilmamäärä enään juurikaan nouse, ainoastaan paine jatkaa nousemistaan todella jyrkästi.
Tuossa alkaa ainakin mulla tulee mieleen, että vaihtoehdoiksi tulisi jo alkaa keskittymään siihen kannen virtaukseen ja muuhunkin imupuolen virtaamaan.
Yksi vaihtoehto olisi kanssa mitata paine heti ahtimen jälkeen ja samaisesti toinen mittaus ihan kannen vierestä, tällöin saisi tietää kuinka paljon imupuoli vastustaa ko järjestelmää.
Mietiskeleepi Antti
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Pakoputki on kolmetuumainen, ei ahdista.MJF kirjoitti:Minkäslainen pakoputki ja ilmanputsari sulla on? Onko niitten ahdistamista mittailtu?
Ilmanputsarin poisto ei vaikuta mitenkään, on mitattu, vaikka putsari on jo aikas likainenkin.
Ahdin on vielä kartalla.
Ahtopaineen pienentäminen ei vähennä tehoa, mutta lisää savua.
Ahtopaineen lisäys nostaa myös moottoriin menevän ilman määrää.
Joka on siis kasvanut ja mitattu.
Polttoainetta tulee riittävästi, sitä voisi vielä runsaasti lisätäkkin.
Mutta se ei lisää tehoa, vaan ainoastaan pakopaine lähtee jyrkästi nousemaan.
Liittyisikkö tämä jotenkin "hyvän palamisen" olosuhteisiin, niiden muutoksiin, tai puutteisiin ?
Käytännössä, "savuttomana" toimii parhaiten ja siis todella hyvin, muttei anna lisää tehoa.
Penkkiparlamentti on ehdottanut kannen kairausta ja nokkien hiomista.
Voiko esim. pakonokka ahdistaa poistuvaa pakokaasua siten, että mahdollisesti kasvanut ruiskutusmäärä ja teho hukkuu siihen työhön, jonka mäntä joutuu ylimääräistä tekemään poistaessaan pakokaasuja sylinteristä + siihen, että tietty, jäännöspakokaasujen määrä sylinterissä kasvaa rajusti.
Voiko kannen pakokanavat, tai venttiilit aiheuttaa saman laatuista vaivaa ?
Tämä painehan ei näy nyt ainakaan vielä missään mittarissa, kun se on vaan männän ja sylinterin välissä ?, vai ?
Vai onkos se nyt niin, että aineen häviättömyyden laki onkin puppua.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Jopa meikäläistä harmitti eilen katsoa sitä 500nm käppyrää... Kun olisi jo toivonut kerrankin näkevänsä iloisempia ilmeitä tuolla verstaalla. Mutta kun ei niin ei. Vaikka kuinka Mika sitä ohjelmaa ruukkasi edestaas.
Kannen ja nokan päivityksellä minä testejä jatkaisin. Olen vakaasti siinä uskossa että sieltä se sitten alkaa löytymään. Tai yksinkertaisesti joku alkaa rajoittamaan polttoainepuolella. Tekee siitä prosessista epätäydellisen. Koneeseen menevästä ilmasta se ei enää kyllä voisi olla kiini. Ehkä.
Ei ymmärrä niin ei ymmärrä...
Kannen ja nokan päivityksellä minä testejä jatkaisin. Olen vakaasti siinä uskossa että sieltä se sitten alkaa löytymään. Tai yksinkertaisesti joku alkaa rajoittamaan polttoainepuolella. Tekee siitä prosessista epätäydellisen. Koneeseen menevästä ilmasta se ei enää kyllä voisi olla kiini. Ehkä.
Ei ymmärrä niin ei ymmärrä...
diipa daapa...
.
Kansi on käyty hakemassa AkiP,ltä poikkeen, eikä tuo perään lähteny, niin että ihan kaupat taisi tulla.
Nokkia ja kantta päivitellään tässä jollain aikataululla.
Siitä lisää, kunhan systeemit varmistuu.
Kannen tekijä on kyllä jo vähän niinkuin etukäteen jo sovittu samoin nokkien hiomapaikka tiedossa.
Ihan ensimmäiset toimet liittyy meluntorjuntaan.
Pakoputkihaverin jäljiltä on ilmaantunut inhottava kumina ~2500rpm tuntumaan, joka pitää saada poikkeen.
Todennäköisesti tulee kolmaskin vaimennin, mikäli saan mahtumaan, jos en, niin sitten tehostetaan entisiä vaimentimia vaihtamalla kammio-tyyppinen perään.
Ääntä on liikaa.
Menee hermot...
Kansi on käyty hakemassa AkiP,ltä poikkeen, eikä tuo perään lähteny, niin että ihan kaupat taisi tulla.
Nokkia ja kantta päivitellään tässä jollain aikataululla.
Siitä lisää, kunhan systeemit varmistuu.
Kannen tekijä on kyllä jo vähän niinkuin etukäteen jo sovittu samoin nokkien hiomapaikka tiedossa.
Ihan ensimmäiset toimet liittyy meluntorjuntaan.
Pakoputkihaverin jäljiltä on ilmaantunut inhottava kumina ~2500rpm tuntumaan, joka pitää saada poikkeen.
Todennäköisesti tulee kolmaskin vaimennin, mikäli saan mahtumaan, jos en, niin sitten tehostetaan entisiä vaimentimia vaihtamalla kammio-tyyppinen perään.
Ääntä on liikaa.
Menee hermot...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
No nytpähän on tyypitetty tuokin vekotin
Täytyy sanoa että mun puolesta perinteiset superihommat saa jäädä. Seuraavaksi aletaan kokeileen tuommosta touhua kunhan tämä meidän pioneeri kiipiää tarpeeksi monta kertaa perse eellä puuhun ja tiedetään vähä mikä vaikuttaa mihinkin ja mikä ei
Jos auto voi pelata kuin ajatus niin tuo on jo aika lähellä. Jopa manuaali laatikko ei tuottanut ongelmaa meikälaiselle. Mukava alavääntö nuin vähällä pyttymäärällä ja nuilla säädöillä
Ei millään meinannu osata laittaa niin suurta "halkoa pesään" että ois tukehtunu. Varsinkin ku on tottunu ajamaan laitteilla jotka herää siellä 2500rpm kahta puolta.

Täytyy sanoa että mun puolesta perinteiset superihommat saa jäädä. Seuraavaksi aletaan kokeileen tuommosta touhua kunhan tämä meidän pioneeri kiipiää tarpeeksi monta kertaa perse eellä puuhun ja tiedetään vähä mikä vaikuttaa mihinkin ja mikä ei

Jos auto voi pelata kuin ajatus niin tuo on jo aika lähellä. Jopa manuaali laatikko ei tuottanut ongelmaa meikälaiselle. Mukava alavääntö nuin vähällä pyttymäärällä ja nuilla säädöillä

Joku mersupurkaamo??
Mikä tuossa on pakoventtiilien koko? Entä imu?tuikku kirjoitti: Voiko esim. pakonokka ahdistaa poistuvaa pakokaasua siten, että mahdollisesti kasvanut ruiskutusmäärä ja teho hukkuu siihen työhön, jonka mäntä joutuu ylimääräistä tekemään poistaessaan pakokaasuja sylinteristä + siihen, että tietty, jäännöspakokaasujen määrä sylinterissä kasvaa rajusti.
Voiko kannen pakokanavat, tai venttiilit aiheuttaa saman laatuista vaivaa ?
Tämä painehan ei näy nyt ainakaan vielä missään mittarissa, kun se on vaan männän ja sylinterin välissä ?, vai ?
Vai onkos se nyt niin, että aineen häviättömyyden laki onkin puppua.
Ei oppinut olutta ojaan kaada
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
.
Pakoventtiilit on kokoa ~28mm.
Imuventtiilit ~29mm.
Pakokanavat on asiallisen näköiset.
Imukanavat onkin sitten todella ahtaat ja mutkilla, kun käärmeen kusi erämaassa.
AnttiV, lle propsit, amatööristä näyttää, että kuitenkin imupuoli ahdistaa.
Pitää yrittää saada romukansikin matkaan, että voi "rauhassa" kairaaja kokeilla, minkäverran kärsii avartaa.
Nokat menee R-koneistukseen.
Milli nostoa lisää + 260 asteita, molempiin.
Volkkariharrastajia apinoidaan nyt.
Tirinöitä ja räminöitä on metsästelty.
Jotain parannustakin tuli.
Ääntä on kuuminkin vielä liikaa, ei voi mitään.
Vaimentajat on Simonsin tuotteita, suurimmasta päästä.
Alunperin äänet olikin "hyvät", eli käytännössä vakion tasoiset.
Mutta nyt niitä on liikaa.
Voiko läpivirtausvaimentimet mennä "tukkoon", niin ettei ne enää vaimenna ?
Onhan tuo putki ollut jo yli kolme vuotta ja 120 000km alla.
Pikkuisen tilanne parani, kun ostin tuollaisen toisenlaisenkin joustoelementin.
Ei ihan niin paljoa ala soimaan.
Kammiovaimennin kait se pitää hommata, Marteliusko se olisi kohtihintainen ja toimiva ?

Pakoventtiilit on kokoa ~28mm.
Imuventtiilit ~29mm.
Pakokanavat on asiallisen näköiset.
Imukanavat onkin sitten todella ahtaat ja mutkilla, kun käärmeen kusi erämaassa.
AnttiV, lle propsit, amatööristä näyttää, että kuitenkin imupuoli ahdistaa.
Pitää yrittää saada romukansikin matkaan, että voi "rauhassa" kairaaja kokeilla, minkäverran kärsii avartaa.
Nokat menee R-koneistukseen.
Milli nostoa lisää + 260 asteita, molempiin.
Volkkariharrastajia apinoidaan nyt.
Tirinöitä ja räminöitä on metsästelty.
Jotain parannustakin tuli.
Ääntä on kuuminkin vielä liikaa, ei voi mitään.
Vaimentajat on Simonsin tuotteita, suurimmasta päästä.
Alunperin äänet olikin "hyvät", eli käytännössä vakion tasoiset.
Mutta nyt niitä on liikaa.
Voiko läpivirtausvaimentimet mennä "tukkoon", niin ettei ne enää vaimenna ?
Onhan tuo putki ollut jo yli kolme vuotta ja 120 000km alla.
Pikkuisen tilanne parani, kun ostin tuollaisen toisenlaisenkin joustoelementin.
Ei ihan niin paljoa ala soimaan.
Kammiovaimennin kait se pitää hommata, Marteliusko se olisi kohtihintainen ja toimiva ?

.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Niinhän mä sanoin jo monta vuotta sitten, ei kaupasta saa voimadieseliin sopivaa vaimenninta. Avaa se simenoni niin näet mistä kiikastaa.tuikku kirjoitti:Voiko läpivirtausvaimentimet mennä "tukkoon", niin ettei ne enää vaimenna ?
Kumma kun mulla riittää yksi vaimennin, ja testattu sekä 4 että 6 sylinterisissä moottoreissa.
Ne on aika pienenoloisiakin nuo vaimentimet.

Lisää tietoa: www.skg.fi
Omaan esikammio farkkun tein putkiston 3 tuumaisesta, takapenkin kohdalla on simonssin läpivirtaava ja perässä marteliuksen läpivirtaava. Marteliuksessa on paljon suuremmat reiät sisäputkessa, joten sen ei pitäisi niin helposti mennä tukkoon. Aiankin vielä on kohtuu hiljainen, tosin vielä ei paljoa kilometrejä ole tullu.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Pakopuolelta se tuskin tuolla venttiilikoolla ahistaa. Itse asiassa pitäisi ainakin noin bensavehkeisiin verrattuna riittää vielä melko pitkälletuikku kirjoitti:.
Pakoventtiilit on kokoa ~28mm.
Imuventtiilit ~29mm.
Pakokanavat on asiallisen näköiset.
Imukanavat onkin sitten todella ahtaat ja mutkilla, kun käärmeen kusi erämaassa.
AnttiV, lle propsit, amatööristä näyttää, että kuitenkin imupuoli ahdistaa.
Pitää yrittää saada romukansikin matkaan, että voi "rauhassa" kairaaja kokeilla, minkäverran kärsii avartaa.
Nokat menee R-koneistukseen.
Milli nostoa lisää + 260 asteita, molempiin.
Volkkariharrastajia apinoidaan nyt.
Itse mietiskelin juuri tuota nokan asteiden/noston puutetta, että sitä kautta tulee toppi täytökselle. Tällöinhän ei ahtimen vaihto paljon vaikuttaisi.
Nokathan noissa on varmaan tosi mitättömät ja profiililtaan "suipot"
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Kyllä ne simonsin rei'ät menee tukkoon. Menee bensa-autossakin. Lämpö(kova ajo) auttaa vähän. Varmaan jos vaimentimen saa irti voisi toholla lämmittää ja jollain teräsrassilla hoonaus auttaisi.
Itse yhden 3" simonsin aukaisseeni tiedän että rei'ät menee todellakin aivan tukkoon.
Millonkas kansi ja nokat valmistuu sitten, onko mitään arvioita? Olisi kiva pitkästäaikaa lukea uusia lukemia
Tsemppiä tuikulle!
ps. panokset kovenee, 1.9tdi 295Hv...
Itse yhden 3" simonsin aukaisseeni tiedän että rei'ät menee todellakin aivan tukkoon.
Millonkas kansi ja nokat valmistuu sitten, onko mitään arvioita? Olisi kiva pitkästäaikaa lukea uusia lukemia

Tsemppiä tuikulle!
ps. panokset kovenee, 1.9tdi 295Hv...
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
tukkon
Noki tukki vaimentimen sisällä olevat pikku reijjät ja mahdolisen villan minkä jälkeen ei vaimenna(ime) ääntä enään yhtä hyvin,
martelius tekee kohtuu hinnala vaikka omien mittojen/laskelmien(90 luvulla tuli paritkin sarjat teetetyyn) mukaan putket, sarjat,vaimentimen,mites pakosarjan primäriputket jos kovin eri pitusia voi häiritä(täytöstä) kaasun virtausta pahsti, JPP kotkassa (eagel racing),sanoi pari vuotta sitten kun oli tarvis mopoon hommata paremat nokat että voi tehdä uudet kohtuu hintaan just koneesen sopivat jos ei muuten sopivia löydy,myös kannen porttaus onistuu.onea projektiin
vähäiset tietoni jakoon...
martelius tekee kohtuu hinnala vaikka omien mittojen/laskelmien(90 luvulla tuli paritkin sarjat teetetyyn) mukaan putket, sarjat,vaimentimen,mites pakosarjan primäriputket jos kovin eri pitusia voi häiritä(täytöstä) kaasun virtausta pahsti, JPP kotkassa (eagel racing),sanoi pari vuotta sitten kun oli tarvis mopoon hommata paremat nokat että voi tehdä uudet kohtuu hintaan just koneesen sopivat jos ei muuten sopivia löydy,myös kannen porttaus onistuu.onea projektiin

.
Räminänhallintaprojekti edistyi tänään niin pitkälle, että piti ahdintakin irti käyttää, vaihteeksi.
Toivottavasti nyt kaikki resonanssit olisi jo hallinnassa.
Kyllä tässä jonkinlaisen takapönttöpäivityksen joutuu tekemään.
Nokat lähti kohti Keravaa ja R-koneistusta.
Ensi viikolla lupasivat laittaa takaisin, niin että ensi viikon lopulla saattaisi jo olla kokeilun aika.
Kansityöt tekee Marko Pirkonen, siihen on omat syynsä.
Menipä sitten vähän tai paljon aikaa, mulla ei ole kiirettä.
Tarkoitus on laittaa romukansi myös mukaan, josta voi rauhassa puhkaista ja kokeilla kanavia.
Samoin tarkoitus on laittaa sitten matkaan hiotut ja vakionokatkin, että selviää muutokset virtauksissa ja kumpi on sitten itseasiassa parempi vaihtoehto.
Mitään kiirettähän tässä ei todellakaan ole, vaan ainut hätä on itse tehty.
Mielummin niin, että kun pulttaa osia kiinni, niin ne myös sitten toimii.
Hatemi on viimmeisen päälle herrasmies, se tietty tarkoituksella jätti sen kolmesatasen puhkaisun mulle.
Hatemi on minun paras kaveri.
Bensa-autoissa taitaa olla se primääriputkien mitoitus tärkeää.
Dieseleissä taitaa mahdollisimman lyhyet olla nyt se suuntaus.
Saadaan pakopulssi säilymään hyvin ahtimelle asti ja VNTssähän on helppo saada sitten kierroksille pakopuoleen avarrusta.
Kyllähän tätä teoriaa on jo väsyksiin asti purtu joka suunnalta.
Olisihan tuo mukava jo saada lisää voimaakin tähän rotteloon.
Räminänhallintaprojekti edistyi tänään niin pitkälle, että piti ahdintakin irti käyttää, vaihteeksi.
Toivottavasti nyt kaikki resonanssit olisi jo hallinnassa.
Kyllä tässä jonkinlaisen takapönttöpäivityksen joutuu tekemään.
Nokat lähti kohti Keravaa ja R-koneistusta.
Ensi viikolla lupasivat laittaa takaisin, niin että ensi viikon lopulla saattaisi jo olla kokeilun aika.
Kansityöt tekee Marko Pirkonen, siihen on omat syynsä.
Menipä sitten vähän tai paljon aikaa, mulla ei ole kiirettä.
Tarkoitus on laittaa romukansi myös mukaan, josta voi rauhassa puhkaista ja kokeilla kanavia.
Samoin tarkoitus on laittaa sitten matkaan hiotut ja vakionokatkin, että selviää muutokset virtauksissa ja kumpi on sitten itseasiassa parempi vaihtoehto.
Mitään kiirettähän tässä ei todellakaan ole, vaan ainut hätä on itse tehty.
Mielummin niin, että kun pulttaa osia kiinni, niin ne myös sitten toimii.
Hatemi on viimmeisen päälle herrasmies, se tietty tarkoituksella jätti sen kolmesatasen puhkaisun mulle.
Hatemi on minun paras kaveri.

Bensa-autoissa taitaa olla se primääriputkien mitoitus tärkeää.
Dieseleissä taitaa mahdollisimman lyhyet olla nyt se suuntaus.
Saadaan pakopulssi säilymään hyvin ahtimelle asti ja VNTssähän on helppo saada sitten kierroksille pakopuoleen avarrusta.
Kyllähän tätä teoriaa on jo väsyksiin asti purtu joka suunnalta.
Olisihan tuo mukava jo saada lisää voimaakin tähän rotteloon.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
No nytten alkaa taas kuulostaa siltä, että kumma jos ei pian ala tapahtumaan yhtä jos toista.
Tuo kanavien koko ei toisaalta yhtään yllätä, sillä ei sitä kantta ole kyllä ihan noille arvoille alunpitäen suunniteltu. Tuo aiemmin epäilemäni paineen lasku, ei ehkä sittenkään olisi tullut niin radikaalisti selväksi, jos sen olisi suorittanut ahtimen jälkeen vs ennen kantta. Nyt vielä kun pikkuisen katsot sitä koko imupuolta semmoisella "painemiehen" silmällä, alkaa jo sitä konetta pikkuhiljaa harmittaa ihan urakalla.
Ja kuten oon ennenkin sanonut, lopulta viisaampi antaa periksi, vai miten se nyt oli

Tuo kanavien koko ei toisaalta yhtään yllätä, sillä ei sitä kantta ole kyllä ihan noille arvoille alunpitäen suunniteltu. Tuo aiemmin epäilemäni paineen lasku, ei ehkä sittenkään olisi tullut niin radikaalisti selväksi, jos sen olisi suorittanut ahtimen jälkeen vs ennen kantta. Nyt vielä kun pikkuisen katsot sitä koko imupuolta semmoisella "painemiehen" silmällä, alkaa jo sitä konetta pikkuhiljaa harmittaa ihan urakalla.
Ja kuten oon ennenkin sanonut, lopulta viisaampi antaa periksi, vai miten se nyt oli


SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
No ei tuo varmasti mene kyllä tukkoon mutta toimii hyvin pakokaasujarruna. Aero exhaustin vaimentimia on maailmalla muutamat kehuneet.
http://www.aeroexhaust.com/diesel_mufflers.html
http://www.aeroexhaust.com/diesel_mufflers.html
diipa daapa...
Ootko mitannu kuinka lähelle mäntää venttiilit tulee ennen kuin lisäät nostoja? Joudutko työstäämään myös mäntiä?
Eihän tuossa nyt nostot paljon lisäänny ja kun nokan profiili pysyy jokseenkin samana niin ongelmaa tuskin on, mutta olisihan sekin hyvä lisäinformaatio varmistaa ettei käy vanhanaikaisesti. Ei tarvisi ainakaan jännittää eka koikalla kun kierrättää tappiin.
Eihän tuossa nyt nostot paljon lisäänny ja kun nokan profiili pysyy jokseenkin samana niin ongelmaa tuskin on, mutta olisihan sekin hyvä lisäinformaatio varmistaa ettei käy vanhanaikaisesti. Ei tarvisi ainakaan jännittää eka koikalla kun kierrättää tappiin.
Ei oppinut olutta ojaan kaada
pyhimys kirjoitti:Ootko mitannu kuinka lähelle mäntää venttiilit tulee ennen kuin lisäät nostoja? Joudutko työstäämään myös mäntiä?...
0,9mm, tarkka.
Jos mäntiä pitää työstää, niin sitten tulee sellaiset nokat, joilla saa myös overlappia ja kunnollisen huuhtelun.
Dieselissähän ei siinä vaiheessa kanavissa liikuskele, kun pelkkää paineistettua ilmaa.
Ja kun ahto on pakopainetta suurempi, niin huuhtelun pitäisi olla tehokaskin.
Nuo asteet ja nostonlisä näyttää hyvin toimivan volkkareissa, joissa kaikki mitat on aika lähellä tätä.
Yksi vaikuttava tekijä on se, että vielä(kään) ei siis todella tiedetä, mikä sen tehonnousun estää, tässä vaan arvuutellaan edelleenkin, niinkuin jo montaa kertaa ja monta vuotta...
Haluan siis ainakin ensialkuun sellaisia osia, jotka hyvin suurella todennäköisyydellä myös "pikku" äherryksen jälkeen toimiikin.
Moottorin hyvästä, siis vakion luonteisesta toiminnasta en halua livetä piiruakaan.
Toivon, että muutosta olisi havaittavissa, ja että sitten voisi tehdä lisää johtopäätöksiä (minä olen sähkömiehen poika

Nokilekalle ja hatemille kiitos linkeistä.
Vaimennus näyttää sittenkin hiukan vaivaavan muitakin, vaikka hatemista en sitä olisi ensimmäisenä uskonut...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Tuonne toiselle foorumille kirjoittelinkin jo noista nokista ja overlapista omia kokemuksia.
Pakoputken metelöinnistä oma kokemus on sen viimisen 10-15cm pätkän suuri merkitys. Oma vessa on aivan hiljainen, suorastaan äänetön, vain yhdellä pöntöllä, kunhan ulostulo(t) on vaimennettua mallia. Sama tuntuu pätevän myös bensaromuuni. Nakun putki on 3" ilman kattia ym. turhuuksia.
Pakoputken metelöinnistä oma kokemus on sen viimisen 10-15cm pätkän suuri merkitys. Oma vessa on aivan hiljainen, suorastaan äänetön, vain yhdellä pöntöllä, kunhan ulostulo(t) on vaimennettua mallia. Sama tuntuu pätevän myös bensaromuuni. Nakun putki on 3" ilman kattia ym. turhuuksia.
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Viton putkesta tuli todella hiljainen kun vaihdoin vaimentimen 3" läpivirtaavaan vaimentimeen. Vaimennin tuli alkuperäiseen viton vaimentimen kuoriin. Koko n 80cmX30cmX15cm. Reikäkoko n.6mm. Vaimentimen jälkeen on noin 1,5 metriä putkea. Vaimennin siis putkiston keskivaiheella.
Kuva1, kuva2, kuva3, kuva4, kuva5, kuva6.
Edellinen omavalmiste kammiovaimennin oli muuten hyvä mutta yli 120km/h täyskaasulla alkoi ääntämään. Sellainen kumina ja paineen tuntu tuli auton sisälle, että ihan korvia alkoi kutittamaan. Vaimennin oli tilavuudeltaan puolta pienempi kuin nykyinen. Myös vaimentimen jälkeinen putki oli lyhyt n.30cm (ulostulo oli kyljestä).
Kuva1, kuva2
En tiedä minkä kokoisia putkia sinne tuikun auton alle mahtuu.
Mutta ehkä se auttaa jos vaimentimien tilavuutta saa kasvatettua.
Reijät sen verran isoiksi että ei mene tukkoon ja vaimentimen jälkeistä putkea pitemmäksi
Kuva1, kuva2, kuva3, kuva4, kuva5, kuva6.
Edellinen omavalmiste kammiovaimennin oli muuten hyvä mutta yli 120km/h täyskaasulla alkoi ääntämään. Sellainen kumina ja paineen tuntu tuli auton sisälle, että ihan korvia alkoi kutittamaan. Vaimennin oli tilavuudeltaan puolta pienempi kuin nykyinen. Myös vaimentimen jälkeinen putki oli lyhyt n.30cm (ulostulo oli kyljestä).
Kuva1, kuva2
En tiedä minkä kokoisia putkia sinne tuikun auton alle mahtuu.
Mutta ehkä se auttaa jos vaimentimien tilavuutta saa kasvatettua.
Reijät sen verran isoiksi että ei mene tukkoon ja vaimentimen jälkeistä putkea pitemmäksi

Kyllä nyt alkaa olemaan meininki kohdallaan
Mitenkäs se pultti korkkasi? Katkesi kannen sisään vai jotain muuta yhtä mukavaa? Itsellä kokemusta räntäsateessa messukeskuksen parkkipaikalla suuttimen kiristyspultin jämän ruuvaamisesta pois kannesta. Ei kivaa ei. Pitikin mennä kiristämään...

diipa daapa...
.
Eipäs ole muuta, kun nokat.
Kyllä nuo käsin pyöritellessä mahtui pyörimään, mutta vielä on tosiaan käynnistämättä, joten sieltä voi vielä olla boonusta tulossa.
Millin ehken ilman koneistuksia voisi mahtua nokan nostoa lisäämään kasvattamalla, siis että nokka mahtuu vielä siellä ylhäällä pyörimään.
Romukansikin on nyt ostettu nahkahousumaasta, jahka se (toivottavasti) rantautuu, niin eiköhän sitten lähde sellainen puuhapaketti Hyvinkäätä kohden.
Suuttimen kiristysruuvin kierteet irtosi kannesta.
Ovat ihan alumiinissa ja kun on kymmeniä kertoja nyt suuttimia irti käytetlty, niin varmaan ovat kovin kuluneitakin.
Ongelma on kyllä ollut tiedossa ja on koetettu varovasti käsitellä, eikä nytkään vielä kiritty, kun ruuvimeisselillä.
Sorvari Sepeteus Karjalaisen ja OHO-asentaja AkiP,n suosiollisella avustuksella tuohon taitaa olla lääkettäkin tulossa.
Toivottavasti illalla ei tarvi tämän vakavampien moottorivaurioiden kanssa kiemurrella.
Eipäs ole muuta, kun nokat.
Kyllä nuo käsin pyöritellessä mahtui pyörimään, mutta vielä on tosiaan käynnistämättä, joten sieltä voi vielä olla boonusta tulossa.
Millin ehken ilman koneistuksia voisi mahtua nokan nostoa lisäämään kasvattamalla, siis että nokka mahtuu vielä siellä ylhäällä pyörimään.
Romukansikin on nyt ostettu nahkahousumaasta, jahka se (toivottavasti) rantautuu, niin eiköhän sitten lähde sellainen puuhapaketti Hyvinkäätä kohden.
Suuttimen kiristysruuvin kierteet irtosi kannesta.
Ovat ihan alumiinissa ja kun on kymmeniä kertoja nyt suuttimia irti käytetlty, niin varmaan ovat kovin kuluneitakin.
Ongelma on kyllä ollut tiedossa ja on koetettu varovasti käsitellä, eikä nytkään vielä kiritty, kun ruuvimeisselillä.
Sorvari Sepeteus Karjalaisen ja OHO-asentaja AkiP,n suosiollisella avustuksella tuohon taitaa olla lääkettäkin tulossa.
Toivottavasti illalla ei tarvi tämän vakavampien moottorivaurioiden kanssa kiemurrella.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Pitäsköhän sun ottaa yksi ehjä kansi siinä samassa saksan paketissa, ihan vaan varmuuden vuoksi ja varaosaksi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
.
Kaksi kantta sinne kairaamoon meneekin.
Toisen saa sitten pilkkoa ihan rauhassa, kokeilumielessä.
Savut on nyt sitten otettu.
Polttoainejärjestelmän täyttyminen ja ilmaantuminen, sekä hydraulinostimien uudelleentäyttyminen aiheutti alussa muutaman minuutin käyntihäiriöt ja rokkivalot mittaristoon.
Vikakoodien nollaamisen jälkeen ei uusia enää ole ilmestynyt.
Ei nyt niin valtavaa efektiä.
Mutta hyvin toimivat ja käyntimelu ei entisestään muutu.
Herkemmin vastaa kaasuun ja kaikin tavoin muutenkin tuntuu vaste parantuneen pieneenkin kaasunpainallukseen.
Mutta en usko max tehon muuttuneen.
Varmaan jo vakionokillakin pääsee kannen virtausmaksimiin, joten uusille nokille ei taida juuri jäädä kun se (mahdollinen efekti), jonka pidempi aukioloaika mahdollistaa.
Mutta tosiaan "välikierroksilla" jotain plussaa, tietty virtaus max tavoitetaan aikaisemmin.
Tasakaasulla ajettaessa ahtaa selvästi enemmän, joten varmaankin pakokaasumassaa eli virtausta edistävää muutosta on.
Pakopainetta ja ilmamäärää pitää tässä mittailla.
Mutta nyt taas välillä metsästellään, tuntuu, että mersu konepellin alla on hääräilty taas tähän palaan riittävästi.
Tarkoitus olisi käydä jossain, vaikkapa Iisalmessa penkittämässä.
Jos sieltä jotain taivasteltavaa ilmenisi.
Olispahan kuitenkin vertailupohjaa.
Jos lopuksi sanoisi, ettei nyt ainakaan tunnu huonommalta.
Käyttömukavuuden suhteen pikkuisen jopa positiivinen vire, mikä oikeastaan yllätti.
Mutta max tehon suhteen ei vieläkään kannata oikeastaan käsiä ylös nostella ja pyrkiä karjahtelemaan.
Eli en nyt tätäkään oikeastaan kamalasti suosittele kenellekkään.
Mutta jos elämä tuntuu muuten tylsältä....
Kaksi kantta sinne kairaamoon meneekin.
Toisen saa sitten pilkkoa ihan rauhassa, kokeilumielessä.
Savut on nyt sitten otettu.
Polttoainejärjestelmän täyttyminen ja ilmaantuminen, sekä hydraulinostimien uudelleentäyttyminen aiheutti alussa muutaman minuutin käyntihäiriöt ja rokkivalot mittaristoon.
Vikakoodien nollaamisen jälkeen ei uusia enää ole ilmestynyt.
Ei nyt niin valtavaa efektiä.
Mutta hyvin toimivat ja käyntimelu ei entisestään muutu.
Herkemmin vastaa kaasuun ja kaikin tavoin muutenkin tuntuu vaste parantuneen pieneenkin kaasunpainallukseen.
Mutta en usko max tehon muuttuneen.
Varmaan jo vakionokillakin pääsee kannen virtausmaksimiin, joten uusille nokille ei taida juuri jäädä kun se (mahdollinen efekti), jonka pidempi aukioloaika mahdollistaa.
Mutta tosiaan "välikierroksilla" jotain plussaa, tietty virtaus max tavoitetaan aikaisemmin.
Tasakaasulla ajettaessa ahtaa selvästi enemmän, joten varmaankin pakokaasumassaa eli virtausta edistävää muutosta on.
Pakopainetta ja ilmamäärää pitää tässä mittailla.
Mutta nyt taas välillä metsästellään, tuntuu, että mersu konepellin alla on hääräilty taas tähän palaan riittävästi.
Tarkoitus olisi käydä jossain, vaikkapa Iisalmessa penkittämässä.
Jos sieltä jotain taivasteltavaa ilmenisi.
Olispahan kuitenkin vertailupohjaa.
Jos lopuksi sanoisi, ettei nyt ainakaan tunnu huonommalta.
Käyttömukavuuden suhteen pikkuisen jopa positiivinen vire, mikä oikeastaan yllätti.
Mutta max tehon suhteen ei vieläkään kannata oikeastaan käsiä ylös nostella ja pyrkiä karjahtelemaan.
Eli en nyt tätäkään oikeastaan kamalasti suosittele kenellekkään.
Mutta jos elämä tuntuu muuten tylsältä....

.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5