öljynpaineet katosi 190e VIKA LÖYTYI!!
öljynpaineet katosi 190e VIKA LÖYTYI!!
no joo pensamersu 190e-84, on jo uudemmalla moottorilla. auto nykäs pari kertaa ja alkoi käymään 2-3 pytyllä, tää sattui jo puolivuotta sitten. no nyt sitä alettiin tutkiin, aikamme rassattuamme se käy taas kaikilla, mutta ei ota kierroksia kunnolla ja öljynpaineet katos, mittari ei näytä mitään, venakoppa oli irti eikä käynnissä oljyä valunut ulos, suodatin on uusi, ja öljyä tietenki on. tällä tuskin on merkitystä, mutta siinä on kaikki varusteet myös ilmastointi, missä ihmeessä vika on, enpä muista kuulleeni, että mersuista menee öljypumppu yhtäkkiä. auto käy ihan nätisti, että tuskin se moottori on vielä kärsinyt. neuvokaa hyvät miehet mitä alan purkaan.
no niin. kuten aikaisemmin sanoin öljypumppua käyttää kampiakseli. irrotinpa öp:n ruuvit ym. roinaa edestä pois, ja sitä riitti. nostin moottoria niin paljon kun se nousi ja kun pääsin raottaan pohjaa senverran että sinne sisälle näki jotain niin pumpun imuputken juuressa oli halkeama, sen imuputken sai vaivalloisesti pois kun sai nakit sinne mahtuun, tässä autossa on oljynpainemittari kapillaariputkella joka lähtee suodattimen jalan juuresta. ei sitten muuta kun uutta osaa odottamaan olvin voimalla. toivottavasti ei ole moottoriin tullut mitään vauriota, senhän näkee ja kuulee vasta kun moottori on lämmin, ainakin se kävi ilman kunnollisia paineita erittäin nätisti. kiitos kaikille vastanneille.
no niin. kuten aikaisemmin sanoin öljypumppua käyttää kampiakseli. irrotinpa öp:n ruuvit ym. roinaa edestä pois, ja sitä riitti. nostin moottoria niin paljon kun se nousi ja kun pääsin raottaan pohjaa senverran että sinne sisälle näki jotain niin pumpun imuputken juuressa oli halkeama, sen imuputken sai vaivalloisesti pois kun sai nakit sinne mahtuun, tässä autossa on oljynpainemittari kapillaariputkella joka lähtee suodattimen jalan juuresta. ei sitten muuta kun uutta osaa odottamaan olvin voimalla. toivottavasti ei ole moottoriin tullut mitään vauriota, senhän näkee ja kuulee vasta kun moottori on lämmin, ainakin se kävi ilman kunnollisia paineita erittäin nätisti. kiitos kaikille vastanneille.
Viimeksi muokannut artom, Pe 12.09.2008 19:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vai sillä tavalla. minä yritin lukea alfamerin kirjasta tästä pumpun paikasta, ymmärtääkseni siinä on roottoripumppu suoraan kampiakselin päässä, eli ettei siinä olis akselia ollenkaan, vai onko se siellä alapuolella ketjulla. ei tietenkään sitä käytetä ennenkuin vika on korjattu. vielä, mistä sen erottaa missä se pumppu on vai erottaako mistään, ja voisko olla joku muu vika.
Öljypumpuissa on yleensä akseli oli se mallia mitä hyvänsä.artom kirjoitti:vai sillä tavalla. minä yritin lukea alfamerin kirjasta tästä pumpun paikasta, ymmärtääkseni siinä on roottoripumppu suoraan kampiakselin päässä, eli ettei siinä olis akselia ollenkaan, vai onko se siellä alapuolella ketjulla. ei tietenkään sitä käytetä ennenkuin vika on korjattu. vielä, mistä sen erottaa missä se pumppu on vai erottaako mistään, ja voisko olla joku muu vika.
Tässä tapauksessa on pakko ottaa öljypohja pois, ennenkuin pääsee öljypumppuun käsiksi.
Jos öljynpaineet eivät nouse nokka-aksellille ( niinkuin kerroit ), niin on varmaa että pumpussa on vika.
näihän arvelinkin. toivoin vain että siinä olis joku helpompi vika. mutta tää käyntihäiriö ei voi tähän asiaan liittyä, niin että onko näin huono tuuri, että tulee kaks vikaa yhtäaikaa. sitten, asconassa on öljypumppu kampuran päässä , siinä ei ole muuta akselia kun kampiakseli. olen sen verran monta asconan moottoria purkanut että tiedän. niin taikka akseli se on kampiakselikin.
Yleensähän öljypumput ovat hammasrataspumppuja ja siten toimintavarmin pumppu. Tietysti öljyn pumppaamiseen voidaan käyttää muitakin pumppuja.artom kirjoitti:näihän arvelinkin. toivoin vain että siinä olis joku helpompi vika. mutta tää käyntihäiriö ei voi tähän asiaan liittyä, niin että onko näin huono tuuri, että tulee kaks vikaa yhtäaikaa. sitten, asconassa on öljypumppu kampuran päässä , siinä ei ole muuta akselia kun kampiakseli. olen sen verran monta asconan moottoria purkanut että tiedän. niin taikka akseli se on kampiakselikin.
Käyntihäiriöön ei öljypumpun vika ole suoraan verrannollinen, mutta jos lähinnä laakerit eivät saa paineellista voiteulua, vaurio tapahtuu suhteellisen nopeasti.
ei varmasti vaikuta käyntiin suoraan, mutta jos siinä on ollut kitkaa senverran ettei ole jaksanut käydä kunnolla, sen minkä kokeiltiin, niin moottori kävi hyvin kolisematta. kun en sillä silloin itse ajanut, niin ei mitään havaintoa mitä siellä olis voinut tapahtua. no ei kai muuta kun purkaan, niin eiköhän vika sieltä löydy. katselin vain, että näyttäis että siitä pitää käyttää myös jakokoppa pois, ja siinä on romua edessä.
herätkää mersumiehet. onko kellään ollut samanlaista vikaa. aamulla revin kopan ja öljypohjan irti, ja sitten olen viisaampi. ketuttaa turhaan alkaan purkaan jos siinä oliski joku pikku juttu, mitä minäkään usko enää, olisko ainut vika tää pumppu, mutta eihän ne mesestä hajoo koskaan. eikö mersut oo ikuisia autoja, sillon öp. ei hajoa. ei ole kokemuksesta kiinni olen 30v rassannut autoja, mutta tämmöstä vikaa ei ole ollut kun ladassa. ja kiitoksia rumilukselle uskon sinua, mutta aina pitää käyttää omaakin järkeä. palataan huomenillalla asiaan, silloin olen jo tosi paljon viisaampi.
Juu, ja sitä ennen kannatta tarkistaa, onko öljynpainemittarin johto ehjä ja kiinni ,-)M.K kirjoitti:Tulpat irti, suodattimen jalkaan kiinni erillinen öljynpainemittari ja startilla pyöritystä. Nostaako mitään painetta?
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
lisää
Joo startilla vaan kokeilut, jos ei paineet nouse (...tai sitä epäillään).
-Öljypumppu toimii tosiaan hammasratas vetoisesti. Jos virranjakajan kannen ottaa auki, niin liikkuuko pyörijä startatessa ? Nimittäin tuo sama öljypumpun käyttöakseli pyörittää sekä pumppua, että jakajaa.
Tässä on se viisaus, että jos akseli hajoaa, niin kone pysähtyy ( = ei voitelua, eikä myöskään kipinää ).
-Jos jakaja ei startilla pyöri, niin tuo akseli on hajonnut. Moottorivauriot tässä viassa tehdään usein hinaamalla, eli yritetään väkisin käyntiin ( vaikka ei ole kipinää, tai jos pyörijä on pysähtynyt "sopivasti", niin voi sytytellä "hajalaukauksia"). Mutta sitten kone leikkaa kiinni voitelun puutteessa.
-Jos jakaja pyörii, niin sitten pitäisi päästä tekemään noita painemittauksia, tai sitten muita kokeita. Esim. jos nokka-akselin voitelu toimii, eli on nostanut startilla öljyä yläkertaan ( =ota venttiili koppa auki), niin tämä puoltaisi sitä että painetta olisikin.
-Onko muuten auto seissyt, tai ovatko öljynvaihtovälit olleet ylipitkiä ?
Tämä voi aiheuttaa voitelu, ja mittari häiriöitä. Myös öljypumpulla oleva ylipaineventtiili on voinut jumiutua.
Nämä näin vinkeiksi, ja älä liikaa starttaile, jos ei voitelu pelaakkaan.
PS: uudemmissa Mersuissa ei ole näitä "harmeja", kun ei ole öljynpainemittaria, eikä paineen varoitusvaloakaan
-Öljypumppu toimii tosiaan hammasratas vetoisesti. Jos virranjakajan kannen ottaa auki, niin liikkuuko pyörijä startatessa ? Nimittäin tuo sama öljypumpun käyttöakseli pyörittää sekä pumppua, että jakajaa.
Tässä on se viisaus, että jos akseli hajoaa, niin kone pysähtyy ( = ei voitelua, eikä myöskään kipinää ).
-Jos jakaja ei startilla pyöri, niin tuo akseli on hajonnut. Moottorivauriot tässä viassa tehdään usein hinaamalla, eli yritetään väkisin käyntiin ( vaikka ei ole kipinää, tai jos pyörijä on pysähtynyt "sopivasti", niin voi sytytellä "hajalaukauksia"). Mutta sitten kone leikkaa kiinni voitelun puutteessa.
-Jos jakaja pyörii, niin sitten pitäisi päästä tekemään noita painemittauksia, tai sitten muita kokeita. Esim. jos nokka-akselin voitelu toimii, eli on nostanut startilla öljyä yläkertaan ( =ota venttiili koppa auki), niin tämä puoltaisi sitä että painetta olisikin.
-Onko muuten auto seissyt, tai ovatko öljynvaihtovälit olleet ylipitkiä ?
Tämä voi aiheuttaa voitelu, ja mittari häiriöitä. Myös öljypumpulla oleva ylipaineventtiili on voinut jumiutua.
Nämä näin vinkeiksi, ja älä liikaa starttaile, jos ei voitelu pelaakkaan.
PS: uudemmissa Mersuissa ei ole näitä "harmeja", kun ei ole öljynpainemittaria, eikä paineen varoitusvaloakaan

1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Re: öljynpaineet katosi 190e VIKA LÖYTYI!!
Olipa harvinainen vika. En ole 30-vuoden aikana moista vikaa Mersuissa nähnyt tai kuullut olevan. Hyvä kun et käyttänyt moottoria enempää, kampiakseli kärsii ensimmäisenä paineellisen öljyn puutteesta.artom kirjoitti:no joo pensamersu 190e-84, on jo uudemmalla moottorilla. auto nykäs pari kertaa ja alkoi käymään 2-3 pytyllä, tää sattui jo puolivuotta sitten. no nyt sitä alettiin tutkiin, aikamme rassattuamme se käy taas kaikilla, mutta ei ota kierroksia kunnolla ja öljynpaineet katos, mittari ei näytä mitään, venakoppa oli irti eikä käynnissä oljyä valunut ulos, suodatin on uusi, ja öljyä tietenki on. tällä tuskin on merkitystä, mutta siinä on kaikki varusteet myös ilmastointi, missä ihmeessä vika on, enpä muista kuulleeni, että mersuista menee öljypumppu yhtäkkiä. auto käy ihan nätisti, että tuskin se moottori on vielä kärsinyt. neuvokaa hyvät miehet mitä alan purkaan.
no niin. kuten aikaisemmin sanoin öljypumppua käyttää kampiakseli. irrotinpa öp:n ruuvit ym. roinaa edestä pois, ja sitä riitti. nostin moottoria niin paljon kun se nousi ja kun pääsin raottaan pohjaa senverran että sinne sisälle näki jotain niin pumpun imuputken juuressa oli halkeama, sen imuputken sai vaivalloisesti pois kun sai nakit sinne mahtuun, tässä autossa on oljynpainemittari kapillaariputkella joka lähtee suodattimen jalan juuresta. ei sitten muuta kun uutta osaa odottamaan olvin voimalla. toivottavasti ei ole moottoriin tullut mitään vauriota, senhän näkee ja kuulee vasta kun moottori on lämmin, ainakin se kävi ilman kunnollisia paineita erittäin nätisti. kiitos kaikille vastanneille.
oli senverran harvinainen vika, että sitä imuputkea ei saanut suomesta, saksasta piti tilata, ja sitäkin oli kahta eri mallia, eikä se ole sieltä vieläkään suomeen saapunut. eikä siitä kampiakselista tiedä ehtikö vaurioitua, kun moottori on autossa paikallaan, ja siten myös öljypohja, olihan siinä vauhti hiipunut, että vaara on varmasti tarjolla. yli 30 vuotta olen minäkin rassannut autoja ja tämmöstä vikaa ei ole vastaan tullut.
ja vielä, tosiaan vanhassa ladassa oli öljynpainevikoja, mutta sen hammaspyörän pysty vaihtaa jakajan alta yläkautta, jos vain luotti siihen että poorit oli öp.ssä kunnossa, sama homma vanhoissa 99 saabeissa siinä taas jakajan pitkä akseli pyöristyi ja öljynpaineet katos. SUURI MIINUS MERSUILLE, ETTEI SIINÄ OLE VAROITUSVALOA ÖLJYNPAINEELLE, SEN OLIS NAINENKIN TAJUNNUT, sitä mersua nimittäin ajoi sillä hetkellä nainen.
No meillä oli eräs nainen asiakkaana joka oli ajanut 2viikkoa miehensä 900 saabilla(mies oli reissussa sen 2viikkoa) ja tuli sitten käymään korjaamolla kun moottori alkoi kuulostamaan jotenkin kummalliselta ja samalla joku punainen varoitusvalo oli palanut 2 viikkoa.Tutkin sitten autoa ja totesin että öljynpainevalo palaa ja kanteen ei juuri öljyä tule äänestä päätellen.Selvisi sitten konetta vaihtaessani että öljynpaineventtiili oli juuttunut auki asentoon ja siitä johtui huono öljynpainekkin.Laakerit olivat kuitenkin saaneet senverran voitelua etteivät olleet vielä leikanneet mutta pilalla se motti oli kuitenkin.Että ei kaikki ymmärrä vaikka valo palaakin ja sen takia se monesta autosta on pois jätettykkin kun eihän nykyään mersussa ole mittaria eikä valoakaan.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Kyllä Mersuissa nykyäänkin on varoitukset öljylle, ajotietokone ilmoittaa öljyn lisäys tarpeesta ja sen verran reilu kuvatus tulee mittaristoon, että herkempi jo luovuttaa ajoneuvon siinä paikassa.jari_w123 kirjoitti:...eihän nykyään mersussa ole mittaria eikä valoakaan.
Toinen asia, mikä nyt ei juurikaan tähän topikkiin edes kuulu, on noi nykyiset huoltovälit. Tolla mun rintterillä on nyt ajettu n 38000 km ja seuraavaan huoltoon on sen samaisen tietokoneen mukaan n 7000 km ja tuo huolto on ko auton ensimmäinen...
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Re: lisää
Kyllä se varoittaa paineestakin, koko tietokoneen näyttö punaisenaHenry V. kirjoitti:nin mutta se on öljynmäärä - ei paine
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
eikö niissä saabin kampurassa ole se varsinainen "kova pinta" helvetin ohut, pystyykö sitä edes koneistaan, jostain olen kuullut. mutta mitä veikkaatte jos mersu hyytyi öljynpuutteen takia olisko jo vahinko tapahtunut, ainakin se kävi tosi hyvin vaikka paineita ei ollutkaan, se siis kävi todella nätisti ja pehmeesti. on vielä kasaamatta että ei tiedä vielä. olisin vaihtanut kaikki laakerit jos olisin saanut öljypohjan kokonaan pois. no katsotaan, ensi viikolla olen taas viisaampi, ja ilmoittelen sitten miten kävi.
Minusta se on suuri miinus, ettei uusissa Mersuissa ole tuota mittaria. Sitä on niin tottunut tapittamaan. Valo olisi kyllä kanssa hyvä lisä, vaan ovatko kaikki kojelaudan alareunan valot varattu ainakin niissä full loaded malleissa?Antti V kirjoitti:Kyllä Mersuissa nykyäänkin on varoitukset öljylle, ajotietokone ilmoittaa öljyn lisäys tarpeesta ja sen verran reilu kuvatus tulee mittaristoon, että herkempi jo luovuttaa ajoneuvon siinä paikassa.jari_w123 kirjoitti:...eihän nykyään mersussa ole mittaria eikä valoakaan.
Viimeksi muokannut Skraba, To 25.09.2008 12:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Skraba
C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
Re: öljynpaineet katosi 190e VIKA LÖYTYI!!
artom kirjoitti:no joo pensamersu 190e-84, on jo uudemmalla moottorilla. auto nykäs pari kertaa ja alkoi käymään 2-3 pytyllä, tää sattui jo puolivuotta sitten. no nyt sitä alettiin tutkiin, aikamme rassattuamme se käy taas kaikilla, mutta ei ota kierroksia kunnolla ja öljynpaineet katos, mittari ei näytä mitään, venakoppa oli irti eikä käynnissä oljyä valunut ulos, suodatin on uusi, ja öljyä tietenki on. tällä tuskin on merkitystä, mutta siinä on kaikki varusteet myös ilmastointi, missä ihmeessä vika on, enpä muista kuulleeni, että mersuista menee öljypumppu yhtäkkiä. auto käy ihan nätisti, että tuskin se moottori on vielä kärsinyt. neuvokaa hyvät miehet mitä alan purkaan.
no niin. kuten aikaisemmin sanoin öljypumppua käyttää kampiakseli. irrotinpa öp:n ruuvit ym. roinaa edestä pois, ja sitä riitti. nostin moottoria niin paljon kun se nousi ja kun pääsin raottaan pohjaa senverran että sinne sisälle näki jotain niin pumpun imuputken juuressa oli halkeama, sen imuputken sai vaivalloisesti pois kun sai nakit sinne mahtuun, tässä autossa on oljynpainemittari kapillaariputkella joka lähtee suodattimen jalan juuresta. ei sitten muuta kun uutta osaa odottamaan olvin voimalla. toivottavasti ei ole moottoriin tullut mitään vauriota, senhän näkee ja kuulee vasta kun moottori on lämmin, ainakin se kävi ilman kunnollisia paineita erittäin nätisti. kiitos kaikille vastanneille.
no niin, kasassa on ja pelaa hyvin, en vaihtanut muuta kun sen imuputken, ihmeitten ihme öljynpaineet oli normaalit, eli tyhjäkäynnillä kylmänä 3 kiloo ja lämpimänä n.1 kiloa. ei se tuo mersun moottori ihan heikko ole, kyllä siinä olis monesta autosta mennyt laakerit tai kampiakseli.
Valo sentään on palannut,yhteen vaiheeseen ei ollut valoa eikä mittariakaanSkraba kirjoitti:Antti V kirjoitti:Kyllä Mersuissa nykyäänkin on varoitukset öljylle, ajotietokone ilmoittaa öljyn lisäys tarpeesta ja sen verran reilu kuvatus tulee mittaristoon, että herkempi jo luovuttaa ajoneuvon siinä paikassa.jari_w123 kirjoitti:...eihän nykyään mersussa ole mittaria eikä valoakaan.
Minusta se on suuri miinus, ettei uusissa Mersuissa ole tuota mittaria. Sitä on niin tottunut tapittamaan. Valo olisi kyllä kanssa hyvä lisä, vaan ovatko kaikki kojelaudan alareunan valot varattu ainakin niissä full loaded malleissa?

auto w123 200D/300DT vm, -81