
Kirottu D-jetronik ja uudet mystiset viat
- Adventurer
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
- Paikkakunta: Joensuu
http://www.fiveomotorsport.com/
Noi myis kans, mutta tokikin kalliimmalla.
itte tilasin auto-nomiksilta 29lbs/hr letkusuuttimia omaan projektiin. Ovat hieman pienempiä kun vakiot, mutta tarkoitus onkin käyttää miltei 3 baarin järjestelmää.
http://www.auto-nomics.com/cgi-bin/show ... =11655-002
saas nähdä saako ikään pelaamaan, toisesta paikasta edis8:t tulos.
Jos sen nyt käymään sais, niin vois tilata vaikka SeAMK:n moottoripenkin viikoksi
.
Noi myis kans, mutta tokikin kalliimmalla.
itte tilasin auto-nomiksilta 29lbs/hr letkusuuttimia omaan projektiin. Ovat hieman pienempiä kun vakiot, mutta tarkoitus onkin käyttää miltei 3 baarin järjestelmää.
http://www.auto-nomics.com/cgi-bin/show ... =11655-002
saas nähdä saako ikään pelaamaan, toisesta paikasta edis8:t tulos.
Jos sen nyt käymään sais, niin vois tilata vaikka SeAMK:n moottoripenkin viikoksi

So long and thanks for all the fish
- Adventurer
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
- Paikkakunta: Joensuu
Tällaisen rema-satsin löysin ebaysta, tekisköhän noilla mitään? Hinta on ainakin paremmin kohdallaan kuin Boscheissa
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 0285833505
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 0285833505
Tuskin ihan Boschin laatuun yltää...vaan ovat varmaan paremmat kuin vanhat käytetyt.... huomaa, että tuo on Jenkkifirma, Mersuun löytyi vain tuota 4.5:n suutinta... eniten myyty D-jetronicmalli Jenkeissä.
Täytyy myöntää etten edes uskonut, että edes noita 4.5:n suuttimia tehdään tarvikkeena...no joskus täytyy erehtyäkkin
Tuoteluettelo:
http://www.standardbrand.com/web_app/ca ... atalog.asp
Täytyy myöntää etten edes uskonut, että edes noita 4.5:n suuttimia tehdään tarvikkeena...no joskus täytyy erehtyäkkin

Tuoteluettelo:
http://www.standardbrand.com/web_app/ca ... atalog.asp
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
- Adventurer
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
- Paikkakunta: Joensuu
No itseasiassa kun eräänä iltana selainin noita eri jenkkiläisten myyjien kauppapaikkoja netissä niin tuo sama suuttimen runko oli Volvon, BMW:n, Subarun, Toyotan ... muoviosien väri vaihteli mutta itse suutin ulkopäin yksi yhteen.
Onko ero vain jossain ohmeissa vai onko itseasiassa mitään eroa esim. jonkun Volvon suuttimien ja Mersun suuttimien välillä jos ne fyysisesti käy paikalleen ja alunperin autossa on Bochilainen ruisku?
Onko ero vain jossain ohmeissa vai onko itseasiassa mitään eroa esim. jonkun Volvon suuttimien ja Mersun suuttimien välillä jos ne fyysisesti käy paikalleen ja alunperin autossa on Bochilainen ruisku?
Boschin Suuttimen värillä määrätään sen maksimituotto... Esim. D-jetroniciin on saatavana keltaisia, vihreitä ja sinisiä suuttimia, jokaisen tuotto on eri... joten eivät sovi ilman muutoksia..
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
ja loytyy myös mustia ja harmaita ja vaikka mitä ja numeroitakin tuntuu olevan mitä missäkin. Ittellä tähän mennes mustat 013:t 350 ja 014:t 280:s, eli oliskhan se 015 loppuunen sitten 450:s? ilmeisesti verrokit löytyy ainakin väleistä 034-036 ja 043-045, muttei luonnollisestikkaan samassa järjestyksessä. Matala indebanssi letkusuuttimia tietenkin kaikki, mutta onko tuotot, avautumis nopeudet ym. samat, vaikka ristiinvertailu taulukko niin näyttääkin. Sanomattkin lienee selvää ettei pienempää erää kuin 8kpl kannata tilata, koska keskenään niitä ei "luullakseni" voi kalibroida edes d-jetillä.
Kannattaa varoa sitten näitä d-jetronik guruja kyliillä, kun niitä tulee vastaa vähä joka kulman takana. Kauhavallakin varmaan monta kymmentä, jotka halvalla ja käden käänteessä säätää seokset optimaalisiksi edulliseen hintaan. NOT
Kannattaa varoa sitten näitä d-jetronik guruja kyliillä, kun niitä tulee vastaa vähä joka kulman takana. Kauhavallakin varmaan monta kymmentä, jotka halvalla ja käden käänteessä säätää seokset optimaalisiksi edulliseen hintaan. NOT
So long and thanks for all the fish
Musta/Harmaat olivat vanhempien D-Jetroniciien suuttimia mm. w109 300 SEL 3.5. ja w108 280 Se 3.5 "Uudemmat" on värikoodattu...loytyy myös mustia ja harmaita ja vaikka mitä ja numeroitakin tuntuu olevan mitä missäkin.
tuoltapa löytyypi dataa
Stan Weiss
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Tuon tyyppisiä virtaus taulukoita on netti väärällänsä ja suhtaudun niihin hyvin varauksellisesti. Pitäisin luotettavampana lähteenä esimerkiksi linkkiä http://www.bosch-automotive.com/ecat%2Donline/ pistää siihen uuteen avautuvaan sivuun auton tiedot.
ja 450 sl ään tulisi sieltä seuraavallaasia vaihtoehtoja.. jjoo
0 280 150 015, jonka korvaa 043
0 280 150 036 ,joka korvaa suuttime 024
Näitä pareja ei oltu linkitetty toisiinsa, kuten 3.5 litraasen pikkusiskoon suuttimet.
ja, mainitsemasi vihriä ja minun mainitsema musta vois olla minun mielestä samalta aijjalta, kun bosch numerot on vierekkääset
http://s18.photobucket.com/albums/b144/ ... G_1302.jpg
ja 450 sl ään tulisi sieltä seuraavallaasia vaihtoehtoja.. jjoo
0 280 150 015, jonka korvaa 043
0 280 150 036 ,joka korvaa suuttime 024
Näitä pareja ei oltu linkitetty toisiinsa, kuten 3.5 litraasen pikkusiskoon suuttimet.
ja, mainitsemasi vihriä ja minun mainitsema musta vois olla minun mielestä samalta aijjalta, kun bosch numerot on vierekkääset
http://s18.photobucket.com/albums/b144/ ... G_1302.jpg
So long and thanks for all the fish
- Adventurer
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
- Paikkakunta: Joensuu
mmm ja jaa. No ohessa kuva suuttimista jotka autossa olivat. osassa rungon väri on vihreä ja osassa turkoosi tai sanoisinko sinisempi. Ei kuitenkaan aivan sininen muttei vihreäkään. Tuon suuttimen päässä oleva muovikuppikin on eri värinen muttei sillä sinänsä ole varmaan merkitystä.
Ei siis harmaata eikä mustaa. Saamieni tietojen mukaan kuitenkin suuttimet pitäsi olla samat 4,5 koneessa -72:sta -75:een.
http://kuvablogi.com/nayta/1228200/
Ei siis harmaata eikä mustaa. Saamieni tietojen mukaan kuitenkin suuttimet pitäsi olla samat 4,5 koneessa -72:sta -75:een.
http://kuvablogi.com/nayta/1228200/
450:ssä on aina "siniset" suuttimet....sininen on tosiaan hieman tuonne turkoosiin vivahtava. 350:ssä oli alkuaikoina mustat, siitä eteenpäin aina keltaiset ja 280:ssä vihreät.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
- Adventurer
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
- Paikkakunta: Joensuu
kuvan mukaan toinen vasemmalta olisi oikean värinen...muista en osaa sanoa. mutta 450:een käyvät ainakin 100% varmasti seuraavaat suuttimet
0 280 150 015 ja 0 280 150 024 ja 0 280 150 036.
0 280 150 015 ja 0 280 150 024 ja 0 280 150 036.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
- Adventurer
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
- Paikkakunta: Joensuu
Näin ne kuukaudet vierii. No nyt on joululomalla taas aikaa popittaa. Uudet suuttimet on paikallaan ja tänään tein tuon unskin neuvoman testin.unski kirjoitti:Nyt kun kerta suuttimet ovat irti, niin yksi konsti voisi olla jakajan irrottaminen myös. Polttoaineletkujen ja sähköjohtojen kiinnittäminen. Sitten suuttimet samankokoisiin läpinäkyviin purkkeihin, puola virrattomaksi, polttoainepumppu pyörimään kokoajan (polttoainepumpun rele pois jumppi tilalle) ja virta päälle. Ensin voisi polkaista rauhallisesti kaasun pohjaan n. 10-15 kertaa ja verrata polttoainemääärää purkeissa. Sitten purkit tyhjiksi ja pyörittämään jakajaa vaikkapa 20-30 kierrosta ja vertaamaan polttoainemäärää keskenään purkeissa... näin saa aika tarkan tiedon suuttimien toiminnasta. Polkaisutesti kertoo suutinen yhdenmukaisuuden ja pyöritystesti kärkien toiminnan.
Pyörittelin jakajaa ja hyvin sitä ainetta tuli puoleen kaikista pilttipurkeista

Eli kärjetkin toimii sormivoimin mutteivat jakajan sisällä! Eli mistään hapettumisesta piikistä tms. ei ole kyse.
Sitten tutkailin jakajan sisällä olevaa "nokka-akseliakin" muttei se mielestäni ollut kulunut, nokat tuntui selvästi.
No sitten purin vasemman puoleisen (edestäkatsottuna) ylimmän kärjen ja väänsin sitä keskemmälle, alin taas oli kinkkisempi aukaista joten en sitä vielä tehnyt. Mitään parannusta ei kuitenkaan siitä ollut kun kokeilin vielä kärkiä jakajan sisällä testattuna.
-Kuluneethan nuo kärjet varmaan ovat josta ongelma johtunee vai voisiko tuo jakajan akseli olla kulunut?
-Auttaako tuo kärkien säätely? voiko sitä ylipäätään silmämääräisesti tehdä, eli tuurillaan voisi onnistua?
Ne fiiberithän siellä on se kuluva osa niissä kärjissä. Jospa kärjet ei aukea. Ne kärjet pitää olla tosi puhtaat kun kyse on pienestä jännitteestä.
Ei paljoa tartte olla nokasta roiskunutta möhnää välissä niin ei toimi. Uudemmissa kärki seteissä kärjet onkin sellasen muovikotelon sisällä suojassa.
Ei paljoa tartte olla nokasta roiskunutta möhnää välissä niin ei toimi. Uudemmissa kärki seteissä kärjet onkin sellasen muovikotelon sisällä suojassa.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
- Adventurer
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
- Paikkakunta: Joensuu
Tarkimmissa tutkimuksissa (työntömitta mittailuissa) tuon 3,4,6,8 pyttyjen ruiskutushäirön aiheuttaja selvisikin.
Nythän yleisin luulo on että kärki ei aukea, on likaa tms. mutta kellekkään ei tullut mieleen entäpäs jos joku kärki kantaa eli jää auki
Yksi kärjistä oli säädetty lähemmäksi nokkaa ja kun säädin tätä kärkeä etäämmäksi niin kaikki ruiskut alkoivat pelittämään.
Mystistä tässä on se että kyseinen yläpuolinen kärki yhdessä sitä alhaalla olevan kärjen kanssa ohjaavat 1,2,5 ja 7 pyttyjen suuttimia jotka siis toimivat koko ajan???
Tämä kärki jäi varmaan auki sillä hetkellä kun vastakkaisten kärkien vuoro oli olla auki ja täten eliminoi niiden toiminnan.
Mikäli oikein oivalsin ja vielä asian muistan, niin kun alin kärki aukeaa ja sitten aukeaa ylin kärki, niin sillä hetkellä ruiskahtaa satsi polttoainetta kahdesta suuttimesta peräkanaa, välillä kärjet käy kiinni, sitten aukeaa taas ylin ja sen jälkeen alin ja toiset kaksi ruiskua toimii jne sama toisella puolella.
Puolellaan yhden kärjen siis pitää jo olla auki kun toinen aukeaa ja antaa impulssin ruiskuboxille. Jos toinen kärkiparin ylä tai ala kärki ei ole auki tai kärkiä on toisellakin puolella auki (kuten tässä minun tapauksessa) niin silloin 4 pyttyä on pimeänä.
Kuten unski jo aiemmin sanoi, että yhden kärjen toimimattomuus pudottaa 4 sylinteriä pois. Mutta se voi siis pudottaa pois toiminnasta ne sylinterit joita ko kärki ei edes ohjaa.
Toivottavasti tästä on hyötyä muille kärkiongelmien kanssa taisteleville.
Nythän yleisin luulo on että kärki ei aukea, on likaa tms. mutta kellekkään ei tullut mieleen entäpäs jos joku kärki kantaa eli jää auki

Yksi kärjistä oli säädetty lähemmäksi nokkaa ja kun säädin tätä kärkeä etäämmäksi niin kaikki ruiskut alkoivat pelittämään.
Mystistä tässä on se että kyseinen yläpuolinen kärki yhdessä sitä alhaalla olevan kärjen kanssa ohjaavat 1,2,5 ja 7 pyttyjen suuttimia jotka siis toimivat koko ajan???
Tämä kärki jäi varmaan auki sillä hetkellä kun vastakkaisten kärkien vuoro oli olla auki ja täten eliminoi niiden toiminnan.
Mikäli oikein oivalsin ja vielä asian muistan, niin kun alin kärki aukeaa ja sitten aukeaa ylin kärki, niin sillä hetkellä ruiskahtaa satsi polttoainetta kahdesta suuttimesta peräkanaa, välillä kärjet käy kiinni, sitten aukeaa taas ylin ja sen jälkeen alin ja toiset kaksi ruiskua toimii jne sama toisella puolella.
Puolellaan yhden kärjen siis pitää jo olla auki kun toinen aukeaa ja antaa impulssin ruiskuboxille. Jos toinen kärkiparin ylä tai ala kärki ei ole auki tai kärkiä on toisellakin puolella auki (kuten tässä minun tapauksessa) niin silloin 4 pyttyä on pimeänä.
Kuten unski jo aiemmin sanoi, että yhden kärjen toimimattomuus pudottaa 4 sylinteriä pois. Mutta se voi siis pudottaa pois toiminnasta ne sylinterit joita ko kärki ei edes ohjaa.
Toivottavasti tästä on hyötyä muille kärkiongelmien kanssa taisteleville.
systeemi toimii ns. Flip-flopeilla (lienee oikea termi???) Eli seuraavan ruiskuperien ohjaustransistorien uudelleen "veto" vaatii kuttauksen edellisiltä kärjiltä... ja nämä taas antavat luvan seuraaville jne... Järjestelmä toimii kadessa ryhmässä. Eli jos yksi kärki ei toimi, sen ohjaama suutinpari eivät toimi, kun ei signaalia ole, mutta toinenkaaan pari ei voi toimia, kun ei saa kuittausta edelliseltä parilta. Eli jää vain kaksi toimivaaa paria, siis neljä suutinta. Lisäksi ohjaustransistori vaatii "laskevan reunan" signaalissa, eli aukeavan kärjen, sulkeutuva kärki ei saa mitään reaktiota aikaan...Kuten unski jo aiemmin sanoi, että yhden kärjen toimimattomuus pudottaa 4 sylinteriä pois. Mutta se voi siis pudottaa pois toiminnasta ne sylinterit joita ko kärki ei edes ohjaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
- Adventurer
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
- Paikkakunta: Joensuu
No niin, suurin mystiikka alkaa olla jo jetronikin osalta selvitetty. Suuttimet ruiskii soppaa sen minkä kerkeävät. Tulppia on saanut olla kuivaamassa ja putsaamassa tämän tästä näiden eri säätöjen ja kokeilujen välissä. Säätelin tänään virranjakajaa asentoon jossa ennakon voisi säätää. Jouduin tietysti pyörittämään konetta startilla useaankin otteeseen saadakseni ajoitusmerkit dampperilla kohdalleen. No ruiskuthan tietysti antava kakkua sylintereihin näiden pyöräytysten aikana ja kastelivat tulpat seuraavaa käynnistysyritytystä haitaten.
No lopulta sain koneen käymään tulpan putsailujen jälkeen ja nätisti kun ajoin sen lämpimäksi asti. Parasta käyntiä tähän saakka mutta ei vieläkään kaikkein parasta mihin V8 pystyy.
Kone alkaa hyytymään kun ennakkoa säätää alle 20 asteen (alipaineletku päällä) liekkö normaalia?
Strobolla katsoin kaikkien kaikkien sylinterien sytytsjohdoista pulssit ja aivan kuin joissain pytyissä kipinä silloin tällöin missaisi, tosissa välke oli tasainen. Johdot ovat uudet ja muistaakseni Motonet-laatua.
Tulpat on uudet mutta monesti kasteltut.
Mielestäni kipinä on silmämääräisesti, sytytys johto irti vetäistynä arvioituna, heikko, ei anna edes näpeille.
Puola on Bosch ja +navan kohdalle numero 15. 15 volttiako?
kummatkin etuvastukset 0,4 ja 0,6 ovat toiminnassa.
Lämpimäksi käytön jälkeen tsekkasin pari tulppaa ja ne olivat nokisia kuten tavallista tämä koneen kanssa.
Kun kone oli lämmennyt aloin säätämään D-jetronikin boxia ja taas mystinen ilmiö. Kun vääntää myötäpäivään eli rikkaammalle niin kone tuhkehtuu, kone laulaa vain laihimmalla ääriasennolla ja muutaman pykälän siitä mutta silloinkin käy todella rikkaalla.
Mielestäni mikään alipaine letku ei fuskaa, letkut uusittu ja suuttimien kumit uudet.
No sitten huomasin myös ilmiön, kun laittaa vaihteen päälle niin kone sammuu ellei anna kaasua (tyhjäkäynti säädetty n.750 kierrokselle)
Käyttääkö vaihteistossa jokin imusarjan alipainetta?
No sitten näitä arvoituksia:
-voiko tulpat mennä näistä ylimääräisistä ryypyistä aivan pilalle, osittain pimeäksi???
-Kuinka kipinää saisi tehokkaammaksi tai edes todettua onko se oikea? Kannataisiko ohittaa jompi kumpi vastus? Voisiko transitoriboxissa olla häikkää?
-mikä aiheuttaa tuon ylettömän rikkaan seoksen? Tähän polttoaineletkujen päässä olevaan paineensäätimeen en ole vielä koskenut enkä jarrupääsylinterin alla olevaan kelloon joka varmaan haistelee jotain alipaineita imusarjasta.
No lopulta sain koneen käymään tulpan putsailujen jälkeen ja nätisti kun ajoin sen lämpimäksi asti. Parasta käyntiä tähän saakka mutta ei vieläkään kaikkein parasta mihin V8 pystyy.
Kone alkaa hyytymään kun ennakkoa säätää alle 20 asteen (alipaineletku päällä) liekkö normaalia?
Strobolla katsoin kaikkien kaikkien sylinterien sytytsjohdoista pulssit ja aivan kuin joissain pytyissä kipinä silloin tällöin missaisi, tosissa välke oli tasainen. Johdot ovat uudet ja muistaakseni Motonet-laatua.
Tulpat on uudet mutta monesti kasteltut.
Mielestäni kipinä on silmämääräisesti, sytytys johto irti vetäistynä arvioituna, heikko, ei anna edes näpeille.
Puola on Bosch ja +navan kohdalle numero 15. 15 volttiako?
kummatkin etuvastukset 0,4 ja 0,6 ovat toiminnassa.
Lämpimäksi käytön jälkeen tsekkasin pari tulppaa ja ne olivat nokisia kuten tavallista tämä koneen kanssa.
Kun kone oli lämmennyt aloin säätämään D-jetronikin boxia ja taas mystinen ilmiö. Kun vääntää myötäpäivään eli rikkaammalle niin kone tuhkehtuu, kone laulaa vain laihimmalla ääriasennolla ja muutaman pykälän siitä mutta silloinkin käy todella rikkaalla.
Mielestäni mikään alipaine letku ei fuskaa, letkut uusittu ja suuttimien kumit uudet.
No sitten huomasin myös ilmiön, kun laittaa vaihteen päälle niin kone sammuu ellei anna kaasua (tyhjäkäynti säädetty n.750 kierrokselle)
Käyttääkö vaihteistossa jokin imusarjan alipainetta?
No sitten näitä arvoituksia:
-voiko tulpat mennä näistä ylimääräisistä ryypyistä aivan pilalle, osittain pimeäksi???
-Kuinka kipinää saisi tehokkaammaksi tai edes todettua onko se oikea? Kannataisiko ohittaa jompi kumpi vastus? Voisiko transitoriboxissa olla häikkää?
-mikä aiheuttaa tuon ylettömän rikkaan seoksen? Tähän polttoaineletkujen päässä olevaan paineensäätimeen en ole vielä koskenut enkä jarrupääsylinterin alla olevaan kelloon joka varmaan haistelee jotain alipaineita imusarjasta.
Mikä Boschin malli? Transistoriohjatuiila/tehostetuilla on oma mallinsa. 15 tarkoittaa DIN-merkeissä sytytysvirtaa.Puola on Bosch ja +navan kohdalle numero 15. 15 volttiako?
Voi. D-Jetronic on kova syömään tulppia, juuri tämän rikastuksen takia. NGK:t tuntuvat kestävän parhaiten.-voiko tulpat mennä näistä ylimääräisistä ryypyistä aivan pilalle, osittain pimeäksi???
Boksissa voi olla häikkää. Etuvastukset on suunniteltu pitämään puola viileämpänä / ehjänä. Kipinää voisi tehostaa ottamalla pois toisen esim. 0.4 Ohminsen, samalla kannattaa tarkkailla puolan lämpötilaa. Itse ajelen BMW 745:n puolalla ilman mitään etuvastuksia....ei kuumene ja kipinää riittää....tosin koko systeemin olen itse rakennellut kärjettömäksi Mersun jakajista.-Kuinka kipinää saisi tehokkaammaksi tai edes todettua onko se oikea? Kannataisiko ohittaa jompi kumpi vastus? Voisiko transitoriboxissa olla häikkää?
Rikkinäinen veden/ilman lämpöanturi, imausarjavuodot, bensanpaine... ym. noin 20 erilaista syytä...-mikä aiheuttaa tuon ylettömän rikkaan seoksen?
Paine kannattaa säätää/tarkastaa ilman muuta. Paine säädetään ensimmäisestä kellosta, johon molempien sylinteriryhmien polttoaineletkut tulevat. Oikea paine on 2 bar +- 0.1 bar. Parhaiten mittaus onnistuu kylmäkäyntisuuttimen letkusta.Tähän polttoaineletkujen päässä olevaan paineensäätimeen en ole vielä koskenut
Ei kannatakkaan, kuin vasta ihan viimehädässä, tuosta anturista saa kaikkein parhaiten järjestelmän sekaisin. Se säätää ja hoitaa koko ruiskutuspulssin pituuden, lisäksi toiminta on epälineaarinen.enkä jarrupääsylinterin alla olevaan kelloon joka varmaan haistelee jotain alipaineita imusarjasta.
Viimeksi muokannut unski, Su 04.01.2009 10:48. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Ei ole, sellainen tuli vasta L-jetroniciin. D-jetronicissa on vakio 2.0 baria koko ajan.Paljonko oli pensapaine suuttimilla? D-jetissäkös ei ollut imusariapaineen mukaan konpensoitu rekulaattori eli paine vois pysyä samana vaikka kuormitustilanne olisi mikä?
L-jetronic ei ehtinyt rikastamaan/laihentamaan seosta tarpeeksi hitaan ilmamäärämittarin takia, siksi tarvittiin myös alipaineohjaus polttoaineenpaineelle. D-jetronic ei sitä tarvinnut, koska se oli valmiiksi alipaineohjattu.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Minulla oli kerran kaasuläpän asentoanturi oli löystynyt ja liikkunut väärään kohtaan. Seurauksena jatkuvasti liian rikas seos, kone kävi vain muutaman minuutin.Adventurer kirjoitti:-mikä aiheuttaa tuon ylettömän rikkaan seoksen?
Onhan ne veden ja ilman lämpötila-anturit tsekattu ohjausboxille asti? Ilma-anturin vastus 300 ohm ja veden 2,5 kohm +20 lämpötilassa. Vedelle 325 ohm kun vesi +80 C.
Ja tietysti muutkin komponentit pitää olla kunnossa.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
- Adventurer
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
- Paikkakunta: Joensuu
Mittasin puolan + navalle tulevan jännitteen ja se oli noin 9 volttia.unski kirjoitti:Mikä Boschin malli? Transistoriohjatuiila/tehostetuilla on oma mallinsa. 15 tarkoittaa DIN-merkeissä sytytysvirtaa.Puola on Bosch ja +navan kohdalle numero 15. 15 volttiako?
Voi. D-Jetronic on kova syömään tulppia, juuri tämän rikastuksen takia. NGK:t tuntuvat kestävän parhaiten.-voiko tulpat mennä näistä ylimääräisistä ryypyistä aivan pilalle, osittain pimeäksi???
Boksissa voi olla häikkää. Etuvastukset on suunniteltu pitämään puola viileämpänä / ehjänä. Kipinää voisi tehostaa ottamalla pois toisen esim. 0.4 Ohminsen, samalla kannattaa tarkkailla puolan lämpötilaa. Itse ajelen BMW 745:n puolalla ilman mitään etuvastuksia....ei kuumene ja kipinää riittää....tosin koko systeemin olen itse rakennellut kärjettömäksi Mersun jakajista.-Kuinka kipinää saisi tehokkaammaksi tai edes todettua onko se oikea? Kannataisiko ohittaa jompi kumpi vastus? Voisiko transitoriboxissa olla häikkää?
Rikkinäinen veden/ilman lämpöanturi, imausarjavuodot, bensanpaine... ym. noin 20 erilaista syytä...-mikä aiheuttaa tuon ylettömän rikkaan seoksen?
Paine kannattaa säätää/tarkastaa ilman muuta. Paine säädetään ensimmäisestä kellosta, johon molempien sylinteriryhmien polttoaineletkut tulevat. Oikea paine on 2 bar +- 0.1 bar. Parhaiten mittaus onnistuu kylmäkäyntisuuttimen letkusta.Tähän polttoaineletkujen päässä olevaan paineensäätimeen en ole vielä koskenut
Ei kannatakkaan, kuin vasta ihan viimehädässä, tuosta anturista saa kaikkein parhaiten järjestelmän sekaisin. Se säätää ja hoitaa koko ruiskutuspulssin pituuden, lisäksi toiminta on epälineaarinen.enkä jarrupääsylinterin alla olevaan kelloon joka varmaan haistelee jotain alipaineita imusarjasta.
Puolahan samoin etuvastukset (varsinkin alin) kuumenee kun virrat on päällä. Olen monesti tyhjentänyt akunkin kun virta on unohtunut päälle.
Pitänee käydä jostain hommaamassa mittari ja säätää nuo bensapaineet sekä tsekata nuo veden/ilman anturit ennenkuin ruuvaan uudet tulpat (pilattavaksi).
Noita antureita vain näyttää riittävän, imusarjan etu osassa näyttää olevan 3 kappaletta yksi isoin kellomainen etummaisena johon menee yksi johto, sitten 2 johtoinen imusarjan oikealla puolella ja vielä yksi 1 johtoinen ja vielä kaksi imusarjan takaosassa kummallakin puolella.
Mikä näistä on se kriittisin.
Muistaakseni olen ne kerran jo tarkistanut ja ohmit niissä muuttui lämmön noustessa. Mikä näistä on se jonka johto pitää maadoittaa kun seosta säädetään Hiltonin oppaan mukaan?
Ilman lämpötila-anturi on imusarjan kärsässä, siinä on samanlainen liitin kuin veden lämpötila-anturissa, ne tulee mitata.
-75:sessa USA mallissa joissa on ilmapumppu (ilman pumppaus pakosarjaan) tulee öljyn lämpöanturin liitin maadotta. Liitin on oikeassa etulokasuojassa, moottorin iskunvaimentajan vieressä.
Tarkoitan puolan reilua kuumentumista kun kone käy.
-75:sessa USA mallissa joissa on ilmapumppu (ilman pumppaus pakosarjaan) tulee öljyn lämpöanturin liitin maadotta. Liitin on oikeassa etulokasuojassa, moottorin iskunvaimentajan vieressä.
Puolahan samoin etuvastukset (varsinkin alin) kuumenee kun virrat on päällä. Olen monesti tyhjentänyt akunkin kun virta on unohtunut päälle.
Tarkoitan puolan reilua kuumentumista kun kone käy.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
- Adventurer
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
- Paikkakunta: Joensuu
Imusarjan kärsä??? tarkoitat kai ilmanputsarin kärsää?unski kirjoitti:Ilman lämpötila-anturi on imusarjan kärsässä, siinä on samanlainen liitin kuin veden lämpötila-anturissa, ne tulee mitata.
-75:sessa USA mallissa joissa on ilmapumppu (ilman pumppaus pakosarjaan) tulee öljyn lämpöanturin liitin maadotta. Liitin on oikeassa etulokasuojassa, moottorin iskunvaimentajan vieressä.
Puolahan samoin etuvastukset (varsinkin alin) kuumenee kun virrat on päällä. Olen monesti tyhjentänyt akunkin kun virta on unohtunut päälle.
Tarkoitan puolan reilua kuumentumista kun kone käy.
Mittasin muuten tuon aivan etummaisen vesipumpun rungossa olevan kellon ohmit ja ne olivat jossain 2,5:ssä niin kuumana kylmänäkin 1-2 eli se lienee sökö, vaikuttaneeko mihinkään seoksen suhteen?.
Tuota öljynlämpötila anturia en edes löytänyt, löysin vain johdon ja liittimen joka kulkee samassa johtosarjassa missä liittimet 3:lle kelolle jotka säätelee jakajan alipaineita. (nämä on ohitusleikattu jo aiemmin koska lähes jokainen putki oli poikki)
Myös ilmapumppu on ohitettu kauan aikaa sitten, lienee leikannut kiinni tms. kun ei pyöri ja jätetty ilman hihnaakin.
Pitäskö tuo 17 asteen öljyanturin johto laittaa jatkuvaan maadoitukseen?
koska ilmapumppu on jo "poistettu", mitään ei tarvitse enään maadoittaa. Tuon maadoituksen tarkoituksena vain on, ettei ilmapumppu pyöri pakokaasumittauksen aikana.
Se "kello" termarikopassa ohjaa ilmastoinnin lisäpuhaltimen relettä. Sen tulisi olla vain on-off kytkin, ei merkitystä ruiskulle.
ainoat merkitykselliset anturit ovat ne kaksi joissa molemissa on samanlainen liittin kuin suuttimissa. Siis ilmanpuhdistimen kärsässä ja imusarjassa, vesikananvassa, vesipumpun oikealla (matkustajan) puolella.
Se "kello" termarikopassa ohjaa ilmastoinnin lisäpuhaltimen relettä. Sen tulisi olla vain on-off kytkin, ei merkitystä ruiskulle.
ainoat merkitykselliset anturit ovat ne kaksi joissa molemissa on samanlainen liittin kuin suuttimissa. Siis ilmanpuhdistimen kärsässä ja imusarjassa, vesikananvassa, vesipumpun oikealla (matkustajan) puolella.
Tarkoitin siis ilmanputarin kärsää, kirjoitushärö siis, anteeksi.Imusarjan kärsä??? tarkoitat kai ilmanputsarin kärsää?
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
- Adventurer
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
- Paikkakunta: Joensuu
Joo, hoksasin tuon 100asteen kellonkin kun eilen etsiskelin uusia SLS:n sivuilta.
No tänään kävin hankkimassa hydrauliikkaliikkeestä painemittarin ja ruuvasin sen kylmäkäynnistimen lähtöön kiinni. Painetta oli noin 1,6 ja koneen käydessä vähän alle 2. Säädin paineen tasan kahteen koneen käydessä. Näytti tippuvan 1,8 aan kun sammuttaa.
Tuon veden lämpötilan anturin ohmit mittasin myös anturin hölläilyn ja kiristämisen sekä crc-suihkeen jälkeen. Todiste toiminnasta oli jo kun vedin töpselin irti niin kylmähkö kone sammui. No jossain 100F:ssa eli about 40 asteessa ohmeja oli n. 160 ja 175 Faarenheitin kohdalla jo 330. En tiedä onko ohmit kohdallaan mutta toimivan näyttää.
Ilma-anturikin antoi jotain 160:n lukemia, tallissa asteita about 10
No näillä toimenpiteillä kone lämmetessään alkoi hyrisemään jo varsin nätitisti ja otti kierrostakin kuten pitää.
No tuo öljyanturin johto oli maadotettuna ja nyt kun kävin vääntelemässä rikastusnuppia niin koneen käynti vaikeentui kun laitoin toiseen ääriasentoon (rikkaimmalle) muttei ollut lähelläkään sammumista kuten aiemmin.
No nyt kun kone rullasi jo nätitisti niin alkoi paljastumaan muitakin ääniä
Eli juuri tuosta ilmapumpun putkesta kuului supsetta, putki oli rutussa ja todennäköisesti revennyt, sieltä ei kuitenkaan näyttänyt tulevan pakokaasua, supina loppui kun kädellä peitti putken. Kädet kyllä rasvaantuivat. Pumppu ei siis pyöri kun siinä ei ole hihnaakaan eli sieltä äänet eivät ole lähtöisin.
Tämän pumpun tarkoitushan on pumpata ilmaa pakosarjoille, laskea lämpötilaa tms mutta mutta, onko tästä jokin yhteys jonkin ventiilin kautta johonkin muuhun alipainejärjestelmään? Kävi vain mielessä se alipainevuoto tätä kautta
Tekisi mieleni poistaa koko härpäke tai laittaa uusi tilalle, mutta näyttää vaativan taas koko etupään purkamisen
Pitänee lähteä takaisin tallille pohtimaan asiaa.
No tänään kävin hankkimassa hydrauliikkaliikkeestä painemittarin ja ruuvasin sen kylmäkäynnistimen lähtöön kiinni. Painetta oli noin 1,6 ja koneen käydessä vähän alle 2. Säädin paineen tasan kahteen koneen käydessä. Näytti tippuvan 1,8 aan kun sammuttaa.
Tuon veden lämpötilan anturin ohmit mittasin myös anturin hölläilyn ja kiristämisen sekä crc-suihkeen jälkeen. Todiste toiminnasta oli jo kun vedin töpselin irti niin kylmähkö kone sammui. No jossain 100F:ssa eli about 40 asteessa ohmeja oli n. 160 ja 175 Faarenheitin kohdalla jo 330. En tiedä onko ohmit kohdallaan mutta toimivan näyttää.
Ilma-anturikin antoi jotain 160:n lukemia, tallissa asteita about 10

No näillä toimenpiteillä kone lämmetessään alkoi hyrisemään jo varsin nätitisti ja otti kierrostakin kuten pitää.
No tuo öljyanturin johto oli maadotettuna ja nyt kun kävin vääntelemässä rikastusnuppia niin koneen käynti vaikeentui kun laitoin toiseen ääriasentoon (rikkaimmalle) muttei ollut lähelläkään sammumista kuten aiemmin.
No nyt kun kone rullasi jo nätitisti niin alkoi paljastumaan muitakin ääniä

Tämän pumpun tarkoitushan on pumpata ilmaa pakosarjoille, laskea lämpötilaa tms mutta mutta, onko tästä jokin yhteys jonkin ventiilin kautta johonkin muuhun alipainejärjestelmään? Kävi vain mielessä se alipainevuoto tätä kautta

Tekisi mieleni poistaa koko härpäke tai laittaa uusi tilalle, mutta näyttää vaativan taas koko etupään purkamisen

Pitänee lähteä takaisin tallille pohtimaan asiaa.
Pumpusta on suora yhteys pakokanaviin ja jakoventtiilin kautta ulkoilmaan. Tuo venttiili saattaa tietysti vuotaa ja päästää hieman pakoääniä takaisnpäin.Tämän pumpun tarkoitushan on pumpata ilmaa pakosarjoille, laskea lämpötilaa tms mutta mutta, onko tästä jokin yhteys jonkin ventiilin kautta johonkin muuhun alipainejärjestelmään?
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: Kirottu D-jetronik ja uudet mystiset viat
MULLA ON 350SL -72 JA AIKAISEMMIN TYHJÄKÄYNTI KYLMÄNÄ OLI AALTOILEVAA MUTTA KUN NIINSANOTTU ASIANTUNTIJA SÄÄTI SITÄ JA SEN JÄLKEEN TYHJÄKÄYNTI KYLMÄNÄ YLI 2000.MUUTEN AUTO KYÄ TODELLA HYVIN ILMAN MITÄÄN ONGELMIA.TYYTYISIN VAIKKA SIIHEN AALTOILEVAAN TYHJÄKÄYNTIIN JOS JOKU VAIN OSAIS SAATAA SEN TAKAISIN.TUNTUU ETTEI KUKAAN OSAA TEHDÄ SILLE MITÄÄN.MAKSAN HYVIN.OTTAA SYDÄMESTÄ SE YLI 2000 TYHJÄKÄYNTI