Kampiakselin stefan vaihto?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
200TE-93
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: La 06.09.2003 11:12
Paikkakunta: Helsinki

Kampiakselin stefan vaihto?

Viesti Kirjoittaja 200TE-93 »

Mersu on ruvennut merkkaamaan seisontapaikkansa öljytipoilla; alustavissa tutkimuksissa vuoto näyttää tulevan kampiakselin tiivisteestä moottorin etupäästä.

Onko kuinka massiivinen operaatio vaihtaa / vaihdattaa ja vaatiiko syylärin ym. purkamista?

:oops: :oops: :oops:
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Muutama tunti

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Todennäköisesti homma on samaa suuruusluokkaa kuin kiisselissäkin. Itse kulutin tehokasta työaikaa n. 5 tuntia.

Syylarin joutuu irroittamaan ja sitten tuulettimen, sekä hihnapyörän. Ulosvetäjä on hyvä olla käytettävissä... Paineilmapultinväännin auttaa asiaa... Helpottaa kummasti hihnapyörän kuusiokolopulttien ja varsinaisen keskipultin avausta.

Hihnapyörän asento tulee merkata ennen irroitusta.

Ei kauhean paha homma, kun rauhassa tekee. Ja varoo rikkomasta uutta stefaa... kuten minä :oops:

Ja vielä, hae stefa Veholta. Se on hieman helpompi asentaa kuin esim. Hessumobiilista löytynyt. Hintaero oli muutama juuro.
Terveisin
Tero
Avatar
200TE-93
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: La 06.09.2003 11:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja 200TE-93 »

Sehän alkaa jo kuulostamaan työnteolta kun pitää ruveta lutraamaan
nesteidenkin kanssa. :(

Minkälainen ulosvetäjä sopii hihnapyörälle; pitääkö olla erikoismalli
vai pärjääkö vakio vehkeillä? Onko akselissa muuten kiila vai urat, meneekö
helposti väärään asentoon?

:?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18376
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

No ei tavallisen w124 dieselin kampiakselin etustefan vaihdossa juuri tuntia kauempaa mene, eikä tarvi syyläriä irrottaa ?
Tosin syylärikin on helppo ottaa halutessaan irti ellei ole ilmastointia / automaattia.
Bensavehkeitä vähemmän tehneenä en just muista, mutta ei kai tuo liene kovin ahdasta kun 4 syl on kyse.

Dieselissä keskipultin momentti on luokkaa 320 Nm, eli lujassa on.

Sitten jos on esim w201 automaattilaatikolla niin menee ahtaaksi.
wiimax.fi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ei tarvi läträtä nesteiden kanssa.

Riittää kun irrottaa syylärin kiinnikkeistään ja kohottaa hieman ylös.
Ala kautta mahtuu ihan reilusti tekemään.

Hihnapyörä systeemi on muistaakseni erilainen kuin dieselissä.
Dieselissä tahtoo stefa kuluttaa hihnapyörän keskiöön uran johon stefa tiivistyy ja bensakoneissa stefa tiivistyy suoraan kampiakselin kaulalle.

Ainakin omassa kakslitrasessa on näin.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
lai
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Ke 27.08.2003 08:25
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja lai »

agip kirjoitti:Dieselissä tahtoo stefa kuluttaa hihnapyörän keskiöön uran johon stefa tiivistyy ja bensakoneissa stefa tiivistyy suoraan kampiakselin kaulalle.
Omaan W124:n 200 d:hen on tullut myös etustefan öljyvuoto. Siis onko w124:ssa samanlainen vaihdettava metallinen rengas kuin D w123:ssa. johon kampiakselin etustefa tiivistyy?

Siis oletan että tiivistyspintaan on kulunut olkaa, koska edellinen omistaja sanoi vaihdattaneen stefan pari vuotta sitten.
w124 200D
Alfa Romeo 164 TS/91
MF 165/69
Mazda B2200 87
Vastaa Viestiin