Saako W211:een kaukokäynnistystä?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Saako W211:een kaukokäynnistystä?

Viesti Kirjoittaja Division »

Olen etsinyt kaukokäynnistysjärjestelmää autooni, mutta tuloksetta. Markkinoilla löytyy kyllä erillisiä kaukokäynnistysyksiköitä sekä hälyttimiä, joissa tuo ominaisuus on mukana. Esteeksi on kuitenkin muodostunut W211:n ns. smart-avain, eli se vakiona oleva sähköinen avain. Avainhan kytkee sähköt päälle ja auton ns. stand-by tilaan, kun sen pelkästään painaa paikalleen.

Markkinoilta löytämäni kaukokäynnistimet toimivat auton omalla kaukosäätimellä (ei onnistu W211:ssä) tai vaihtoehtoisesti omalla kapulallaan, jolloin ajonestoa ei onnistu W211:ssä ohittamaan, kun sen oma smart-avain ei ole työnnettynä kojelautaan.

Olisiko siis ainoana vaihtoehtona asennuttaa Veholla Mersun oma lisävarusteena myytävä kaukokäynnistin, jossa ilmeisemmin pitää vaihtaa myös tuo smart-avain erilaiseen. Ja saako noita järjestelmiä edes asennettua jälkikäteen vai onko se pelkästään tehdasasenteisena mahdollista? Niin ja tässä vaiheessahan luultavammin hinta pomppaa niin korkeaksi, että samalla rahalla saisi vaikka kaksi Webastoa autoon…

Syynä kaukokäynnistimen etsintään on ollut siis se, että olisi tarkoitus saada talvella auto ja moottori lämpimäksi pikkurahalla (200-500 eur). Kaukokäynnistys olisi ollut halpa ratkaisu, kun moottorin kulumistakaan ei täällä etelässä erityisemmin tarvitse enää miettiä, koska perinteisenä talviaamuna on nykyään -2 C - +10 C lämmintä…

Halvin ratkaisu tietysti on käyttää entistä metodia, eli käy kalsareissa käynnistämässä auton 5 min. ennen ajoon lähtöä, mutta laiska on aina laiska.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Täältä kannattaisi kysyä onko asiaan ratkaisua.
http://www.halytin.com/catalog/contacts ... 582e392ad9
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13769
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Saako W211:een kaukokäynnistystä?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Division kirjoitti: Olisiko siis ainoana vaihtoehtona asennuttaa Veholla Mersun oma lisävarusteena myytävä kaukokäynnistin, jossa ilmeisemmin pitää vaihtaa myös tuo smart-avain erilaiseen. Ja saako noita järjestelmiä edes asennettua jälkikäteen vai onko se pelkästään tehdasasenteisena mahdollista? Niin ja tässä vaiheessahan luultavammin hinta pomppaa niin korkeaksi, että samalla rahalla saisi vaikka kaksi Webastoa autoon…
Tarkoitat varmaan "Mersun omalla lisävarusteella" kaukokäynnistettävää webastoa? Ei mersulla mitään varsinaista moottorin kaukokäynnistintä ole ja vähissä varmaan after market vaihtoehdotkin, joku sellainen jossa avain piilotetaan autoon on kuulemma olemassa mutta mitään kuvauksia kukaan ei ole uskaltanut laittaa.

Webaston kaukokäynnistin toimii omasta avaimesta (OEM varusteena tai jälkiasennuksena), ei se mitenkään korvaa sitä normaalia avainta.

Ehkä moottori kaukokäynnistyksestä kulu mutta kyllä se pitkä tyhjäkäynti aika tuhoisaa muuten on.
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

Harri126 kirjoitti:Täältä kannattaisi kysyä onko asiaan ratkaisua.
http://www.halytin.com/catalog/contacts ... 582e392ad9
Kysytty on ja vastaus oli:

"Ongelma on siinä että ajonestoa ei pysty ohittaa, koska siinä on Smart-avain ja en osaa sanoa lähteekö käyntiin jos avain olisi virtalukossa. Semmonen hankaloittava asia on myös että startin johto ei löydy virtalukolta vaan pitää ottaa suoraan konehuoneesta starin solenoidista. Myös sytytysvirtojen kanssa voi tulla ongelmia."
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Re: Saako W211:een kaukokäynnistystä?

Viesti Kirjoittaja Division »

DBFI kirjoitti:
Division kirjoitti: Olisiko siis ainoana vaihtoehtona asennuttaa Veholla Mersun oma lisävarusteena myytävä kaukokäynnistin, jossa ilmeisemmin pitää vaihtaa myös tuo smart-avain erilaiseen. Ja saako noita järjestelmiä edes asennettua jälkikäteen vai onko se pelkästään tehdasasenteisena mahdollista? Niin ja tässä vaiheessahan luultavammin hinta pomppaa niin korkeaksi, että samalla rahalla saisi vaikka kaksi Webastoa autoon…
Tarkoitat varmaan "Mersun omalla lisävarusteella" kaukokäynnistettävää webastoa? Ei mersulla mitään varsinaista moottorin kaukokäynnistintä ole ja vähissä varmaan after market vaihtoehdotkin, joku sellainen jossa avain piilotetaan autoon on kuulemma olemassa mutta mitään kuvauksia kukaan ei ole uskaltanut laittaa.

Webaston kaukokäynnistin toimii omasta avaimesta (OEM varusteena tai jälkiasennuksena), ei se mitenkään korvaa sitä normaalia avainta.

Ehkä moottori kaukokäynnistyksestä kulu mutta kyllä se pitkä tyhjäkäynti aika tuhoisaa muuten on.
Kappas, ei löydykään muuten ainakaan Mersun lisävarustelistasta varsinaista kaukokäynnistystä. Olisi luullut, että sellainen optio olisi listalta valittavissa. Eikös noita kaukokäynnistyksiä ole kuitenkin paremmissa autoissa (ainakin kalliimmissa edustuskäytön malleissa ja merkeissä) ollut iät ja ajat?
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Major
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: La 08.03.2008 18:47

Re: Saako W211:een kaukokäynnistystä?

Viesti Kirjoittaja Major »

Division kirjoitti:
DBFI kirjoitti:
Division kirjoitti: Eikös noita kaukokäynnistyksiä ole kuitenkin paremmissa autoissa (ainakin kalliimmissa edustuskäytön malleissa ja merkeissä) ollut iät ja ajat?
Sinakin Volvoon moisen on saanut, muttei Suomessa.
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Cadillaceissa on optiona... MB:ssä ei (imo) ole missään.
Tiedät paikan, kokeile
Avatar
eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 304
Liittynyt: Ti 17.02.2004 20:20
Paikkakunta: Vesilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Kaikkiin autoihin pystytään kaukokäynnistys tekemään, se on sitten eri asia mitä se tulee maksamaan. Olen joskus tutkinut smart key:n toimintaa ja käynnistyspulssia. Sen verran voin sanoa, että kynälampulla sitä ei pysty analysoimaan.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13769
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

eemeli kirjoitti:Kaikkiin autoihin pystytään kaukokäynnistys tekemään, se on sitten eri asia mitä se tulee maksamaan. Olen joskus tutkinut smart key:n toimintaa ja käynnistyspulssia. Sen verran voin sanoa, että kynälampulla sitä ei pysty analysoimaan.
Totta kai pystytään mutta smart keyn tapauksessa pitäisi oikeastaan ensin murtaa käynnistyksenesto. Ei riitä että saa starttimoottorin pyörimään kun ECU:n pitäisi yhdessä EIS:än kanssa olla sitä mieltä että autoa ollaan käynnistämässä oikealla avaimella. Se avaimesta lähtevä IR-viestihän on joka kerta erilainen, EIS heittää avaimelle "haasteen" johon avaimen pitää vastata oikein. Vastaus lasketaan yksisuuntaisella funktiolla eli jos keräät haaste/vaste pareja, et pysty niiden perusteella laskemaan uutta vastetta seuraavan kerran haasteelle. Ihan perus kryptoa vaikka harvat automerkit tällaista käyttävät.

Sitä EIS:ltä lähtevää CAN-väylääkö olet "kynälampulla" tutkaillut? Eiköhän tuohon jostain löydy ihan avatut CAN-viestitkin mutta ei sillä vielä juuri yhtään pääse eteenpäin. Vai miten itse olit ajatellut että tämän voisi ratkaista?
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

No niin, kiitos vastauksista, nyt voitte riisua foliohatut päästänne :)

Tarkoitus oli tosiaan etsiä edullinen ja helppo, ns. valmis ratkaisu auton esilämmittämiseen.

Tyydyn jatkossa perinteiseen tyyliin, eli haen autotallin hyllyltä, siellä lojuneen sisätilalämmittimen ja ruuvaan sen pelkääjänpuolen jalkatilaan ja tökkään piuhan autoon tarvittaessa, kuten ennenkin. On ainakin edullinen ratkaisu...
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Avatar
eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 304
Liittynyt: Ti 17.02.2004 20:20
Paikkakunta: Vesilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eemeli »

DBFI kirjoitti:
eemeli kirjoitti:Kaikkiin autoihin pystytään kaukokäynnistys tekemään, se on sitten eri asia mitä se tulee maksamaan. Olen joskus tutkinut smart key:n toimintaa ja käynnistyspulssia. Sen verran voin sanoa, että kynälampulla sitä ei pysty analysoimaan.
Totta kai pystytään mutta smart keyn tapauksessa pitäisi oikeastaan ensin murtaa käynnistyksenesto. Ei riitä että saa starttimoottorin pyörimään kun ECU:n pitäisi yhdessä EIS:än kanssa olla sitä mieltä että autoa ollaan käynnistämässä oikealla avaimella. Se avaimesta lähtevä IR-viestihän on joka kerta erilainen, EIS heittää avaimelle "haasteen" johon avaimen pitää vastata oikein. Vastaus lasketaan yksisuuntaisella funktiolla eli jos keräät haaste/vaste pareja, et pysty niiden perusteella laskemaan uutta vastetta seuraavan kerran haasteelle. Ihan perus kryptoa vaikka harvat automerkit tällaista käyttävät.

Sitä EIS:ltä lähtevää CAN-väylääkö olet "kynälampulla" tutkaillut? Eiköhän tuohon jostain löydy ihan avatut CAN-viestitkin mutta ei sillä vielä juuri yhtään pääse eteenpäin. Vai miten itse olit ajatellut että tämän voisi ratkaista?
Ratkaisua asiaan en tiedä enkä ehdi aikaani tähän käyttää.
Nissanin NATS:in, Fordin PATS:in ja GM:n passkeyn/VATS:in purin muutamasta autosta pois aikanaan kun nuo asiat olivat enemmän tapetilla.

Tietänet itsekin että can-väyläauto menee sekaisin jos verkkoon menee tunkemaan jotain matalaohmisia mitta/testilaitteita, odotankin kauhulla tulevien vuosien autosähkövikojen määrää. Kuravelli kuskin jalkatilassa can-väylän gatewayn päällä johtaa hyvin sähköä.
Jätetään ne kynälamppukeskustelut tuonne historic-puolelle ja otetaan vaikkapa skooppi käteen. Ei herneitä, kiitos.

Virtalukko kysyy avaimelta koodia, avaimesta tulee koodi, virtalukko hyväksyy sen ja auto voidaan käynnistää.

Smart key eroaa hieman tavallisesta avaimesta käynnistykseneston osalta siten, että signaali avaimesta transponderiin menee IR:llä, muissa systeemeissä käytetään radiosignaalia.

Tuota en ihan purematta niele, että avain lähettäisi joka kerta eri koodin.
Mitenkään mahdotonta se ei tietenkään ole.

Virtalukko ainakin vaihtaa koodia, ja niiden kahden koodin laskennan avulla muodostetaan se lopullinen vaihtuva koodi.
Jos Mersu on mennyt astetta pidemmälle asiassa, hyvä näin.
Turvallisuus ennen kaikkea, ja auto on todella vaikea saada käyntiin.

Jos laskukaava taas on perinteinen, auton käynnistämiseen tarvittavan koodin laskentaan ei tarvita PC:tä kummempaa laitetta. Olisikohan koodipareja 255 miljoonaa kappaletta. 2-3 peräkkäisen koodiparin nappaaminen lennosta riittäisi..

Auton verkkoon voidaan työntää dataa, joka tekee kaiken muun paitsi poistaa käynnistykseneston,mutta täytyyhän käynnistyksenestokin saada pois päältä ohjelmallisesti. Kaikissa kulttuureissa ja maissa se ei ole kovin haluttu tuote. Autovarkaudet on estetty muilla tavoin.

Webasto on joka tapauksessa edullisempi kuin kaukostartti topicin aloittajalle.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13769
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Juu siis webastoa itsekin tarjosin alkuperäiseen ongelmaan. Mutta voit vielä vähän perehtyä siihen MB:n IR-avaimeen jos luulet että se toimisi kuten transponder avaimet (paitsi liikenne IR:llä), kyllä tuossa on sekä periaate että avainpituudet vähän eri luokkaa (netistäkin löytyy hyviä dokumentteja, en nyt lähtenyt hakemaan linkkejä). Tuokin on purettavissa mutta aika lailla eri maata kuin tyypilliset muut autot ja silloinkin lähdetään siitä että saadaan lainaksi auton oma avain.
Vastaa Viestiin