250tdic (katsastettu)

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Pyryr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 11.12.2007 20:44

250tdic (katsastettu)

Viesti Kirjoittaja Pyryr »

projektina ollut 250d automaatti ja ajettu vasta 520tkm. alkoi väri,korkeus,ruoste ja tehottomuus vaivata,niin ei auttanu ku peruutaa autot talliin ja ensi purettiin osat ja ruveta hitsaamaan kittaamaan ja tuli siinä opeteltua maalaamaankin, ja helpoimmalla värillä eli mustalla. no eihän se heti onnistunu vaan piti maalata useasti ja myllyttää sitte. auto oli sen jälkeen ajossa noin puoli vuotta ja ku kesärenkaat tuli vaihdettua niin samalla laitoin eteen 300d etujouset joista 1rinki pois ja taakse kuormajouset 1,5 rinkiä poistettuna.

turbotus osia haalittiin kasaan ja painekoteloa tuli väsäiltyä siinä ohessa. lomilla sitte 1 viikon aikana tuli laitettua turbo osat kiinni ja hyvin on pelittäny tähän asti. pakosarja on alkuperäisestä 250dt:stä ja turbo saabista t25 garretti(pitäis vielä vesi jäähdytys turbolle laittaa) välijäähdytin saabista ja paine kotelo hand made. öljyn paine turbolle kannen päästä ja lohkoon reikä poistoa varten.

ja kaikkia kiinostavin juttu eli kuvat:
http://kuvablogi.com/blog/4054/1/
Viimeksi muokannut Pyryr, La 04.10.2008 20:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Siinähän on lankku saanu uuden elämän. Onko pumpussa jo isot tapit?
S210 220 CDI A -02
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Asiallista työtä konehuoneessa. Painepuolen vehkeissä näyttää onnistuneen sekä suunnittelu että toteutus.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Pyryr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 11.12.2007 20:44

Viesti Kirjoittaja Pyryr »

ei oo isoja elementtejä eikä varmaan tuukkaan, ku jäis heti turbo pieneksi ja eipä tuohon voimansiirtoon viitti laittaa rahaa(kop,kop,kop) laatikko alko luistamaan jo pumpun ruuvauksen jälkeen, ja sitte vasta luistamaan alkoi ku laittoi turbon. nostin painetta laatikosta 3,5 kierrosta ja nyt pelaa laatikko kuin ajatus.
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Kyllä se nälkä kasvaa syödessä vielä. :D Seiskan tapeilla se turbotuksen hyöty vasta saadaan kunnolla käyttöön. Ei muutako 722.3 kiinni, sehän kestää kuulemma semmosenaan 400 nm väännöt.
S210 220 CDI A -02
Oloffi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Su 29.04.2007 22:43
Paikkakunta: ylitornio

Viesti Kirjoittaja Oloffi »

Tuota mitenköhän tuo voitelu pellaa jos kannesta ottaa lähön. Essonbaarissa sanovat että ei ole paras mahollinen paikka, tiä sitte.
Pienempi vika, isompi leka.
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Niinkai ne puhhuu mutta moniko on kokeillu? Mulla toimii 200D:ssä hyvin.
S210 220 CDI A -02
Pyryr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 11.12.2007 20:44

Viesti Kirjoittaja Pyryr »

kyllä mullakin toimii! montakohan prosenttia jälki ahdetuista om60x on turbolle öljyn paine on otettu tuolta? en ainakaan tiedä yhtää joka olisi jotenki muuten.

ei oo vielä ehtiny mennä mesellä penkkiin, mutta ajossa on ollu noin 1200km ja ongelmia ei ole ollut ku yksi ahtoputki hyppäs pois paikaltaan ja imusarjan tiiviste näyttäis vuotavan. minkäs laisille tehoille noillla vakiojarruilla vois katsastaa, vai penkitetäänkö vain vakiot 90hv niin ei tarvisi ku muutoskatsastaa.
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1588
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Jos vuosimalli on alle 1989 niin vakiojarruilla voit penkittää 136hv asti. Prefacelift 230E:ssä on vielä samat jarrut.
Pyryr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 11.12.2007 20:44

Viesti Kirjoittaja Pyryr »

ok.mitäs lappuja tarvin konttorille, muutaku teho?siis tarvinko jotain vastaavaisuustodistuksia? niin ja vm on86
vilpel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 12.11.2004 18:09

Viesti Kirjoittaja vilpel »

mitenkäs se nyt onkaan toi vastaavuus diesel vs bensa? Tuntus vähän oudolta että, antavat verrata noin, onko kellään fakta tietoa kyseisestä asiasta? Omakin projekti halventuisi vähän.
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

vilpel kirjoitti:mitenkäs se nyt onkaan toi vastaavuus diesel vs bensa? Tuntus vähän oudolta että, antavat verrata noin, onko kellään fakta tietoa kyseisestä asiasta? Omakin projekti halventuisi vähän.
Ei sillä käyttövoimalla mitään merkitystä ole.
S210 220 CDI A -02
Pyryr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 11.12.2007 20:44

Viesti Kirjoittaja Pyryr »

vieläkin vähän kiinnostais että mitä papereita tarvin konttorille, ts. mistä saan paperin mistä käy ilmi 230e:n tehot sekä jarrut?
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mulla (volkkarissa) riitti kun näytin varaosaluettelosta napattuja jarrujen mittoja, siis sellaisia mistä ilmenee auton malli ja jarrujen koko. Ei siis mitään hyväksytettäviä leimattuja lappuja halunneet. Olis mulla sellainenki ollu, mutta jemmassa toistaiseksi.

Siis tällainen papru jonka tulostin internet kaupan luettelosta. Päivitin siis Golf GTI:n jarut G60 vastaaviksi. ja molemmista oli tuollainen brembon lipare. Eikä se kaivannut kuvia, vaan mitat olis riittänyt kuten tässä kuvassa.

Edit: Tossa on siis vakio 250D jarrulevy 284x12mm: Kuva, ja sen sopivuustaulukko
Ja sitten toi paksumpi jarrulevy on 284x22mm: kuva, ja sen sopivuustaulukko

(Löydän mä muihinki malleihin noi taulukot jos jotakuta kiinnostaa...)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
ville78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 30.08.2008 09:26
Paikkakunta: suonenjoki

..

Viesti Kirjoittaja ville78 »

kerran meni 123 mersu 240 papereilla leimasta läpi vaikka oli 300 kone keulalla, nuorikaveri oli katsastamassa niin ei kattonut kovin tarkasti, olisi muuten vaihdattanut etujouset vahvempiin ja diiseli vero noussut vähän. Turbotusta ei voi olla huomaamatta :wink: mielenkiintoinen projekti sulla
300D -86 ex.diplomaatti mese käyttöautona
-----------
ex.
200D -86 ,240D -82 ,300D -82 ,300D -82 ,240D -82 ,200D -80 ,300D -80 ,fiat600 ,mini1000 ym.
Pyryr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 11.12.2007 20:44

Viesti Kirjoittaja Pyryr »

tehopenkissä tuli käytyä, 110hv vakiopumpulla jossa 1 kierros syöttöä ja 0.4bar ahdot. perjantaina pitäis mennä muutoskatsastamaan. kilometrejä takana turbotuksen jälkeen noin 2500km eikä mitään ongelmia ollut. tuli tekaistua turbon päälle tuollainen lämpöpelli, ettei eristeet syttyis palamaan
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: ..

Viesti Kirjoittaja AM »

ville78 kirjoitti:Turbotusta ei voi olla huomaamatta :wink:
Helposti, minulla kun ei katsastuksessa edes avattu konepeltiä, savuja lopuksi otettaessa kysyi olikos tämä turbolla vai ei.tietää laittaa oikeat arvot koneeseen :D No autohan oli tosin orkkisturbo joten ei mitään vilppiä olisi päässyt syntymäänkään..

E: Niin, onko noille takakaarille tehty jotain vain näyttääkö vain leveämmälle?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: ..

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mistä ne mittasi savutestissä kierrokset, jos konepeltiä ei avattu :shock: ?

Siihen kuuluu silmämääräinen arviointikin :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: ..

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

veskola kirjoitti:Mistä ne mittasi savutestissä kierrokset, jos konepeltiä ei avattu :shock: ?

Siihen kuuluu silmämääräinen arviointikin :roll:
Tupakinsytkän pistorasiasta saa kierrosluvun.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Pyryr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 11.12.2007 20:44

Viesti Kirjoittaja Pyryr »

tarvike kaaret, mutta ei niille mitään ihmeellistä ole tehty, tänään sain veholta paperit missä näkyy jarrut 250d vs. 230e
Pyryr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 11.12.2007 20:44

Viesti Kirjoittaja Pyryr »

nyt on vihdoin leimassa. hylkäs takajarruletkuista...
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

sanoko mitää muutoksista?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Pyryr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 11.12.2007 20:44

Viesti Kirjoittaja Pyryr »

eipä sillä mitään sanottavaa niistä ollut. määräsi vain lisättäväksi toisen äänenvaimentimen koska vakiossakin on kaksi, oli muutenkin vähän erikoinen inssi ja ei varmaan ennen ollut muutoskatsastusta tehnyt turbolle.mutta prosentteja ei tullut yhtään.
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Pyryr kirjoitti:.mutta prosentteja ei tullut yhtään.
Ei tuukkaan jos ei merkitä mitään vaihdetuksi.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Pyryr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 11.12.2007 20:44

Viesti Kirjoittaja Pyryr »

nyt on pumppu säädetty niin suurelle ku sen saa (tyhjäkäynti noin 650rpm)
ja ahdot 0,4bar, ja vieläkään ei tuu voimasavua pahasti putkesta siis ei peilistä nää savutusta. tohtiiko nostaa ahtoja vielä? ku haluais että putkesta tulee muutakin ku ääntä :twisted:
mitääkö ruveta hankkimaan 7mm elementtejä vai saisko vakiopumpusta vielä jotenki lisää? 2mm prikka jos laiteltu.
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Eikös siitä sunkin vakiopumpusta voi nostaa niitä vetäviä kierroksiakin vielä, sillä saat koneelle enemmän soppaa keskikierroksilta lähtien. Vai oletko jo niitä nostanut?
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Pyryr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 11.12.2007 20:44

Viesti Kirjoittaja Pyryr »

tarkoitatko sitä keskellä olevaa kuusio pulttia? jossa jousi alla? sinne on 2mm prikka laitettu alle.ja ruuvattu suht. syvälle
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Sepä se taitaa olla juu, onko sitä mahdollista enää kiristää? http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0241.jpg
Yksi kierros vastasi muistaakseni n.200rpm lisää.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Pyryr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 11.12.2007 20:44

Viesti Kirjoittaja Pyryr »

voi olla että vähän vielä kiristyy, mutta se lukitus mutteri on otettu jo pois, kun ei paljoakaan siihen jengalle mennyt.
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Pumppupaja taikoo vakiopumpustakin lisää vetäviä rundeja, maksaa parisataa.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Vastaa Viestiin