Apua! Viton tuuletin hajos ja kesä kuumimmillaan.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
APR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 08.06.2008 11:47
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja APR »

onhan toi systeemi semmonen, että veden kiertoa säädetään eikä ilmavirtausta kennon läpi tai ohi...?
Tästä mulla ei ole aavistustakaan, joku muu osannee kertoa.

Voisi sitten tarkastaa sen toimivuuden, sijainnista ei ole myöskään hajuakaan...

Hiustenkuivaajalla voisin kokeilla miten tuo komponentti reagoi.
Komponentti on kyllä sellaisessa poterossa, että mitään viimaa sinne ei mistään muusta suunnasta tule kuin kabiinista.

Autossa on ilmastointi, joka ei toimi (kenno rikki) ja ei näin ollen myöskään päällä.
Miten ajattelit, että ilmastointi vaikuttaisi tuohon?
112 CDI A -02
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

lähinnä sitä arvelin, että kun näissä on näitä automaattisia toimintoja kuten ulkopeilien lämmitys käynnistäessä kun lämpötila on alle 15 astetta, niin vois tuossakin olla joku huurteenpoistoautomaatti vaimikäseoli... kun ilmastoinnin kenno ei jäähdy, niin sen jäähdyttävää vaikutusta ei tulekaan kuten järjestelmä olettaa ja kuuma ilma tuleekin "raakana" kapiiniin.

Tosin äkkiä vois kuvitella jotta tuommonen asia otettais huomioon lämmityslaitetta suunniteltaessa...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Se propelli / anturi / reikä on siinä kojetaulussa keskellä jos sellainen on autossa. Yleensä ilmastoiduissa ainakin se on olemassa.

Mikäli sitä ei ole olemassa tai se on ehjä/pyörii niin sitten se vedenvirtaussäädin siellä jumittelee. Sehän on siellä konetilassa "vasemmassa yläkulmassa" :lol: Samanlainen kuin w124:ssä "närhenmuna(t)", pitäisi olla vain yksi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
APR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 08.06.2008 11:47
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja APR »

Juu, siis se anturi on piirilevyssä kiinni ja kojelaudassa on ritilä josta ilma pääsee anturille.

Hymiö viittaa siihen, että "hana" on kettumaisessa paikassa.
Siitä mulla ei ole aavistustakaan minkä näköinen on "närhemunat" kun taitaa olla ensimmäinen Mersu minkä konepellin alle yleensäkin katson.

Mutta kaippa se vesiletkua seuraamalla löytyy.
112 CDI A -02
APR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 08.06.2008 11:47
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja APR »

Joo, löytyihän tuo virtaussäädin mutta eipä sitä tarvinnu sen ihmeemmin ihmetellä.

Aloin kääntelemään vuoron perään kajuutassa täysin kylmälle/kuumalle ja hana kyllä toimii.

Kurkistelin siitä lämmönnuuskijan ritilästä sisälle. Siellä on vastus jossain poterossa ja poteroa ympäröi kultaukset, kultauksista lähtee pienet vedot jonnekin. Vastuksen molemmissa päissä on siis kultaukset erikseen joista lähtee ne vedot erillään jonnekin.
Onko tämä ntc, ptc, vai mitä niitä on?

Ja olinpa taas kerran väärässä se ropellin suhteen.
Tuon vastushässäkän alla tosiaan on pieni ropelli. Se lähtee pyörimään kun virrat kääntää päälle, eli imee ilmaa tuolle nuuskijasysteemille.

Enpä oikein hiustenkuivaajalla saanut selvää sen toiminnasta.
Puhaltelin paineilmalla sitä puhtaammaksi mutta tokkopa tuo auttaa.

Seurataan nyt hetki ja jos ei miksikään muuttunut, niin kokeillaan josko juotosten läpikäymisellä olis mitään vaikutusta, tuo nuuskija siinä nyt selvästi temppuilee.
112 CDI A -02
Vito 1999
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Su 07.04.2013 14:35

Re: Apua! Viton tuuletin hajos ja kesä kuumimmillaan.

Viesti Kirjoittaja Vito 1999 »

Terve,
lueskelin viestiketjua... Mulla on vuoden 1999 Vitossa vastaava ongelma, tuuletin lopetti yllättäen toiminnan. Wedaston kautta se toimiin, eli kun laitan Wedaston päälle se kytkee myös tuulettimeen virran, jollain tuulettimen säädöt toimii normaalisti. Hetikun vedaston sammuttaa tuuletin lopettaa toimintansa.
Tuuletin toimi ensin normaalisti aamupäivällä ja lopetti toimintansa iltapäivällä. Tuuletin ei lähde käyntiin missään asennossa. Sulakkeet tarkastin, kaikki löytämäni olivat ehjiä. Hantin jalkatilasta sulakerasiaa en löytänyt. Myös sisä ilman kierron merkkivalo pimeni samalla kun tuuletin lakkasi toimimasta. Mielstäni viittaisi tuulettimen sulakkeen palamiseen, kaikki kun vaan ovat ehjiä, myös kuskin penkinalla yksi erillinen sulake.
Mistä vikaa kannattaisi ruveta etsimään? Onko kellään antaa mitään ohjeita??
Ropponen
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ma 07.11.2016 07:29

Re: Apua! Viton tuuletin hajos ja kesä kuumimmillaan.

Viesti Kirjoittaja Ropponen »

Tismalleen sama vika täällä muutamia vuosia myöhemmin....autokin 1999 Vito. Lämppäri pelaa vain Webaston kanssa.
Onkohan muita kohtalon tovereita? Sais edes vertaistukea jos ei hyviä neuvoja :D
Vastaa Viestiin