No onneksi nyt puhutaankin kartiolaakerista jossa on siis rullalaakerit...
No sen verran "mielenkiintoista" väittelyä että pakkohan minunkin...
Tässä siis minun mielipiteeni/kokemukseni aiheesta:Tuollaista kartiolaakeria ei saa vääntää liian tiukalle,ennemmin pieni välys kuin aivan tiukalle.Uutta laakeria kun laittaa niin tuon oikean välyksen saaminen onkin hieman hankalaa,vaseliinien hakiessa paikkansa laakeri "löystyy".Pienen ajolenkin jälkeen olisikin hyvä tarkistaa laakerin tiukkuus uudelleen.
Meidän toisessa autossa(II golf)on ollut hieman ongelmalliset nuo takapyörän laakerit.Jos laakerit jättää lian tiukkaan eivät ne kestä kuin noin 2kk,nyt olen suosiolla jättänyt reiluhkon välyksen eikä laakereita ole enää tarvinnut vaihdella.
Mersussa onkin laakerit olleet hieman tiukemmalla,kuitenkin sellainen "sopiva" välys niissä on,yhteisen 350000tkm aikana olen vaihtanut kertaalleen molemmat laakerit,piene kiristyksen olen kerran tehnyt,nyt taas välys hieman liikaa,ei ole tosin vaarallista!.Tuon välyksen olen säätänyt ihan sormituntumalla

eli ensin kiristys ja sen jälkeen hieman takaisinpäin,niin että pyörii vapaasti,kun rengas on paikallaan voimaa käyttämällä on pienen pieni välyksen tuntu ihan sallittua,voisin jopa suositella
