Viton(cdi-02) turbon laippakysymys?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
PekkaCdi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 19.12.2007 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Viton(cdi-02) turbon laippakysymys?

Viesti Kirjoittaja PekkaCdi »

Itseäni viisaammille kysymys, että mitkä mahtavat olla Viton 110 cdi pakosarjanpuoleisen laipan mitat? Nettiä surffaillessani turbon tyypin pitäisi olla GT1749? En löytänyt mistään sellaista Garrettin kataloogia, mistä nuo mitat selviäisivät.

Syy tähän kysymykseen on se, että minulle tarjottiin GT2259:ä(kohtuulliseen hintaan), jonka asentaminen luonnollisesti sai kovin innostumaan, vaikka Vitohan hommattiin ihan vain hyötyajoneuvoksi. :roll: Mietityttää vain, että millainen homma olisi heittää paikalleen ja tarviiko sovitteita yms. Luinkin jo Veskun kuvitetun ahtimenvaihtoprojekti-jutun, joka oli mainio.
Lastutettuhan tuo onkin jo ja kaiken järjen mukaan tarpeeksi tehokas, mutta jotenkin sitä kaipaisi vetoa sinne yläalueelle vähän enemmän.(Mikään ei riitä vai miten se meni?)

Jos joku vielä tyrmäisi tämän ajatuksen huonona ja hyvillä syillä siten että saisin aiheen pois kiusaamasta itseäni, niin olisin kiitollinen. Eli toimiiko ahdin edes vitossa kunnolla ja mahtuuko paikalleen, yms.?
Lastuttajaa ei tarvitse suositella, sellainen löytyy jo. :)

Kiitoksia jo etukäteen...
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Mikä on viton vuosimalli, onkos siinä nyt hukkaportillinen, vai vnt-ahdin ?
Mersun käyttämä vnt taitaisi olla mallia 1852.

Mistä autosta on korvaava ahdin ?

Vitossa taitaa olla tilan puutosta ahtimen puolessa, joten toisen mallisien kanssa saattaa tulla vaikeuksia.

Henkilömallien cdi-moottoreissa kaikki ahtimet käy kiinnityksien suhteen sekaisin, ilman muutoksia.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
PekkaCdi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 19.12.2007 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PekkaCdi »

Jeps, eli vuosimalli on tuo otsikon -02 ja ymmärtääkseni näissä 110cdi-vehkeissä on kaikissa tuo vnt-ahdin(oliko muistaakseni 108cdi poikkeuksena?) ja siis tässä ainakin on vnt. Tuolta netistä kun selailin niin tarjoaisi Viton turbon malliksi tuota 1749:ää. Tuota 1852:sta taisi olla vain henkilöautoissa. Voin laittaa linkin lähteeseen, kun pääsen kotikoneen äärelle.

Korvaavan ahtimen lähde ei valitettavasti ole tiedossa, mutta mersusta kuitenkin. Olisiko sitten 270/320cdi? Tuolta Garrettin kuvastoista näytti tosiaan siltä, että kiinnitykset olisivat samanlaisia. No selviää ehkä lisää kun saan ahtimen käteeni.

Minkähän verran noista cdi-vitoista uskaltaa voimansiirtoa silmällä pitäen ottaa vääntöä/tehoa irti, ettei riko paikkoja. Nykyisellä lastulla tulee se vääntöpiikki alhaalla kyllä niin että hirvittää ja tarkoitus onkin hieman loiventaa hyökkäystä tällä viikolla(siis ohjelmallisesti). Isompi ahdin varmaan tämänkin puolesta armollisempi.
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Se isompi turbo leikkaa sitä automaattisesti ilman muutoksia ainakin vähän, kokeile ensin.
Hullu jätkä tykkää pyörivästä. www.lds-turbo.fi
PekkaCdi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 19.12.2007 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PekkaCdi »

Niin ja se mistä katselin noita ahtimien tyyppejä oli tästä luettelosta.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

PekkaCdi kirjoitti:Niin ja se mistä katselin noita ahtimien tyyppejä oli tästä luettelosta.
Vaikka on sama turbotyyppi, esimerkiksi garret 18<jotain>, ei se tarkoita, että sen pakopesä tai kompressoripesä on samanlainen kaikissa autoissa. Tämä on hyvä pitää mielessä ahdinta hankittaessa, kun sinne Vitoon sopii vain se tietyn näköinen ahdin.

Siinä kun sitä ahdinta katselet Vitossa ja vertaat kädessä oelvaan ahtimeen niin näkee aika hyvin saako sen sovitettua sinne. Eikös cdi Vitossa ahdin ole vähän paremmin näkösällä mitä näissä vanhemmissa ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
CDI,ssä se pakosarja on pidempi ja ahdin tulee "ihan alas".
Friikki on tollaisen yhden rakentanut ja siinä oli kyllä hukkaprtillinen ja kun ko. autossa on sama moottori vielä, niin luulen, että sama hukkaporttiahdinkin.
Muuttuvasiipisiä on vasta uudemman, OM646 moottorin kanssa.

Karalan käsien läpi noita, isommilla suuttimilla on useampikin kulkenut, kaksisataa pitäisi aikas herkästi irrota.

AkiP taitaisi tietää parhaiten, sillä kun on sellainen korjaamo, jossa autot kuitenkin vaan pääasiassa purkaantuu. :lol:

Muuttuvasiipisen sinne saa, mutta ohjelmaan joutuu vnt-kartan lisäämään.
Viton hukkaportillekkin on kyllä kartta, mikä ei taida olla kovin yleistä, mutta sen muokkaaminen sopivaksi taitaisi olla kovin aikaavievää, eli kopioi ja liitä - metodi.
Ei ole Mikalle ongelma, varsinkaan kun tuossa on vielä varmaankin edc-15 boxi.
Ja "sopivia" luovuttajia on valmistajan mallisto väärällään.

Välilaipan tai pakosarjan (tai hybridin) teko odottaa, mikäli parannusta ominaisuuksiin haluaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
PekkaCdi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 19.12.2007 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PekkaCdi »

Kiitoksia tiedoista! Voisi olettaa, että tuo cdi-koneisen ahtimen vaihtaminen sujuisi helpommin, kun vanhemman mallisen? Jos se ahdin on käsillä "helpommassa" paikassa?

Alipaineohjattu muuttuvasiipinen ahdin tuo kyllä on mun mielestä, kun olen hovilastuttajani(ystäväni) suosiollisella avustuksella tuota vnt-karttaa katsellutkin(muokattukin ja toki muitakin karttoja). Eikös OM646:een tullut sitten se sähköohjattu muuttuvasiipinen?

Boxi on kyllä tuo edc-15 ja ohjelmoinnin kanssa ei ole ollut ongelmia.

Pitääkin seuraavaksi näiltä kiireiltä yrittää ehtiä mönkimään tuonne auton alle ja vertailla ahtimia ja kiinnityksiä.
PekkaCdi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 19.12.2007 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PekkaCdi »

No tuota herra tuikku, vähän tyhmäksihän tässä itsensä tuntee. Tokihan se oli hukkaportillinen ahdin, joka siellä alla möllötti ja hukkaportin karttaahan siinä sitten olin tuijottanutkin... :oops:

Tutustun haku-toiminnalla seuraavaksi aiheeseen hukkaportillinen ---> vnt ja sitten mietin koko homman mielekkyyttä uudestaan.
Uusi ahdin on siis varmuudella vnt-mallia, joten täytyy tässä välttää käyttöautossa liian työläitä projekteja. Varsinkin, kun kyseessä on Vito, niin tuntuu noita kaikenlaisia pikkuhommia riittävän muutenkin. :roll:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Miksi ihmeessä siihen pitäisi laittaa VNT jos haluat vain vetoa ylemmäs lisää, jo nyt sulla on ongelmia liian alaväännön kanssa, jota leikataan ruiskutusta rajoittamalla.

Ongelmaa ei ole jollei sitä itse tee.

Laitat mahdollisimman suuren hukkaporttiahtimen ja sitten optimoidaan erittäin tarkasti hukkaportin ja syötönohjauskartat.
Lisää tietoa: www.skg.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Olen Veskun kanssa samoilla linjoilla, liikuttavissa määrin.

Ei ehken tosiaan kannata vaihto-operaatiota ruveta puurtamaan ihan sen takia vaan, että on uusi ahdin tilalle.
VNT- ahtimen toimintaan saattamisessakin voi olla tuskallisia hetkiä.
Joka tapauksessa kokeilua ja säätämistä on.

Koska tiedossa nyt varmasti on, että moottorin ympärillä olevien, muiden vakiovermeiden kanssa odotettavissa oleva teho on siinä vähän päälle kaksisataa, niin kun suunnilleen sinne mitoitetun hukkaportillisen ahtimen sinne sijoittaa, niin kaikenpuolisen toiminnan kannalta ollaan varmaan parhaassa ratkaisussa.

Sinne ahtimen heräämisvaiheeseen on äärimmäisen helppoa saada ruiskutusta lisää, ja ahdin heräämään, se ei ole kyllä ongelma, vakiosuuttimillakaan ja AMG,llä mitään sen laatuisia murheita ei olekkaan, kaikki järjellisen kokoiset herää ja toimii.

"Uuden" ahtimen sovittelun tekee helpoimmaksi, jos se on tehty vakiosta muuttamalla.
Eli käytännössä esim. FinnTurbo - Turbo eemeli - jne.... linjalla sitten kannattaa jatkotella.

EN tietenkään tyrmää mitenkään VNT- ajatustakaan, eikä se ole minkäänlainen mahdottomuus.
Mutta jos VNT- linjalle lähtee, niin mielestäni silloin pienintä, mitä kannattaa ajatella on 320cdi,n GT2359VNT.
Herääminen on vielä "vakion luokkaa" ja virtausta + tehoa ahdin sietää sen, mitä näköjään vakiokannesta irti saa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
PekkaCdi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 19.12.2007 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PekkaCdi »

Minäkin olen kanssanne täysin samoilla linjoilla. Kokonaan tämä ajatushan lähti siitä, että olisin saanut tämän uuden ahtimen erittäin edullisesti ja sen pohjalta lähdin tätä ajatusta työstämään. Varsinkin, kun väärin oletin, että tuossa olikin jo muuttuvasiipinen. => halpa ja helppo projekti
Edullisuus oli tässä se avainsana. Eli siis, että kävisikö tuo yksi tietty edullinen ahdin ja minkälaisilla muutostöillä paikoilleen.

Hyvä tämä mersuforum, kun selviää asiat näin kätevästi. Kiitos asiantuntijoille.

Alavääntöäkin rajoitettiin eilen, kuten tuossa ylempänä kirjoitinkin, että tullaan tekemään.
Vastaa Viestiin