HIRSCHMANN SÄHKÖANTENNI ; moottori + antenniVIKA

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Masa
Sisäänajossa
Sisäänajossa

HIRSCHMANN SÄHKÖANTENNI ; moottori + antenniVIKA

Viesti Kirjoittaja Masa »

Autostani MB 190 E -85 kontissa on käytöstä poistettu sähköantenni vandalismin takia. Hirschmann moottori toimii mutta ulkopuolinen antenni puuttuu. Käsittääksenin antennia nostetaan ja lasketaan jollakin vaijerimekanismilla jota ei näy olevan enään laitteen sisällä.
Pitääkö koko antenni paketti uusia, vai sisältääkö erillinen antenni myös
moottorin sisään menevän vaijerin, jolloin antenni osan hankinta riittäisi ?

kuvassa antennin liikettä ohjaavan mekanismin reitti on merkitty punaisilla täplillä.

http://www.lottanen.com/hirschmann.jpg
Kuva
Tomi
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Mun mielestä erillinen antenni riittää. Veholta oon ostanu pelkän antenniosan ja siinä on mukana se pitkä hammastettu muovihäntä joka menee siihen moottorin rattaaseen.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Marko M
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Tomi kirjoitti:Mun mielestä erillinen antenni riittää. Veholta oon ostanu pelkän antenniosan ja siinä on mukana se pitkä hammastettu muovihäntä joka menee siihen moottorin rattaaseen.

Juuri näin, syksyllä ostin omaani KL-varaosista pelkän antennin, maksoi n. 30 €
230 C 1978
Boss
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Boss »

Tomi kirjoitti:Mun mielestä erillinen antenni riittää. Veholta oon ostanu pelkän antenniosan ja siinä on mukana se pitkä hammastettu muovihäntä joka menee siihen moottorin rattaaseen.
Kyllä, sisäosa riittää. Taisivat kehdata pyytää jotain 40€ Veholla, siinä tosiaan on tuo piiska ja reiällinen muovihäntä.
Itse olen vaihdellut niin että olen purkanut antennin tuohon vaiheeseen missä tuossa kuvassasikin sitten laittanut piiskan muovihännän hollilleen ja syöttänyt virtaa suoraan sähkömoottorin piuhoihin "väärinpäin" kunnes se on rullannut piiskan kokonaan sisuksiin(kannattaa ensin tsekkailla ettei se ratas ole kovin solmussa ja oikoa tarpeen mukaan ja etteti siellä pyöri vanhan piiskan palasia), sitten vain paketti nippuun ja asentamaan autoon.
Omassani menossa jo kolmas tai neljäs sisäosa, kannattaa rasvailla talvella.
Tuosta antennista on sittemmin tullut kehittyneempikin versio jossa piiskan sisällä kulkee metallinen "ruuvi", nuo muoviset kun tunnetusti eivät ole kovin pitkäikäisiä.
Masa
Sisäänajossa
Sisäänajossa

kehittyneempikin versio ???

Viesti Kirjoittaja Masa »

Kiitos kaikille jo viestiini vastanneille.
mistä noita ns. kehittyneempiä antenneja voi hankkia ?
Boss
Mersumies
Mersumies

Re: kehittyneempikin versio ???

Masa kirjoitti:Kiitos kaikille jo viestiini vastanneille.
mistä noita ns. kehittyneempiä antenneja voi hankkia ?
Veholla ainakin joskus tyrkyttivät vääränlaista piiskaa joten uudemmissa kuin omassani -90 luultavasti tuollaista kehittyneempää on käytetty.
Tuskin kannattaa ostaa, viisaammat korjatkoot mutta villi veikkaukseni on että tuolla härvelillä Vehon hyllyssä hintaa on luokkaa~300€.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Vielä kysymys antenniin liittyem. Mistähän kannattaisi kysellä tuota minihammashihnaa, joka on antennin sisällä.
Marko M
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Perttu K kirjoitti:Vielä kysymys antenniin liittyem. Mistähän kannattaisi kysellä tuota minihammashihnaa, joka on antennin sisällä.
Taitaa olla kiinteä osa sitä antennipiiskaa, eikä voi vaihtaa erikseen :roll:
230 C 1978
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Tarkoitan siis tietenkin, sitä hammashihnaa, joka on moottorin ja muun systeemin välissä. Näkyy tuon kuvan alalaidassa mustana.
Boss
Mersumies
Mersumies

Perttu K kirjoitti:Tarkoitan siis tietenkin, sitä hammashihnaa, joka on moottorin ja muun systeemin välissä. Näkyy tuon kuvan alalaidassa mustana.
Ai, tuo hihna.
Eiköhän noita Veholta saa hommattua noitakin, tai sitten jostain er...elektroniikkaliikkeestä/RC-putiikista sopivaa hakemaan.
Itse asiassa itselläni ei olekkaan aivan samanlainen systeemi kuin tuossa kuvassa,tuo lienee uudempaa mallia. Omassani kun ei ole esim.tuota hihnaa.
Avantgarde
Mersumies
Mersumies

Ei rasvaa antenniin ...

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

Omassani menossa jo kolmas tai neljäs sisäosa, kannattaa rasvailla talvella.
Eli ei saa missään nimessä rasvata. Kerää nimittäin pölyä rasvattuna ja tuloksena on juuttuva antenni = antenniosa vaihdettava.
Kromi kyllä liukuu kromia vasten eikä rasvaa tarvitse
jake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja jake »

Antenni tuntuu pelittävän hyvin, kun sen vahaa autovahalla säännöllisesti.
W124 E220T
gike
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus

Viesti Kirjoittaja gike »

kävin kysymässä veholta aut. antenniin piiskaa, joka on juuri tuollainen ruuvi sisällä malli. eivät herttoniemen veholla olleet ikinä nähneetkään moista.
se näyttäisi alkuperäisvarusteelta ja kyljessä lukee webasto.netistä en löytännyt mitään infoa kys. kapistuksesta. entäs foorumilaiset olisiko apua mistä lähteä etsimään?
auto on -92 w124 250d

EDIT: komento takaisin, tyhmäkunolen niin luulin kattoluukun moottoria sähköantennin moottoriksi, siinä kun on putken sisällä metalli kierre ruuvi.
kyllä siinä pari tuntia meni kun ihmettelin mesen paksissa selällään kuinka hitossa toi voi toimia, ennen kuin hiffasin että "putki" meneekin jonnein eteen ja ylös eikä lokasuojasta ulos.

ps. saakohan noita normaali teleskooppi antenneja tarvikkeena?
Vastaa Viestiin