Kokemuksia tehonlisäysbokseista (järjestelmistä) dieseleihin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Tctic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 403
Liittynyt: To 08.06.2006 08:19
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Tctic »

Lopetetaan tämä keskustelu tähän. Kiitos.
Ex. S202 cdi -99
Avatar
InsaneMe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: To 23.06.2005 15:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja InsaneMe »

:lol: :lol: :P :lol:

eipä tähä oikeen muuta voi tuumata :wink:




T.Sankari
M-B w210 290td
M-B w123 300TDT
M-B w126 500 SEL
sunkka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Su 14.09.2008 23:12
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja sunkka »

InsaneMe kirjoitti::lol: :lol: :P :lol:

eipä tähä oikeen muuta voi tuumata :wink:




T.Sankari

Ei voikaan onneks on lauantai pakko mennä tuopille :lol:
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

tuo yks tuossa totes ja kirjoitti:Jos joku haluaa autonsa moottoriin 30 prosentin suoritusarvojen noston, vanha kansa sanoo sen olevan mulkunjatketta ja ilmeisesti itsetunto kohoaa. Jos minä tarvitsen tehokkaan auton, ostan sen suoraan tehdastekoisena, niin saan mitä haluan ja ennenkaikkea turvallisenkin ajopelin.
JepJep, se kaupasta ostettu värähtelemätön ei sitten ole m*lkunjatke :shock:
ja jatkoi vielä ja kirjoitti:No hyvä mies, auto ei sinänsä ole vaarallinen liikenteessä, mutta sinun tavoin ajattelevan puikoissa se on.
Ja vielä nettikirjoittelun perusteella psykologiset analysoinnitkin :roll:

*repesin*

kilinpillit sentään :lol:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
Avatar
TeroK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Pe 18.02.2005 17:09
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja TeroK »

:lol: :lol: :lol:
W203 200K -01
Korotettu W124 250TD -87
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Avatar
Lipsanen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 19.08.2008 15:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Lipsanen »

rumilus kirjoitti:Kyllä ne insinöörit suunnittelevat moottorit din/sae-luokituksen mukaisesti, jossa moottoria kuormitetaan laboratorio-olosuhteissa kaikenlaisilla osakuormilla.
Perusmoottori suunnitellaan moottoriteknisten lainalaisuuksien perusteella, jolla haetaan kulloisen moottorin optimaaliset ominaisuudet koko käyttöalueelle.
Nyt kun moottorin moottoriteknisiä parametrejä muutetaan,
muuttuu koko moottorin konstruktio sen mukaan.
Kestävyys mm. huononee merkittävästi, lämpötilojen vaikutukset eivät ole opitimialueella moottorirakenteissa ym. ym. ja paljon muuta jotka ovat epäeduksi moottorille. Lyhyesti sanottuna viritysaste kun muuttuu, moottorin kaikki rakenteet altistuu suuremmille rasituksille.
:D :D :D vai että moottorin koko konstruktio
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Lipsanen kirjoitti:
rumilus kirjoitti:Kyllä ne insinöörit suunnittelevat moottorit din/sae-luokituksen mukaisesti, jossa moottoria kuormitetaan laboratorio-olosuhteissa kaikenlaisilla osakuormilla.
Perusmoottori suunnitellaan moottoriteknisten lainalaisuuksien perusteella, jolla haetaan kulloisen moottorin optimaaliset ominaisuudet koko käyttöalueelle.
Nyt kun moottorin moottoriteknisiä parametrejä muutetaan,
muuttuu koko moottorin konstruktio sen mukaan.
Kestävyys mm. huononee merkittävästi, lämpötilojen vaikutukset eivät ole opitimialueella moottorirakenteissa ym. ym. ja paljon muuta jotka ovat epäeduksi moottorille. Lyhyesti sanottuna viritysaste kun muuttuu, moottorin kaikki rakenteet altistuu suuremmille rasituksille.
:D :D :D vai että moottorin koko konstruktio
Jos haluat tarkempaa tietoa moottoritekniikan konstruktioista, katsele vaikkapa paikkakuntasi tampereen teknillisen yliopiston konstruktiotekniikan laitoksen selvityksiä asiasta. Kun olet huolella perehtynyt alustavasti asioihin, voisit kysyä minulta jotakin spesifikaatioista.
On liian pitkä tarina tähän kirjoitettavaksi.
Avatar
Lipsanen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 19.08.2008 15:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Lipsanen »

rumilus kirjoitti:
Lipsanen kirjoitti:
rumilus kirjoitti:Kyllä ne insinöörit suunnittelevat moottorit din/sae-luokituksen mukaisesti, jossa moottoria kuormitetaan laboratorio-olosuhteissa kaikenlaisilla osakuormilla.
Perusmoottori suunnitellaan moottoriteknisten lainalaisuuksien perusteella, jolla haetaan kulloisen moottorin optimaaliset ominaisuudet koko käyttöalueelle.
Nyt kun moottorin moottoriteknisiä parametrejä muutetaan,
muuttuu koko moottorin konstruktio sen mukaan.
Kestävyys mm. huononee merkittävästi, lämpötilojen vaikutukset eivät ole opitimialueella moottorirakenteissa ym. ym. ja paljon muuta jotka ovat epäeduksi moottorille. Lyhyesti sanottuna viritysaste kun muuttuu, moottorin kaikki rakenteet altistuu suuremmille rasituksille.
:D :D :D vai että moottorin koko konstruktio
Jos haluat tarkempaa tietoa moottoritekniikan konstruktioista, katsele vaikkapa paikkakuntasi tampereen teknillisen yliopiston konstruktiotekniikan laitoksen selvityksiä asiasta. Kun olet huolella perehtynyt alustavasti asioihin, voisit kysyä minulta jotakin spesifikaatioista.
On liian pitkä tarina tähän kirjoitettavaksi.
No itse luotan enemmän käytännön kokemukseen kuin luettuun kirjatietoon.Mistä myös on apua mutta todelliset tulokset saa ihan oikeasti kokeilemalla.Kaikkea kun ei voi paperilla ennakoida.Jokainen moottori taitaa kuitenkin olla yksilö?

Nimim. yli 100tkm +60% tehonlisäyksellä ilman ongelmia(jonka teoriassa pitäisi olla mahdotonta)
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

En tiedä enkä tunne ainuttakaan jeppeä, joka pystymetsästä rakentaa toimivan polttomoottorin.
Ei insinöörejä turhaan kouluteta suunnittelemaan moottoreita.
Täytyy tietää perustietoja melkoisesti muunmuassa materiaalitekniikasta, mekaniikasta ja lujuusopista, ja paljon paljon muusta. Siihen kuluu useita vuosia ennenkuin on omaksunut sellaiset tiedot, joilla voi alkaa puuhastelemaan suunnittelun parissa.
Siinä opintojen/ suunnittelun ohessa testataan parhailla mahdollisilla laboratorilaitteilla moottoreiden optimaalinen kesto. Kestävyyden keskeisenä asiana on moottorin tasapaino kaikilla osa-alueilla ja kuormalla. Ennen kaikkea, että moottorin materiaalit kestää kaikissa olosuhteissa.
Moottoreista voidaan suhteellisen helposti ja turvallisesti ottaa 3-kertoimella olevia tehoja tehdasasetuksiin verrattuna, mutta edellyttää jo melkoisen tarkkaa tasapainoa.
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Eikö joku insinööri nuo palikatkin ole mahtanut suunnitella?
Ps. On muuten hauska katsella kun äijät tappelee, ihan kuin olisi Mersuforumin Big Brother menossa :D
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

En tiedä kenen mielestä tämä on hauskaa, poikkeaa vaan alkuperäisteemasta.
Joillekin on hauskaa kun moottori käy, toiset niitä tekee käyttäjille.

Itse en kyllä rahaa antaisi turhasta, muutamien kilowattien tehonlisäykseen rahanahneille manipuloijille.
sdlturbo

Viesti Kirjoittaja sdlturbo »

Sen verran kommentoisin että Rumilus on oikeassa. Sunkka sanoo että lastun valmistaja myöntää 100000 km takuun koneelle, voisitko etsiä millä ehdoilla?
Eri asia on jos moottorin valmistaja on hyväksynyt tietyn lastun käytön / tehon lisäyksen koska silloin valmistajan tuotevastuu on päällä.
Mahdollisissa vahingoissa lastun käyttäjä on heikoilla niin vakuutusyhtiön suuntaan kuin oikeudessakin.
Avatar
Kari_H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 31.10.2005 13:37
Paikkakunta: Jyskä

Viesti Kirjoittaja Kari_H »

Luin erään viritysfirman sivuilta, että ajoneuvo tulisi muutoskatsastaa ohjelmamuutoksen jälkeen. Muutoskatsastus on asiakkaan vastuulla.
Oletteko muutoskatsastaneet autojanne? Onnistuiko helposti?
S210 320CDI -01
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Se on hienoa, että foorumilaisilta alkaa tulla sellaista palautetta, joka sotii virittelyä vastaan.
Tiedän vaan kokemuksesta, mihin moottorin käyttöikä asettuu viritysasteen muuttamisella.
Toleranssit toki on olemassa viritysasteen muuttamisen johdosta, mutta suunnittelun perustana on, että moottorin käyttöikä saadaan optimoitua, kestokulutus hyödykkeestä huolimatta.
Sitten on ne viranomaismääräykset, jotka rajaavat tehomuutoksen ajoneuvoihin.
Ne henkilöt, jotka virittelevät moottoreita surutta tieliikennekäyttöön, ovat aika vastuuttomia heppuja. He ovat juuri ja juuri saaneet senverran tietoa, jotta voivat moottorin parametrejä muutella, tietämättä kuitenkaan koko moottoritekniikan lainalaisuuksia. Asiakas maksaa viulut kun jotakin tapahtuu.
Vielä yhtenä asiana viritetyistä autoista, jos niitä ei ole muutoskatsastettu ja tapahtuu esim. vaikkapa henkilökuolema sellaisella autolla, voit arvata mitä vakuutusyhtiön lakimiehet asialle suhtautuvat.
Lyhyesti vielä, että nämä virittelijät toiminnallaan tekevät tieliikenne- käyttöön tarkoitettuja ajoneuvoja.
Viimeksi muokannut rumilus, Su 02.11.2008 18:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
InsaneMe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: To 23.06.2005 15:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja InsaneMe »

nii monihan firma tarjoaa itekki suoraa lastuja autoihin, joten siellähän on pelivaraa :shock:




T.Sankari
M-B w210 290td
M-B w123 300TDT
M-B w126 500 SEL
Avatar
Lipsanen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 19.08.2008 15:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Lipsanen »

Ite kuvittelisin että "lastutus" paja joka on rakennellut kilpamoottoreita melkein 30 vuotta,tietää sen verran moottoritekniikasta että uskallan autoni lastuttaa.Myöskin ite maksan siitä lyhentyneestä tekniikan kestosta eli tietoinen valinta.Ja tiedän että se on laitonta,mutta niin on ylinopeuskin ja siihen ei tarvi "lastua".Päivääkään en oo katunu eli voin suositella muillekin.Toinen vaihtoehto ois tietty ollu ostaa 2 kertaa tehokkaampi auto 2 kertaa kalliimmalla johon ei dollarit riitä.

Jos ite pitäis valita valmiin teho"yksikön" välillä tai "mittatilaus lastun" niin ehdottomasti jälkimmäinen,koska se säädetään moottorikohtaisesti optimi tehoille.Kun taas eräissä valmiissa "bokseissa" revitään maksimi tehot miten sattuu ja niiden oon nähny hajottavan koneita lähipiirissäkin ja nopeasti.
Tollasen teholastun asennushan ei nyt niin radikaalisti tehoja lisää että siinä ajoominaisuudet sen takia kesken loppuu.
Ja nää on tosiaan sit mun mielipiteitäni että jokainenhan tekee niinku tykkää,että ei ressiä :D
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Lipsanen kirjoitti:Ite kuvittelisin että "lastutus" paja joka on rakennellut kilpamoottoreita melkein 30 vuotta,tietää sen verran moottoritekniikasta että uskallan autoni lastuttaa.Myöskin ite maksan siitä lyhentyneestä tekniikan kestosta eli tietoinen valinta.Ja tiedän että se on laitonta,mutta niin on ylinopeuskin ja siihen ei tarvi "lastua".Päivääkään en oo katunu eli voin suositella muillekin.Toinen vaihtoehto ois tietty ollu ostaa 2 kertaa tehokkaampi auto 2 kertaa kalliimmalla johon ei dollarit riitä.

Jos ite pitäis valita valmiin teho"yksikön" välillä tai "mittatilaus lastun" niin ehdottomasti jälkimmäinen,koska se säädetään moottorikohtaisesti optimi tehoille.Kun taas eräissä valmiissa "bokseissa" revitään maksimi tehot miten sattuu ja niiden oon nähny hajottavan koneita lähipiirissäkin ja nopeasti.
Tollasen teholastun asennushan ei nyt niin radikaalisti tehoja lisää että siinä ajoominaisuudet sen takia kesken loppuu.
Ja nää on tosiaan sit mun mielipiteitäni että jokainenhan tekee niinku tykkää,että ei ressiä :D
Haluatko viritetyllä autollasi kuulua joukkoon, jotka häiriköivät liikenteessä, vai miksi on täytynyt turvautua lisätehoihin ja laittomuuksiin ?
Onko hyvä omatunto jos aiheutat viritetyllä autollasi kuolonkolarin, kun se viritetty auto tuskin on suunniteltu niille tehoille ?
Onko jarrut, alusta yms. mitoitettu nykyisille tehoille ?

Kyllä minäkin tiedän mekaanikkoja, jotka ovat virityspuuhissa ollut 30-vuotta, mutta tiedän heidän tietotaitonsa itse moottoritekniikan kokonaisvaltaisen tiedonpuutteen, jota ei kokemuksella saa...muutakuin rikkinäisiä moottoreita kasapäin. On tiedettävä paljon enemmän miten moottori toimii.
Avatar
Lipsanen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 19.08.2008 15:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Lipsanen »

rumilus kirjoitti:Haluatko viritetyllä autollasi kuulua joukkoon, jotka häiriköivät liikenteessä, vai miksi on täytynyt turvautua lisätehoihin ja laittomuuksiin ?
Onko hyvä omatunto jos aiheutat viritetyllä autollasi kuolonkolarin, kun se viritetty auto tuskin on suunniteltu niille tehoille ?
Onko jarrut, alusta yms. mitoitettu nykyisille tehoille ?
En halua kuulua enkä kuulukaan :) Jos aiheutan kuolonkolarin autollani niin se ei varmastikaan johdu siitä että auto on viritettyEi se tarkoita sitä että autolla täytyy ajaa liikennesääntöjen vastaisesti,jos se on viritetty?Ja jarrut ja alusta on päivitetty ennen lastun asennusta "riittävästi" parempiin :)

Palatakseni vielä alkuperäiseen aiheeseen,niin tuli mieleen että kaverillani on 640tkm ajettu opel 2.5 tdiesel missä tehoboksi kiinni 300tkm alkaen.Ei sen kyllä enää kauempaa tarvi kestääkään ku alkaa hajoon pellit ympäriltä :D
Avatar
Ahonen V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ke 19.05.2004 12:05
Paikkakunta: Jämsä/Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ahonen V »

rumilus kirjoitti:
Haluatko viritetyllä autollasi kuulua joukkoon, jotka häiriköivät liikenteessä, vai miksi on täytynyt turvautua lisätehoihin ja laittomuuksiin ?
Onko hyvä omatunto jos aiheutat viritetyllä autollasi kuolonkolarin, kun se viritetty auto tuskin on suunniteltu niille tehoille ?
Onko jarrut, alusta yms. mitoitettu nykyisille tehoille ?
Nyt varmasti tuli kaikille softattujen autojen omistajille (myös minulle) ihan kauheat omantunnon tuskat. Kuinka voin elää itseni kanssa ja ajaa viritetyllä autolla. :cry:
S202 250TDT -97 Powered by [url=http://www.turbotec.com]Turbotec[/url] & KKK
ex. w124 260E -89
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Ahonen V kirjoitti:
rumilus kirjoitti:
Haluatko viritetyllä autollasi kuulua joukkoon, jotka häiriköivät liikenteessä, vai miksi on täytynyt turvautua lisätehoihin ja laittomuuksiin ?
Onko hyvä omatunto jos aiheutat viritetyllä autollasi kuolonkolarin, kun se viritetty auto tuskin on suunniteltu niille tehoille ?
Onko jarrut, alusta yms. mitoitettu nykyisille tehoille ?
Nyt varmasti tuli kaikille softattujen autojen omistajille (myös minulle) ihan kauheat omantunnon tuskat. Kuinka voin elää itseni kanssa ja ajaa viritetyllä autolla. :cry:
Ja Pyhä Pietari kertoo sitten aikanaan, mikä on ollut kullekin elämän tarkoitus.
sdlturbo

Viesti Kirjoittaja sdlturbo »

100000 km takuusta ei ole tullut faktoja...
Kerro Lipsanen mitä Opelille oli tehty 300tkm kohdalla ja mitä korjauksia
sen jälkeen. Siis ihan oikeasti. Oliko joku takuu päällä 300000 km:n jälkeen?
Jos aiheuttaa kuolonkolarin laittomalla autolla (tai mopolla) niin olet maksumies jos jäät henkiin :(
Useimmat rumiluksen arvostelijat ovat parikymmentä vuotta jäljessä koneenrakennuksen opinnoissaan. Kyllä arvostella voi mutta pistäkää faktoja pöytään.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

ei ole pitkä kun jollain vastuuttomalla oli yli 500 heppainen kaks ysikymppi :wink:
niin joo se taisikin olla varmaan agrikaatissa :lol:
maailma on täynnä sellaisia laitteita joissa suunnittelija on epäonnistunut tai ollut pakotettu epäonnistumaan eim. pakokaasun takaisin kierrätys
sehä on selvaa että ei viritys kannata enempää kuin makeisten syöminen roska ruuat kalja savukkeet vieraat naiset ym. mutta mutta
akuperäiseen kysymykseen
arveluttaviahan nuo poksit on verrattuna ohjelman vaihtoon koska niillä huijataan poksille meneviä tietoja jolloin ei saada säätöa rajattua eri kierros alueelle sopivaksi jotku toimii hyvin toiset taas ei
Avatar
Lipsanen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 19.08.2008 15:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Lipsanen »

sdlturbo kirjoitti:100000 km takuusta ei ole tullut faktoja...
Kerro Lipsanen mitä Opelille oli tehty 300tkm kohdalla ja mitä korjauksia
sen jälkeen. Siis ihan oikeasti. Oliko joku takuu päällä 300000 km:n jälkeen?
Jos aiheuttaa kuolonkolarin laittomalla autolla (tai mopolla) niin olet maksumies jos jäät henkiin :(
Useimmat rumiluksen arvostelijat ovat parikymmentä vuotta jäljessä koneenrakennuksen opinnoissaan. Kyllä arvostella voi mutta pistäkää faktoja pöytään.
Se mitä koneelle tehty ennen boksia niin ei tietoa,mutta boksin asennuksen jälkeen vaihdettu kytkin,pari kansipahvia ja turbo.Se että paljonko boksi on näihin vaikuttanut niin sitä ei tiedä kukaan.Turbo oli käsittääkseni hajotessaan alkuperäinen.Jotkin lastu/boksi valmistajat antavat takuun uusiin autoihin asennettaviin lastu/bokseihin.Näin ainakin esim. VAG virityspaja ABT ottaa moottorin ja voimansiirron takuun vastuulleen 100tkm.Käytettyhin autoihin asennettaviin viripalikoihin tuskin kukaan takuuta antaa,paitsi ehkä itse ohjelmalle.
sunkka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Su 14.09.2008 23:12
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja sunkka »

sdlturbo kirjoitti:100000 km takuusta ei ole tullut faktoja...
Kerro Lipsanen mitä Opelille oli tehty 300tkm kohdalla ja mitä korjauksia
sen jälkeen. Siis ihan oikeasti. Oliko joku takuu päällä 300000 km:n jälkeen?
Jos aiheuttaa kuolonkolarin laittomalla autolla (tai mopolla) niin olet maksumies jos jäät henkiin :(
Useimmat rumiluksen arvostelijat ovat parikymmentä vuotta jäljessä koneenrakennuksen opinnoissaan. Kyllä arvostella voi mutta pistäkää faktoja pöytään.
Kävin ruotsissa siksi ei kuulunut mitään..Ehdot löytyy sivustolla mutta vain ruotsiksi lisään ne kuitenkin tänne..
Garantivillkor
Felet ska vara av en sådan art att det kan härledas till utförd effekthöjning.
Garantin gäller i 12 månader åt gången från det att bilen försetts med ProMotech produkt/-er.
Garantin gäller under förutsättning att premien är betald.
Garantin omfattar bilar från årsmodell 2000 och maximalt t.o.m. 10 000 mil. Därefter upphör garantin att gälla.
Installation utförda av annan än ProMotech AB eller auktoriserad återförsäljare eller utan speciellt skriftliga godkännande kan påverka skaderegleringen negativt.
Service måste utföras av märkesverkstad eller motsvarande för att garantin ska gälla. Service ska utföras enligt tillverkarens föreskrifter.
Sker skada i samband med eller att bilen använts i extrema sammanhang såsom biltävling eller liknande gäller ej garantin.
Det åligger bilägaren att begränsa en eventuell skada i möjligaste mån för att undvika följdskador.
Garantin omfattar inte slitdetaljer som är del av service, normalt underhåll eller fel som uppkommit innan tecknande.
Vid skada utgår en självrisk på 1 500 SEK.
Maximal ersättning per skada är ett (1) basbelopp. Skador regleras/ersätts endast i EU-länder samt Norge och Schweiz.
Garantin gäller under förutsättning att skadan inte omfattas av annan garanti/försäkring
Team Ahma
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: To 15.06.2006 12:51

Viesti Kirjoittaja Team Ahma »

rumilus kirjoitti:
Lipsanen kirjoitti:Ite kuvittelisin että "lastutus" paja joka on rakennellut kilpamoottoreita melkein 30 vuotta,tietää sen verran moottoritekniikasta että uskallan autoni lastuttaa.Myöskin ite maksan siitä lyhentyneestä tekniikan kestosta eli tietoinen valinta.Ja tiedän että se on laitonta,mutta niin on ylinopeuskin ja siihen ei tarvi "lastua".Päivääkään en oo katunu eli voin suositella muillekin.Toinen vaihtoehto ois tietty ollu ostaa 2 kertaa tehokkaampi auto 2 kertaa kalliimmalla johon ei dollarit riitä.

Jos ite pitäis valita valmiin teho"yksikön" välillä tai "mittatilaus lastun" niin ehdottomasti jälkimmäinen,koska se säädetään moottorikohtaisesti optimi tehoille.Kun taas eräissä valmiissa "bokseissa" revitään maksimi tehot miten sattuu ja niiden oon nähny hajottavan koneita lähipiirissäkin ja nopeasti.
Tollasen teholastun asennushan ei nyt niin radikaalisti tehoja lisää että siinä ajoominaisuudet sen takia kesken loppuu.
Ja nää on tosiaan sit mun mielipiteitäni että jokainenhan tekee niinku tykkää,että ei ressiä :D
Haluatko viritetyllä autollasi kuulua joukkoon, jotka häiriköivät liikenteessä, vai miksi on täytynyt turvautua lisätehoihin ja laittomuuksiin ?
Onko hyvä omatunto jos aiheutat viritetyllä autollasi kuolonkolarin, kun se viritetty auto tuskin on suunniteltu niille tehoille ?
Onko jarrut, alusta yms. mitoitettu nykyisille tehoille ?
.
Miksi jarrut pitää mitoittaa lisääntyneille tehoille ? :shock: Jos auton massa pysyy virityksessä samana ja jos autolla ajetaan samoja nopeuksia kuin ennen viritystä niin ymmärtääkseni liike-energia pysyy vakiona. Eli jarrut eivät edes "tiedä", että autoa on viritetty.
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

Mielenkiintoinen tapa yhdistää tässä viestiketjussa useaan otteeseen auton moottorinohjausyksikön päivittäminen ja tieliikenteessä häiriköinti.

Tämän valossa, minulle tuli täysin uutena tietona se, että ilmeisesti myös eläkeläispapat ja +60 vuotiaat mieshenkilöt ovat lastuttaneet järjestelmällisesti autonsa ja ovat näin ollen tieliikenteen suurimpia roistoja. Olen tästä tiedosta täydellisen yllättynyt.
Perustan tämän yllä mainittuun mieleyhtymään häiriköinnistä ja lastuttamisesta, koska omaan kokemukseeni perustuen, suurimmat häiriköt ovat liikenteessä - Volvo V70 kuskien lisäksi - n. +60 v. miespuoliset (usein lippispäiset tmv. päähinettä käyttävät) henkilöt.
Häiriökäyttäytymisen ilmentymänä toimivat usein mm: liittymässä/tulorampissa tilan antamatta jättäminen, ohituksen estäminen keinoja kaihtamatta, vasemmalla kaistalla tien tukkeena oleminen ja ns. "perseessä" roikkuminen sekä pieneen väliin kiilaaminen.

Ilmeisesti nämä henkilöt ovat lastuttaneet ajokkinsa ja jonkinlaisen vimman tai testosteroiinikiiman vallassa harrastavat tätä järjestelmällistä ja suunnitelmallista terrorismia, meidän nuhapumpuilla -vakiomoottorisilla- ajelevien kilttien mersumiesten ja perheenisien kiusaksi.

Tässä vaiheessa peliin astuu oveluus, kavaluus ja todellinen viekkaus :twisted: En aio jatkossa enää provosoitua tästä käytöksestä, edes sen vertaa, että viitsisin pitkiä väläyttää, vaan tulevaisuudessa väännän radiosta klassisen musiikin lujemmalle ja hykertelen käsiäni, tiedostaen sen seikan, että kohta leviää perseessä roikkuvan vaarin koko moottorikonstruktio motarin varteen :shock:
Siitäs saa vaari saa%#na :!: Kyllä mahtaa äijää keljuttaa, kun on viimeisiä vetelevän Corsan mennyt sika virittämään ja uskonut myyntimiesten puheita sen huolettomuudesta tavallisessa ajossa.

Ps. Vaikuttaako muuten tehoputki samalla tavalla ihmisen käyttäytymiseen ja auton uudelleen atominoitumiseen, kuin moottorinohjausjärjestelmän päivittäminen vai uskaltaisinko harkita sellaista toimenpidettä tulevaisuudessa auton tehojen lisäämiseksi?
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Team Ahma kirjoitti:
rumilus kirjoitti:
Lipsanen kirjoitti:Ite kuvittelisin että "lastutus" paja joka on rakennellut kilpamoottoreita melkein 30 vuotta,tietää sen verran moottoritekniikasta että uskallan autoni lastuttaa.Myöskin ite maksan siitä lyhentyneestä tekniikan kestosta eli tietoinen valinta.Ja tiedän että se on laitonta,mutta niin on ylinopeuskin ja siihen ei tarvi "lastua".Päivääkään en oo katunu eli voin suositella muillekin.Toinen vaihtoehto ois tietty ollu ostaa 2 kertaa tehokkaampi auto 2 kertaa kalliimmalla johon ei dollarit riitä.

Jos ite pitäis valita valmiin teho"yksikön" välillä tai "mittatilaus lastun" niin ehdottomasti jälkimmäinen,koska se säädetään moottorikohtaisesti optimi tehoille.Kun taas eräissä valmiissa "bokseissa" revitään maksimi tehot miten sattuu ja niiden oon nähny hajottavan koneita lähipiirissäkin ja nopeasti.
Tollasen teholastun asennushan ei nyt niin radikaalisti tehoja lisää että siinä ajoominaisuudet sen takia kesken loppuu.
Ja nää on tosiaan sit mun mielipiteitäni että jokainenhan tekee niinku tykkää,että ei ressiä :D
Haluatko viritetyllä autollasi kuulua joukkoon, jotka häiriköivät liikenteessä, vai miksi on täytynyt turvautua lisätehoihin ja laittomuuksiin ?
Onko hyvä omatunto jos aiheutat viritetyllä autollasi kuolonkolarin, kun se viritetty auto tuskin on suunniteltu niille tehoille ?
Onko jarrut, alusta yms. mitoitettu nykyisille tehoille ?
.
Miksi jarrut pitää mitoittaa lisääntyneille tehoille ? :shock: Jos auton massa pysyy virityksessä samana ja jos autolla ajetaan samoja nopeuksia kuin ennen viritystä niin ymmärtääkseni liike-energia pysyy vakiona. Eli jarrut eivät edes "tiedä", että autoa on viritetty.
No olihan ajatusmaailmasi mielenkiintoinen !
Muistaakseni alakouluusa jo opittiin nopeuden ja jarrutusmatkan neliössä fysiikan lakien mukaan, samoin nopeuden ja ilmanvastuksen neliössä mennään. Eli lyhykäisesti, nopeuden kaksikertaistuminen pidentää jarrutusmatkaa nelinkertaisesti ja samoin nopeuden kaksikertaistuessa ilmanvastus nelinkertaistuu.
Auton jarrut ja alusta mitoitetaan moottoritehojen mukaan. Sillä todennäköisyydellä että tehokkaammalla autolla ajetaan suurempia nopeuksia.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

rumilus kirjoitti:
Team Ahma kirjoitti:
rumilus kirjoitti:
Lipsanen kirjoitti:Ite kuvittelisin että "lastutus" paja joka on rakennellut kilpamoottoreita melkein 30 vuotta,tietää sen verran moottoritekniikasta että uskallan autoni lastuttaa.Myöskin ite maksan siitä lyhentyneestä tekniikan kestosta eli tietoinen valinta.Ja tiedän että se on laitonta,mutta niin on ylinopeuskin ja siihen ei tarvi "lastua".Päivääkään en oo katunu eli voin suositella muillekin.Toinen vaihtoehto ois tietty ollu ostaa 2 kertaa tehokkaampi auto 2 kertaa kalliimmalla johon ei dollarit riitä.

Jos ite pitäis valita valmiin teho"yksikön" välillä tai "mittatilaus lastun" niin ehdottomasti jälkimmäinen,koska se säädetään moottorikohtaisesti optimi tehoille.Kun taas eräissä valmiissa "bokseissa" revitään maksimi tehot miten sattuu ja niiden oon nähny hajottavan koneita lähipiirissäkin ja nopeasti.
Tollasen teholastun asennushan ei nyt niin radikaalisti tehoja lisää että siinä ajoominaisuudet sen takia kesken loppuu.
Ja nää on tosiaan sit mun mielipiteitäni että jokainenhan tekee niinku tykkää,että ei ressiä :D
Haluatko viritetyllä autollasi kuulua joukkoon, jotka häiriköivät liikenteessä, vai miksi on täytynyt turvautua lisätehoihin ja laittomuuksiin ?
Onko hyvä omatunto jos aiheutat viritetyllä autollasi kuolonkolarin, kun se viritetty auto tuskin on suunniteltu niille tehoille ?
Onko jarrut, alusta yms. mitoitettu nykyisille tehoille ?
.
Miksi jarrut pitää mitoittaa lisääntyneille tehoille ? :shock: Jos auton massa pysyy virityksessä samana ja jos autolla ajetaan samoja nopeuksia kuin ennen viritystä niin ymmärtääkseni liike-energia pysyy vakiona. Eli jarrut eivät edes "tiedä", että autoa on viritetty.
No olihan ajatusmaailmasi mielenkiintoinen !
Muistaakseni alakouluusa jo opittiin nopeuden ja jarrutusmatkan neliössä fysiikan lakien mukaan, samoin nopeuden ja ilmanvastuksen neliössä mennään. Eli lyhykäisesti, nopeuden kaksikertaistuminen pidentää jarrutusmatkaa nelinkertaisesti ja samoin nopeuden kaksikertaistuessa ilmanvastus nelinkertaistuu.
Auton jarrut ja alusta mitoitetaan moottoritehojen mukaan. Sillä todennäköisyydellä että tehokkaammalla autolla ajetaan suurempia nopeuksia.
Mutta eihän Suomessa saa ajaa yhtään lujempaa vaikka ois moninkertaisesti enemmän tehoa kuin vakiossa? Koska ei täällä saa ajaa kesällä kuin 120kmh niin ei paljon parempia jarrujakaan kai tarvitse? eihän kukaan "viritetyllä" autolla kaahaile Lujaa,sillä vaan on mukavempi kiihdyttää siihen matkanopeuteen :wink: :wink: :wink: :lol:
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

rumilus kirjoitti: Muistaakseni alakouluusa jo opittiin nopeuden ja jarrutusmatkan neliössä fysiikan lakien mukaan, samoin nopeuden ja ilmanvastuksen neliössä mennään. Eli lyhykäisesti, nopeuden kaksikertaistuminen pidentää jarrutusmatkaa nelinkertaisesti ja samoin nopeuden kaksikertaistuessa ilmanvastus nelinkertaistuu.
Auton jarrut ja alusta mitoitetaan moottoritehojen mukaan. Sillä todennäköisyydellä että tehokkaammalla autolla ajetaan suurempia nopeuksia.
Ihan mielenkiintoiseksi on keskstelu menyt, mutta sotketaan vähän sitä soppaa lisää. Tehonlisäys boxit harvemmin kasvattavat huippunopeutta ainakaan huomattavasti, vaan niiden tehon lisäys kohdistuu lähinnä moottorin ala ja keskirekisteriin. Kun taas huippunopeus vaatii yleensä voimaa moottorin ylärekisterissä, jota nämä huijausboxit eivät juurikaan anna.

Toisaalta, jos huippunopeus kasvaa n 2-4%, niin ei tehdas mitoita jarruja niin tarkoille, että ne jäisi alimittaiseksi.

Näinollen, jos Suomessa käyttää lähes minkä tahansa vakioauton tehoja hyväkseen maksimaallisesti, ei tuosta ajokortista tarvitse pidellä kovin kovaa kiinni. Joten se joka laittaa autoonsa tehoboxin, käyttänee niitä tehoja vain kiihtyvyyden parantamiseen, joka ei toisaalta vaadi suurempia jarruja.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Vastaa Viestiin