Schwitzer vs. KKK

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Schwitzer vs. KKK

Viesti Kirjoittaja HMK »

Vaihdoin turbon KKK 24:sta Schwitzer s2bg:he. KKK:ssa siivet 42 ja 45, Schwitzerissä 53 ja 58 ( imu/pako ) Mutta vääntäkää mulle rautalangasta minkä takia Schwitzerillä moottorin kierrokset nousee herkemmin 4500:aan kuin KKK:lla ? KKK:lla em. kierrosluvulla ahdot oli 0.8 ja pakopaine 1.2 kun taas Schwitzerillä 0.5 ja 0.6. Johtuuko kierrosherkkyys pakopaineiden pienuudesta vai mistä ?
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Pakopaineen pienuudesta ja kyllähän siitä isommasta imupuolestakin menee enemmän ilmaa pienemmällä paineella. :D
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja HMK »

Mika.T kirjoitti:Pakopaineen pienuudesta ja kyllähän siitä isommasta imupuolestakin menee enemmän ilmaa pienemmällä paineella. :D
Hmm...mutta jos KKK:lla on imusarjassa suurempi paine kuin Schwitzerillä niin luulisi myöskin ilmamäärän olevan suurempi ja sitä myöten myös palaminen parempaa ja taas kierrokset nousisi herkemmin ja niin eespäin.. Se on totta että pakopuoli ahdistaa KKK:ssa enempi, mutta voiko korkeammat pakopaineet olla noinkin kova jarru kierros herkkyydelle että sen huomasi heti turbon vaihon jälkeen. Vai onko sit kyse turbo kohtaisesta ahto- ja pakopaineen suhteesta ? Asia ei ole mikään riesa tai ongelma mutta olisi ihan kiva tietää. Heittäkää mielipiteitä kehiin jos kenellä tietoa on, vaikka mutuakin.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

En tiedä onko sinulla välijäähyä siinä mutta kovemman paineen tehdessä turbo myös kuumentaa ahtoilmaa huomattavasti.

Mitä viileämpää koneeseen menevä ilma on sitä happirikkaampaa.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Ahtopaine ja ilmamäärä ei ole sama asia.

Pienellä ahtimella saa pienelläkin ilmamäärällä paljon painetta.
Suurella ahtimella menee pienelläkin paineella paljon ilmaa moottorin läpi.
Paineen tekoon tarvitaan sitten luonnollisestikkin paljon enemmän ilmaa.
Ilman määrä on tärkeä, ei paine.

Jos tarviit alas voimaa, niin silloin siis pieni ahdin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja HMK »

tuikku kirjoitti:.
Ahtopaine ja ilmamäärä ei ole sama asia.

Pienellä ahtimella saa pienelläkin ilmamäärällä paljon painetta.
Suurella ahtimella menee pienelläkin paineella paljon ilmaa moottorin läpi.
Paineen tekoon tarvitaan sitten luonnollisestikkin paljon enemmän ilmaa.
Ilman määrä on tärkeä, ei paine.

Jos tarviit alas voimaa, niin silloin siis pieni ahdin.
Joo, kyllä mie sit oikeilla jäljillä olin ilman saannin suhteen kun rupesin hommaamaan isompaa turboa. Vedätyksessä KKK:ssa ahdot oli pitkälti toisella kilolla ja pakopuoli sakkasi 1.6 jälkeen 7mm pumpulla kun Schwitserillä ahdot 0.9 ja pako 1.1 samassa tilanteessa. Se nyt hiukan harmittaa kun isonnuksen myötä alaväännöt kärsi, mutta säätöjä ei ole vielä kerennyt ihan loppuun asti tekemään joten aika näyttää miten pelittää. Vai pitääkö vielä hankkia kokoluokaltaan KKK:n ja Schwitzerin välillä oleva puhallin, sehän olis vasta neljäs versio...
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

pensselin pesuainetta liekkeihin, mites olis remmiahdin? :roll:
Chrysler 160 -74
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

jos imusarjassa on puolikiloa painetta joka nostetaan kiloon niin ihan varmasti menee mootorista enempi ilmaa läpi saavitettu teho voi silti olla sama samalla voi palaa enempi polttoainettakin jotta se kilon paine saadaan aikaiseksi
pako siiven suurempi koko jolloin pakopulssilla saadaan parampi vääntömomentti turpon aksilaan pienemmällä pakopaineella
edellyttää tietenkin myös sopivaa siipisuhdetta jos kompuran siipi on liian pieni tai suuri niin pakopaine kasvaa ahtojen myötä
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja HMK »

Rammstein69 kirjoitti:pensselin pesuainetta liekkeihin, mites olis remmiahdin? :roll:
Pitää myöntää että on käynyt mielessä ! Varsinkin kun veljenpoika on kahvihuoneessa pyöritellyt Eaton 62, minkä hän meinaa laittaa turbon kaveriksi kutos dieseliin. Remmi kävisi ainakin ajatuksissa vitos koneeseen paremmin kuin turbo koska käytännön kierrosalue on 1500-4000.
Kyllähän kkk pelitti ihan hyvin muuten mutta pakopaineet oli lähellä kiloa matka ajossa, toisaaltaan reagoi kaasuunkin millisekunnissa.
Mutta se remmi projektina polttelee kyllä mieltä...
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Tuo swisseri tarttis varmaan pienemmän pakopesän, sit vois olla mukava, tai jos muuttais sen "muuttuvageometriseksi".

Mut sen ohjaustoteutus :?:
Hullu jätkä tykkää pyörivästä. www.lds-turbo.fi
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja HMK »

Turbo-eemeli kirjoitti:Tuo swisseri tarttis varmaan pienemmän pakopesän, sit vois olla mukava, tai jos muuttais sen "muuttuvageometriseksi".

Mut sen ohjaustoteutus :?:
Vnt olisi ihan kiva mutta tosiaankin sen ohjaus paineella voipi tuottaa ongelmia, varsinkin kun en ole perehtynyt niihin sen kummemmin. Kyllä tuo Schwitzer menee näillä näkymin vaihtoon, vedin reilun tonnin painoista kärriä tänä aamuna soratiellä niin melkein joka mutkan jälkeen piti kd:tä potkia että herra Schwitzeri heräisi. Kyllä sit ilman kärriä toimii kutakuinkin ja reilussa 3000 tulee potkua ihan riittävästi. Tuo turbo voisi pelata henkilöauto puolella paremmin. Ja voisi olla loistava 603:ssa jossa 7mm pumppu koska pakopaineet menee ahtopaineiden kanssa samaa rataa.
Pitää taas pitää silmiä auki jos taas jostain sopiva puhallin löytyis. Ja tuolla Schwitzerillähän onkin jo kohta tuhat kilometriä ajettu täys remontin jälkeen ....
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Tarkoitin siis, että muuttais sen swisserin muuttais muuttuvageometriseksi, tosin silloinkin täytyis ehkä pakopesää pienentää :!:
Hullu jätkä tykkää pyörivästä. www.lds-turbo.fi
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja HMK »

Turbo-eemeli kirjoitti:Tarkoitin siis, että muuttais sen swisserin muuttais muuttuvageometriseksi, tosin silloinkin täytyis ehkä pakopesää pienentää :!:
Ihan mielenkiintoinen ajatus. Kerro asiasta tarkemmin !
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

HMK kirjoitti:
Turbo-eemeli kirjoitti:Tarkoitin siis, että muuttais sen swisserin muuttais muuttuvageometriseksi, tosin silloinkin täytyis ehkä pakopesää pienentää :!:
Ihan mielenkiintoinen ajatus. Kerro asiasta tarkemmin !
Onnistus paremmin puhelimen kautta, olikos sun moottori 603 vai 617 :?: P. 0400 83 47 83
Hullu jätkä tykkää pyörivästä. www.lds-turbo.fi
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

ainakin taannoin HMK:lla oli tosimiesten moottori 617 :twisted:
Chrysler 160 -74
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja HMK »

Rammstein69 kirjoitti:ainakin taannoin HMK:lla oli tosimiesten moottori 617 :twisted:
Kyllä se edelleen on 617A. Juuri sisään ajettu remontin jälkeen.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

HMK kirjoitti:
Rammstein69 kirjoitti:ainakin taannoin HMK:lla oli tosimiesten moottori 617 :twisted:
Kyllä se edelleen on 617A. Juuri sisään ajettu remontin jälkeen.
Sori, kun haku ei toimi, tekee haastetta, mut onnistuu kyllä :oops: tyytyväisyystakuu ollut aina meikäläisen periaate, (tullu vissiin perintönä)> vanha herra ensimmäisenä suomessa lupas moottorille vuoden takuu (remontin yhteydessä)>yli 30 vuotta sitten, ja saa mennä niin paljon kun kerkiää :!: Oli joskus tapaus, millä oli ajettu 5-vuodes miljoona kilometriä ja siihenkin autoon vuoden takuu w-123 300d, remontin yhteydessä> mut ei siitä kuulunut vuoden aikana mitään (taxikäyttö)
Hullu jätkä tykkää pyörivästä. www.lds-turbo.fi
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja HMK »

Tässä vuoden pimeimpinä hetkinä on taas mielen virkistykseksi ruvennut pähkäilemään turbo vaihtoehtoja Geländeriin. Kun tuo Schwitzeri on joka tapauksessa liian iso meikäläisen käyttöön ja 603:sen kkk 24 on taas piirun verran liian pieni, niin olisiko sitten om 606:sen kkk 14-2 sitten sen verran isompi kkk 24:een verrattuna että ala vääntöä olisi riittävästi mutta ahdistaisi vähemmän ylä rekisterissä ? Noin äkkiä ajatellen 606 hengittää paremmin kuin 603 ja niin ollen olettaisin että myös turbo olisi hengittävämpi...

Onko kukaan mitannut 606 ahto- ja pakopaineita, siis niiden suhdetta toisiinsa vedätyksessä ? Eli missä vaiheessa alkaa pakopaineet kohota jyrkästi ahtoihin nähden ?

Mielipiteitä otetaan vastaan, joko faktaa tai fiktiota... no mieluimmin faktaa
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
ytte
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.12.2003 15:37
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte »

HMK kirjoitti:Tässä vuoden pimeimpinä hetkinä on taas mielen virkistykseksi ruvennut pähkäilemään turbo vaihtoehtoja Geländeriin. Kun tuo Schwitzeri on joka tapauksessa liian iso meikäläisen käyttöön ja 603:sen kkk 24 on taas piirun verran liian pieni, niin olisiko sitten om 606:sen kkk 14-2 sitten sen verran isompi kkk 24:een verrattuna että ala vääntöä olisi riittävästi mutta ahdistaisi vähemmän ylä rekisterissä ? Noin äkkiä ajatellen 606 hengittää paremmin kuin 603 ja niin ollen olettaisin että myös turbo olisi hengittävämpi...

Onko kukaan mitannut 606 ahto- ja pakopaineita, siis niiden suhdetta toisiinsa vedätyksessä ? Eli missä vaiheessa alkaa pakopaineet kohota jyrkästi ahtoihin nähden ?

Mielipiteitä otetaan vastaan, joko faktaa tai fiktiota... no mieluimmin faktaa
k14:ssa on ainakin pakosiipi noin 55mm, eli sieltä puolelta virtausta riittää. Millaisiasille tehoille sinä tuota konettas olet ajatellut?
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja HMK »

Kyllä 150 heppaa riittää. Tuon Schwitzerin kanssa on tehoja varmasti enempikin, mutta kun ne ala väännöt on hukassa. Täys kaasu kiihdytyksessä alle 3000 on savua takana niin että tienoo häviää savunpeittoon eikä mitään tapahdu, mutta 3000 kohdalla lähtee ahtamaan ja silloin tulee semmoinen repäisy että talvikelissä lähtee perse alta niinä aikoina ja häviää savutus samantien. Elikkä ei miellyttävä normaali käytössä, ohitus tilanteissa taas voimaa on enempi kuin emännän cdi Väyrysessä....

Tosiaan kkk24 on erittäin miellyttävä käytössä mutta ne pakopaineet/lämmöt saisi olla alemmalla tasolla. Joskus joutuu tehoja käyttämään ihan tosissaan kun joutuu toista tonnin kärriä vetämään parinkymmenen sentin lumessa...

Mikä on kompura siiven halkaisia k14:sta ja millainen on kiinnitys laippa ?
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

HMK kirjoitti:
Mikä on kompura siiven halkaisia k14:sta ja millainen on kiinnitys laippa ?
Pakosiipi on 51mm ja imu puoli muistaakseni 46mm. Tuollaisen istutin ex 290 väykkyyn.

Hukkaportti on lisäksi alipaine ohjattu. Täytys vaihtaa painekello.
Kiinnitys laippa on kolmion mallinen.

Kuva

Kuva
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja HMK »

k14 näyttäisi siipien koon puolesta noin äkkiä ajatellen melko hyvältä. Toinen juttu on sitten kolmio laippa, ei itse laipan tekeminen ole ongelma, vaan se miten adapterista saa mahollisimman virtaavan. t3 laipan reikä on kantikas ja k14 vissiin pyöreä. Ja jos se on pyöreä niin paljonko on sen sisä halkaisia ja pultti väli ?
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

Turbo-eemeli kirjoitti: Oli joskus tapaus, millä oli ajettu 5-vuodes miljoona kilometriä ja siihenkin autoon vuoden takuu w-123 300d, remontin yhteydessä> mut ei siitä kuulunut vuoden aikana mitään (taxikäyttö)
Toi tarkoittaisi 550km vuoden jokaisena päivänä... :roll: :roll: :roll:
W210 290TD T
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Katso sellaista ahdinta, jonka laipan reikä on hiukan suurempi, kuin pakosarjassa.
Noilla tehoilla ei haittaa ollenkaan, vaikka kynnystä tulee niinpäin.
Itselläkin oli tällainen tilanne monta vuotta, ennenkuin huomasin sen.
Aukkojen parempi yhteensovittaminen ei ole antanut yhtään hevosvoimaa lisää.

Pakopulssi ei niin herkästi pääse palaamaan takaisin venttiiliä vasten, kun siinä liitoskohdassa on se vaste haitolla.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

teillähän on isoja pakosiipiä k14 ahtimissa itse muistelisin mitanneeni om 606 koneesta 48mm
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

TIMO T T kirjoitti:
Turbo-eemeli kirjoitti: Oli joskus tapaus, millä oli ajettu 5-vuodes miljoona kilometriä ja siihenkin autoon vuoden takuu w-123 300d, remontin yhteydessä> mut ei siitä kuulunut vuoden aikana mitään (taxikäyttö)
Toi tarkoittaisi 550km vuoden jokaisena päivänä... :roll: :roll: :roll:
Eli vuodesta -85 > 90 , kolme veljestä lenttokenttätaxina ja remonttikin täytyi tehdä juhannuksena -90, ei kerinnyt muulloin seisoon :!:
Hullu jätkä tykkää pyörivästä. www.lds-turbo.fi
Vastaa Viestiin