Schwitzer vs. KKK
Schwitzer vs. KKK
Vaihdoin turbon KKK 24:sta Schwitzer s2bg:he. KKK:ssa siivet 42 ja 45, Schwitzerissä 53 ja 58 ( imu/pako ) Mutta vääntäkää mulle rautalangasta minkä takia Schwitzerillä moottorin kierrokset nousee herkemmin 4500:aan kuin KKK:lla ? KKK:lla em. kierrosluvulla ahdot oli 0.8 ja pakopaine 1.2 kun taas Schwitzerillä 0.5 ja 0.6. Johtuuko kierrosherkkyys pakopaineiden pienuudesta vai mistä ?
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Hmm...mutta jos KKK:lla on imusarjassa suurempi paine kuin Schwitzerillä niin luulisi myöskin ilmamäärän olevan suurempi ja sitä myöten myös palaminen parempaa ja taas kierrokset nousisi herkemmin ja niin eespäin.. Se on totta että pakopuoli ahdistaa KKK:ssa enempi, mutta voiko korkeammat pakopaineet olla noinkin kova jarru kierros herkkyydelle että sen huomasi heti turbon vaihon jälkeen. Vai onko sit kyse turbo kohtaisesta ahto- ja pakopaineen suhteesta ? Asia ei ole mikään riesa tai ongelma mutta olisi ihan kiva tietää. Heittäkää mielipiteitä kehiin jos kenellä tietoa on, vaikka mutuakin.Mika.T kirjoitti:Pakopaineen pienuudesta ja kyllähän siitä isommasta imupuolestakin menee enemmän ilmaa pienemmällä paineella.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
.
Ahtopaine ja ilmamäärä ei ole sama asia.
Pienellä ahtimella saa pienelläkin ilmamäärällä paljon painetta.
Suurella ahtimella menee pienelläkin paineella paljon ilmaa moottorin läpi.
Paineen tekoon tarvitaan sitten luonnollisestikkin paljon enemmän ilmaa.
Ilman määrä on tärkeä, ei paine.
Jos tarviit alas voimaa, niin silloin siis pieni ahdin.
Ahtopaine ja ilmamäärä ei ole sama asia.
Pienellä ahtimella saa pienelläkin ilmamäärällä paljon painetta.
Suurella ahtimella menee pienelläkin paineella paljon ilmaa moottorin läpi.
Paineen tekoon tarvitaan sitten luonnollisestikkin paljon enemmän ilmaa.
Ilman määrä on tärkeä, ei paine.
Jos tarviit alas voimaa, niin silloin siis pieni ahdin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Joo, kyllä mie sit oikeilla jäljillä olin ilman saannin suhteen kun rupesin hommaamaan isompaa turboa. Vedätyksessä KKK:ssa ahdot oli pitkälti toisella kilolla ja pakopuoli sakkasi 1.6 jälkeen 7mm pumpulla kun Schwitserillä ahdot 0.9 ja pako 1.1 samassa tilanteessa. Se nyt hiukan harmittaa kun isonnuksen myötä alaväännöt kärsi, mutta säätöjä ei ole vielä kerennyt ihan loppuun asti tekemään joten aika näyttää miten pelittää. Vai pitääkö vielä hankkia kokoluokaltaan KKK:n ja Schwitzerin välillä oleva puhallin, sehän olis vasta neljäs versio...tuikku kirjoitti:.
Ahtopaine ja ilmamäärä ei ole sama asia.
Pienellä ahtimella saa pienelläkin ilmamäärällä paljon painetta.
Suurella ahtimella menee pienelläkin paineella paljon ilmaa moottorin läpi.
Paineen tekoon tarvitaan sitten luonnollisestikkin paljon enemmän ilmaa.
Ilman määrä on tärkeä, ei paine.
Jos tarviit alas voimaa, niin silloin siis pieni ahdin.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
- Rammstein69
- Mersumies
- Viestit: 711
- Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
- Paikkakunta: Humppila
jos imusarjassa on puolikiloa painetta joka nostetaan kiloon niin ihan varmasti menee mootorista enempi ilmaa läpi saavitettu teho voi silti olla sama samalla voi palaa enempi polttoainettakin jotta se kilon paine saadaan aikaiseksi
pako siiven suurempi koko jolloin pakopulssilla saadaan parampi vääntömomentti turpon aksilaan pienemmällä pakopaineella
edellyttää tietenkin myös sopivaa siipisuhdetta jos kompuran siipi on liian pieni tai suuri niin pakopaine kasvaa ahtojen myötä
pako siiven suurempi koko jolloin pakopulssilla saadaan parampi vääntömomentti turpon aksilaan pienemmällä pakopaineella
edellyttää tietenkin myös sopivaa siipisuhdetta jos kompuran siipi on liian pieni tai suuri niin pakopaine kasvaa ahtojen myötä
Pitää myöntää että on käynyt mielessä ! Varsinkin kun veljenpoika on kahvihuoneessa pyöritellyt Eaton 62, minkä hän meinaa laittaa turbon kaveriksi kutos dieseliin. Remmi kävisi ainakin ajatuksissa vitos koneeseen paremmin kuin turbo koska käytännön kierrosalue on 1500-4000.Rammstein69 kirjoitti:pensselin pesuainetta liekkeihin, mites olis remmiahdin?
Kyllähän kkk pelitti ihan hyvin muuten mutta pakopaineet oli lähellä kiloa matka ajossa, toisaaltaan reagoi kaasuunkin millisekunnissa.
Mutta se remmi projektina polttelee kyllä mieltä...
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Vnt olisi ihan kiva mutta tosiaankin sen ohjaus paineella voipi tuottaa ongelmia, varsinkin kun en ole perehtynyt niihin sen kummemmin. Kyllä tuo Schwitzer menee näillä näkymin vaihtoon, vedin reilun tonnin painoista kärriä tänä aamuna soratiellä niin melkein joka mutkan jälkeen piti kd:tä potkia että herra Schwitzeri heräisi. Kyllä sit ilman kärriä toimii kutakuinkin ja reilussa 3000 tulee potkua ihan riittävästi. Tuo turbo voisi pelata henkilöauto puolella paremmin. Ja voisi olla loistava 603:ssa jossa 7mm pumppu koska pakopaineet menee ahtopaineiden kanssa samaa rataa.Turbo-eemeli kirjoitti:Tuo swisseri tarttis varmaan pienemmän pakopesän, sit vois olla mukava, tai jos muuttais sen "muuttuvageometriseksi".
Mut sen ohjaustoteutus
Pitää taas pitää silmiä auki jos taas jostain sopiva puhallin löytyis. Ja tuolla Schwitzerillähän onkin jo kohta tuhat kilometriä ajettu täys remontin jälkeen ....
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Ihan mielenkiintoinen ajatus. Kerro asiasta tarkemmin !Turbo-eemeli kirjoitti:Tarkoitin siis, että muuttais sen swisserin muuttais muuttuvageometriseksi, tosin silloinkin täytyis ehkä pakopesää pienentää
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Onnistus paremmin puhelimen kautta, olikos sun moottori 603 vai 617HMK kirjoitti:Ihan mielenkiintoinen ajatus. Kerro asiasta tarkemmin !Turbo-eemeli kirjoitti:Tarkoitin siis, että muuttais sen swisserin muuttais muuttuvageometriseksi, tosin silloinkin täytyis ehkä pakopesää pienentää

Hullu jätkä tykkää pyörivästä. www.lds-turbo.fi
- Rammstein69
- Mersumies
- Viestit: 711
- Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
- Paikkakunta: Humppila
Kyllä se edelleen on 617A. Juuri sisään ajettu remontin jälkeen.Rammstein69 kirjoitti:ainakin taannoin HMK:lla oli tosimiesten moottori 617
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Sori, kun haku ei toimi, tekee haastetta, mut onnistuu kylläHMK kirjoitti:Kyllä se edelleen on 617A. Juuri sisään ajettu remontin jälkeen.Rammstein69 kirjoitti:ainakin taannoin HMK:lla oli tosimiesten moottori 617


Hullu jätkä tykkää pyörivästä. www.lds-turbo.fi
Tässä vuoden pimeimpinä hetkinä on taas mielen virkistykseksi ruvennut pähkäilemään turbo vaihtoehtoja Geländeriin. Kun tuo Schwitzeri on joka tapauksessa liian iso meikäläisen käyttöön ja 603:sen kkk 24 on taas piirun verran liian pieni, niin olisiko sitten om 606:sen kkk 14-2 sitten sen verran isompi kkk 24:een verrattuna että ala vääntöä olisi riittävästi mutta ahdistaisi vähemmän ylä rekisterissä ? Noin äkkiä ajatellen 606 hengittää paremmin kuin 603 ja niin ollen olettaisin että myös turbo olisi hengittävämpi...
Onko kukaan mitannut 606 ahto- ja pakopaineita, siis niiden suhdetta toisiinsa vedätyksessä ? Eli missä vaiheessa alkaa pakopaineet kohota jyrkästi ahtoihin nähden ?
Mielipiteitä otetaan vastaan, joko faktaa tai fiktiota... no mieluimmin faktaa
Onko kukaan mitannut 606 ahto- ja pakopaineita, siis niiden suhdetta toisiinsa vedätyksessä ? Eli missä vaiheessa alkaa pakopaineet kohota jyrkästi ahtoihin nähden ?
Mielipiteitä otetaan vastaan, joko faktaa tai fiktiota... no mieluimmin faktaa
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
k14:ssa on ainakin pakosiipi noin 55mm, eli sieltä puolelta virtausta riittää. Millaisiasille tehoille sinä tuota konettas olet ajatellut?HMK kirjoitti:Tässä vuoden pimeimpinä hetkinä on taas mielen virkistykseksi ruvennut pähkäilemään turbo vaihtoehtoja Geländeriin. Kun tuo Schwitzeri on joka tapauksessa liian iso meikäläisen käyttöön ja 603:sen kkk 24 on taas piirun verran liian pieni, niin olisiko sitten om 606:sen kkk 14-2 sitten sen verran isompi kkk 24:een verrattuna että ala vääntöä olisi riittävästi mutta ahdistaisi vähemmän ylä rekisterissä ? Noin äkkiä ajatellen 606 hengittää paremmin kuin 603 ja niin ollen olettaisin että myös turbo olisi hengittävämpi...
Onko kukaan mitannut 606 ahto- ja pakopaineita, siis niiden suhdetta toisiinsa vedätyksessä ? Eli missä vaiheessa alkaa pakopaineet kohota jyrkästi ahtoihin nähden ?
Mielipiteitä otetaan vastaan, joko faktaa tai fiktiota... no mieluimmin faktaa
Kyllä 150 heppaa riittää. Tuon Schwitzerin kanssa on tehoja varmasti enempikin, mutta kun ne ala väännöt on hukassa. Täys kaasu kiihdytyksessä alle 3000 on savua takana niin että tienoo häviää savunpeittoon eikä mitään tapahdu, mutta 3000 kohdalla lähtee ahtamaan ja silloin tulee semmoinen repäisy että talvikelissä lähtee perse alta niinä aikoina ja häviää savutus samantien. Elikkä ei miellyttävä normaali käytössä, ohitus tilanteissa taas voimaa on enempi kuin emännän cdi Väyrysessä....
Tosiaan kkk24 on erittäin miellyttävä käytössä mutta ne pakopaineet/lämmöt saisi olla alemmalla tasolla. Joskus joutuu tehoja käyttämään ihan tosissaan kun joutuu toista tonnin kärriä vetämään parinkymmenen sentin lumessa...
Mikä on kompura siiven halkaisia k14:sta ja millainen on kiinnitys laippa ?
Tosiaan kkk24 on erittäin miellyttävä käytössä mutta ne pakopaineet/lämmöt saisi olla alemmalla tasolla. Joskus joutuu tehoja käyttämään ihan tosissaan kun joutuu toista tonnin kärriä vetämään parinkymmenen sentin lumessa...
Mikä on kompura siiven halkaisia k14:sta ja millainen on kiinnitys laippa ?
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
k14 näyttäisi siipien koon puolesta noin äkkiä ajatellen melko hyvältä. Toinen juttu on sitten kolmio laippa, ei itse laipan tekeminen ole ongelma, vaan se miten adapterista saa mahollisimman virtaavan. t3 laipan reikä on kantikas ja k14 vissiin pyöreä. Ja jos se on pyöreä niin paljonko on sen sisä halkaisia ja pultti väli ?
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
.
Katso sellaista ahdinta, jonka laipan reikä on hiukan suurempi, kuin pakosarjassa.
Noilla tehoilla ei haittaa ollenkaan, vaikka kynnystä tulee niinpäin.
Itselläkin oli tällainen tilanne monta vuotta, ennenkuin huomasin sen.
Aukkojen parempi yhteensovittaminen ei ole antanut yhtään hevosvoimaa lisää.
Pakopulssi ei niin herkästi pääse palaamaan takaisin venttiiliä vasten, kun siinä liitoskohdassa on se vaste haitolla.
Katso sellaista ahdinta, jonka laipan reikä on hiukan suurempi, kuin pakosarjassa.
Noilla tehoilla ei haittaa ollenkaan, vaikka kynnystä tulee niinpäin.
Itselläkin oli tällainen tilanne monta vuotta, ennenkuin huomasin sen.
Aukkojen parempi yhteensovittaminen ei ole antanut yhtään hevosvoimaa lisää.
Pakopulssi ei niin herkästi pääse palaamaan takaisin venttiiliä vasten, kun siinä liitoskohdassa on se vaste haitolla.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Eli vuodesta -85 > 90 , kolme veljestä lenttokenttätaxina ja remonttikin täytyi tehdä juhannuksena -90, ei kerinnyt muulloin seisoonTIMO T T kirjoitti:Toi tarkoittaisi 550km vuoden jokaisena päivänä...Turbo-eemeli kirjoitti: Oli joskus tapaus, millä oli ajettu 5-vuodes miljoona kilometriä ja siihenkin autoon vuoden takuu w-123 300d, remontin yhteydessä> mut ei siitä kuulunut vuoden aikana mitään (taxikäyttö)![]()
![]()

Hullu jätkä tykkää pyörivästä. www.lds-turbo.fi