Tempomattikysymys
Tempomattikysymys
On tässä tuommoinen W123 300D -79 automaatti remontissa, ja tuli mieleeni tutkiskella tuon vakionopeussäätimen sielunelämää, kun ei ole kuulemma koskaan toiminut kuin muutaman kerran...
Alipainesäätimestä (moottoritilassa, murikka josta menee vaijeri kaasuvivustoon) lähtee kaksi alipaineletkua, ohuempi painettava mikä menee pääletkuun (mm. jarrutehostimeen), sekä paksumpi, kierrettävällä liittimellä oleva letku mikä menee sisälle, mutta minne? Löysin letkun pään, mikä oli kuin leikattu poikki, mutta en löytänyt sille paikkaa.
Sitten, onko tuo 'aivolaatikko' sellainen pitkä, alumiinikuorinen laatikko, mikä on kiinnitetty jarrupolkimen läheisyyteen? Entä ovatko seuraavan topicin ohjeet sovellettavissa tähän malliin:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... opeuden%2A
Alipainesäätimestä (moottoritilassa, murikka josta menee vaijeri kaasuvivustoon) lähtee kaksi alipaineletkua, ohuempi painettava mikä menee pääletkuun (mm. jarrutehostimeen), sekä paksumpi, kierrettävällä liittimellä oleva letku mikä menee sisälle, mutta minne? Löysin letkun pään, mikä oli kuin leikattu poikki, mutta en löytänyt sille paikkaa.
Sitten, onko tuo 'aivolaatikko' sellainen pitkä, alumiinikuorinen laatikko, mikä on kiinnitetty jarrupolkimen läheisyyteen? Entä ovatko seuraavan topicin ohjeet sovellettavissa tähän malliin:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... opeuden%2A
300D W123 -79 (Projektina vuodesta 2002)
Re: Tempomattikysymys
Se musta on pelkkä huohotin, joka menee vaan sisätiloihin, eli ei tule mihinkään kiinni.eki_83 kirjoitti: Alipainesäätimestä (moottoritilassa, murikka josta menee vaijeri kaasuvivustoon) lähtee kaksi alipaineletkua, ohuempi painettava mikä menee pääletkuun (mm. jarrutehostimeen), sekä paksumpi, kierrettävällä liittimellä oleva letku mikä menee sisälle, mutta minne? Löysin letkun pään, mikä oli kuin leikattu poikki, mutta en löytänyt sille paikkaa.
Sitten, onko tuo 'aivolaatikko' sellainen pitkä, alumiinikuorinen laatikko, mikä on kiinnitetty jarrupolkimen läheisyyteen? Entä ovatko seuraavan topicin ohjeet sovellettavissa tähän malliin:
[/url]
Tuon uudemman ohjeet eivät oikein päde tuohon malliin.
S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
Jep. Ehdin nimittäin jo purkaa tuon säädinosan. Ja todellakin, se ottaa korvausilman kun vaijeri halutaan vapauttaa. Tosin huomasin lukea tuon vastauksesi vasta nyt...
Vika on kohdistunut nyt tuohon sähkölaatikkoon. Säädin toimii. Samoin kytkinvipu ja jarrupolkimen anturi. Tuota nopeusmittariin kytkettyä anturia en ole vielä mitannut. Onko kokemuksia, mikä mahtaisi aiheuttaa tuossa boxissa toimimattomuutta? Rele kyllä napsuu, ja säätimelle tulee + virta, mutta siihen se sitten jääkin...
Vika on kohdistunut nyt tuohon sähkölaatikkoon. Säädin toimii. Samoin kytkinvipu ja jarrupolkimen anturi. Tuota nopeusmittariin kytkettyä anturia en ole vielä mitannut. Onko kokemuksia, mikä mahtaisi aiheuttaa tuossa boxissa toimimattomuutta? Rele kyllä napsuu, ja säätimelle tulee + virta, mutta siihen se sitten jääkin...
300D W123 -79 (Projektina vuodesta 2002)
No joo... Tinasin piirilevyn juotokset uudelleen ja nyt toimii.
Mutta...
Nyt toimii liiankin hyvin. Ts. kun tempon kytkee päälle, alkaa säädin vetää vaijeria kireälle, mutta ei katko ollenkaan, eli vetää kierrokset tappiin!
Kun tempon kytkee pois päältä vaijeri löysääntyy...
Ohjekirjassa lukee että tempo alkaa toimia 40km/h nopeudessa, mutta tämäpä vetää kierrokset tappiin vaikka paikoillaan ollessa!!!
Elikkä mikä ihme tuota nyt vaivaa??? Täytyy katsoa vielä juotokset ettei ole mennyt oikosulkuun, mutta voivatko kondensaattorit aiheuttaa moisen?
Mutta...
Nyt toimii liiankin hyvin. Ts. kun tempon kytkee päälle, alkaa säädin vetää vaijeria kireälle, mutta ei katko ollenkaan, eli vetää kierrokset tappiin!
Kun tempon kytkee pois päältä vaijeri löysääntyy...
Ohjekirjassa lukee että tempo alkaa toimia 40km/h nopeudessa, mutta tämäpä vetää kierrokset tappiin vaikka paikoillaan ollessa!!!
Elikkä mikä ihme tuota nyt vaivaa??? Täytyy katsoa vielä juotokset ettei ole mennyt oikosulkuun, mutta voivatko kondensaattorit aiheuttaa moisen?
300D W123 -79 (Projektina vuodesta 2002)
Nonniin, kävin kaikki juotokset läpi suurennuslasin avulla ja löytyihän sieltä kaksi varmaa oikosulkua. Tosin juottamisen jälkeen ei muutosta tapahtunut. Kävin kaikki diodit ja transistorit yksitellen läpi ja löytyihän sieltä yksi transistori mikä oli rikki, ja kun juotin uuden siihen sijalle, alkoi tempo toimimaan niinkuin pitääkin. Tosin ihme kyllä, tempo toimii noin 10 sek... Sitten vaijeri löystyy. Saattaa olla että se aiheutuu siitä kun auto on nosturilla.
Täytyy vielä vaihtaa kaikki nuo kondensaattorit.
Tietäisi vain minkä arvoisia nuo kondensaattorit ovat, kun niissä ei lue mitään selkeitä arvoja. Onko kukaan vaihtanut noita?
Täytyy vielä vaihtaa kaikki nuo kondensaattorit.
Tietäisi vain minkä arvoisia nuo kondensaattorit ovat, kun niissä ei lue mitään selkeitä arvoja. Onko kukaan vaihtanut noita?
300D W123 -79 (Projektina vuodesta 2002)
Minä sain omaan W123:seen temppumaatin, jossa oli tämä sähköboxi kanssa rikki. Painelin sitten aikani turattuani sellaiseen Kuopiolaiseen elektroniikkaputiikkiin kun Instele, ja ostin kaikki konkat, ic-piirit, transistorit ja muut nytykäiset ja vaihdoin kaikki kerralla.
Sitten rupesi toimimaan aivan mallikkaasti, kunnes vaihdoin senaikaiseen moottoriini (300 Turbodiesel) kuuluvan alkuperäisen syöttöpumpun.
Senjälkeen ajo meni tempolla sellaiseksi soutamiseksi.
Kun sääti vauhdin, siinä pysyttiin hetken, kunnes vauhti tippui 10km/h
Sitten täysi kiihdytys taas alkuperäiseen nopeuteen ja taas nopeuden tippuminen jonka jälkeen kiihdytys....sitä eessuntaas. Sen jälkeen tempo joutui "eläkkeelle"
Uskoisin että konkkien arvot selviää, kun menet sellainen nytykäinen kourassa vaan tuonne elektroniikkaputiikin asiakaspalvelutiskille ja kerrot ongelmastasi.
Voisikos joku kertoilla, että minkälainen nivelhässäkkä on alkuperäisessä 280E:ssä kun on Tempomat?
Sitten rupesi toimimaan aivan mallikkaasti, kunnes vaihdoin senaikaiseen moottoriini (300 Turbodiesel) kuuluvan alkuperäisen syöttöpumpun.
Senjälkeen ajo meni tempolla sellaiseksi soutamiseksi.
Kun sääti vauhdin, siinä pysyttiin hetken, kunnes vauhti tippui 10km/h
Sitten täysi kiihdytys taas alkuperäiseen nopeuteen ja taas nopeuden tippuminen jonka jälkeen kiihdytys....sitä eessuntaas. Sen jälkeen tempo joutui "eläkkeelle"
Uskoisin että konkkien arvot selviää, kun menet sellainen nytykäinen kourassa vaan tuonne elektroniikkaputiikin asiakaspalvelutiskille ja kerrot ongelmastasi.
Voisikos joku kertoilla, että minkälainen nivelhässäkkä on alkuperäisessä 280E:ssä kun on Tempomat?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Sitten kun marssit sinne jonnekkin...minä en sitä putiikin nimeä sano, koska se ei oikein ole mielestäni mistään kotoisin.
Niin muista, että komponenttien pitää olla sitten näitä laajoja lämpötilavaihteluita kestäviä yksilöitä. Elikkäs toimintalämpötila-alue on -50 - +40 tai vastaavia.
Niin muista, että komponenttien pitää olla sitten näitä laajoja lämpötilavaihteluita kestäviä yksilöitä. Elikkäs toimintalämpötila-alue on -50 - +40 tai vastaavia.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Paremmuudesta en tiedä, mutta yks vaihtoehtoeki_83 kirjoitti:No, eipä tule näin äkkiseltään muutakaan mieleen täältä uudeltamaalta... Jos parempia paikkoja löytyy niin vinkkejä. Mutta täytyy ottaa puheeksi tuo...
Yleiselektroniikka
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Täytyypä ensikerralla käydä tuolla, ei ole nimittäin kovin kaukana Bebec:istä.
Tulipa tuossa ajankuluksi rassailtua sivun pätkä noista korjausvinkeistä:
http://members.surfeu.fi/eki.j/tempomat.htm Jos jotakuta kiinnostaa...
Tulipa tuossa ajankuluksi rassailtua sivun pätkä noista korjausvinkeistä:
http://members.surfeu.fi/eki.j/tempomat.htm Jos jotakuta kiinnostaa...

300D W123 -79 (Projektina vuodesta 2002)