jarrunesteiden vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Juha E
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Su 11.05.2003 19:51

jarrunesteiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Juha E »

ABS järjestelmään, onko mitään kikka kolmosia vai päteekö samat jujut kuin ilman ABSia :?:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Samat jutut, tosin helpointa on varata litran verran Dot 5:sta, avata kaikkien pyörien ilmausmutterit, letkut niihin ja pullot letkujen alle.

Sitten jarrunestesäiliö auki, ja kaveri pumppaamaan jarrua, ja itse kaatelet hissukseen uutta tavaraa säiliöön. kun eka pullo on kaadettu, aloita toista ja käske kaveria lopettelemaan polkemista kun toinenkin pullo alkaa olla lopuillaan ja säiliö täysi. Ei tarvitse ilmailla ja tulee putket huuhdeltuakin.
Juha E
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Su 11.05.2003 19:51

Viesti Kirjoittaja Juha E »

näin olen aikaisempiin rasseihin ilmannut, tosin ensin etupää ja sitten takapää, ABSeista ei aikaisempaa kokemusta
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Mauri H. kirjoitti:Samat jutut, tosin helpointa on varata litran verran Dot 5:sta, avata kaikkien pyörien ilmausmutterit, letkut niihin ja pullot letkujen alle.

Sitten jarrunestesäiliö auki, ja kaveri pumppaamaan jarrua, ja itse kaatelet hissukseen uutta tavaraa säiliöön. kun eka pullo on kaadettu, aloita toista ja käske kaveria lopettelemaan polkemista kun toinenkin pullo alkaa olla lopuillaan ja säiliö täysi. Ei tarvitse ilmailla ja tulee putket huuhdeltuakin.
Näi oikke. Tuo kyllä toimii myös pyörä kerrallaan, ja manuaali neuvoo vaihtamaan kauimman, so. oikean takapyörän kautta.

Jonkun verran vanhaa nestettä jää kytkimeen, ja ainakin sen ilmaaminen neuvotaan tekemään "vastavirtaan" jarruilla: letku etujarrun ilmaruuvista kytkimen ilmaruuviin, molemmat auki, ja ei kun poleksimaan jarrua...
Tuotahan voisi soveltaa esim. niin, että ensin vaihdetaan kytkimen neste mahdollisimman tyhjällä säiliöllä, joka tyhjennetään uudelleen ennen jarrujen nesteen vaihtoa.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Tarvikeliikkeestä on saatavissa myös hyvä ja halpa työkalu tähän :

Jarruilmausta varten oleva "laite", joka koostuu korkista, letkusta, ja paineventtiilistä. Venttiili ruuvataan auton renkaaseen, josta saadaan näin painetta. Sujuu nesteiden vaihto ja kytkin ilmaukset tosi kätevästi....
Eikä tarvi kaveria vaivata...
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Joel S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 363
Liittynyt: Pe 16.05.2003 23:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joel S. »

Mauri H. kirjoitti:litran verran Dot 5:sta
Eikö kannattaisi käyttää Dot 5.1 jarrunestettä?
c203 180K -05
Avatar
Automatic260E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 474
Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
Paikkakunta: Itä-Vantaa

jaa

Viesti Kirjoittaja Automatic260E »

soikkeli kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:litran verran Dot 5:sta
Eikö kannattaisi käyttää Dot 5.1 jarrunestettä?
Mitäs eroa nillä on?
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]

[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]

Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
Avatar
Daimler
Mersumies
Mersumies
Viestit: 616
Liittynyt: La 05.04.2003 07:33
Paikkakunta: RedNeckWonderland P-Karjala

Viesti Kirjoittaja Daimler »

on mulla ollu joskus mersuja(kin).
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14193
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Jarruneste

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kiitoksia avusta! Vahvistus muistilleni löytyy osoitteesta

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... jarruneste

Eli vitosta se olikin, mitä olin laittanut (ja ei siellä asemalla (Supa) ollut nytkään kuin 5.1:stä, kun taas Nesteellä jossa Tiina käsi, oli vain nelosta :shock: . Ilmeisesti Kiteellä on sitten vain vanhoja autoja :-). Mutta onpahan nyt vkonlopuksi puuhaa selvittää, mikä aiheuttaa valon palamisen.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18041
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Absilla olevassa mersussa kannattaa erityisesti varoa ettei takapiirin säiliö pääse tyhjäksi, on tympeä ilmattava sitten jos niikseen sattuu. Sitähän ei tahdo huomata kun se on "takakulmassa".
Muuten, joskus käy niin että kun jarrunesteet vaihtaa "polkemalla" niin pääsylinterin kumit särkyy, yleensä autossa johon ei ole aikoihin vaihdettu jarrunesteitä.
wiimax.fi
Tomi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 674
Liittynyt: Ke 09.04.2003 13:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi »

hommasin semmosen paineella toimivan jarrunestevaihtimen toissa vuonna. Tosi kätevä, kaataa uudet nesteet erilliseen painesäilöön jonka kiinnittää nestesäiliöön. Siis vaihtimessa on sama korkki mutta tässä korkissa on putki painesäiliöön johon pumppaa painetta. Ja eiku irrottamaan ilmausruuvia yks kerrallaan ja sieltä tulee vanha tavara ulos. Välillä täytyy vaan pumpaa lisää painetta. Samalla tulee tarkastettua jarrulekut, että kestää painetta. ja säiliössä oleva vanha tavara kannattaa vaihtaa imuruiskulla ennen toimenpidettä.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18041
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Painevaihdin" on varmaan paras kapine jarrunesteiden vaihtoon.
Mutta ei sillä kyllä letkuja pysty testaamaan, sen paine on niin alhainen verrattuna siihen mitä letkuihin tulee jarrutettaessa.
wiimax.fi
Vastaa Viestiin