SLK:n lämppärin jumi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JariM
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: La 19.07.2008 21:06
Paikkakunta: A Side of a Lake

SLK:n lämppärin jumi

Viesti Kirjoittaja JariM »

-98 R170 koppanen SLK oli ruostesuojauksessa ja seisoi siellä 2,5 viikkoa.
Kun nyt hain auton niin vänkärin puolen lämpötilan säätö ei toimi. Puhaltaa pelkästään kuumaa. Kuskin puoli toimii OK.
Ilmastoinnin kun laittaa päälle niin kuskin puoli kylmenee, vänkärin puoli edelleen puhaltaa kuumaa.
Minkälainen mekanismi tuossa säädössä on? Joku läppä jumissa?
Ei toki varmaan liity mitenkään tuohon ruostesuojaukseen.
Parempi voimalla väärin kun nysväämällä oikein
sustanon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ti 08.05.2007 20:28

Viesti Kirjoittaja sustanon »

voi olla et ihan vaan toinen magneettiventtiili on jumittanut seisomisen seurauksena...kolautappa niitä jollai ja säätele sitten
sustanon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ti 08.05.2007 20:28

Viesti Kirjoittaja sustanon »

ja katoppa samalla jäähdytysnesteet että ovat puhtaat...mulla oli joskus 535 bemaris oli joku laittanut vedet sinne ja noi venttiilit olivat jumineet
JariM
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: La 19.07.2008 21:06
Paikkakunta: A Side of a Lake

Viesti Kirjoittaja JariM »

Tarkemmin tutkiessa ei taas vastaavasti kuskin puoli lämpiä kunnolla.
Jonkinverran kyllä, mutta ei kunnolla.
Parempi voimalla väärin kun nysväämällä oikein
JariM
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: La 19.07.2008 21:06
Paikkakunta: A Side of a Lake

Viesti Kirjoittaja JariM »

Tänään koputtelin venttiileitä.
Ei vaikutusta.
Yleismittarilla mittasin irroitetusta liittimestä jännitteen kun säätimiä veivasi, mutta irrallaan ei ollut mitään eloa kummassakaan kanavassa.
Vaatinee kuormaa jotta jännite säätyisi.
Kiinniolevasta liittimestä oli vähän hankala mitata.
Jos tuo magneettiventtiilihässäkkä on hyytynyt niin mistähän uutta voisi kysellä?
Jatkan ihmettelyä/mittailua paremmalla ajalla....
Parempi voimalla väärin kun nysväämällä oikein
JariM
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: La 19.07.2008 21:06
Paikkakunta: A Side of a Lake

Viesti Kirjoittaja JariM »

Ja sitten uusi kysymys:
Millä voi varmistaa että tuo mangneettiventtiilihässäkkä on hyytynyt?
Tuleeko johtoihin jännitetieto säätimiltä?
Onko se suora ohjaus vai lisäksi termostaatti?
Parempi voimalla väärin kun nysväämällä oikein
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Omassa sellissä tulee 12v liittimiin, kun lämmönsäädin on minimissä.
Jailbird. :D
JariM
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: La 19.07.2008 21:06
Paikkakunta: A Side of a Lake

Viesti Kirjoittaja JariM »

Juu, kyllä sen venttiiliyksikön on täytynyt kosahtaa.
Kun syöttää suoraan jännitteen venttiileille niin toinen venttiili naksuu, toinen pysyy hiljaa.
Paikallinen mersuasiantuntija neuvoi vielä koittamaan lampulla säätimien toiminnan.
Nyt kuitenkin kun vänkärin säädintä veivaa niin lamppu syttyy/sammuu ja kun kuskin puolta veivaa ei lamppu sammu. Siis just päinvastoin, kun tuo kuskin puolen säätö oikeasti toimii, vänkärin ei :roll:
Lisäksi yleismittarilla mitaten toisen venttiilin yli näyttää 22 ohmia, toisen ääretöntä et kyllä siellä on tolpanväli ilman lankaa....
Mutta vaihdan tuon venttiiliyksikön kun on eloton. KL-Varaosasta uusi venttiiliyksikkö 200€ viikon toimitusajalla.
Parempi voimalla väärin kun nysväämällä oikein
JariM
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: La 19.07.2008 21:06
Paikkakunta: A Side of a Lake

Viesti Kirjoittaja JariM »

Tilasin sittenkin venttiiliyksikön Veholta kun ei ollut kun vajaa kolmekymppiä kalliimpi ja löytyy heti Suomesta.
Tiedä vaikka sais vielä vähän tingittyä.... 8)
Parempi voimalla väärin kun nysväämällä oikein
JariM
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: La 19.07.2008 21:06
Paikkakunta: A Side of a Lake

Viesti Kirjoittaja JariM »

Venttiiliyksikkö tuli tänään.
Oli sen verran helpon näköinen homma että tälläinenkin poropeukalo uskalsi ryhtyä toimeen.
Vaihto onnistui muutamassa minuutissa ja taas lämppäri wörkkii.
Veho kiskoi osasta 228€ eikä suostunu yhtään tinkimään :evil:
Parempi voimalla väärin kun nysväämällä oikein
Vastaa Viestiin