Muutama päivä sitten Prisman pihassa, käynnistys kesti noin 15-20 sekuntia ennen kuin auto suostui käynnistymään. Auto oli seissyt ehkä tunnin verran, lämpötila ulkona noin 5 °C ja oli satanut koko päivän.
Pari päivää tämän jälkeen käynnistys ei ihan ekalla kerralla onnistunutkaan ja auto sammui pari kertaa ennen kuin suostui pysymään jotenkuten käynnissä. Moottori ei kuitenkaan ottanut kierroksia ja kierroksien vaihteluväli oli 500-1500 rpm. Koko auto tärisi tyhjäkäynnillä kunnes 1-2 minuutin jälkeen käynti normalisoitui ja moottori otti kierroksia. Siitä lähtien kylmäkäynnistys on ollut samanlaista.
Vähän taustatietoa:
Minulla on ollut ongelmia ABS:n kanssa aina kun on märkäkeli. Hyvin hiljaisella nopeudella ABS kolmiovalo syttyy ja jos painaa jarrua tuntuu, että ABS menee päälle ja jarrut ei näyttää toimivan kuin pitäisi, poljin juuttuu (jarrupoljinta pitäisi painaa muutaman kerran ennen kuin jarrupoljin liikkuu normaalisti).
Jos auto osuu monttuun tai töyssyyn, ABS valo tulee päälle ja pysyy päällä kunnes auto sammutetaan. ABS:n kolmiovalo vilkkuu aika usein.
Jos on vähän tiukempi mutka, aika usein ABS kolmiovalo vilkkuu ja ABS valo syttyy ja pysyy kunnes auto sammutetaan.
2-3 kertaa sähköt on hävinneet hetkeksi, ehkä 1 sekunnin verran (radio sammuu ja ajovalojen kirkkauteen tulee vaihtelua).
Etuanturit on puhdistettu monesti mutta ei ole auttanut.
Olen mittailut etuantureiden vastukset heiluttaen anturin kaapelia ja vastukset oli 982 ja 1014 ohm (toisessa anturissa vähän korkeampaa).
Ylijännitereleen sulakkeet on tarkistettu ja molemmat "näyttävät" ehjältä. En tiedä miten varsinaisen releen voisi tarkistaa (muistaakseni olen lukenut jostain, että ylijänniterele ohjaa sekä ABS:ää että sytytystä).
Alla pari kuva auton moottoritilasta. Olisin kiitollinen jos annatte vinkkejä tämän ongelman ratkaisemiseksi. Kun olen autokorjailuhommissa noviisi, olisin enemmän kiitollinen jos antaisitte vinkit piirtämällä/merkkaamalla kuvaan.

EDIT:
Kaikki sytytysjohdot vaihdettiin (3. johdon häiriönpoistaja rikki).
Tyhjäkäyntiseosta säädettiin oikein oppisesti (MB:n asentajan mukaan helpoin tapa rikkoa katalysaattoria on vain vääntää sitä seosruuvia. Hänellä oli sellainen mittauslaite joka oli kytketty lambda-anturiin, akkuun ja muistaakseni X11:n portti #3:een ja vasta silloin hän sääti seosta).
Nyt auto on toiminut hyvin ja ongelma on ratkaistu. Ilmoitan jos jotain uuttaa ilmenee.