Se on nyt vaan pakko kysyä vaikka vastaus jo hirvittää
Eli löytyi tuolta paisuntasäiliöstä öljymäistä tahnaa jäähdytysnesteen päältä,auto seissyt pari päivää. Käsittääkseni siellä EI pitäisi olla muuta kun jäähdytysnestettä.
Säiliössä ei kupli moottorinkäydessä. Öljyssä ei ole vettä,puhaltaa lämmintä ja moottorin lämmöt korkeintaan siinä 80-90astetta. Startatessa puhaltaa jonkinverran valkosta mutta loppuu kyllä.
On se hel*etti jos se tosiaan kansipahvi on, näissä koneissa kun se nimenomaan ei ole heikoin lenkki. Vai voiko sinne muualta päästä öljyä?Sanokaa että voi.
Mitä meinaa viisaammat asiasta!?
Voin kertoa että ahdistus on aikamoinen tällähetkellä, auto kun on vasta seissyt tallissa muutaman viikon kevättä odottamassa. Ostohetkelläkään ei tällaista huomannut kun mömmöt oli "kierrossa", olis siinä tapauksessa syttynyt iiso
Auto kaikenlisäksi tuontiauto yksityiseltä eli aika hiljasta alkaa säätämään...
Viimeksi muokannut McZorro, Ti 11.11.2008 20:26. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
En tunne tarkkaan M119 rakennetta vaikka tuossa Väyrysessäkin sellainen on mutta minulla oli aikoinaan M103 koneessa sama juttu, paisuntasäiliössä vaalenaruskeaa mömmöä. Samoin vesiletkut tuntuivat pehmeiltä ja tahmaisilta - öljyä tullut läpi.
En jaksanut ruveta autoa korjaamaan kun se silloin oli muutenkin ylimääräinen vaan möin sen työkaverille joka purki kannen irti. Ja vika oli siis se kannentiiviste. Vuoto oli niin pieni että öljyä meni jaahdytysnesteet sekaan muttei toisinpäin. Enkä tiedä miten kauan se oli vuotanu kun sen vian huomattuani en ollut moneen kuukauteet kurkistellut paisuntasäiliöön.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Saahan tuollasen tietysti korjattua...isolla rahalla vaan. Menee kyllä budjetointi uusiksi siinä tapauksessa.
Onko joku tehnyt kansirempan m119 500? Ja mitä moinen lysti on kustantanut?
Käytä huollossa niin tekevät kansivuotomittauksen, siitä ainaki selviää vuotaako kansi/kannentiiviste. Kattovat semmosella mittarilla paisuntasäiliöstä. Nyt kun viikkojen jälkeen laitoit auton käyntiin niin lähtikö heti kaikki sylinterit matkaan? Jos kävi vajailla pytyillä niin voi olla kyllä että on päässyt jäähytysnestettä sylinteriin vuodon seurauksena ja sen takia ei käy aluksi kaikilla pytyillä.
Nätisti se lähtee käyntiin. Ainoa symptoomi on ohut öljymömmö kerros nesteen päällä.Neste itsessään on kirkasta kuin mikä.
Ne muutamat kilsat jotka olen ajanut niin ei ole mitään huomannut.
Kai se on vietävä testattavaksi, ja saada tuomio...
Mulle tuli tosta mieleen sellainen että olisi syyläristä tms irronnut joku leväkasvusto. Jos se ihan yhtäkkiä on ilmestynyt ja muuta vikaa ei ole. Se joissakin tapauksissa tuntuu "öljymäiseltä". Näitä oon eteläruotsin tuontiautoissa löytäny monesti kun ajelevat pelkillä vesillä.
Käytä ensin vuototestauksessa, että saat tukea vian syyksi. Mutta ei näiden remppaaminenkaan ole oikeasti muuta autoharrastusta kummempaa...Ei tarvita mitään erikoisavaimia tai muita...
Onhan konehuone täynnä romua, mutta jos autosi on vm 1989-1992 ja kun purkaa KE-Jetronicin systeemit isoina palasina pois, on jo kohta kannet nätisti esillä...
Teen itselleni M119.960:aan stroukkikonetta M117.968 kampuralla ja custom-made männillä, eikä budjetti ole näinkin mittavassa projektissa paisunut kovinkaan korkealle...Esim. halutunlaiset männät maksaa täydellisenä settinä 1400 €, ja venttiilitaskut, puristukset yms... saa pyytämillä spekseillä...
Nopein, helpoin = taloudellisin tie on nostaa pannu pois konehuoneesta automaatin kanssa yhtenä k.....ä, muuten aika menee noiden karmeiden pakosarjojen irroittamisessa, kun ei ole tilaa. Ja että saat uudet pakosarjat asennettua tiiviisti konehuoneessa työskennellen, tarvitaan hirveästi tuuria, taitoa ja asennetta...
Koneessa on moottorikannakkeita 1/puoli, koko keula syyläreineen, apulaitteineen, apurunkoineen ja öljyjäähdyttimineen purkautuu parissa kolmessa tunnissa, jolloin kone mahtuu "liukumaan" ulos. Pakosarjat ja ensimmäiset putket on suunniteltu pidettäväksi mukana ulosvedossa, liitokset niistä kirstun vierestä irti, automaatin kannakkeet, vivusto ja piuhat irti, sekä kardaani irti ja eikun pannu nosturilla ulos...
Koneen letkut, johdot ja anturit irtoilee kohtuu helposti, mutta ajankanssa ne kannattaa merkkailla ja ottaa paljon digikuvia...
Itse otin koneen pois konehuoneesta automaatin kanssa 6-8 tunnissa harrastellen ilman autonosturia, Bilteman tukevimmat pukit alle, auto puolen metrin korkeuteen ja moottorinosturilla paketti pihalle.
Onni on että mahdollinen vika ilmaantui nyt syksyllä, eikä ensi keväänä kun tulee oikeasti aurinkoinen kesäkin...
Jos hommaat kaikki osat Veholta, niin sitten hinta hyppää järkyttäväksi. Pienellä etsinnällä löytyy kaikki alkup. osat Jenkeistä tai Saksasta 30--60% halvemmalla, riippuen osasta...
Saan esimerkiksi täydellisen yläkerran tiivistesarjan hommattua reilulla 100 €urolla /puoli ja valmistaja on Reinz...
Samalla vaivalla voit teettää kunnon putkiston autoosi, huoltaa, rempata / vahvistaa laatikon, nostaa koneesta puristuksia yms...
Ei muuta kuin positiivista mieltä ja konsultoin mielelläni hommaa tarvittaessa...
Kiitos kannustuksesta!Mutta tuntuu vähän kaukaiselta että itse purkaisin/korjaisin kaiken. Hyvin mielenkiintoiselta ajatuksena tuntuu mutta ei taida kokemus riittää. Fordsonin koneen olen tosin kerran aukaissut ja kasannut Voi vaan olla että majori pikkasen eroaa tohon m119.974...
Toinen ongelma on että ei ole tilaa, ainakaan tällä hetkellä.
Lähetin edelliselle omistajalle sähköpostia jos olisi tietoa asiasta, saa nähdä vastaako...
Sen voin kyllä kertoa että auto TULEE kuntoon, tavalla tai toisella. Pahviahan se vaan on, jos näin on ollakseen...
Näyttää siltä että ongelma ei ollutkaan niin suuri Selvisin suunnattomalla säikähdyksellä.
Irrotin paisuntaastian ja pesin sen kunnolla. Hain siirtoluvan ja "vein auton korjaamolle" joka oli noin 100km päässä
Lämmöt pysyi hyvin kuosissa kaasun asennosta riippumatta eikä paisuntaastiassa ole jälkeäkään öljystä, auto seissyt pari tuntia. Pitäisi ehkä odottaa vähän kauemmin ennen kuin alkaa juhlimaan, mutta valoisalta vaikuttaa tähän mennessä!
Edellinen omistaja soitti heti kun luki sähköpostini ja oli hyvin hämmästynyt(vaikutti vilpittömältä). Oli huollattanut auton heinäkuussa ja samalla vaihtanut jäähdytysnesteet,termarin sun muuta. Kaveri tekee töitä mersulle ja meinasi vaan että olisivat sanoneet jos ihmeellisyyksiä olisi ollut. Toivottavasti asianlaita tosiaan on näin...
Että sellasta tällä kertaa.
Kiitos kaikille vastauksista ja tuesta tuskassani!