Xenon-polttimot ja ajovaloautomatiikka 211 E-sarja
Xenon-polttimot ja ajovaloautomatiikka 211 E-sarja
Eli pari kysymystä valoista. Nuo xenonit menettää ilmeisesti kokolailla 50% tehostaan n. 100000km ajettuina. Eli ei varmaan ainakaan huonompaan suuntaan mene jos uusisi polttimot omaan autoon lyhkäsiib valoihin. Mitkä polttimot (K?) tuohon -05 S211-pirssiin menee j aonko vaihdossa mitään ihmeellistä?
Toinen kysymys kyseisen auton ajovaloautomatiikasta. Valokatkaisijassa on AUTO-asento ja se kyllä toimii, mutta toimii Suomen malliin vähän huonosti eli automatiikka ohjautuu valoisuuden mukaan. Päivällä valot eivät pala, mutta pimeällä palaa. Eli onko tuota AUTO-asentoa mahdollista modata siten, että valot palaa aina kun auto on käynnissä?
Marko
Toinen kysymys kyseisen auton ajovaloautomatiikasta. Valokatkaisijassa on AUTO-asento ja se kyllä toimii, mutta toimii Suomen malliin vähän huonosti eli automatiikka ohjautuu valoisuuden mukaan. Päivällä valot eivät pala, mutta pimeällä palaa. Eli onko tuota AUTO-asentoa mahdollista modata siten, että valot palaa aina kun auto on käynnissä?
Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:
Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR
ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
___________________________
Mersukalusto:
Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR
ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Valoautomatiikka
Eikö sinulle kelpaa se valoautomatiikka, jonka saa kytkettyä mittaristonäytön kautta?
Mittaristonäytön kautta jos kytket päälle "constant headlamp mode" niin valot palavat aina kun moottori käy, vaikka valokytkin on 0-asennossa.
Mittaristonäytön kautta jos kytket päälle "constant headlamp mode" niin valot palavat aina kun moottori käy, vaikka valokytkin on 0-asennossa.
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
E 300 TD -94
250 TD -83
Re: Valoautomatiikka
Ahaa, tuota pitää kokeilla. Ilmeisesti siellä on joku toinen moodi päällä. Auto on niin tuore minulla, ettei ole kerennyt perehtymään kaikkiin salaisuuksiinpekkali kirjoitti:Eikö sinulle kelpaa se valoautomatiikka, jonka saa kytkettyä mittaristonäytön kautta?
Mittaristonäytön kautta jos kytket päälle "constant headlamp mode" niin valot palavat aina kun moottori käy, vaikka valokytkin on 0-asennossa.

Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:
Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR
ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
___________________________
Mersukalusto:
Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR
ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Saksasta kun lähdin ajamaan omallani illalla, ihailin että onpa hieno systeemi tämä auto-asento valoissa. Suomeen tultuani (laivasta) ihmettelin, kun vastaantulijat räpsyttelivät valojaan. Nyt oli valoisaa eikä valot päällä tässä auto-asennossa. Ongelma korjaantui mittarivalikosta, kuten pekkali tuossa edellä kirjoitti. Valot aina päällä auton ollessa käynnissä sopii Suomeen paremmin. Ei tarvi käännellä valitsinta kuin pimeällä, kun tarvitaan myös pitkiä valoja.
Xenoneista sen verran, että vaihdatin äskettäin molemman puolen polttimot (lähivalot). Jossain luki, että valoteho voi olla erilainen eri polttimoissa, ja sen vuoksi laitatin varmuuden vuoksi saman tien molemmat. KL-varaosa hinta 60 euroa kappale. Netistä näyttäisi saavan 30 euron paikkeille, mutta mahdollisista laatueroista ei ole käsitystä.
Asentajallekin asia oli uusi, ja opettelussa meni ammattilaiselta toista tuntia. Tila on pieni (320 cdi) ja vaatii mielellään pienempää ja näppärää kättä, kun sinne ei näe samaan aikaan. Kun kannan otti irti, siitä irtosi samalla liitin ja näiden takaisin laittaminen tuntui olevan hankalaa. Toinen puoli meni toki jo paljon nopeammin, kun homma oli ensin opeteltu. Itse en noihin aio koskea. Väyrysessä pystyin vielä lamput sentään vaihtamaan...
Xenoneista sen verran, että vaihdatin äskettäin molemman puolen polttimot (lähivalot). Jossain luki, että valoteho voi olla erilainen eri polttimoissa, ja sen vuoksi laitatin varmuuden vuoksi saman tien molemmat. KL-varaosa hinta 60 euroa kappale. Netistä näyttäisi saavan 30 euron paikkeille, mutta mahdollisista laatueroista ei ole käsitystä.
Asentajallekin asia oli uusi, ja opettelussa meni ammattilaiselta toista tuntia. Tila on pieni (320 cdi) ja vaatii mielellään pienempää ja näppärää kättä, kun sinne ei näe samaan aikaan. Kun kannan otti irti, siitä irtosi samalla liitin ja näiden takaisin laittaminen tuntui olevan hankalaa. Toinen puoli meni toki jo paljon nopeammin, kun homma oli ensin opeteltu. Itse en noihin aio koskea. Väyrysessä pystyin vielä lamput sentään vaihtamaan...
Xenonien vaihto ei ole ainakaan 270-koneisessa kovin kinkkinen homma. Siihen ei montaa minuuttia saa tuhrattua.
Itse vaihdoin n.100tkm kohdalla, kun toisen polttimon väri muuttui täysin, muistaakseni kellertäväksi ja olisiko ollut jotain violetin sävyjä...joka tapauksessa häiriintyneen värinen oli...eli hajoamassa.
Polttimot ostin palstan myynti-ilmoituksissa välillä ilmoittelevalta hepulta. Tuo niitä silloin tällöin Saksassa käydessään.
Hintaa en muista, mutta n. puolet normihinnoista (mikä sitten onkaan normihinta???). Hyvin ovat kestäneet jo toista vuotta.
Itse vaihdoin n.100tkm kohdalla, kun toisen polttimon väri muuttui täysin, muistaakseni kellertäväksi ja olisiko ollut jotain violetin sävyjä...joka tapauksessa häiriintyneen värinen oli...eli hajoamassa.
Polttimot ostin palstan myynti-ilmoituksissa välillä ilmoittelevalta hepulta. Tuo niitä silloin tällöin Saksassa käydessään.
Hintaa en muista, mutta n. puolet normihinnoista (mikä sitten onkaan normihinta???). Hyvin ovat kestäneet jo toista vuotta.
S212 E350CDI
Re: Xenon-polttimot ja ajovaloautomatiikka 211 E-sarja
"...Mitkä polttimot (K?) tuohon -05 S211-pirssiin menee j aonko vaihdossa mitään ihmeellistä?
Katselin vierestä kun huoltamon ukko vaihtoi vasenta ajovaloa W211 -05 Farmari (S211?) joka on mulla H7, siis ei xenon. Joku nestesäiliö piti irrottaa ennenku pääsi käsiksi lamppuun. Se säiliö taas oli jollakin muoviniitillä kiinni, jonka se nappasi poikki leikkurilla, vaihtoi lampun ja pisti säiliön takaisin paikoilleen.
Oikea puoli näyttää ainakin ettei tarvitse irrotella mitään.
Katselin vierestä kun huoltamon ukko vaihtoi vasenta ajovaloa W211 -05 Farmari (S211?) joka on mulla H7, siis ei xenon. Joku nestesäiliö piti irrottaa ennenku pääsi käsiksi lamppuun. Se säiliö taas oli jollakin muoviniitillä kiinni, jonka se nappasi poikki leikkurilla, vaihtoi lampun ja pisti säiliön takaisin paikoilleen.
Oikea puoli näyttää ainakin ettei tarvitse irrotella mitään.
XENON D2S on polttimon tyyppi.
Älä sotke d2r, on aikalailla samanlainen käy w210 autoihin
Älä osta mitään halpatuote polttimoita niissä on laatuheittoja ja ei kestä niin hyvin kuin ,philips tai osram,myös valokuvio voi olla mitä sattuu.
Kuskin puoleisen polttimon vaihdossa kannattaa ottaa jäähdytin nestesäiliö sivuun,nosta sitä onnettoman näköistä muoviruuvia keskeltä ,ympyrää ei ulkoreunasta ,kun on noussut noin sentin voit nostaa koko ruuvin irti.
Kansi irti ja käännä polttimon virta hässäkkä nuolen osoittamaan suuntaan ,katso mikä reuna on ylöspäin jotta saat takaisin paikalleen.
Johto liitin lähtee automaattisesti irti kun käännät motikan irti.
Poltin on kiinni kahdella jousilipsillä ja on jotenkin hankala käsitellä kun ei näe kunnolla.
Polttimossa oleva lovi täytyy olla ylöspäin kun laitat uutta paikoilleen.
Katso johtoliittimen asento ennen kuin laitat motikan paikoilleen,se onkin jo taitoa vaativa homma,siinäpä se suurin piirtein oli.

Älä sotke d2r, on aikalailla samanlainen käy w210 autoihin
Älä osta mitään halpatuote polttimoita niissä on laatuheittoja ja ei kestä niin hyvin kuin ,philips tai osram,myös valokuvio voi olla mitä sattuu.
Kuskin puoleisen polttimon vaihdossa kannattaa ottaa jäähdytin nestesäiliö sivuun,nosta sitä onnettoman näköistä muoviruuvia keskeltä ,ympyrää ei ulkoreunasta ,kun on noussut noin sentin voit nostaa koko ruuvin irti.
Kansi irti ja käännä polttimon virta hässäkkä nuolen osoittamaan suuntaan ,katso mikä reuna on ylöspäin jotta saat takaisin paikalleen.
Johto liitin lähtee automaattisesti irti kun käännät motikan irti.
Poltin on kiinni kahdella jousilipsillä ja on jotenkin hankala käsitellä kun ei näe kunnolla.
Polttimossa oleva lovi täytyy olla ylöspäin kun laitat uutta paikoilleen.
Katso johtoliittimen asento ennen kuin laitat motikan paikoilleen,se onkin jo taitoa vaativa homma,siinäpä se suurin piirtein oli.


Kiitos seikkaperäisestä vastauksesta.nautseri kirjoitti:XENON D2S on polttimon tyyppi.
Älä sotke d2r, on aikalailla samanlainen käy w210 autoihin
Älä osta mitään halpatuote polttimoita niissä on laatuheittoja ja ei kestä niin hyvin kuin ,philips tai osram,myös valokuvio voi olla mitä sattuu.
Kuskin puoleisen polttimon vaihdossa kannattaa ottaa jäähdytin nestesäiliö sivuun,nosta sitä onnettoman näköistä muoviruuvia keskeltä ,ympyrää ei ulkoreunasta ,kun on noussut noin sentin voit nostaa koko ruuvin irti.
Kansi irti ja käännä polttimon virta hässäkkä nuolen osoittamaan suuntaan ,katso mikä reuna on ylöspäin jotta saat takaisin paikalleen.
Johto liitin lähtee automaattisesti irti kun käännät motikan irti.
Poltin on kiinni kahdella jousilipsillä ja on jotenkin hankala käsitellä kun ei näe kunnolla.
Polttimossa oleva lovi täytyy olla ylöspäin kun laitat uutta paikoilleen.
Katso johtoliittimen asento ennen kuin laitat motikan paikoilleen,se onkin jo taitoa vaativa homma,siinäpä se suurin piirtein oli.
![]()
Katselin konepellin alle ja homma onnistunee ilman eiryistä tuskaa. AD Varaosilla Philipsin polttimot ovat 52e/kpl.
Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:
Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR
ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
___________________________
Mersukalusto:
Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR
ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Täälläkin myydään noita polttimoita. Itse tilasin tuolta omaani ja homma toimi hyvin. Polttimot olivat philipsejä.
D2S näkyy olevan 42€.
http://www.meronet.com/catalog/index.php?cPath=22
D2S näkyy olevan 42€.
http://www.meronet.com/catalog/index.php?cPath=22
Pitkät
Ei sitä valokytkintä tarvitse pimeälläkään käännellä.teesi kirjoitti:... Valot aina päällä auton ollessa käynnissä sopii Suomeen paremmin. Ei tarvi käännellä valitsinta kuin pimeällä, kun tarvitaan myös pitkiä valoja.
Jos on valittu "Constant Healamp Mode", riittää kun viiksestä laitat pitkät päälle vaikka valitsin on 0-asennossa.
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
E 300 TD -94
250 TD -83
Re: Pitkät
Noin vain tuontiautossa, Suomen varustuksella pitää kääntää ajovalokatkaisin ensin päälle. En kyllä ymmärrä miksi EU:n direktiivit sallivat tuossa kohtaa Suomi-asetuksen.pekkali kirjoitti: Ei sitä valokytkintä tarvitse pimeälläkään käännellä.
Jos on valittu "Constant Healamp Mode", riittää kun viiksestä laitat pitkät päälle vaikka valitsin on 0-asennossa.
Re: Valoautomatiikka
Rankasti OT mutta satuitko Marko hakemaan Helsingistä tuon uuden menopelisi?MarkoV kirjoitti:Ahaa, tuota pitää kokeilla. Ilmeisesti siellä on joku toinen moodi päällä. Auto on niin tuore minulla, ettei ole kerennyt perehtymään kaikkiin salaisuuksiinpekkali kirjoitti:Eikö sinulle kelpaa se valoautomatiikka, jonka saa kytkettyä mittaristonäytön kautta?
Mittaristonäytön kautta jos kytket päälle "constant headlamp mode" niin valot palavat aina kun moottori käy, vaikka valokytkin on 0-asennossa.Kiitos vinkistä!
Marko
Re: Valoautomatiikka
Joo, hain Herttoniemestä. Tiedätkö auton, onko se susi;-)tonit kirjoitti:Rankasti OT mutta satuitko Marko hakemaan Helsingistä tuon uuden menopelisi?MarkoV kirjoitti:Ahaa, tuota pitää kokeilla. Ilmeisesti siellä on joku toinen moodi päällä. Auto on niin tuore minulla, ettei ole kerennyt perehtymään kaikkiin salaisuuksiinpekkali kirjoitti:Eikö sinulle kelpaa se valoautomatiikka, jonka saa kytkettyä mittaristonäytön kautta?
Mittaristonäytön kautta jos kytket päälle "constant headlamp mode" niin valot palavat aina kun moottori käy, vaikka valokytkin on 0-asennossa.Kiitos vinkistä!
Marko
Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:
Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR
ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
___________________________
Mersukalusto:
Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR
ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Re: Valoautomatiikka
No tavallaan tiedän, tuskin se susi onMarkoV kirjoitti:Joo, hain Herttoniemestä. Tiedätkö auton, onko se susi;-)tonit kirjoitti:Rankasti OT mutta satuitko Marko hakemaan Helsingistä tuon uuden menopelisi?MarkoV kirjoitti:Ahaa, tuota pitää kokeilla. Ilmeisesti siellä on joku toinen moodi päällä. Auto on niin tuore minulla, ettei ole kerennyt perehtymään kaikkiin salaisuuksiinpekkali kirjoitti:Eikö sinulle kelpaa se valoautomatiikka, jonka saa kytkettyä mittaristonäytön kautta?
Mittaristonäytön kautta jos kytket päälle "constant headlamp mode" niin valot palavat aina kun moottori käy, vaikka valokytkin on 0-asennossa.Kiitos vinkistä!
Marko
Marko

Vaihdoin kokeeksi autoon AD-varaosilta ostetun Osramin polttimon. Myös vanha oli Osram. Vanhojen polttimoiden iästä ei ole tietoa. Mutta uusi polttimo on keltaisempi kuin vanha, enkä huomannut valotehossa mitään parannusta. Jotenkin muutenkin nuo xenonit on valoteholtaan aika vaatimattomat mitä katsoo esim.uusien Volvojen valoja. Onkohan mulla suuntaukset päin persettä tms. Ja olen huomannut, että lampuille kertyy aika lailla lunta/likaa yms. ja sen myötä valoteho laskee aika radikaalisti. Tuota samaa sontaa kertyy myös aika paljon pysäköintitutkan antureihin ja ne hutaa hoosiannaa aika herkästi.
Marko
Marko
Autoton mies oli huoleton mies..
___________________________
Mersukalusto:
Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR
ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
___________________________
Mersukalusto:
Nyt: MB A207 E-Cabrio 350CDI -10
Nyt: MB W123 230C Coupe -78 MR
ollut: MB Vito W638 110Cdi -99
Ollut: MB E270T cdi -05 Avantgarde
Ollut: MB SLK 230 Kompressor -97
Ollut: vaimon MB A170 -05 Classic
Ollut: MB W210 E220 dsl -97
Ollut: MB W123 240D -76 "isolohko"
____________________________
Keltaisempi
Uusi xenon on kellertävämpi kuin käytetty.
Kun polttimo on palanut muutama kymmenen tuntia, väri vaihtuu lähelle käytetyn valkoisempaa sävyä niin ettei eroa huomaa.
Lampunpesimet on auttanut loskaan aika hyvin, mutta parktronic huutaa myös. -Ei yleensä pelkästä loskasta, mutta jos se jäätyy niin viimeistään aamulla palaa tuplapunaiset ja vinkuu.
Kun polttimo on palanut muutama kymmenen tuntia, väri vaihtuu lähelle käytetyn valkoisempaa sävyä niin ettei eroa huomaa.
Lampunpesimet on auttanut loskaan aika hyvin, mutta parktronic huutaa myös. -Ei yleensä pelkästä loskasta, mutta jos se jäätyy niin viimeistään aamulla palaa tuplapunaiset ja vinkuu.
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
E 300 TD -94
250 TD -83
Ostin juuri -06 220 CDI, jossa xenonit. Lyhyiden valoteho on muutaman reissun kokemuksella surkea. Autolla ajettu 140 tkm => ei ole taidettu ikinä vaihtaa. Pitkien valoteho on huima parannus tavallisiin verratuna. Lyhyiden suuntaus taitaa olla myös hieman liian ylös. Onko muillakin se kokemus että valoteho tosiaan putoaa puoleen 100 tkm ajon jälkeen ??
Mersu-putki: 1.700.000 km ja lisää tulee
200D -67, 220D W115 -72, 220D W123 -77, 200D W124 -86, 200D W124 -90, 300D W124 -90, E 270 CDI W210 -00, E 270 CDI W211 -02, E 220 CDI W211 -06, E 220 CDI W212 -09, E 220 CDI W212 -14, GLC 250d -16
200D -67, 220D W115 -72, 220D W123 -77, 200D W124 -86, 200D W124 -90, 300D W124 -90, E 270 CDI W210 -00, E 270 CDI W211 -02, E 220 CDI W211 -06, E 220 CDI W212 -09, E 220 CDI W212 -14, GLC 250d -16
Onkos porukalla millaisia kokemuksia w/s211:n Bi-Xenoneista?
Vaihdoin vajaa 2kk sitten uudet Philipsin D2S-polttimot vanhojen kulahtaneiden Osramien tilalle ja valoteho parani aikalailla huomattavasti. Mutta nyttemmin vertaillessa muiden autojen sekä halogeeni että xenonvalohin näyttääpi jotensakin himmeältä...
Pilkkopimeällä valokuvio on kyllä tasainen kauttaaltaan, mutta jotenkin olisin odottanut kirkkaampaa valoa.
Umpiot eivät näytä mitenkään kuluneilta tai himmeiltä.
Voikohan noita umpioita esim. purkaa ja pestä, tai saako uusia heijastimia tms. vai pitääkö ostaa uusi koko umpio?
Vaihdoin vajaa 2kk sitten uudet Philipsin D2S-polttimot vanhojen kulahtaneiden Osramien tilalle ja valoteho parani aikalailla huomattavasti. Mutta nyttemmin vertaillessa muiden autojen sekä halogeeni että xenonvalohin näyttääpi jotensakin himmeältä...
Pilkkopimeällä valokuvio on kyllä tasainen kauttaaltaan, mutta jotenkin olisin odottanut kirkkaampaa valoa.
Umpiot eivät näytä mitenkään kuluneilta tai himmeiltä.
Voikohan noita umpioita esim. purkaa ja pestä, tai saako uusia heijastimia tms. vai pitääkö ostaa uusi koko umpio?
MarkoV kirjoitti:Vaihdoin kokeeksi autoon AD-varaosilta ostetun Osramin polttimon. Myös vanha oli Osram. Vanhojen polttimoiden iästä ei ole tietoa. Mutta uusi polttimo on keltaisempi kuin vanha, enkä huomannut valotehossa mitään parannusta. Jotenkin muutenkin nuo xenonit on valoteholtaan aika vaatimattomat mitä katsoo esim.uusien Volvojen valoja. Onkohan mulla suuntaukset päin persettä tms. Ja olen huomannut, että lampuille kertyy aika lailla lunta/likaa yms. ja sen myötä valoteho laskee aika radikaalisti. Tuota samaa sontaa kertyy myös aika paljon pysäköintitutkan antureihin ja ne hutaa hoosiannaa aika herkästi.
Marko

MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.