W124 automaatti-ilmastoinnin suuttimet

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

W124 automaatti-ilmastoinnin suuttimet

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Alkoi jalkoja palella mesessä siihen malliin, että oli pakko tsekata jalkatilan suuttimien toimimattomuuden syy. Ko. suuttimet kuvassa suunnileen punaisten ympyröiden kohdalla.
Kuva

Läppien toimimattomuuden syy oli tanko, joka oli läppien välissä, jonka tarkoitus ilmeisesti on yhdistää läpät toisiinsa.
Kuva

Tangon toisessa päästää oli muovi nivel, joka kestää taivuttelua about viikon, saati sitten 17 vuotta... eli poikkihan se oli, ja työntynyt sellaiseen rakoon, että molemmat läpät oli jumissa.
Kuva

Ensin tietysti tuli mieleen irroittaa alipaine syliterit ja jättää läpät "auki" asentoon toistaiseksi, kun ei uutta osaakaan ollut vielä tarjolla. Pienen pohdinnan jälkeen ei kuitenkaan selvinnyt mikä tuon tangon tarkoitus on, koska molempia läppiä ohjataan omalla alipaine sylinterillä, ja muutkin lämppärin läpät omistavat kukin vain yhden sylinterin.
Eli tanko pois auto kasaan, hyvin toimii ja jalat tarkenee :D

Onko kukaan muu tehnyt/huomannut vastaava ja onko tangolle selvinnyt nerokasta käyttö ideaa?
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12759
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ei ilmastoidussa tuo tanko nimenomaan ohjaa noita jalkatilan läppiä,


ohjataanko ilmastoidussa siis noita läppiä jollain alipaine hässäkän kanssa vai? , tangon lisäksi?

onko alipaine ohjaus vain toisessa läpässä, silloinhan jos tanko puuttuu toinen läppä ei toimi.


ja läpät kääntyvät edelleen pois/päälle ilman tuota tankoa vai?



itse korjasin tuon rikkimenneen muovi osan 2-komponentti liimalla, hyvin on pitänyt ja toiminut :wink:
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Juu alipaine ohjaa noita molempia läppiä, toinen alipainesylinteri näkyykin tuossa kuvassa vänkärin läppää varten.
Alipaine ohjaus on ilmeisesti vain automaatti viilennetyssä.

Läppien eri tahtiin menemistäkin mietin, mutta ei oikein ajatus sujunut siihenkään, koska sylinterit työntävät tankoja yhteisen alipaine y-liittimen kautta. Eli niiden toiminta on "identtinen"
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12759
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

se siitä siis,

ainoo mikä on, että se vaan on varalla se vipu siellä,

jos alipaine lakkaa toimimasta, niin silti mekaanisesti vivut vielä liikkuvat, tai jotain :lol:
Vastaa Viestiin