450SL jakopään kettingin vaihto
450SL jakopään kettingin vaihto
1973 450 SL ajettu noin 200.000 mailia. Ajattelin vaihtaa vain jakopään kettingin, joka on ehkä vähän venynyt. Pitäisikö vaihtaa samalla ja isommalla työllä kaikki hammaspyörät öljypumppuun asti ja tietenkin ohjurit. Joskun kun vaihdoin polkupyörään vain kettingin piti jonkun ajan päästä vaihtaa hammasrataat ja kettinki. Miten autossa hammasrattaat kestää jos vain jakopään ketjun vaihtaa.
Amroj
Kyllähän ne alapään rattaat useimmiten pärjää, eikä niitten vaihto oikein onnistukaan, etteikö konetta nosta SL:stä pois.
Ketjun vaihto sinänsähän on sangen simppeliä. Otat tulpat koneesta pois ja molemmat venttiilikopat. Sitten pyörität konetta myötäpäivään ja etsit ketjun lukon. Aukaiset ketjun ja liität uuden ketjun entisen jatkoksi ja pidät tarkkaa huolta siitä, että ketju ei pomppaa hampailta pois.Huomaa myös mitenkäpäin ketjun lukko on, sen suunta jos vaihtuu, niin saattaapa aueta lennosta. Molemmissa nokka-akseleissahan on myös merkit, joissa näkyy yläkuolokohta.
Jos ketju on päässyt löystymään, se on yleensä "syönyt" nokka-akselien päässä olevien rattaiden päät teräviksi, ja ne rattaat eivät ole mitään halpoja. Mutta jos kone ei ole täysin muttereina pöydällä, niin empä lähtisi asiakseen vaihtelemaan pelkkiä rattaita.
Tarkista samalla, että ohjureitten pinnat ovat vielä kiinni rungoissansa. SL:n lämmöt tahtovat haperruttaa niitä ohjureita ajan kanssa.
Ketjun vaihto sinänsähän on sangen simppeliä. Otat tulpat koneesta pois ja molemmat venttiilikopat. Sitten pyörität konetta myötäpäivään ja etsit ketjun lukon. Aukaiset ketjun ja liität uuden ketjun entisen jatkoksi ja pidät tarkkaa huolta siitä, että ketju ei pomppaa hampailta pois.Huomaa myös mitenkäpäin ketjun lukko on, sen suunta jos vaihtuu, niin saattaapa aueta lennosta. Molemmissa nokka-akseleissahan on myös merkit, joissa näkyy yläkuolokohta.
Jos ketju on päässyt löystymään, se on yleensä "syönyt" nokka-akselien päässä olevien rattaiden päät teräviksi, ja ne rattaat eivät ole mitään halpoja. Mutta jos kone ei ole täysin muttereina pöydällä, niin empä lähtisi asiakseen vaihtelemaan pelkkiä rattaita.
Tarkista samalla, että ohjureitten pinnat ovat vielä kiinni rungoissansa. SL:n lämmöt tahtovat haperruttaa niitä ohjureita ajan kanssa.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
lisää
Noilla maileilla rattaat ovat varmaan vielä hyvässä kunnossa...
Ja jos vaihdat ketjun ajoissa, niin väljä ketju ei kerkeä rattaita tuhoamaankaan.
Ja jos vaihdat ketjun ajoissa, niin väljä ketju ei kerkeä rattaita tuhoamaankaan.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Ittelläkin tarkoituksena talven aikana uusia samanlaiseen peliin (-73 450SL) nokkaketju ja kaikki jakopäässä majailevat muoviosat. Manuaalit selattua jäi vielä pari ihmetystä:
1) Onko ylempien kiskojen (kuvassa 76) kiinnitystapit (6kpl) tarkoitettu vaihdettavaksi aina vai meneekö vanhoillakin?
2) Onnistuukos öljypumpun ketju tai edes sen kiristin (kuvituksessa 84) vaihtaa vain irrottmalla jakopään koppa vai meneekö jo kone enemmänkin purkuun?
Ja vielä kuvaa helpottamaan selitystä:
Tattis!
1) Onko ylempien kiskojen (kuvassa 76) kiinnitystapit (6kpl) tarkoitettu vaihdettavaksi aina vai meneekö vanhoillakin?
2) Onnistuukos öljypumpun ketju tai edes sen kiristin (kuvituksessa 84) vaihtaa vain irrottmalla jakopään koppa vai meneekö jo kone enemmänkin purkuun?
Ja vielä kuvaa helpottamaan selitystä:
Tattis!