Tuulilasin vettä hylkivä pinnoiteaine?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 59
- Liittynyt: Ti 25.11.2008 21:54
Tuulilasin vettä hylkivä pinnoiteaine?
Terve,
Tuulilasin puhtauteen liittyen edelleen,
Olen kuullut että tuulilasille ja muille auton ikkunoille olisi saatavana käsittelyaineita jotka muodostavat vettä hylkiviä pinnoitteita. Kyseessä ei olisi vahakäsittely, vaan jonkinlainen toisenlainen aine joka ei ole vahaa, vaan jotain samankaltaista millä esimerkiksi silmälasien linssit saadaan heijastamattomiksi.
Asiasta kertonut (varsin luotettava persoona) ei myöskään osannut sanoa tarkemmin että mistä on kysymys, mutta mainitsi nähneensä tällaista tavaraa käytettävän. Aine oli jonkinlaisissa käyttövalmiissa pyyhkeissä, joilla vain siveltiin tuulilasia. Sen jälkeen kun tavara oli "kovettunut", vesipisarat vain juoksivat pois tuulilasilta.
Olisiko kenelläkään mitään hajua asiasta?
Tuulilasin puhtauteen liittyen edelleen,
Olen kuullut että tuulilasille ja muille auton ikkunoille olisi saatavana käsittelyaineita jotka muodostavat vettä hylkiviä pinnoitteita. Kyseessä ei olisi vahakäsittely, vaan jonkinlainen toisenlainen aine joka ei ole vahaa, vaan jotain samankaltaista millä esimerkiksi silmälasien linssit saadaan heijastamattomiksi.
Asiasta kertonut (varsin luotettava persoona) ei myöskään osannut sanoa tarkemmin että mistä on kysymys, mutta mainitsi nähneensä tällaista tavaraa käytettävän. Aine oli jonkinlaisissa käyttövalmiissa pyyhkeissä, joilla vain siveltiin tuulilasia. Sen jälkeen kun tavara oli "kovettunut", vesipisarat vain juoksivat pois tuulilasilta.
Olisiko kenelläkään mitään hajua asiasta?
Kaveri oli Biltemasta ostanu juurikin tällaista ainetta,ja kehui kyllä kovasti.
Muistaakseni sillä oli aine puikossa..
Muistaakseni sillä oli aine puikossa..
Joku riisikuppi:(
EX
300TDT-94-(PPD)
W124 200D-90-(PPD)
W124 230E-90-
VW Golf-90-
Mazda 323-97-
mazda 626-95-
Mazda 626-90-
Mazda 626-88-
VW Jetta-86-
Toyota Carina-84-
W124 200D-89-
W123 240D-84-
EX
300TDT-94-(PPD)
W124 200D-90-(PPD)
W124 230E-90-
VW Golf-90-
Mazda 323-97-
mazda 626-95-
Mazda 626-90-
Mazda 626-88-
VW Jetta-86-
Toyota Carina-84-
W124 200D-89-
W123 240D-84-
Joskus oli sellasta kuin "5 sateesta".
Tässä linkki
http://www.polarautovaruste.com/shop/pr ... .php?p=251
Ja tässä keskustelua aineesta
http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=4707
Tässä linkki
http://www.polarautovaruste.com/shop/pr ... .php?p=251
Ja tässä keskustelua aineesta
http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=4707
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 59
- Liittynyt: Ti 25.11.2008 21:54
Kiitoksia näistä pointtereista.
Kävin läpi tuon keskustelun tuolla toisessa foorumissa ja jäi vaikutelma että Turtle Wax:n pinnoitteen kanssa vesi pisaroituu, mutta jää lasiin eikä poistu kuin vasta ajoviimassa.
Hakemani aine käyttäytyisi kuulemma niin että jo hyvin pienetkin vesipisarat valuvat pois ilman ajoviimaa. Tuulilasissa ei myöskään näkyisi silloin vesivirtausten luomaa levotonta vaikutelmaa.
Se voi tosiaan olla niin että tuollaiset pinoitteet eivät ole kovin pysyviä, mutta tämä taitaa olla taas niitä juttuja jotka pitäisi vaan itse kokea.
Kävin läpi tuon keskustelun tuolla toisessa foorumissa ja jäi vaikutelma että Turtle Wax:n pinnoitteen kanssa vesi pisaroituu, mutta jää lasiin eikä poistu kuin vasta ajoviimassa.
Hakemani aine käyttäytyisi kuulemma niin että jo hyvin pienetkin vesipisarat valuvat pois ilman ajoviimaa. Tuulilasissa ei myöskään näkyisi silloin vesivirtausten luomaa levotonta vaikutelmaa.
Se voi tosiaan olla niin että tuollaiset pinoitteet eivät ole kovin pysyviä, mutta tämä taitaa olla taas niitä juttuja jotka pitäisi vaan itse kokea.
Itse käytän juuri tuota "5 sateesta". Esim tänään on tullut ajettua yli sata kilsaa käyttämättä kertaakaan tuulilasin pyyhkimiä. Olen käyttänyt vastaavia aineita (silikoonia) jo vuosikausia. Haittoina on että ainetta joutuu laittamaan kerran kuussa lisää, ja mitä useammin joudut käyttämään pyyhkimiä, sitä nopeammin aineen teho häipyy. Tuoreena riittää n 60 km vauhti pyyhkäisemään pisarat pois lasilta, mutta pisaroiden kansskin näkyvyys on parempi kuin ilman ainetta, jolloin vesi muodostaa epätasaisen "kalvon" tuulilasille. Aine joka kestää pitempään ja toimii pienemmässä nopeudessa olisi tervetullut uutuus, kerroppa Ukko-Mikael jos saat konkreettista lisätietoa.
W203CDI
Kerran autostani hajosi tuulilasinpyyhkiän moottori tien päällä. Huoltoasemalta hankin "5 saatesta" ja reissu jatku luontevasti ilman pyyhkiöitä.
Ise en kyllä viittisisi käyttää jatkuvasti. Vaatii todella hyvin pestyn ja kuivatun tuulilasin ennen kuin sitä voi asentaa. Teho lopuu varsin pian.
Lasin pinta menee helpommin huuruun kun pinnassa ko. litkua. Vasta kovemmassa vauhdissa vesi alkaa liukua sivuun.
Ise en kyllä viittisisi käyttää jatkuvasti. Vaatii todella hyvin pestyn ja kuivatun tuulilasin ennen kuin sitä voi asentaa. Teho lopuu varsin pian.
Lasin pinta menee helpommin huuruun kun pinnassa ko. litkua. Vasta kovemmassa vauhdissa vesi alkaa liukua sivuun.

W210 290TD T
Samaa mieltä täälläkin.TIMO T T kirjoitti:Kerran autostani hajosi tuulilasinpyyhkiän moottori tien päällä. Huoltoasemalta hankin "5 saatesta" ja reissu jatku luontevasti ilman pyyhkiöitä.
Ise en kyllä viittisisi käyttää jatkuvasti. Vaatii todella hyvin pestyn ja kuivatun tuulilasin ennen kuin sitä voi asentaa. Teho lopuu varsin pian.
Lasin pinta menee helpommin huuruun kun pinnassa ko. litkua. Vasta kovemmassa vauhdissa vesi alkaa liukua sivuun.
Vetää sulat paskaksi ja on sitten kalvo koko ajan.
Täytyypä lähteä lasin peeesuuun,kaikkea sitä uskoo.viedään kuin pässiä narusta.

On siinä taas mainosmiehet keksineet hyvän tuotteen.
Varmaan toimii noissa visiireissä joita ei pyyhitä,kummi remmillä.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 59
- Liittynyt: Ti 25.11.2008 21:54
Terve,
Selvä, kokeillaan tuota "5 sateesta" ainetta. Sitä olisikin tarvittu jo tänään, kun iltakeli Pirkanmaalla oli vähemmän suopea autoilulle.
Miten muuten mahtaa olla, liittyköhän tuon aineen toiminta (ja mielipiteet siitä) mitenkään pyyhkijän sulan kovuuteen ja jäykkyyteen? Voisi esimerkiksi kuvitella että "pehmeä" sulkaliippa narskahtelisi "kuivalla" lasipinnalla herkemmin.
Selvä, kokeillaan tuota "5 sateesta" ainetta. Sitä olisikin tarvittu jo tänään, kun iltakeli Pirkanmaalla oli vähemmän suopea autoilulle.
Miten muuten mahtaa olla, liittyköhän tuon aineen toiminta (ja mielipiteet siitä) mitenkään pyyhkijän sulan kovuuteen ja jäykkyyteen? Voisi esimerkiksi kuvitella että "pehmeä" sulkaliippa narskahtelisi "kuivalla" lasipinnalla herkemmin.
Ilman muuta, pidetään asia sovittuna. Tavoitin sen hepun joka minulle aineesta kertoi, ja usutin ottamaan asian omakseen. Ehkäpä tavarasta saadaan parempi selvyys sitä kautta.hanta kirjoitti: Tuoreena riittää n 60 km vauhti pyyhkäisemään pisarat pois lasilta, mutta pisaroiden kansskin näkyvyys on parempi kuin ilman ainetta, jolloin vesi muodostaa epätasaisen "kalvon" tuulilasille. Aine joka kestää pitempään ja toimii pienemmässä nopeudessa olisi tervetullut uutuus, kerroppa Ukko-Mikael jos saat konkreettista lisätietoa.
Kun laitat ainetta tuulilasille, tee se mahdollisimman kuivassa paikassa hieromalla pyörivin liikkein kankaanpalalla. Anna kuivua kunnolla (vähintään 15 min) ja kiillota kuten vaha. Jos vielä käytät pyyhkimiä mahdollisimman vähän, niin aine toimii suht pitkään varsinkin motarinopeuksilla.Ukko-Mikael kirjoitti:Terve,
Selvä, kokeillaan tuota "5 sateesta" ainetta.
Auttaa myös etuvaloissa ja sivuikkunoissakin - lähtee ainakin huurre aamuisin vähemmällä skrapaamisella.
Kaiken kaikkiaan -30 vuoden käyttökokemuksella- hyvä aine maantieajossa, kaupunkinopeuksilla vähemmän hyötyä, säästyy pyyhkimiä ja pesunestettä, mutta joutuu uusimaan ainakin kerran kuussa. Yhdellä pullolla käsittelee 15 - 20 kertaa.
Lentokoneissahan käytetään jonkinlaista kiinnitettävää kalvoa - en tiedä miten toimisi autossa.
W203CDI
- TaunusTomi
- Vakiokalustoa
- Viestit: 163
- Liittynyt: Ti 11.01.2005 18:48
- Paikkakunta: Pori&Noormarkku-city
- Viesti:
Omiin autoihini olen laitattanut aquacontrol nimisen pinnoitteen, toimii..Muistaakseni antoivat 60t km takuun..
jos laitteet hajoo, se on niiden heikkoutta...
[url=http://www.taunusfinland.com/galleria/displayimage.php?pos=-7644]Meisseli[/url]
[url=http://www.taunusfinland.com/galleria/displayimage.php?pos=-10233]TAUNUS 2,9 COSWORTH BOA[/url]
[url=http://www.taunusfinland.com/galleria/displayimage.php?pos=-7644]Meisseli[/url]
[url=http://www.taunusfinland.com/galleria/displayimage.php?pos=-10233]TAUNUS 2,9 COSWORTH BOA[/url]
Sama täällä, pojot 5sateesta tuotteelle. Yleensä en kovin helposti näihin "motoruppeihin" luota, mutta kokeilu yllätti positiivisesti.
Ohjeessa meni jotenkin, ekana pesu -> kerros ainetta, annetaan kuivua harmaaksi -> toinen kerros ainetta, annetaan kuivua -> huuhtelu vedellä -> kuivaus talouspaperilla tms.
Omassa vanhuksessa lasi on aika kulunut, ja uudetkin sulat lähinnä liippaa kuran lasiin. Tällä käsittelyllä toimii hyvin noin 3 vkoa, keleistä riippuen, sitten pitää uusia.
Tietty tänä syksynä kun vettä on tullut, ja kilsoja noin 1000/vko, kuluu nopsempaan kuin paremmilla keleillä.
Mutta ylipäätään ihan ok tuote, vesi karkaa maantienopeuksissa hyvin, mitä enemmän sataa, sen paremmin..
Vaatii sen käsittelyn vaivan. Itselleni se ei ole kova homma, muutenkin kun tallissa tulee touhuttua..
Ohjeessa meni jotenkin, ekana pesu -> kerros ainetta, annetaan kuivua harmaaksi -> toinen kerros ainetta, annetaan kuivua -> huuhtelu vedellä -> kuivaus talouspaperilla tms.
Omassa vanhuksessa lasi on aika kulunut, ja uudetkin sulat lähinnä liippaa kuran lasiin. Tällä käsittelyllä toimii hyvin noin 3 vkoa, keleistä riippuen, sitten pitää uusia.
Tietty tänä syksynä kun vettä on tullut, ja kilsoja noin 1000/vko, kuluu nopsempaan kuin paremmilla keleillä.
Mutta ylipäätään ihan ok tuote, vesi karkaa maantienopeuksissa hyvin, mitä enemmän sataa, sen paremmin..

- JuriPotkuri
- Mersumies
- Viestit: 518
- Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
- Paikkakunta: Helsinki-Kallio
Itse en luota mihinkään "kissanrasvoihin" tuulilasissa. Sen sijaan kunnollisiin pesuaineisiin kyllä. Esim. Lasol. On nimittäin huikea ero käyttää sellaista, tai jotain halpahallin 3€:n valmiiksi plandattua töhnää, joka jättää sellaisen kalvon ettei parhaallakaan uudella sulalla tahdo nähdä mitään läpi. Varsinkin jos ilmassa lentää vähän tuota kaikkien rakastamaa suolapaskaa.
Ja noista lentokoneiden ikkunoissa käytettävistä kalvoista: Mistä ihmeestä tällaiset legendat syntyvät? Meinaan 20 vuotta olen noita härpäkkeitä katellu enkä koskaan ole moisiin törmännyt. Ainoastaan pesuun HYVILLÄ aineilla. Se ny vielä puuttuisi että rupeisi kalvot lepattaa kesken lennon... (vaikka ei silti, kertoihan täällä joku jonkun aikaa sitten että koneiden renkaat täytetään typellä vanteiden ruostumisen estämiseksi... Just joo)
No mutta, makuja on monia...
Terv. Juri
Ja noista lentokoneiden ikkunoissa käytettävistä kalvoista: Mistä ihmeestä tällaiset legendat syntyvät? Meinaan 20 vuotta olen noita härpäkkeitä katellu enkä koskaan ole moisiin törmännyt. Ainoastaan pesuun HYVILLÄ aineilla. Se ny vielä puuttuisi että rupeisi kalvot lepattaa kesken lennon... (vaikka ei silti, kertoihan täällä joku jonkun aikaa sitten että koneiden renkaat täytetään typellä vanteiden ruostumisen estämiseksi... Just joo)
No mutta, makuja on monia...
Terv. Juri
Maalla, merellä ja ilmassa...
- diabolicat
- Vakiokalustoa
- Viestit: 166
- Liittynyt: Ti 27.03.2007 20:52
- Paikkakunta: Björneborg
Itselleni hyvin ajankohtainen, koska olin tommosta Aquajuttua lehdestä katellu, mut ei ollu hintaa että mitä maksais. Ja kun tosiaan ajan toiseen kaupunkiin neljänä päivänä viikosta kouluun ja näin "talvis"aikaan on lähes poikkeuksetta pimeää mennen tullen, niin mua häiritsee suunnattomasti huono näkyvyys. Silmälasit kauko-, hajataittoon ja karsastukseen myös ovat mielestäni heikentäneet hämäränäköä ja siihen vielä yhdistetään tuulilasi, jossa tuntuu koko ajan oleva harmaa kalvo ni avot!
Mietin jo sitäkin että kuinka usein niitä pyyhkijöitä tarttis vaihtaa, johtuiskohan siitä... tuulilasinpesunestettäkään ei ole vaihdettu, tään 1,5 vuotta oon käyttäny tätä farkkua. Sitä en tosin muista, oonko tähän autoon vaihtanu pyyhkijänsulkia vai oliko edelliseen meseen. Mut jotain tarttis tehä.
Toisaalta tuntuis talvee vasten typerältä vaihtaa sulat kun ne kuitenkin menis paskaks tossa jäässä ym.
Mietin jo sitäkin että kuinka usein niitä pyyhkijöitä tarttis vaihtaa, johtuiskohan siitä... tuulilasinpesunestettäkään ei ole vaihdettu, tään 1,5 vuotta oon käyttäny tätä farkkua. Sitä en tosin muista, oonko tähän autoon vaihtanu pyyhkijänsulkia vai oliko edelliseen meseen. Mut jotain tarttis tehä.

Kokeilkaapa näin "talvea varten" käsitellä toisen puolen sivulasit sateesta5:lla ja jättää toinen puoli käsittelemättä, niin huomaatte, että sillä puolella missä on sateesta5:sta on aina enemmän huurua aamulla.
Kyllähän toi tuulilasissa on hyvää kamaa niin kauan kun jaksaa parin viikon välein uusia käsittelyn, mutta ihan paskaa jos meinaa kuukausikaupalla ajella uusimatta käsittelyä. Jää vaan raitoja lasiin ja ei pyyhin pyyhi, kun tuo aine on kulunut osittain.
Itse olen käyttänyt Turtlen Sateesta 5:sta jostain vuodesta 2003 lähtien kun se tuli markkinoille. Parin vuoden tauko oli välissä, mutta nyt taas on tullut laiteltua sitä. Ymmärrän kyllä miksi joskus lopetin sen käyttämisen, vaatii tuo enemmän vaivaa kuin se, että on kunnon pesuainetta ja hyvässä iskussa oleva pyyhin ja tuulilasi puhtaana tämmösistä käsittelyaineista. Kesäksi ihan jees, mutta ei kestä suolapaskaa ja talvea...
Kyllähän toi tuulilasissa on hyvää kamaa niin kauan kun jaksaa parin viikon välein uusia käsittelyn, mutta ihan paskaa jos meinaa kuukausikaupalla ajella uusimatta käsittelyä. Jää vaan raitoja lasiin ja ei pyyhin pyyhi, kun tuo aine on kulunut osittain.
Itse olen käyttänyt Turtlen Sateesta 5:sta jostain vuodesta 2003 lähtien kun se tuli markkinoille. Parin vuoden tauko oli välissä, mutta nyt taas on tullut laiteltua sitä. Ymmärrän kyllä miksi joskus lopetin sen käyttämisen, vaatii tuo enemmän vaivaa kuin se, että on kunnon pesuainetta ja hyvässä iskussa oleva pyyhin ja tuulilasi puhtaana tämmösistä käsittelyaineista. Kesäksi ihan jees, mutta ei kestä suolapaskaa ja talvea...
Kannatan edellistä. Runsaan veden ja sen joukossa hyvälaatuisen pesuaineen käyttö pitää lasit puhtaana ja sulat kunnossa. Halpispersuaineet ovat usein joko myrkyllisiä tai denaturoitu niin voimakkaasti, että häijyä tekee (ei juotuna vaan hengitysilmassa ,-)JuriPotkuri kirjoitti:Itse en luota mihinkään "kissanrasvoihin" tuulilasissa. Sen sijaan kunnollisiin pesuaineisiin kyllä. Esim. Lasol. On nimittäin huikea ero käyttää sellaista, tai jotain halpahallin 3€:n valmiiksi plandattua töhnää, joka jättää sellaisen kalvon ettei parhaallakaan uudella sulalla tahdo nähdä mitään läpi. Varsinkin jos ilmassa lentää vähän tuota kaikkien rakastamaa suolapaskaa...
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Ihmeaine
Kyllä sitä kaikkea ihmisille myydään.Kysehän on siitä,että täytyy itsekin uskoa tuotteeseen.Kaikkia tarvitaan.Kuka tulis nykyään toimeen ilman kännykkää.....?
Joskus olen vetänyt kokeeksi lasiin autovahaa,sellaista meriveden kestävää.
Sama vaikutus silläkin.
Joskus olen vetänyt kokeeksi lasiin autovahaa,sellaista meriveden kestävää.
Sama vaikutus silläkin.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95