volvon diesel eberin ominaisuudet?
volvon diesel eberin ominaisuudet?
Onko kenelläkään kokemuksia volvoissa käytetystä ebereistä. Tekeekö niillä mitään. Minulle tarjottiin yhtä pari vuotta vanhaa v70 tdi:in eberiä. Paljonko tuosta kannattaisi maksaa. Siihen tulee volvosta otetut ohjausboksi ja polttoainepumppu mukaan, vesipumppua siinä ei ole, mutta sehän ei mersussa ole ongelma
No eiköhän tuo samoja hydroniccejä ole kuin mitä kaupan hyllyssäkin.
Tuskin volle mitään omaa lämmitintä on eberillä teettänyt.
Ei vesipumppua, varsin mielenkiintoista, tuollaisesta eberistä en ole kuullutkaan, pumppuhan noissa on kiinteänä, ohjausboxi,löpöpumppu ja kello/kytkin kulkevat tietysti erillään.
Tuskin volle mitään omaa lämmitintä on eberillä teettänyt.
Ei vesipumppua, varsin mielenkiintoista, tuollaisesta eberistä en ole kuullutkaan, pumppuhan noissa on kiinteänä, ohjausboxi,löpöpumppu ja kello/kytkin kulkevat tietysti erillään.
Mun Hydronicissä on ainakin kaikki paitsi kellokytkin samoissa kuorissa (siis pumput ja ohjainlaite)!
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Sen verran olen itse tästä kuullut. Että tämä lämmitin on joku aikanaan volvon omistaman tehtaan tekemä tuote, nimi on joku arctic 6.3 kw, tuo lämmitin on melko pieni alumiinikuorinen laatikko.. Eber on sen sittemmin ostanut ja tekee nyt näitä samoja lämmittimiä volvolle eber nimellä. Ei siinä ole vesipumppua, sen tehtävä on auttaa tekemään lämmintä nestettä lämmityslaitteelle, eli ruotsalainen näkemys, kun vesipumppu on varmaan saatavana lisähintaan. Sen verran luin tuolla volvoforumin puolella siitä, että enpä taida ostaa sitä. Jos volvomies myöntää ettei se ole koskaan toiminut, siis edes uutena, niin taidan minä keksiä parempaa käyttöä rahoilleni.
Viimeksi muokannut Perttu K, Ma 02.02.2004 19:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
eberi
On noita mersuissakin ilman vesipumppua . Tais olla ekat väyryset jossa lämmitin toimi vain auton käydessä.
On eberissä ainakin mersulle oma malli ,oma numero vaikka muuten sama 5kw värkki onkin,lienee siinä aivolaatikossa erot.
Terveisin Jamppa
On eberissä ainakin mersulle oma malli ,oma numero vaikka muuten sama 5kw värkki onkin,lienee siinä aivolaatikossa erot.
Terveisin Jamppa
Vulvan V70 TDI:ssä oli polttoainetoiminen lisälämmityslaite vakiona, ettei pallit jäätyny maantiellä. Niihin sai kellon ja siis manuaalisen käyttömahdollisuuden vain lisävarusteena. Vulvan omassa lämppärissä oli niin sairaasti vikoja, että mun ´97 mallisen "webastolla" ei tehny hevon ******** puoleentoista ekaan vuoteen. Vasta silloin ne vaivautuivat tekemään tehtaalla korjaussarjan, jonka jälkeen alkoi toimia silloin kun sitä itseään huvitti järkyttävän mustan savupilvan saattelemana.
Vulvan omaa lisälämppäriä ohjaa auton oma elektroniikkaa, joten sopivuus muihin autoihin on erittäin kyseenalainen. Vulvan lämppärissä on erilainen käyntiäänikin kuin oikeassa Webastossa tai Eberissä, sillä niiden toimintaperiaate on erilainen: Vulvan lämppärissä pyörijä suihkuttaa polttoainetta kokoajan sumuksi palotilassa ja pitää samanlaista ääntä kuin 60-luvun Huuveri.
Vulvan omaa lisälämppäriä ohjaa auton oma elektroniikkaa, joten sopivuus muihin autoihin on erittäin kyseenalainen. Vulvan lämppärissä on erilainen käyntiäänikin kuin oikeassa Webastossa tai Eberissä, sillä niiden toimintaperiaate on erilainen: Vulvan lämppärissä pyörijä suihkuttaa polttoainetta kokoajan sumuksi palotilassa ja pitää samanlaista ääntä kuin 60-luvun Huuveri.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Joo, mulla oli tuollainen v70 Tdi, en tiedä miten hyvin lämppäri toimi
mutta yli 20 asteen pakkasessa siellä kapiinissa piti istua karvalakki päässä
ja kunnon talvikengät paksuilla villasukilla varustettuna ja oli silti muuten kylmä
kun mokomasta oli vielä kuskin penkin lämmitin hajonnut.
Tosin muutaman kerran ehti tulla volvolta kutsu , halpaan
, huoltoon ko. laitteen takia. No enviitsinyt kun en yhtä talvea kauempaa sillä ajanut.
Muutenhan se li ihan ok peli, voimaa ihan pirusti ja tasaiseen ku´lki maantiellä
tosin sitä huollellessa tuli mieleen että josko alkaisin volvon etupään nivelten jälleenmyyjäksi
mutta yli 20 asteen pakkasessa siellä kapiinissa piti istua karvalakki päässä
ja kunnon talvikengät paksuilla villasukilla varustettuna ja oli silti muuten kylmä
kun mokomasta oli vielä kuskin penkin lämmitin hajonnut.
Tosin muutaman kerran ehti tulla volvolta kutsu , halpaan


Muutenhan se li ihan ok peli, voimaa ihan pirusti ja tasaiseen ku´lki maantiellä
tosin sitä huollellessa tuli mieleen että josko alkaisin volvon etupään nivelten jälleenmyyjäksi

W211320CDI
ex-W210270CDI
ex-W124300D
ex-W210270CDI
ex-W124300D
eberi
Joo, itsellä on mersussa Eberi Hydronic 4kw, toimii hyvin.
Alussa oli vaikeuksia kun oli ojainboksi hajalla, mallissa -99 oli kuulemma ongelmia ohjainboksissa jo tehtaalta lähtiessä.
Ohjoinboksi vaihdettiin sen jälkeen toiminut moitteetta.
Alussa oli vaikeuksia kun oli ojainboksi hajalla, mallissa -99 oli kuulemma ongelmia ohjainboksissa jo tehtaalta lähtiessä.
Ohjoinboksi vaihdettiin sen jälkeen toiminut moitteetta.
230E -85
Volvoissa on käytetty jo kymmeniä vuosia Ardic lämmittimiä. Eber osti tehtaan muutama vuosi sitten, mutta Ardic lämmittimiä valmistetaan edelleen ja vieläkin kuulemma on Volvon ensiasennus lämmitin.
Omassa w124 200D:ssä on jo toista vuotta samainen ARDIC 952D (teho 4,7/2,5kW riipuen lämmitys tarpeesta). Lämmitin on ruostumatonta terästä, joten ei ainakaan ruosteelle ole altis. Ainoa vika on ollut ylilämpösuojan vaihto takuuna tänä syksynä, jolloin myös aivolaatikon resetointi piti tehdä lukituksen poistamiseksi (3 ylilämpösammutusta ja käynnistyksen esto menee päälle) .
Lämmittimet kyllä pelaa jos vain on viitseliäisyyttä huoltaa niitä aika ajoin. Vanhankaan lämmittimen hankintaa en pidä pahana kunhan vain hinta on kohdallaan ja koekäyttö on mahdollista ennen ostoa sekä intoa räpläillä silloin tällöin.
Tietoa saa Ardic / Eber lämmittimistä (maahantuoja) osoitteesta:
http://autola.wihuri.fi/
Omassa w124 200D:ssä on jo toista vuotta samainen ARDIC 952D (teho 4,7/2,5kW riipuen lämmitys tarpeesta). Lämmitin on ruostumatonta terästä, joten ei ainakaan ruosteelle ole altis. Ainoa vika on ollut ylilämpösuojan vaihto takuuna tänä syksynä, jolloin myös aivolaatikon resetointi piti tehdä lukituksen poistamiseksi (3 ylilämpösammutusta ja käynnistyksen esto menee päälle) .
Lämmittimet kyllä pelaa jos vain on viitseliäisyyttä huoltaa niitä aika ajoin. Vanhankaan lämmittimen hankintaa en pidä pahana kunhan vain hinta on kohdallaan ja koekäyttö on mahdollista ennen ostoa sekä intoa räpläillä silloin tällöin.
Tietoa saa Ardic / Eber lämmittimistä (maahantuoja) osoitteesta:
http://autola.wihuri.fi/
"Toni H"
1990 200D
1988 200T
1963 220Sb
*************************************************
1990 200D
1988 200T
1963 220Sb
*************************************************
Jäi mainitsematta vielä, että ARDIC:n vesi ja polttoaine pumppu ovat ulkoisia eikä integroitu lämmittimen sisään. Vesipumppu on samaa kamaa kuin MB:n taukopumppu (BOSCH). Eli varmaan kyseisessä volvossakin on pumppu jossain.
Noi vanhat muistikuvat Alumiini lämmittimestä ilman vesipumppua on 60-70 luvulta Vesi/lämminilma tyylisestä kahvinkeitin periatteella toimineesta BAHCO-lämmittimestä, joita oli asennettu myös 140 sarjan Volvoihin.
Noi vanhat muistikuvat Alumiini lämmittimestä ilman vesipumppua on 60-70 luvulta Vesi/lämminilma tyylisestä kahvinkeitin periatteella toimineesta BAHCO-lämmittimestä, joita oli asennettu myös 140 sarjan Volvoihin.
"Toni H"
1990 200D
1988 200T
1963 220Sb
*************************************************
1990 200D
1988 200T
1963 220Sb
*************************************************