W123 250 Mersu tuli taloon JOUSIHÄSLINKIÄ
W123 250 Mersu tuli taloon JOUSIHÄSLINKIÄ
No niin
Aikani forumia luettuani rohkaistuin kirjoittamaan omasta tilanteestani.
Hankin ensimmäisen mersuni viime viikonloppuna ja toivottavasti tästä alkaa pitkä antoisa harrastus.
Specsit:
w123 250 bensa vuosimallia 1980
Ensimmäinen omistaja ruotsin suurlähetystö helsingissä.
Mittarissa päälle 300tkm
Koria korjattu jo useaan otteeseen
Enempää en juuri tuosta osaa kertoa (vielä) tarkoituksena olisi hieman remontoida autoa ja ajella pelkästään kesäisin.
Rupesi heti lapsettamaan, että tehoja pitää saada lisää.
Tulevaisuudessa tulen kyselemään täällä foorumilla paljon tyhmiä kysymyksiä ja toivon, että jollakin viisaammalla olisi kiinnostusta niihin yrittää vastata.
Ensimmäinen kysymys:
Minkälaisia neuvoja/kokemuksia teillä on kyseisen koneen virittämisestä?
Kestääkö ahtamista? Onko ruiskun asentamisesta mitään hyötyä vai kannattaako pysyä kaasarissa?
Aikani forumia luettuani rohkaistuin kirjoittamaan omasta tilanteestani.
Hankin ensimmäisen mersuni viime viikonloppuna ja toivottavasti tästä alkaa pitkä antoisa harrastus.
Specsit:
w123 250 bensa vuosimallia 1980
Ensimmäinen omistaja ruotsin suurlähetystö helsingissä.
Mittarissa päälle 300tkm
Koria korjattu jo useaan otteeseen
Enempää en juuri tuosta osaa kertoa (vielä) tarkoituksena olisi hieman remontoida autoa ja ajella pelkästään kesäisin.
Rupesi heti lapsettamaan, että tehoja pitää saada lisää.
Tulevaisuudessa tulen kyselemään täällä foorumilla paljon tyhmiä kysymyksiä ja toivon, että jollakin viisaammalla olisi kiinnostusta niihin yrittää vastata.
Ensimmäinen kysymys:
Minkälaisia neuvoja/kokemuksia teillä on kyseisen koneen virittämisestä?
Kestääkö ahtamista? Onko ruiskun asentamisesta mitään hyötyä vai kannattaako pysyä kaasarissa?
Viimeksi muokannut manfredR, Ke 24.06.2009 21:55. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Homma vasta lapsenkengissä
Eli et varmaankaan siis olisi museoajoneuvoa siitä tekemässä. Siinä tapauksessa melkeenpä vaihtas koneen tuohon 280E 185hv malliin. Heti saat jo sillä 50 hevosvoimaa lisää. Onko tuo sun auto 129 vai 140 heppanen? Onko automaatti? Mitäs lisävarusteita siinä on? Omassa diplomaatti W123 200d ei ollu extrana ku 5v laatikko, etu ja takaistuimen lämmittimet ja etunurkkien lipputangot muuten oli täysin karvalakkimalli.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Ei ole tarkoitus museoida.
Kone on 140 heppanen ja 4-v käsilootalla.
Mitään herkkuja ei löydy jos beckerin kasettisoitinta ei siksi lasketa
Ei ole lippujen paikkojakaan ei siis yhtään mitään ekstraa.
Tunnostaa oudolta ettei länsinaapuri ole paljoa autoon panostanut...auto on varmaan ollut jollain lähetystön kokilla tai puutarhurilla eli tuskin sillä ollaan kovin isoja herroja kuskailtu.
Sen verran haluaisin pysyä orkkiksessa että moottoria ei vaihdeta. Totta että 280:ssä olisi jo paremmin tehoja. Onko kukaan laittanut 230:sen tai 280:sen ruiskua tuohon 250:seen?? Onko mitään hyötyä?
Kone on 140 heppanen ja 4-v käsilootalla.
Mitään herkkuja ei löydy jos beckerin kasettisoitinta ei siksi lasketa
Ei ole lippujen paikkojakaan ei siis yhtään mitään ekstraa.
Tunnostaa oudolta ettei länsinaapuri ole paljoa autoon panostanut...auto on varmaan ollut jollain lähetystön kokilla tai puutarhurilla eli tuskin sillä ollaan kovin isoja herroja kuskailtu.
Sen verran haluaisin pysyä orkkiksessa että moottoria ei vaihdeta. Totta että 280:ssä olisi jo paremmin tehoja. Onko kukaan laittanut 230:sen tai 280:sen ruiskua tuohon 250:seen?? Onko mitään hyötyä?
Homma vasta lapsenkengissä
- biglimited
- Vakiokalustoa
- Viestit: 397
- Liittynyt: Ke 03.01.2007 16:55
- Paikkakunta: Turku
Harvinainen w123 250 namnam
Miten olisi aikaansa sopiva kannen virtauksen parannus sekä pakopuolen avarrus+peltisarja, vauhtipyörääkin hieman keventäen? Joskus herättelin 2.8 fordia tällä tavoin ja ihan kivasti herkistyi, siis joskus 90-luvulla.
Nämä pitäisi kyllä muutoin mielestäni pitää naftaliinissa jos hyvän löytää...
Miten olisi aikaansa sopiva kannen virtauksen parannus sekä pakopuolen avarrus+peltisarja, vauhtipyörääkin hieman keventäen? Joskus herättelin 2.8 fordia tällä tavoin ja ihan kivasti herkistyi, siis joskus 90-luvulla.
Nämä pitäisi kyllä muutoin mielestäni pitää naftaliinissa jos hyvän löytää...
Sakemannicäbi
Harvinainen?
Eikö näitä rullaile vielä aika paljon suomessa?
Jotain tuommoisia mitä ehdotit on pyörinyt mielessä pois lukien vauhtipyörän rassaukset.
Yksi asia on ainakin vissiin varmaa turbotuksen suhteen...tulee leviämään jos konetta ei vahvisteta jollain tapaa?? isot pojat puhuivat alakerran kestämättömyydestä. Vai onko tämä kone tehty niin sanotusti "raudan ääressä" että se kestää?
Missä maineessa ylipäätään tämä kone on?
Eikö näitä rullaile vielä aika paljon suomessa?
Jotain tuommoisia mitä ehdotit on pyörinyt mielessä pois lukien vauhtipyörän rassaukset.
Yksi asia on ainakin vissiin varmaa turbotuksen suhteen...tulee leviämään jos konetta ei vahvisteta jollain tapaa?? isot pojat puhuivat alakerran kestämättömyydestä. Vai onko tämä kone tehty niin sanotusti "raudan ääressä" että se kestää?
Missä maineessa ylipäätään tämä kone on?
Homma vasta lapsenkengissä
Lasketaan. Jos et ite siitä tykkää ja haluat vaihtaa nykyaikaisen soittimen tuon tilalle, ni saattasin olla kiinnostunut ostaa tuonmanfredR kirjoitti:Mitään herkkuja ei löydy jos beckerin kasettisoitinta ei siksi lasketa
Ois kiva nähä kuvia autostasi. Jos tuo on millään tapaa vielä alkuperäisessä kuosissaan, ettei oo iha hirveesti menty räpeltämään, vois olla mielekkäämpää hankkia suoraan 280E ja pitää tuo alkuperäisenä. Laita autosi valmistenumero tänne ni katotaan mitä vin-dekooderi kertoo varustelusta.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Kuvia ei minulla vielä ole otettuna.jackie kirjoitti:Lasketaan. Jos et ite siitä tykkää ja haluat vaihtaa nykyaikaisen soittimen tuon tilalle, ni saattasin olla kiinnostunut ostaa tuonmanfredR kirjoitti:Mitään herkkuja ei löydy jos beckerin kasettisoitinta ei siksi lasketa
Ois kiva nähä kuvia autostasi. Jos tuo on millään tapaa vielä alkuperäisessä kuosissaan, ettei oo iha hirveesti menty räpeltämään, vois olla mielekkäämpää hankkia suoraan 280E ja pitää tuo alkuperäisenä. Laita autosi valmistenumero tänne ni katotaan mitä vin-dekooderi kertoo varustelusta.
Ei ole räpelletty muuta kuin ruostevaurioita korjailtu pohjasta ammattiliikkeessä.
Edellinen omistaja päälle 80 vuotias mieshenkilö (ukkini) ollut omistajana vuodesta 1983 tai jotain. Eli tyyninghärpäkettä ja räpellyksiä ei löydy.
Valmistenumero on WDB12302610098543
Homma vasta lapsenkengissä
Ei noita liene paljon liikenteessä?Itse nähnyt varmaan 1 tai 2 mersuilujeni aikana(12v.).Ei kyllä 280E:täkään ole juuri silmiin sattunut.
On tuo ollut sen verran arvopeli vuonna -80,että liekö ollut se suurlähetystön ainoa ökyauto..kuka tietää.Tiedä sitten,kuinka paljon henkilökuntaa suurlähetystöissä on,mutta tuskin hirveästi,eikä varmaankaan kaikki ajelleet tuohon(kaan) aikaan noin kalliilla autoilla.
Jos koriltaan ym. on komea,niin olisi minunkin mielestäni ihan kulttuuriteko pitää se alkuperäiskuosissaan.
On tuo ollut sen verran arvopeli vuonna -80,että liekö ollut se suurlähetystön ainoa ökyauto..kuka tietää.Tiedä sitten,kuinka paljon henkilökuntaa suurlähetystöissä on,mutta tuskin hirveästi,eikä varmaankaan kaikki ajelleet tuohon(kaan) aikaan noin kalliilla autoilla.
Jos koriltaan ym. on komea,niin olisi minunkin mielestäni ihan kulttuuriteko pitää se alkuperäiskuosissaan.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Tuossa mersun 250 kutoskoneessa on se huono puoli että siinä ei ole kampurassa runkolaakereita kuin 2:n pytyn välein, eli ei varmaan turbotusta kannata harrastaa. Lisätietoa moottorista löytyy tuolta jos saksan kieli taipuu:
http://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_M123
http://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_M123
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Sitäpaitsi koko koneen vaihto laatikkoineen on varmasti helpompi juttu kuin olemassa olevan koneen turbotus Tai ainaki mun mielestä koko paketin lemppaus on helpompaa kuin uusien osien valmistaminen ja säätö.
Siihen kuinka paljon sitten osia joutuu vaihtamaan kun siirrytään kaasarista K-jettiin en ota kantaa. Jokatapauksessa jos aikalaiseen K-jettiin päätyy niin se on silti tehtävä valmis kone valmiiksi säädettykin jopa helpompaa.
Siihen kuinka paljon sitten osia joutuu vaihtamaan kun siirrytään kaasarista K-jettiin en ota kantaa. Jokatapauksessa jos aikalaiseen K-jettiin päätyy niin se on silti tehtävä valmis kone valmiiksi säädettykin jopa helpompaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Pidä autosi alkuperäisenä
Noita 250 ei näe niin usein kuin 230E:tä
Onko noita 250:siä saanut myös manuaalina olen aina luullut että niiitä löytyy vain automaattivaihteistolla
Noita 250 ei näe niin usein kuin 230E:tä
Onko noita 250:siä saanut myös manuaalina olen aina luullut että niiitä löytyy vain automaattivaihteistolla
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Lisäksi moottori ei ole läpihengittävä... tuskin on hurjasti tilaa ahtimelle?Malm kirjoitti:Tuossa mersun 250 kutoskoneessa on se huono puoli että siinä ei ole kampurassa runkolaakereita kuin 2:n pytyn välein, eli ei varmaan turbotusta kannata harrastaa. Lisätietoa moottorista löytyy tuolta jos saksan kieli taipuu:
http://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_M123
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Kyllä kyseessä on alkuperäinen manuaalilaatikko.Pontus kirjoitti:Pidä autosi alkuperäisenä
Noita 250 ei näe niin usein kuin 230E:tä
Onko noita 250:siä saanut myös manuaalina olen aina luullut että niiitä löytyy vain automaattivaihteistolla
Mukavan paljon on auto herättänyt keskustelua ja suurin osa keskustelijoista tuntuu olevan sitä mieltä että kannattaisi pitää auto alkuperäisenä.
Itsellä oli alunperinkin ajatuksena että mitään tuninghöpötyksiä ei autoon tule. Sehän olisi mielestäni pyhäinhäväistys!! Tehoja aina kaipaa lisää mutta katsotaan nyt eka kesä näillä kaakeilla. Sleeper tuli mieleen tässä taannoin....voisi kiusailla pikkupoikien pakoputkiviritteisiä corolloita
Kiitos runsaista kommenteista ja laittakaa lisää juttua jos tulee jotain mieleen kyseisestä kamppeesta.
Homma vasta lapsenkengissä
Hommaa jostakin halvalla joku 200D ja viritä siitä sleepperi niin pysyy tuo 250 alkuperäisenä .Ihan vakio 300D:llä johon on vaihdettu tiuha perä pystyy ottamaan öljysavuja vanhoista 12 valve corolloista joten ei siihen hirveesti tehoa vaadita .Omaaniki olen "tuunannut" vaihtamalla väriä,moottoria isompaan,maalaamalla maskia,yms pientä mutta tämä yksilö ei ollut vanhan miehen silmäterä vaan paaliin menossa ollut romu johon olen hyvällä omallatunnolla voinut tehdä omaa silmää miellyttäviä parannuksia.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Jos auton historia on tosiaan täydellisesti tiedossa ja se ei ole tolkuton paskaläjä niin ehdottomasti vakiona pidät sen ja laitat orginaalikuntoon. Sulla vierähtää siihen kuitenki 2 vuotta ja hups sä saat sen jopa museorekisteriin jos haluat.
Sit otat toisen samanlaisen vaikka sen 280E:n, aihat takaänkkärin tarvikkeeseen jossa yksi ulostulo ja lyöt takalautaan virheteksti:
200 AUTOMATIC
Sit otat toisen samanlaisen vaikka sen 280E:n, aihat takaänkkärin tarvikkeeseen jossa yksi ulostulo ja lyöt takalautaan virheteksti:
200 AUTOMATIC
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Alkaa tunnostaa siltä, että auto pitää ruveta pikkuhiljaa hieromaan alkuperäiskuntoon vanhaa kunnioittaen (ikuisuusprojekti).Jussi L. kirjoitti:ÄLÄ tuunaa, arvosta vanhaa ja pidä orkkiksena, räpellettyjä vanhoja autoja näkee joka päivä. Laitahan kuvia autostasi heti kun voit, mielenkiintosta nähdä se.
Laitan kuvia heti kun pääsen takaisin auton ääreen. On nimittäin säilytyksessä toisaalla.
Mielenkintoinen kaasarisysteemi siinä tuntuu olevan, mitä nyt ymmärsin wikipediasta. Ilmeisesti useampiakurkkuinen ja säätyy rasituksen (polkimen asennon mukaan).
Miten w123 löytyy korinosia yms. tavaraa. Aika on tehnyt tehtävänsä tiivisteille ja jne. Kojelauta on rumasti haljennut keskeltä liekkö yleinen vika tuossa mallissa vai onko jäänyt liian kuumaan paikkaan?
Homma vasta lapsenkengissä
Laittakaapa aloittelijalle tietoa mistä näitä osia saisi kohtuuhintaan?Sergey kirjoitti:Kyllä osia saa vielä erittäin hyvin ja halvalla. Kojelaudan halkeilu on mersun vakiovaruste, melko hyvin tuloksin niitäkin on paikkailtu tälläkin foorumilla.
Siis uusia osia ei näitä romisautojen purkuosia. Tuskin purkuautojen tiivisteet ovat sen paremmassa kunnossa kuin minunkaan autossa
Homma vasta lapsenkengissä
Jahas. Huudatusyritystä näkyy olevan tälläkin sivustolla. Luulin että näitä piisaa vain suomi24.fi räkänokkien toimesta.Mesedesi kirjoitti:250 on oikeastaan sellanen moottori, jossa on kutoskoneen kulutus ja neloskoneen tehot...
Voi laittaa hyviä perusteluja kyseisten kommenttien jatkeeksi. Mielellään kuuntelen mielipiteitä kun en näistä autoista mitään ymmärrä.
Homma vasta lapsenkengissä
Täällä forumilla oli myynnissä uusi kojeluata W123:seen jokin aika sitten. Nyt tällä hetkellä näkyy olevan myyntipalstalla yksi käytetty kojelauta myynnissä. Sinulla taitaa olla sininen kojelauta, jos oikein arvaan. Siinä värissä on se ikävä ominaisuus halkeilla muun värisiä herkemmin.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Kyllä se on sininen ja oikein komiasti on keskeltä halki. Ikkunoiden tiivisteet on kans aika palaneen näköiset. Varmaan ihan perussettiä. Pitää tässä pikkuhiljaa ruveta sitä korjustelemaan kun vaan löytäisi vielä oulun seudulta sille rakkineelle lämpimän varastointi/korjauspaikan onko kellään tiedossa vapaata tilaa kohtuu hintaan? (taitaa olla mahdoton yhtälö)Heavy kirjoitti:Täällä forumilla oli myynnissä uusi kojeluata W123:seen jokin aika sitten. Nyt tällä hetkellä näkyy olevan myyntipalstalla yksi käytetty kojelauta myynnissä. Sinulla taitaa olla sininen kojelauta, jos oikein arvaan. Siinä värissä on se ikävä ominaisuus halkeilla muun värisiä herkemmin.
Homma vasta lapsenkengissä
Ikkunoiden alatiivisteet voi pikaelvyttää siistillä kerroksella mustaa silikonia tai mustaa elastista liimamassaa
Jos osaa oikein hyvin levittää liimat päälle niin eroa alkuperäiseen uuteen ei huomaa.
Sininen kojetaulu on tosiaan yleisimmin halki-poikki. Ehjää sinistä voi olla vaikea löytää edes purkuosana. Semmoisia kyllä on mutta sitä saa hakea. Pystyy noita kans korjaamaan korjausmassoilla ilman että lautaa irroittaa mutta se vaatii jo taitoa ja tietämystä. Netistä olen joskus löytänyt espanjalaisen sivuston jossa kunnostetaan halkeillut 123 sininen kojetaulu.
Jos osaa oikein hyvin levittää liimat päälle niin eroa alkuperäiseen uuteen ei huomaa.
Sininen kojetaulu on tosiaan yleisimmin halki-poikki. Ehjää sinistä voi olla vaikea löytää edes purkuosana. Semmoisia kyllä on mutta sitä saa hakea. Pystyy noita kans korjaamaan korjausmassoilla ilman että lautaa irroittaa mutta se vaatii jo taitoa ja tietämystä. Netistä olen joskus löytänyt espanjalaisen sivuston jossa kunnostetaan halkeillut 123 sininen kojetaulu.
No tämä räkänokka, joka on 12 vuotta tapellu näitten Mercedeksien kanssa nyt sinulle sitten vähän kaivaa räkäänsä nokastaan ja esittelee sinulle kaksi pientä pallukkaa, joitten kanssa varmaan käy vaikka punaviini...manfredR kirjoitti:Jahas. Huudatusyritystä näkyy olevan tälläkin sivustolla. Luulin että näitä piisaa vain suomi24.fi räkänokkien toimesta.Mesedesi kirjoitti:250 on oikeastaan sellanen moottori, jossa on kutoskoneen kulutus ja neloskoneen tehot...
Voi laittaa hyviä perusteluja kyseisten kommenttien jatkeeksi. Mielellään kuuntelen mielipiteitä kun en näistä autoista mitään ymmärrä.
250 moottori, tyyppimerkinnältään M123 kehitti ensimmäisessä sukupolvessaan kokonaista 129 PS (127 hp/95 kW) @ 5500 rpm
ja vuodesta 09/79 140 PS (138 hp/103 kW) @ 5500 rpm
Kun taas 230E malli, tyyppimerkinnältään M102 kehitti 136 PS (134 hp/100 kW) @ 5100 rpm, joten kahden ylimääräisen sylinterin, Solex 4A1 kaasuttimen avulla saatiin tehoeroa kokonaista 4 hevosvoimaa.
Kulutus todellakin pyöri 15 litran tuntumassa, joka oli samanlaista luokkaa, kun taas tehokkaampi M110 moottori, eli 280 samalla kaasuttimella varustettuna, jolloin irtosi voimahepoja 154 ja K-Jetronic ruiskulla niitä taasen tuli 182 ja kulutus on silloin omakohtaisen kokemuksen perstuntumalla noin 14 litran tuntumassa per sata kilometriä.
Joten semmoisia perusteita pitää tämä räkänokka väittämälleen totena.
Ja pane totena mekkoos, että nuo 5 tähteä ja mobilistin titteli todellakin tarkoittaa sitä, että jotain sitä minäkin tiedän, ennenkun rupeat räkänokaks ja huudattelijaksi nimitteleen.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Ja oikeastaan juuri noitten teho versus hintaerojen takia 250 ei koskaan mikään volyymituote Mercedeksen myyntimallistossa ollutkaan.
Samoiten tuo runkolaakereiden vähyys varmaan on ollut syynä, minkätakia kone pidettiin huomattavan alavireisenä. Pitkä kampiakseli ja kolmesta kohtaa vaan tuettu vaikuttaisi sille, että kampiakseli voi olla herkkä katkeilemaan tai ainankin kovasti konetta väännättäessä herkkä hankkimaan jonkinlaisia vaurioita itseensä.
Eräs tuttava kerran nikkaroi tuohon M123:seen BMW:n ruiskujärjestelmän. Olikohan se nyt L-jetronicci, kyllä siitä kaiten melkein toimiva härpätin tuli. Joitain lämpöanturiongelmia siinä muistaakseni kuitenkin jäi ratkaisematta. Tähän oli syynä se, että ruiskun asentaminen oli helpompi urakka kun ruveta korjaamaan sitä Solexin kaasutinta, josta entistämisen jälkeen jää ylimääräiseksi aina senverta osia, että niistä kasaa vieterikäyttöisen parranajokoneen...
Samoiten tuo runkolaakereiden vähyys varmaan on ollut syynä, minkätakia kone pidettiin huomattavan alavireisenä. Pitkä kampiakseli ja kolmesta kohtaa vaan tuettu vaikuttaisi sille, että kampiakseli voi olla herkkä katkeilemaan tai ainankin kovasti konetta väännättäessä herkkä hankkimaan jonkinlaisia vaurioita itseensä.
Eräs tuttava kerran nikkaroi tuohon M123:seen BMW:n ruiskujärjestelmän. Olikohan se nyt L-jetronicci, kyllä siitä kaiten melkein toimiva härpätin tuli. Joitain lämpöanturiongelmia siinä muistaakseni kuitenkin jäi ratkaisematta. Tähän oli syynä se, että ruiskun asentaminen oli helpompi urakka kun ruveta korjaamaan sitä Solexin kaasutinta, josta entistämisen jälkeen jää ylimääräiseksi aina senverta osia, että niistä kasaa vieterikäyttöisen parranajokoneen...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.