W124 takapyöränlaakerin vaihto ??
W124 takapyöränlaakerin vaihto ??
Ehtoota, haulla yritin ettiä juttua tosta takapyöränlaakerin vaihdosta mutta ei löytynyt helposti mitään oikein.
Eli siis miten hankala operaatioa ja mitä tarvitaan vaihtamiseen ? Koko napa irti ja prässi, vai onnistuuko jotenkin helpommin ?
Eli siis miten hankala operaatioa ja mitä tarvitaan vaihtamiseen ? Koko napa irti ja prässi, vai onnistuuko jotenkin helpommin ?
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
mulla tuommoinen itseväsätty => http://kuvablogi.com/nayta/1272279/
Vaihdoin kans viime viikonloppuna tuon takapyöränlaakerin ja kun sattui olemaan tuo kolaroimani mersu varaosa-autona niin siitä otin koko paskan ja vaihdoin sen koko napakokonaisuuden yhtenä könttinä eli tukivarsista irti ja niin edelleen. Ei paha vaihtoehto sekään jos on auto josta ottaa osaa...
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
M-B S213 E220d 4matic 2017
Vuoden sisällä vaihtanut molemmat tuohon omaani(taka). Mulla vaati kaasupillit julmetun ulosvetäjän ja 1" pulttipyssyn ulosvetäjän pyöritykseen!! Toinen laakeri piti silti leikata pilleillä osiksi!
Toyota Avensis stw 2,0vvtiA -06
MB E320T -94
ex BMW 525iA -91
ex BMW 518i -90
ex BMW 324TD -87
ex Mitsubishi Tredia 1,8 -86
MB E320T -94
ex BMW 525iA -91
ex BMW 518i -90
ex BMW 324TD -87
ex Mitsubishi Tredia 1,8 -86
Eihän sitä suunnata tartte ainakaan kun irroittaa sieltä pyörän päästä vain

Aki P kirjoitti:Paikallaan nätti vaihtaa ku on vehkeet. Jos koko ripustuksen irrottaa niin joutuu suuntaamaan ja sitten sille jo tulee jonkinlainen hintakin![]()
Pariin tuntiin tekee semmosen "normaalisti vastustavan" laakerin vaihdon. Farkussa napa vähän lujemmassa.
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
M-B S213 E220d 4matic 2017
Re: Avain
ja on muuten aika prkl lujassa,hyvällä pulttipyssyllä kyllä irtoaa ja jos ei muuten niin lämpöä kun antaa niin johan lähtee

Raato kirjoitti:Tuo erikoinen 12-kulmainen holkki = 12-kulmainen 30 mm hylsyrainerb kirjoitti:Farmariin pitää ilmeisesti olla joku erikoinen 12-kulmainen holkki jolla navan saa pois.
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
M-B S213 E220d 4matic 2017
Katastusmies käski jo maaliskuussa vaihtaa laakerin, ku kuulemma väljää. Kohta 20 tuhatta ajettu sen jälkeen, eikä mitään erikoista havaittavissa. Kait se on kuitenki vaihdettava, ku siinä peevelin uudessa rekisteriotteessa on merkittynä tuo "vika". Kumma laakeri, ku ei anna minkäänlaista ääntä
Laakeri ja jarrukilpi on ostetuna, mutta eipä nuo näy itekseen paikalleen menevän.
Kysymys asiantuntijoille: jos tekasen ulosvetotyökalun, ni pittääkö vetoakseli irrottaa vai menneekö se sen verran sisäänpäin siitä navan reiästä, että sen saa taivutettua sivuun siitä?

Kysymys asiantuntijoille: jos tekasen ulosvetotyökalun, ni pittääkö vetoakseli irrottaa vai menneekö se sen verran sisäänpäin siitä navan reiästä, että sen saa taivutettua sivuun siitä?
joko vetoakseli tai napa irti, itse olen ottanut mielummin koko navan irti.kvaan kirjoitti:Katastusmies käski jo maaliskuussa vaihtaa laakerin, ku kuulemma väljää. Kohta 20 tuhatta ajettu sen jälkeen, eikä mitään erikoista havaittavissa. Kait se on kuitenki vaihdettava, ku siinä peevelin uudessa rekisteriotteessa on merkittynä tuo "vika". Kumma laakeri, ku ei anna minkäänlaista ääntäLaakeri ja jarrukilpi on ostetuna, mutta eipä nuo näy itekseen paikalleen menevän.
Kysymys asiantuntijoille: jos tekasen ulosvetotyökalun, ni pittääkö vetoakseli irrottaa vai menneekö se sen verran sisäänpäin siitä navan reiästä, että sen saa taivutettua sivuun siitä?
Pulttipyssyllä ei kauaa pistele kun osat on pöydällä.
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
W124 250 Man.
W309 om603.
Re: Avain
Onko tosissaan noinkin simppeli, kuin 12-kulmainen holkki? Minulla kun on mielikuva, että ne mutterin "sisäkulmat" olisivat terävämmät? Mutteri olisi vähän niinkuin TORXin terä.Raato kirjoitti:Tuo erikoinen 12-kulmainen holkki = 12-kulmainen 30 mm hylsyrainerb kirjoitti:Farmariin pitää ilmeisesti olla joku erikoinen 12-kulmainen holkki jolla navan saa pois.
Eikä Oulussa löytynyt kuin yksi korjaamo (siis kohtuuhintainen ja luotettava) joka lupasi tuon tehdä (ja tekikin).

------
W124 300 TD -92
W124 300 TD -92
No nyt tuli laakeri vaihdettua. Vetarin mutteri oli tiukassa. Piti hitsata 30 millin 12 millinen hylsy putken pätkään johon hitsasin metrin pitusen putken vääntiöksi. Sillä läksi. Pulttipyssy ei saanu mitään aikaseksi ja hylsysatsin vääntiöt jousti vaan. Ylimmän tukivarren ulkopään pultti oli niin ruosteessa sen putkisokan näkösen holkkinsa sisässä, että ei lähteny. Piti irrottaa varsi sisäpäästään ja sitten sain nuijittua sen pultin liikkeelle. Rälläkkääkin tarvittiin levinneen pultin kierreosan katkaisuun. 8.8 pultti oli. Olispa kaasuhitsi
Muut varret läksi navan puolelta kevyesti. Prässissä napa ja laakeri läksi helposti irti. Samalla vaihtu laho jarrukilpi uuteen.
Tuplakartiorullalaakeri tuo olikin - ei kuulalaakeri. Muoviset rullahäkit. Vaseliinit kuivunu ja voitelun puutteessa sitten laakerivälys kasvanut. Kaikki pinnat vielä ehjät, eli vielä tuolla olis ajanu, mutta kun katastus tulossa, ni pakko laittaa, ku otteessa maninta viime talvelta. Toinen pyörä vielä tiukka. Pittää laittaa sekin, ku tuli ostetuksi hilut molemmille puolille.
Menikä nyt pyöräkulmat, kun se ylin vetoakselin päällä oleva varsi oli pois?

Tuplakartiorullalaakeri tuo olikin - ei kuulalaakeri. Muoviset rullahäkit. Vaseliinit kuivunu ja voitelun puutteessa sitten laakerivälys kasvanut. Kaikki pinnat vielä ehjät, eli vielä tuolla olis ajanu, mutta kun katastus tulossa, ni pakko laittaa, ku otteessa maninta viime talvelta. Toinen pyörä vielä tiukka. Pittää laittaa sekin, ku tuli ostetuksi hilut molemmille puolille.
Menikä nyt pyöräkulmat, kun se ylin vetoakselin päällä oleva varsi oli pois?
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: W124 takapyöränlaakerin vaihto ??
Tossa on video kun irrotin tenavasta navan. Oikeilla työkaluilla aika kivuton toimenpide. Samalla vehkeellä irtos laakeri ja uus meni takaskin.krispo kirjoitti:Ehtoota, haulla yritin ettiä juttua tosta takapyöränlaakerin vaihdosta mutta ei löytynyt helposti mitään oikein.
Eli siis miten hankala operaatioa ja mitä tarvitaan vaihtamiseen ? Koko napa irti ja prässi, vai onnistuuko jotenkin helpommin ?
http://www.youtube.com/watch?v=N0n_Cg_mbUQ
Tuli tehtyä eilen Omega framariin takapyörän laakerin vaihto. Siitä tämä kuvasarja.
http://www.pixbox.se/pic_show_id29399392.html
Samoja työkaluja käytän mersujen, pakettiautojen ja takavetoisten autojen laakereiden vaihtoon yleensä. Akselistorakenteet vain vaihtelee hieman. Laakeri on kuitenkin "kupissa" ja siihen pitää olla ulosvetäjä. Samoin massaulosvetäjä akselin tumpin poistoon.
Hyvin on pärjännyt kotikutoisilla työkaluilla.
http://www.pixbox.se/pic_show_id29399392.html
Samoja työkaluja käytän mersujen, pakettiautojen ja takavetoisten autojen laakereiden vaihtoon yleensä. Akselistorakenteet vain vaihtelee hieman. Laakeri on kuitenkin "kupissa" ja siihen pitää olla ulosvetäjä. Samoin massaulosvetäjä akselin tumpin poistoon.
Hyvin on pärjännyt kotikutoisilla työkaluilla.