
W124 300D TURBO Miksei hehku pelaa..?
W124 300D TURBO Miksei hehku pelaa..?
Yks kaks lopetti hehku pelaamisen. Ei pala hehkunmerkkivalo eikä lähde käyntiin. Mittasin hehku releeltä (musta boxi lokasuojan päällä) hehkuille lähtevistä natsoista että tulloopi 12v jokaiseen kuuteen nastaan huomasin samalla että kun hehkuille lähtevä johto on irti releestä se napsahtaa normaalisti päälle mutta hehkun merkkivalo ei syty mutta kappas vaan sittepä sytty kun rele napsahti poies päältä. Sitten kun laitat johdon takaisin kiinni rele kyllä napsahtaa mutta mitään ei näyttäs tapahtuvan eikä merkkivalo syty missään vaiheessa. Enpä tiiä sitte mikä sitä vaivaa, voisko olla että jokkainen hehku on palanut, "on niinkin käynyt mutta oli eri merkki", pitääkö se silloin tuommosta peliä? Vai voisko sittenkin olla relleessä vika että ei pellaa kun tulee kuorma päälle? Vastatkaahan te jotka ootte paremmin hajulla asiasta. 

Jos kerran jännite tulee hehkuille lähtevän liittimen nastoihin niin mittaa yliesmittarilla kuinka moni hehkuista ottaa virtaa vai ottaako yksikään?
Tällä selvinee hehkujen kunto...
Tällä selvinee hehkujen kunto...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Startti pyörittää kyllä ihan hyvästi. Juu ne hehkut meinasinkin tuossa seuraavaksi mitata läpi pihtimittarila että meneekö niistä virta läpi. Sittenhän se ei voi olla muuallako releessä vika jos hehkut on kunnossa jos ei sitten virtalukon pohjassa oo jotain häikkää. Tuossa mersussahan näyttääkin olevan vähän toisella lailla toteutettu tuo hehku homma kun tulee jokaiselle hehkulle ihan oma johtonsa kun yleensä ainakin niissä auotoissa joita on ihtellä ollu niin nehän on yhistetty sillä kisko systeemillä. Helpottaahan se mittaamista kun on omat johot jokkaiselle.
Vika löytyi.
Kakkospytyn hehku suorassa oikosulussa. Rupesin siinä ihmettelemään kun virta tuli releen nastoihin kun hehkujen johto irti, mutta kun laittoi johdon kiinni rele päästi ja virrat katosi. Purinpa sitte sen liittimen, kun näytti olevan purettavaa mallia ja napsin yksitellen johtoja irti liittimestä. Ensimmäisen johdon kohalla ei mittään vaikutusta, mutta jo toisen kohalla rupesipa antamaan rele läpite ja auto ku napista käyntiin.
Hehkun merkkivalo ei viel pelaa, mutta haistelisko ilmeisesti kuormitusta ja nyt kun yksi poies pelistä niin ei syty, jääpi nähtäväksi kun huomenna haen uuen hehkun. Kannatashan ne tieten kaikki vaihtaa kerralla, mut motonetistä saapi melekeen viisi euroo halvenmalla ku täältä päin niin pittääpi ostaa sieltä sitte loput kun on käyntiä. 



Nyt kun on saatu onnellisesti pumput aisoihin, niin palataan hehkuttamaan:
Eli kone vaihtu 617>603 vm.-93, uudessa koneessa oma rele johtoineen. Merkkivalo ei syty missään vaiheessa, on kyllä toiminut vanhalla tekniikalla ennen purkaamista.
Kokeilin 5-koneenkin releellä ja ei vaikutusta.
Koneeseen on vaihdettu kaikki tulpat ja johtosarja ei näytä päällepäin kärsineeltä.
Hehkutuksen saa toimimaan kun meisselillä painaa releen kärjet kiinni.
Releen paksuun johtoon tulee+12v. Miten sitä ohjausta voisi mitata, yks nastahan jää tyhjäksi. Lämpötila-anturi on paikallaan muttei kytketty(vielä).
Yleismittarilla jostain navasta virtalukon jossain asennossa..
Eli kone vaihtu 617>603 vm.-93, uudessa koneessa oma rele johtoineen. Merkkivalo ei syty missään vaiheessa, on kyllä toiminut vanhalla tekniikalla ennen purkaamista.
Kokeilin 5-koneenkin releellä ja ei vaikutusta.
Koneeseen on vaihdettu kaikki tulpat ja johtosarja ei näytä päällepäin kärsineeltä.
Hehkutuksen saa toimimaan kun meisselillä painaa releen kärjet kiinni.
Releen paksuun johtoon tulee+12v. Miten sitä ohjausta voisi mitata, yks nastahan jää tyhjäksi. Lämpötila-anturi on paikallaan muttei kytketty(vielä).
Yleismittarilla jostain navasta virtalukon jossain asennossa..