Diesel W202 uusi akku? 88Ah/100Ah?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JUHHisi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Su 20.11.2005 19:39
Paikkakunta: HML

Diesel W202 uusi akku? 88Ah/100Ah?

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

Tämänhetkinen Boch:in akku alkaa jo hieman oireilemaan käynnistyksissä kun lämpötila laskee pakkasenpuolelle ja uusi akku täytyisi lähiaikoina hankkia ettei jää tienpäälle..

Kävin MOTONETISSÄ katsomassa akkutarjontaa ja muutamia eri vaihtoehtoja olis tarjolla.

Banner 100Ah/780A 149€
Boch 90Ah/720A 119€
Zap 100Ah/800A 128€
Sznajder 88Ah/640A 94€

Dieselissähän vaaditaan paljon "oikosulku"-virtaa, kun hehkutetaan ja sitten startataan. ZAP:in akku lupaisi sitä eniten. Toisaalta myös Amppeeritunteja olisi myös hyvä olla että ei heti tyhjene lyhkäsessä ajossa. Toisaalta ei kerkiä latautuakkaan. :? ..webasto pitäisi myös ehkä tänä talvena asentaa..

Pari?vuotta sitten TM:ssä oli akku testi, ja sen taisi voittaa Banner. Exide,Boch yms. tuli heti perässä.

Mitäs raati on mieltä "jaksaako" W202 220D Vm.1993 laturi ladata 100Ah "ikinä" täyteen? Kenelläkään hajua minkäkokoinen laturi tuollaisessa vanhassa dieselissä on? Tällä hetkellä siis Bochin 88Ah akku, n.8vuotta vanha. Pysynkö 88Ah vai hommaanko 100Ah? Banner houkuttais itteäni eniten.
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

Zapin 100ah akusta nyt vähä yli vuoden kokemusta....eli ajaa asiansa.....
Tosin eihän mikään akku saa alle vuodessa oikeestaan mennäkään romuksi :wink:
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Diesel W202 uusi akku? 88Ah/100Ah?

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

JUHHisi kirjoitti:
Mitäs raati on mieltä "jaksaako" W202 220D Vm.1993 laturi ladata 100Ah "ikinä" täyteen?
Jaksaa.
Laita niin iso akku kuin saat sinne koloon mahtumaan. Varsinkin jos ajatuksissa on hommata webastokin.
Sieltä varmaan löyty 90A laturi.
Avatar
JUHHisi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Su 20.11.2005 19:39
Paikkakunta: HML

Re: Diesel W202 uusi akku? 88Ah/100Ah?

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

Mika.T kirjoitti:
JUHHisi kirjoitti:
Mitäs raati on mieltä "jaksaako" W202 220D Vm.1993 laturi ladata 100Ah "ikinä" täyteen?
Jaksaa.
Laita niin iso akku kuin saat sinne koloon mahtumaan. Varsinkin jos ajatuksissa on hommata webastokin.
Sieltä varmaan löyty 90A laturi.
Hyvä hyvä!
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Banner on (OEM) ensiasennusakku joko Mersussa tai Bemarissa, en
nyt muista kummassa. Se on varmasti riittävän jäpäkkä ja kestävä.
Boschit ovat myös toimineet hyvin. Itsellä on nyt kuiva Exide, mutta vain
koska märkä Exide hajosi ja vaihdettiin takuuna. Ei ollut eka Exide, joka
minulla hajoaa, mutta viimeinen, jonka ostin.

Minustakin kannattaa laittaa niin suurikokoinen akku kuin tilaan mahtuu.
Minusta ampeeritunnit ratkaisevat enemmän kuin ampeerit, sillä ampeerituntien
mukaan akku tyhjenee käytössä ja tyhjästä akusta ei enää irtoa niitä
ampeereitakaan. Akuilla on muitakin ominaisuuksia, kuten latautuminen
kylmässä.

Käynnistysakkua ei saisi päästää tyhjenemään enempää kuin puolet luvatusta
kapasiteetista (Ah), muuten akun ikä lyhenee. Tämäkin puoltaa suurta Ah-määrää,
se tarkoittaa pitkäikäisempää akkua.
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

JarkkoN kirjoitti:Minusta ampeeritunnit ratkaisevat enemmän kuin ampeerit, sillä ampeerituntien
mukaan akku tyhjenee käytössä ja tyhjästä akusta ei enää irtoa niitä
ampeereitakaan. Akuilla on muitakin ominaisuuksia, kuten latautuminen
kylmässä.

Käynnistysakkua ei saisi päästää tyhjenemään enempää kuin puolet luvatusta
kapasiteetista (Ah), muuten akun ikä lyhenee. Tämäkin puoltaa suurta Ah-määrää,
se tarkoittaa pitkäikäisempää akkua.
Olen tuossa asiassa eri linjoilla. Kysymys on nimenomaan starttiakusta. Oleellisinta on että akku antaa niin paljon virtaa ulos kun siltä pyydetään. Jos ei käynnisty niin vika on muulla kuin akussa. Kapasiteettia ei juurikaan voi nostaa kuin 20%. (koska fyysiset mitat tulee vastaan). Tällä lisäkapasiteetilla tuskin ratkaistaan varsinaista käynnistymättömyyden syytä.

Toi on totta että akkua ei pitäisi sahata tyhjäksi. Ja noita tärkeitä ominaisuuksia on nimenomaan virrananto ja latautuminen kylmässä. :roll:

Oma kokemukseni on että Exide Heavy Duty toimii todella varmasti (veneeni starttiakkuna)
W210 290TD T
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Re: Diesel W202 uusi akku? 88Ah/100Ah?

Viesti Kirjoittaja Timo J »

JUHHisi kirjoitti:Kävin MOTONETISSÄ katsomassa akkutarjontaa ja muutamia eri vaihtoehtoja olis tarjolla.
Pistä alkuperäinen iso akku sinne, veholla 170€.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: Diesel W202 uusi akku? 88Ah/100Ah?

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

JUHHisi kirjoitti: Banner 100Ah/780A 149€
Boch 90Ah/720A 119€
Zap 100Ah/800A 128€
Sznajder 88Ah/640A 94€

Pari?vuotta sitten TM:ssä oli akku testi, ja sen taisi voittaa Banner. Exide,Boch yms. tuli heti perässä.
.
Banneria ja Bosh:ia on useta eri malleja ja eri hintaisia. Se merkki mikä on testissä menestynyt ei kerro mitään saman merkin toisesta mallista.
Avatar
JUHHisi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Su 20.11.2005 19:39
Paikkakunta: HML

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

No mitä mieltä väki on näistä OPTIMA YellowTop akuista? Etuna kait suuri virranotto/anto..?
Avatar
Ahonen V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ke 19.05.2004 12:05
Paikkakunta: Jämsä/Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ahonen V »

JUHHisi kirjoitti:No mitä mieltä väki on näistä OPTIMA YellowTop akuista? Etuna kait suuri virranotto/anto..?
Melko hintavia ainakin ovat. Taitaa olla enempi hifimiesten hömpötyksiä :roll:
S202 250TDT -97 Powered by [url=http://www.turbotec.com]Turbotec[/url] & KKK
ex. w124 260E -89
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Akusta saatava käynnistysteho on suurimmillaan siloin, kun akun
sisäresistanssi on yhtä suuri kuin akkuun kytketyn kuorman resistanssi
(käynnistin + kaapelit). Akun suurin virranantokyky taas riippuu
pelkästään akun sisäresistanssista. Täten käynnistyvyys ei enää parane, jos
autoon laitetaan virranantokyvyn suhteen ylimitoitettu akku.

Akun virranantokyvylle on siis olemassa optimi, joka riippuu autosta.
Tiettyyn rajaan saakka akku on parempi, kun ampeereita on enemmän.
Sen jälkeen lisäampeereista ei ole hyötyä, koska niitä ei kysytä.
Sen sijaan kapasiteetille ei ole optimia, vaan isompi Ah on parempi.

Jos haluat parhaan käynnistystehon, valitse ensin akun ampeerimäärä
tarpeen mukaan. Sen jälkeen valitse niin iso ampeerituntimäärä kuin tilaan
sopii.

Kun akku antaa maksimitehonsa, sen jännite puoliintuu. Tämä toteutuu
juuri silloin, kun kuorma on sopiva eli yhtä suuri kuin sisäresistanssi.
Tätä tietoa voi yrittää käyttää apuna suurimman käyttökelpoisen
ampeerimäärän hakemisessa. Muitakin keinoja on.

Yleensä autot eivät vaadi käynnistinmoottorilta täyttä tehoa käynnistyäkseen.
Siinä mielessä pienemmälläkin huippuvirralla saa auton käyntiin.
Sen sijaan auto saattaa jäädä käynnistymättä, jos akku on tyhjä tai tyhjenee
käynnistykseen. Tähän auttaa isompi Ah-määrä ja hyvä virran vastaanottokyky
erityisesti kylmässä. Kylmässä akku myös antaa ampeereita kitsaammin
kuin lämpimässä.
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

mahdollisimman iso akku sinne kannattaa laittaa! omaan 202:seen ostin viime talvena 100ah vartan silverin! vebasto saa olla tunninkin päällä ja hyvin lähtee pyörimmään!
exiden akkuihin en koske enää pitkällä tikullakaan!
nimimerkillä 3 exideä ostanut! yksikään ei kestänyt kun sen 2v
näitäkinhän on se miljoona eri mallia mutta nämä olivat ns.perusakkuja!
ML W164
mitä tähän laittais
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Pe 15.09.2006 15:27
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja mitä tähän laittais »

Mitä isompi akku, niin sitä parempi. nakkasin nimittäin sen saksan mallin 63Ah/760A akun nurkkaan ja laittoin 120Ah/1000A tilalle, ero kuin yöllä ja päivällä.
S124 300TD -89 (PPD)
S202 220TD -97
W124 200D -85/93

ex.S203 220cdi -01 ensimmäinen ja viimeinen.
ilkarsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: To 17.07.2008 16:49

Viesti Kirjoittaja ilkarsi »

Tänään hyvä akkumerkki voi olla huomenna huono. Mallit ja valmistajat vaihtuu vuosittain, välillä tiheämpäänkin. Kokemusta on kertynyt noin 50 akun vuosivauhtia työpaikalla jossa on käytössä satoja akkuja. Joissakin akuissa enemmän valmistusvikoja kuin toisissa. Jotkut kestää 10 vuotta, jotkut 3. Keskimäärin suljettu akku kestää sen 7 vuotta maksimissaan. (tarkoitan että kestää myös purkauskokeen ja kapasiteettia on 70 % jäljellä akun alkuperäisestä).

Jos polttoaine lämmitintä meinaa käytellä niin yli 100Ah akku, kaikki sen yli on tietysti plussaa.

Joissakin akkumalleissa testien mukaan on ollut jopa 25% jo uutena jollakin tapaa viallisia. Eräs akkumalli muuttui pommiksi kuormitettaessa, metalliliuska sisällä lämpesi ja taipui => plus ja miinus napa meni oikkariin.

Turvallisinta pysyä tutuissa ja tunnetuissa merkeissä.
Vastaa Viestiin