Mihin v*ttuun porasin reiän?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Mjarsumies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 31.03.2008 18:02

Mihin v*ttuun porasin reiän?

Viesti Kirjoittaja Mjarsumies »

Eli porasin yhden läpivientireiän RCA-johdolle kuskin jalkatilasta suoraan mankan taakse. Alkoi vuotaan nestettä, joka ei ollut mitään öljyä, eikä myöskään bensaa. Ainut vaihtoehto vissiin sit on jäähdytysnestettä. Eipä käynyt mielessä, että tuolla voisi jokin vesipönttö/letku olla.

Tässä kuva jalkatilasta:

Kuva





Tässä sit näkyy missä reikä on. Laitoin "tulpaksi" tollasen pultin vaan väliaikaisesti.

Kuva
Viimeksi muokannut Mjarsumies, Pe 12.12.2008 08:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Kyllä! jäähdytysnesteet on vähissä.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Juu kennohan siellä majailee.
Olisit muuten saanu ne johdot sinne mankan taakse kun olisit irroittanu sen kardaanitunnelin sivupaneelin.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Näyttäis menneen lämmityslaitteen kennoon,
Aina sattuu kun puuhastelee :wink:
Laita vaan kumi tiivista prikka,peltiruuvin kantaan.
Katsele sellainen peltiruuvi missä on suuri laippa.
Joskus voi käydä myös peltikatto ruuvi jossa tiiviste valmiina.
Ja älä sitten kiristä hirmu tiukkaan ,ettei korkkaa ,sitten riittää taas puuhastelua.
Laita sitä pakkasnestettä ja vettä paisuntasäiliöön .
Jotta saat vikatilan korjattua ,voi palaa kannentiiviste pitkityksessä. :shock:
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Äijä on hyvä tekemään. :D
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Voivoi :cry:
Lohdutan sinua sillä, ettei kennon vaihto ole kovakaan homma. Ei tarvi räjäyttää kuin koko sisusta palasiksi, kojetaulu kaikkine hilppeineen, mittaristo ja keskikonsoli pois, sitten koko lämmityslaite pois mikäli kennosi on sitä mallia, johon tulee 2 putkea ylälaitaan ja 1 alalaitaan. ELi suomeksi sanottuna 124 on rakennettu tuon kennon ympärille :evil:
Kennoja on tosiaan kahta eri mallia w124:ssa.


Löytyy kenno jos alat vaihtohommiin ja voin myötätunnosta lahjoittaa sen sinulle :wink:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
petrikar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 867
Liittynyt: Ti 01.08.2006 22:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja petrikar »

Kaikkea sitä näköjään voi sattua :roll: Kaverilla on C124 jossa oli porattu rca-kaapelin reikä suoraan tankkiin ja paikattu silikoonilla ja plastic paddingilla :lol: :lol:
-Mercedes-Benz s211
Mjarsumies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 31.03.2008 18:02

Viesti Kirjoittaja Mjarsumies »

Tässähän sitä oppii, harmi vaan että kantapään kautta.

Minkä kokoinen kenno on? Mietin vaan, ettei reikää tullut tehtyä myös kennon toiselle puolelle. Kaadoin litran jäähdytysnestettä paisuntasäliöön, mut valo palaa edelleen. Pitääkö tuon jäähdytysnesteen merkkivalo jotenki nollata, vai pimeneekö se itsestään kun nestettä on tarpeeksi?
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Mjarsumies kirjoitti:Tässähän sitä oppii, harmi vaan että kantapään kautta.

Minkä kokoinen kenno on? Mietin vaan, ettei reikää tullut tehtyä myös kennon toiselle puolelle. Kaadoin litran jäähdytysnestettä paisuntasäliöön, mut valo palaa edelleen. Pitääkö tuon jäähdytysnesteen merkkivalo jotenki nollata, vai pimeneekö se itsestään kun nestettä on tarpeeksi?
Se on semmonen vajaa A4:n kokoinen.
Valo sammuu kun nestettä on tarpeeksi ilman mitään nollauksia...

Ite en kyllä ruuveilla ehkä paikkailis kennoa varsinkaan ku se on sielä lämmityslaitteen muovikopan sisällä niin uskoisinpa, ettei se edes onnistu :?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jube kirjoitti:
Ite en kyllä ruuveilla ehkä paikkailis kennoa varsinkaan ku se on sielä lämmityslaitteen muovikopan sisällä niin uskoisinpa, ettei se edes onnistu :?
Juu ei onnistu.

Nesteet valuu edelleen sinne lämppärin kuorien sisään.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Mika.T kirjoitti:
Jube kirjoitti:
Ite en kyllä ruuveilla ehkä paikkailis kennoa varsinkaan ku se on sielä lämmityslaitteen muovikopan sisällä niin uskoisinpa, ettei se edes onnistu :?
Juu ei onnistu.

Nesteet valuu edelleen sinne lämppärin kuorien sisään.
Kenno suoraan vaihtoon. 8)
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Mjarsumies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 31.03.2008 18:02

Viesti Kirjoittaja Mjarsumies »

Eli se on yhtä tyhjän kans joka päivä lisätä litran purkki nestettä. Eikai se auta ko alkaa kennon vaihto hommiin...

Kukaan tehny tota kennon vaihtoa koskaan? Mahdollisimman yksityiskohtaiset neuvot olis jees! Auto on w124 -88 2.0 bensa.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Mjarsumies kirjoitti:Eli se on yhtä tyhjän kans joka päivä lisätä litran purkki nestettä. Eikai se auta ko alkaa kennon vaihto hommiin...

Kukaan tehny tota kennon vaihtoa koskaan? Mahdollisimman yksityiskohtaiset neuvot olis jees! Auto on w124 -88 2.0 bensa.
Kirjottelen huomenna jos ehdin, mutta pääpiirteissään neuvot on jo tuolla ylempänä...
Varaa tarpeeksi aikaa (vähintään koko päivä), sillä se on kaikkineen eteenkin ekaa kertaa tekevälle aika kova homma ja tosiaan kennoja on kahdenlaisia!
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Mjarsumies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 31.03.2008 18:02

Viesti Kirjoittaja Mjarsumies »

Kiitoksia! Niin sullako ois ollu se ylim. kenno?
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Mjarsumies kirjoitti:Kiitoksia! Niin sullako ois ollu se ylim. kenno?
Joo kumpaakin mallia löytyy!
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
peehoo7
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 10.04.2005 23:30
Paikkakunta: Kempeleestä

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

Älä pane käytettyä kennoa jos on ollut kuiviltaan!!!!

Olen sen virheen kerran tehnyt ja arvaa vi****ko ruveta tekeen puolentoista viikon jälkeen sama homma uudelleen.

Ne putkien tiivisteet kovettuu ja haurastuu kun käytössä ollut kenno jätetään kuivilleen.
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Kyllä on niin iso homma ,että vie koko auto romuttamolle.
On näköjään mennyt paskaksi koko laite,voi,voi,,jos on kuin Jube sanoo ;auto rakennettu kennon ympärille.
:twisted: :D :D :D :D
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

nautseri kirjoitti:Kyllä on niin iso homma ,että vie koko auto romuttamolle.
On näköjään mennyt paskaksi koko laite,voi,voi,,jos on kuin Jube sanoo ;auto rakennettu kennon ympärille.
:twisted: :D :D :D :D
Hei se on ihmisen rakentama kuitenkin et jos kiinnostusta löytyy niin mikäs siinä :)
Kauhu urakka kuitenkin on edessä.

Rahamiehet ostaa uutta ja tosiäijät rakentaa kun ei voi muuta :lol:
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
yttewi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 426
Liittynyt: Ke 22.06.2005 23:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja yttewi »

nautseri kirjoitti:Kyllä on niin iso homma ,että vie koko auto romuttamolle.
On näköjään mennyt paskaksi koko laite,voi,voi,,jos on kuin Jube sanoo ;auto rakennettu kennon ympärille.
:twisted: :D :D :D :D
Ja asialinjalla mennän :roll: Vittuilu varmaan auttaa kenon vaihdossa :D :D :D :D :shock:
W124 300D aut -89
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 918
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Jube kirjoitti:Voivoi :cry:
Lohdutan sinua sillä, ettei kennon vaihto ole kovakaan homma. Ei tarvi räjäyttää kuin koko sisusta palasiksi, kojetaulu kaikkine hilppeineen, mittaristo ja keskikonsoli pois, sitten koko lämmityslaite pois mikäli kennosi on sitä mallia, johon tulee 2 putkea ylälaitaan ja 1 alalaitaan. ELi suomeksi sanottuna 124 on rakennettu tuon kennon ympärille :evil:
Kennoja on tosiaan kahta eri mallia w124:ssa.


Löytyy kenno jos alat vaihtohommiin ja voin myötätunnosta lahjoittaa sen sinulle :wink:
Onko toi nyt sitte niin? Mikä on toi alemman kuvan muovi johon on pultti kiinnitetty? Suojamuoviko,jonka poistamisen jälkeen paljastuu itse kenno,vai onko se muovi jo itse kennostoon kuuluva osa?Ja mikä osa kennoa on reiän kohdalla?Kun ei itsellä ole (onneksi!) kokemusta 124:n kennosta niin olen utelias. Kennostoko on alumiinia? Vai,no luultavasti,kupari olis ollu taas liian kallista mutta olis ollu helppo paikata.Ehkäpä kuitenkin alumiinikin,jos ei se reikä menny itse kennostoon vaan esim alasäiliöön.Vai minkämuotoinen se kennosto on? Jos on säiliössä reikä niin kyllä se paikkaaminen isolla tiheäjengaisella pultilla ja kumitiivisteellä luulis onnistuvan.Itse ainakin viettäisin paljon aikaa paikkausyritykseen ennen kuin alan koko autoo hajoittaan...
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

Paikkausta voisi kokeilla myös ruiskauttamalla polyuretaanivaahtoa varovasti reikään, ei liikaa ettei tuki kokonaan, mutta leviää sopivasti ja paikkaa epämääräisen muotoiset reiät. (Risa syylari paikattu onnistuneesti näin)
W203CDI
Mjarsumies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 31.03.2008 18:02

Viesti Kirjoittaja Mjarsumies »

Näinhän se on. Se tässä vähän ihmetyttää kun ton pakkauksen jälkeen vuotoja ei ole näkynyt missään, ja silti valo vielä palaa. Et mistä lie nyt vuotaa...
Raato
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ma 20.10.2008 01:22

Viesti Kirjoittaja Raato »

yttewi kirjoitti:
nautseri kirjoitti:Kyllä on niin iso homma ,että vie koko auto romuttamolle.
On näköjään mennyt paskaksi koko laite,voi,voi,,jos on kuin Jube sanoo ;auto rakennettu kennon ympärille.
:twisted: :D :D :D :D
Ja asialinjalla mennän :roll: Vittuilu varmaan auttaa kenon vaihdossa :D :D :D :D :shock:
No, eihän se vittuilu tietenkään mitään auta, mutta mikä ihme saa poraamaan reikiä sokkona varsinkaan tuommoiseen paikkaan - aivan yhtä hyvin sieltä olisi saattanut tulla vastaan paksu johtonippu tai muuta vastaavaa. Pikkaisella järjen käytöllä olisi varmaan löytynyt piuhalle valmis kulkureitti esim. kuskin tai pelkääjän jalkatilan kautta :twisted:
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

Mjarsumies kirjoitti:...jälkeen vuotoja ei ole näkynyt missään, ja silti valo vielä palaa. Et mistä lie nyt vuotaa...
Häviääkö vedet ? Vuotaako auton alle, eli olisiko reikä läpi kennon ? Vai oisko nyt se valon anturi jumissa jos palaa ekaa kertaa auton elinaikana...
W203CDI
Mjarsumies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 31.03.2008 18:02

Viesti Kirjoittaja Mjarsumies »

Pitää käydä ostaan uus purkki nestettä ja täyttää paisuntasäliö. Katson sitten vuotaako se auton alle ja ilmoitan tänne.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

nautseri kirjoitti:Kyllä on niin iso homma ,että vie koko auto romuttamolle.
On näköjään mennyt paskaksi koko laite,voi,voi,,jos on kuin Jube sanoo ;auto rakennettu kennon ympärille.
:twisted: :D :D :D :D
Lähetäänkö siitä liikkeelle, että minä olen näitä ihan konkreettisesti siinä määrin roplannu, että tietänen millainen homma on kyseessä :roll:
Ei se toki minulle on enään paha homma ole kun muistan ulkoa miten paikat purkautuu, mutta väitänpä ensikertalaisella tuhraantuvan tuossa se päivä jos meinaa ehjänä kaiken purkaa ja kasata...

Ja se kenno todellakin on lämmityslaitteen muovikotelon sisällä, eli nyt kun tuo pultti on poratussa reiässä niin nesteet vuotaa sinne kotelon sisään...
Mjarsumies kirjoitti:Pitää käydä ostaan uus purkki nestettä ja täyttää paisuntasäliö. Katson sitten vuotaako se auton alle ja ilmoitan tänne.
Ei se vuoda auton alle, koska se lämmistyslaite on auton sisäpuolella.
Tokihan sinne voi kaataa vaikka 10litraa nestettä, mutta jossain vaiheessa se sitten altaa tulvia kojetaulun yläosasta ulos kun lämppärin kotelo on täynnä :wink:

Uretaaniakaan en sinne koteloon ruiskuttelis, koska vuoto ei sillä korjaannu ja kovempi homma vaan sitten kennonvaihdon yhteydessä kaivaa ne uretaanit pois ahtaasta muovikotelosta.

Kattokaa jostain mersun varaosaohjelmasta räjäytyskuva tuosta lämppäri/kenno systeemistä niin ymmärrätte miten/missä se kenno sijaitsee.
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Sattuuhan sitä näköjään kaikenlaista...

Aikoinaan olin laittamassa w123:en hanskalokeron taakse vahvistinta kiinni. Porasin rintapeltiin ruuville reikiä, ja kuinka ollakkaan niin terä osui suoraan pellin takana olevaan akun alareunaan. :roll: Köyhänä opiskelijana paikkasin akun sikafleksillä ja otin toisesta akusta uudet hapot.
Avatar
Polku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ma 17.09.2007 19:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Polku »

Taitaa Saksalaisissa laitteissa olla ihan tapana rakentaa, koko sisustus lämppärin kennon ympärille, joskus aikanaan jouduin edelliseen autoon( 90-volkswagen passat) vaihtamaan lämppärin kennon, kun auto muuttui kesken ajon turkkilaiseksi saunaksi.

Oli sekin aika lystikäs projekti, kuten seuraava kuva osoittanee:
Kuva

Tämä semi-offtopic lohdutuksena, että emme ole mersujemme kanssa ainoita joilla on vastaava lysti lämppärin kennon kanssa :D
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Samaan tyyliin se pitää mersun sisustakin räjäyttää.

Ja tuo lämppäri pitää ottaa kuorineen pois että kennon saa kunnolla vaihdettua.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Se kuori siinä onkin kaikista tympein, sellaisilla ärsyttävillä muoviklipseilla kasassa :twisted: Kojetaulun purkaminen tietty eka kerran on hidasta jos haluaa ehjänä irroittaa...muutaman kerran kun ottaa niin ei siinö enää kauaa mene :D
Vastaa Viestiin