SLK:n tekniikan kestävyys
SLK:n tekniikan kestävyys
Termos
Tuli kesällä hankittua R170 koppanen -98 SLK 230 kompura padalla ja manuaali laatikolla.
Mittarissa tällä hetkellä 170tkm eikä mitään vikaa tiedossa.
Mulla tuo on ihan ympärivuotisessa käytössä ja kilometrejä kertynee n.25tkm vuodessa. Tarkotus pitää sitä vähän pidempään kun on siistissä kunnossa ja ruostesuojauksenkin siihen teetän.
Elikkä tuolla ajomäärällä noita kilometreja alkaa kertyä, joten mistäs on odotettavissa että tuo alkaa ensimmäisenä porsimaan?
Haulla löysin että kompuran laakerit voi joutua uusimaan, mutta mitä muuta siihen voi joutua tekemään ja miten viat alkaa oireilla?
Jakopää tuossa lienee ketjulla joten sen uusiminen vasta kun alkaa rallattamaan?
Tuli kesällä hankittua R170 koppanen -98 SLK 230 kompura padalla ja manuaali laatikolla.
Mittarissa tällä hetkellä 170tkm eikä mitään vikaa tiedossa.
Mulla tuo on ihan ympärivuotisessa käytössä ja kilometrejä kertynee n.25tkm vuodessa. Tarkotus pitää sitä vähän pidempään kun on siistissä kunnossa ja ruostesuojauksenkin siihen teetän.
Elikkä tuolla ajomäärällä noita kilometreja alkaa kertyä, joten mistäs on odotettavissa että tuo alkaa ensimmäisenä porsimaan?
Haulla löysin että kompuran laakerit voi joutua uusimaan, mutta mitä muuta siihen voi joutua tekemään ja miten viat alkaa oireilla?
Jakopää tuossa lienee ketjulla joten sen uusiminen vasta kun alkaa rallattamaan?
Parempi voimalla väärin kun nysväämällä oikein
Omaan yksilöön vaihdatin juuri takatuentaan yhden helan.JarkkoN kirjoitti: Raidetangon päät lienee jo kerran vaihdettu.
Mutta nämä menee tuon ikäisissä jo kulutusosien puolelle.
Jarrulevyt eteen tuohon on varmasti vaihdettu. Näyttävät senverran hyväkuntoisilta.
Mahdolliset isommat remontit kiinnostaa sitten jos tuossa joskus alkaa olla lähemmäs 300tkm lasissa.
Parempi voimalla väärin kun nysväämällä oikein
- Simo M. A.
- Vakiokalustoa
- Viestit: 264
- Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
- Paikkakunta: Kouvola
Lähinnä kuluvia osia täytyy vaihdella
Itsellä ollut keväästä 2006 230K automaatilla, oli 120tkm ajettu kun hankin pelin ja nyt on 182tkm ajettu.
130tkm kohdalla huollossa huomauttivat että yhden takajarrupalan pinta on murentunut osittain eli jarrupalasta mureni pintaa irti ja siinä sitten tuli vaihdettua uudet takajarrupalat.
Automaattivaihteisto alkoi vuodella öljyä n. 140tkm kohdalla, automaattivaihteistoöljyn jäähdytykseen liittyvät lauhdutinputket olivat kärsineet korroosiosta ja jostain putken liitoskohdasta tuli vuotoa, putkien pinnat putsailtiin haperosta pinnasta ja tiivisteltiin tuo vuoto, maksoi alle 200 eur, samalla teetätin automaatin huollon eli öljyn + suodattimen vaihto.
N. 145tkm kohdalla alkoi kuulua ylimääräistä ääntä koneen etupuolelta ja syyksi paljastui hihnankiristinrullan laakeri. Uusi hihnankiristinrulla laakereineen maksoi joitakin kymmeniä euroja, samalla toinen hihna uusittiin varmuuden vuoksi.
Vähän ennen 150tkm polttoainemittari alkoi näyttää selvästi liikaa, mittarin neula ei laskenut enää täysin alas eikä polttoainevalo syttynyt vaikka tankki olisi ollut tyhjä. Vaihdoin uuden polttoainemittarin kohoanturin tankkiin (uusi anturi maksoi n. 130eur) ja sen jälkeen mittari on pelannut taas täysin oikein.
Ilmamassamittari meni vaihtoon n. 150tkm kohdalla kun se lopetti toimintansa ja auton käynti oli sen mukaista. Uusi MAF oli kyllä merkkihuollon kautta hankittuna varsin sikahintainen, n. 500eur, ei tullut katseltua eikä vertailtua sen tarkemmin mitä nuo yleensä maksavat, olisi voinut osan hankkia jostain muualta varmaankin paljon halvemmalla. Työthän siinä sen vaihdossa eivät juuri maksaneet: pikku homma, olivat varmistaneet testerillä että onko MAF todella syypää käyntiongelmaan ja vaihtaneet uuden MAF:n tilalle ja auto oli taas täysin kunnossa.
Samoihin aikoihin kun MAF meni sököksi niin konepellin kaasujousi kuoleentui, se vaihdettiin uuteen.
Vasemmalta puolelta raidetangon pää oli n. 165tkm kohdalla selvästi väljä ja vaihtoon meni koko ohjaustanko, SLK:hon ei saa erikseen vaihdettua noita raidetangon pelkkiä päitä, tai ainakaan vasemmalle puolelle ei saanut, oikeallakin puolella oli kyllä toki alkavaa kulumaa havaittavissa jo, eipä se koko ohjaustankokaan maksanut kuitenkaan kuin muutaman satasen muistaakseni, en muista tarkkaan mutta maksimissaan 400eur pintaan se oli. Ohjaustangossa on jotain eroa C-sarjalaiseen nähden, koska C-mersuun saa uusittua tietääkseni pelkän sen tangon päänkin kummallekin puolelle. Kuitenkaan SLK:hon ei saanut tuota päätä pelkästään vaihdettua.
Noin 170tkm kohdalla alkoi kuulua taas koneen etupuolelta poikkeavaa hankaavan sirisevää ääntä ja tällä kertaa oli hihnarulla tai sen rullan laakeri oikealla puolella siinä laturin lähellä finaalissa. Uusi rulla laakereineen oli n. 80eur ja samalla sitten tuolla kertaa vaihdettiin varmuuden vuoksi se toinenkin vielä vaihtamatta ollut hihna.
Eteen joutui hankkimaan uudet jarrulevyt n. 175tkm kohdalla, samalla vaihdatin uudet jarrupalat eteen. Muistaakseni n. 400eur maksoi etupään jarruremontti töineen.
N. 180tkm kohdalla alkoi perästä tihkutella peräoljyä hieman ulos, perä oli märkänä oikealta puolelta ja muutama tippa oli tippunut parkkipaikalle auton allekin. Perän tiivisteistä jokin meni uusiksi, maksoi töineen n. 200eur. Samalla uudet peräöljyt tuli perään.
Tuossapa noita "ylimääräisiä" korjauksia tai töitä, sitten tietysti on normaalit huoltotoimenpiteet tehty tarpeen mukaan eli öljyt, suodattimet, jarrunesteet, jäähdytinnesteet, tulpat, rengaskulmien tarkastukset/korjaukset jne. (ja on jokunen polttimokin täytynyt vaihtaa sekä kesärenkaat menneet vaihtoon ja lasinpyyhkimien sulatkin
)
Mitään öljyvuotoa moottorin kannen luota ei ole ilmennyt minullakaan. Kompressorin kanssa ei ole ollut mitään huolia tai murheita ja tuo kompressori on täysin huoltovapaa. Toki kuluuhan sekin käytössä, mutta näyttää noita olevan myynnissä 350-400tkm ajettuja kompressoriahdettuja bensamersuja, joissa ei ainakaan ole erikseen mainittu myynti-ilmoituksissa kompressoriongelmista tai että olisi kompressoria vaihdettu (luulisi olevan myynnin edistämiseksi mainittu jos on vaihdettu).
130tkm kohdalla huollossa huomauttivat että yhden takajarrupalan pinta on murentunut osittain eli jarrupalasta mureni pintaa irti ja siinä sitten tuli vaihdettua uudet takajarrupalat.
Automaattivaihteisto alkoi vuodella öljyä n. 140tkm kohdalla, automaattivaihteistoöljyn jäähdytykseen liittyvät lauhdutinputket olivat kärsineet korroosiosta ja jostain putken liitoskohdasta tuli vuotoa, putkien pinnat putsailtiin haperosta pinnasta ja tiivisteltiin tuo vuoto, maksoi alle 200 eur, samalla teetätin automaatin huollon eli öljyn + suodattimen vaihto.
N. 145tkm kohdalla alkoi kuulua ylimääräistä ääntä koneen etupuolelta ja syyksi paljastui hihnankiristinrullan laakeri. Uusi hihnankiristinrulla laakereineen maksoi joitakin kymmeniä euroja, samalla toinen hihna uusittiin varmuuden vuoksi.
Vähän ennen 150tkm polttoainemittari alkoi näyttää selvästi liikaa, mittarin neula ei laskenut enää täysin alas eikä polttoainevalo syttynyt vaikka tankki olisi ollut tyhjä. Vaihdoin uuden polttoainemittarin kohoanturin tankkiin (uusi anturi maksoi n. 130eur) ja sen jälkeen mittari on pelannut taas täysin oikein.
Ilmamassamittari meni vaihtoon n. 150tkm kohdalla kun se lopetti toimintansa ja auton käynti oli sen mukaista. Uusi MAF oli kyllä merkkihuollon kautta hankittuna varsin sikahintainen, n. 500eur, ei tullut katseltua eikä vertailtua sen tarkemmin mitä nuo yleensä maksavat, olisi voinut osan hankkia jostain muualta varmaankin paljon halvemmalla. Työthän siinä sen vaihdossa eivät juuri maksaneet: pikku homma, olivat varmistaneet testerillä että onko MAF todella syypää käyntiongelmaan ja vaihtaneet uuden MAF:n tilalle ja auto oli taas täysin kunnossa.
Samoihin aikoihin kun MAF meni sököksi niin konepellin kaasujousi kuoleentui, se vaihdettiin uuteen.
Vasemmalta puolelta raidetangon pää oli n. 165tkm kohdalla selvästi väljä ja vaihtoon meni koko ohjaustanko, SLK:hon ei saa erikseen vaihdettua noita raidetangon pelkkiä päitä, tai ainakaan vasemmalle puolelle ei saanut, oikeallakin puolella oli kyllä toki alkavaa kulumaa havaittavissa jo, eipä se koko ohjaustankokaan maksanut kuitenkaan kuin muutaman satasen muistaakseni, en muista tarkkaan mutta maksimissaan 400eur pintaan se oli. Ohjaustangossa on jotain eroa C-sarjalaiseen nähden, koska C-mersuun saa uusittua tietääkseni pelkän sen tangon päänkin kummallekin puolelle. Kuitenkaan SLK:hon ei saanut tuota päätä pelkästään vaihdettua.
Noin 170tkm kohdalla alkoi kuulua taas koneen etupuolelta poikkeavaa hankaavan sirisevää ääntä ja tällä kertaa oli hihnarulla tai sen rullan laakeri oikealla puolella siinä laturin lähellä finaalissa. Uusi rulla laakereineen oli n. 80eur ja samalla sitten tuolla kertaa vaihdettiin varmuuden vuoksi se toinenkin vielä vaihtamatta ollut hihna.
Eteen joutui hankkimaan uudet jarrulevyt n. 175tkm kohdalla, samalla vaihdatin uudet jarrupalat eteen. Muistaakseni n. 400eur maksoi etupään jarruremontti töineen.
N. 180tkm kohdalla alkoi perästä tihkutella peräoljyä hieman ulos, perä oli märkänä oikealta puolelta ja muutama tippa oli tippunut parkkipaikalle auton allekin. Perän tiivisteistä jokin meni uusiksi, maksoi töineen n. 200eur. Samalla uudet peräöljyt tuli perään.
Tuossapa noita "ylimääräisiä" korjauksia tai töitä, sitten tietysti on normaalit huoltotoimenpiteet tehty tarpeen mukaan eli öljyt, suodattimet, jarrunesteet, jäähdytinnesteet, tulpat, rengaskulmien tarkastukset/korjaukset jne. (ja on jokunen polttimokin täytynyt vaihtaa sekä kesärenkaat menneet vaihtoon ja lasinpyyhkimien sulatkin

Mitään öljyvuotoa moottorin kannen luota ei ole ilmennyt minullakaan. Kompressorin kanssa ei ole ollut mitään huolia tai murheita ja tuo kompressori on täysin huoltovapaa. Toki kuluuhan sekin käytössä, mutta näyttää noita olevan myynnissä 350-400tkm ajettuja kompressoriahdettuja bensamersuja, joissa ei ainakaan ole erikseen mainittu myynti-ilmoituksissa kompressoriongelmista tai että olisi kompressoria vaihdettu (luulisi olevan myynnin edistämiseksi mainittu jos on vaihdettu).
Talvella ja sadepäivinä:
Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020
Kesällä:
R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray
Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020
Kesällä:
R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray
Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
- Simo M. A.
- Vakiokalustoa
- Viestit: 264
- Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
- Paikkakunta: Kouvola
Lisätään vielä yksi uusi pikkuvika
No, tuohon edellä olevaan listaan voi lisätä nyt vielä yhden uuden pikkuvian: vilkut jumittuivat nyt tänään pysyvästi, eli kun viiksestä kääntää niin vilkku syttyy palamaan, muttei naksuta, vaan esim. vasemmalle vilkuttaessa syttyy mittariin vasemmalle puolelle vilkun nuoli ja kaikki vasemman puolen vilkkupolttimot palamaan jatkuvasti, sama homma oikealle puolelle. Kun painaa hätävilkut päälle niin syttyy molemmat vilkkunuolet mittaristoon ja kaikki auton vilkut syttyvät palamaan pysyvästi, ei naksuta, ei vilku vilkut. Ei auta vaikka viiksestä ränkkää edes takaisin tai yrittää naksauttaa vilkkua kääntämällä rattia. Vilkut ovat tehneet samaa jumittelua jo yli vuoden ajan, mutta homma on lauennut aina kun vilkkuviiksestä on edes takaisin muutaman kerran käännellyt eli vilkku on lähtenyt sitten naksuttelemaan ja vilkkumaan oltuaan pysyvästi palamassa ennen ränkytystä. Nyt ei kotikonstit enää siis auttaneet tänään. Kaipa siellä rele on jotenkin sökö.
Muina autolle sattuneina korjauksina voi vielä mainita että etupuskuri ja oikea ajovalo (kirkas Depon valmistama umpio) menivät uusiksi kun eräs vanhus kääntyi ikävästi yllättäen eteen kääntyessään vasemmalle ja tuli ajettua vanhuksen Samaran kylkeen SLK:n keulan oikea kulma. No, vanhuksen vakuutusyhtiö maksoi uuden puskurin ja ajovalon sekä puskurin maalautuksen ja asennuksen. Kuulemma 1000eur oli hintaa pelkällä uudella AMG:n etupuskurilla, siis pelkkä se osa ilman maalauksia ja töitä. Tuota sattunutta yllättävää korjaustarvetta ei tietenkään voi pitää SLK:n tekniikan vikana. Tulipahan uusi puskuri ilman kiveniskemiä kuitenkin autoon tuon tapauksen johdosta. Onneksi vauhti jolla törmäys tapahtui oli todella hiljainen, lähes sai auton pysäytettyä tiukalla jarrutuksella kuivalla asvaltilla, airbagit eivät onneksi lauenneet eikä mitään muuta hajonnut kuin tuo puskuri ja ajovalo.
Muina autolle sattuneina korjauksina voi vielä mainita että etupuskuri ja oikea ajovalo (kirkas Depon valmistama umpio) menivät uusiksi kun eräs vanhus kääntyi ikävästi yllättäen eteen kääntyessään vasemmalle ja tuli ajettua vanhuksen Samaran kylkeen SLK:n keulan oikea kulma. No, vanhuksen vakuutusyhtiö maksoi uuden puskurin ja ajovalon sekä puskurin maalautuksen ja asennuksen. Kuulemma 1000eur oli hintaa pelkällä uudella AMG:n etupuskurilla, siis pelkkä se osa ilman maalauksia ja töitä. Tuota sattunutta yllättävää korjaustarvetta ei tietenkään voi pitää SLK:n tekniikan vikana. Tulipahan uusi puskuri ilman kiveniskemiä kuitenkin autoon tuon tapauksen johdosta. Onneksi vauhti jolla törmäys tapahtui oli todella hiljainen, lähes sai auton pysäytettyä tiukalla jarrutuksella kuivalla asvaltilla, airbagit eivät onneksi lauenneet eikä mitään muuta hajonnut kuin tuo puskuri ja ajovalo.
Talvella ja sadepäivinä:
Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020
Kesällä:
R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray
Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020
Kesällä:
R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray
Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
- Simo M. A.
- Vakiokalustoa
- Viestit: 264
- Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
- Paikkakunta: Kouvola
Alkoikin taas pelaamaan
Vilkut alkoivatkin taas pelaamaan yllättäen kun seuraavana päivänä lähdin autolla ajamaan, eli yhden yön auto oli seissyt ja laittaessani sen käyntiin painoin ensimmäiseksi kokeeksi hätävilkkukytkintä ja kas vilkut vilkkuivat taas normaalisti.
Katselin googlettamalla ja sieltä venäläisiltä sivuilta, mistä valmistenumeron laittamalla saa nähtäville purkukuvia yms, että mitä vilkun releestä löytyy tietoa. "Turn signal relay" on tuon venäläissivuston mukaan jossakin matkustajan jalkatilan luona (?) (RELAY TURN SIGNAL,ON ELECTRICS COMPARTMENT IN FRONT PASSENGER'S FOOTWELL) ja esim. amerikkalaisella foorumilla taas jossain mainittiin että vika ei olisi vilkun releessä vaan "flash relay" olisi syypää (tuo "flash relay" olisi taas jossakin ratin luona)
Katselin googlettamalla ja sieltä venäläisiltä sivuilta, mistä valmistenumeron laittamalla saa nähtäville purkukuvia yms, että mitä vilkun releestä löytyy tietoa. "Turn signal relay" on tuon venäläissivuston mukaan jossakin matkustajan jalkatilan luona (?) (RELAY TURN SIGNAL,ON ELECTRICS COMPARTMENT IN FRONT PASSENGER'S FOOTWELL) ja esim. amerikkalaisella foorumilla taas jossain mainittiin että vika ei olisi vilkun releessä vaan "flash relay" olisi syypää (tuo "flash relay" olisi taas jossakin ratin luona)
Talvella ja sadepäivinä:
Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020
Kesällä:
R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray
Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020
Kesällä:
R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray
Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
- Simo M. A.
- Vakiokalustoa
- Viestit: 264
- Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
- Paikkakunta: Kouvola
Ahaa, no hyvä tietää
Ahaa, kiitoksia tiedosta ja itse asiassa löysin vielä tällaisenkin tiedon nyt (autona CLK 430 vm. 2001 tuossa):
http://answers.yahoo.com/question/index ... 257AAquAd1
"The relay is found in the engine compartment on the driver's side (usa). It's a black panel with two clips holding it in place. Open the panel and turn it upside down (panel). It will have a schematic of the fuse box on the underside. It should tell you which one is the relay for the blinker. Another possibility is that the flasher is bad. That is located under the steering column and is silver in color. Turn your flashers on (red triangle in the center of your dash). You should hear a clicking coming from under he steering wheel. If not, the flasher is bad and not the relay. "
http://www.detali.ru/cat/oem_mb.asp
tuonne taas kun laittoi VIN-numeron ja katsoi sieltä osio 54 ja sieltä 040 kohdasta niin löytyy osa numero 62 siinä räjäytyskuvassa mutta sehän näyttääkin olevan siis juuri tuossa paikassa missä mainitsitkin eli tuo teksti "RELAY: TURN SIGNAL,ON ELECTRICS COMPARTMENT IN FRONT PASSENGER'S FOOTWELL" hämäsi, no onhan se auton ajajakin "etumatkustaja"
Nyt kun tuota räjäytyskuvaa katsoo niin sinnehän se on piirretty juuri tuonne vasemmassa etureunassa olevaan sulakkeita sisältävään tilaan.
Eli vaihto tarvittaessa ei ole kuin pikkujuttu ja osan hintakaan ei päätä huimaa, hyvä tietää jos se alkaa taas jumitella.
http://answers.yahoo.com/question/index ... 257AAquAd1
"The relay is found in the engine compartment on the driver's side (usa). It's a black panel with two clips holding it in place. Open the panel and turn it upside down (panel). It will have a schematic of the fuse box on the underside. It should tell you which one is the relay for the blinker. Another possibility is that the flasher is bad. That is located under the steering column and is silver in color. Turn your flashers on (red triangle in the center of your dash). You should hear a clicking coming from under he steering wheel. If not, the flasher is bad and not the relay. "
http://www.detali.ru/cat/oem_mb.asp
tuonne taas kun laittoi VIN-numeron ja katsoi sieltä osio 54 ja sieltä 040 kohdasta niin löytyy osa numero 62 siinä räjäytyskuvassa mutta sehän näyttääkin olevan siis juuri tuossa paikassa missä mainitsitkin eli tuo teksti "RELAY: TURN SIGNAL,ON ELECTRICS COMPARTMENT IN FRONT PASSENGER'S FOOTWELL" hämäsi, no onhan se auton ajajakin "etumatkustaja"

Nyt kun tuota räjäytyskuvaa katsoo niin sinnehän se on piirretty juuri tuonne vasemmassa etureunassa olevaan sulakkeita sisältävään tilaan.
Eli vaihto tarvittaessa ei ole kuin pikkujuttu ja osan hintakaan ei päätä huimaa, hyvä tietää jos se alkaa taas jumitella.
Talvella ja sadepäivinä:
Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020
Kesällä:
R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray
Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020
Kesällä:
R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray
Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Itsellä ja kaverilla oli myös ongelmaa noiden vilkkujen jumittamisen kanssa. Myö naksutuksen perusteella paikallistettiin rele tonne konehuoneen puolelle olevaanlaatikkoon jossa on ecu yms.
Ongelma poistui polttimot läpikäymällä. Liekkö joku hapettuma siellä.
Tuolla omalla ei nyt ehtinyt juurikaan ajelemaan viime kesänä, mutta ei siinä öljyvuotoa ihmeellisempää vikaa ilmennyt. Ei tykännyt kun ajettiin 800km enemmän tai vähemmän kaasu pohjassa. Tiputtelee kammen etupäästä tai öljypohjasta.
Ongelma poistui polttimot läpikäymällä. Liekkö joku hapettuma siellä.
Tuolla omalla ei nyt ehtinyt juurikaan ajelemaan viime kesänä, mutta ei siinä öljyvuotoa ihmeellisempää vikaa ilmennyt. Ei tykännyt kun ajettiin 800km enemmän tai vähemmän kaasu pohjassa. Tiputtelee kammen etupäästä tai öljypohjasta.
Kohta jalkamies...
Vilkkureleen vaihto
Vilkun jämähtämistä on ollut havaittavissa täälläkin. Uusi relekin on jo hankittu mutta nyt ei vaan tuo vaihto ota sujuakseen.
Mistä tarkalleen tuo rele löytyy? Auto on siis SLK200 vm 1997.
Katsoin kojelaudan kuljettajan puoleisen päädyssä olevan luukun alle, eikä siellä kyllä relettä näkynyt, ainoastaan muutama sulake. Naksutusta toki kuului, mutta jostain syvemmältä.
Toinen paikka josta naksutusta kuului (siis silloin kun vielä toimi...) oli konehuoneen puolelta, apumiehen puoleisessa sivussa olevasta boksista jossa pitänee sisällään aivolaatikoita. Tuonkin avasin ja sain paikannettua naksutuksen yhteen laatikkoon, jota ei enää arvannut mennä avaamaan ilman parempaa tietoa. Laatikko oli litteä ja harmaa ja näytti käytännössä jonkin sortin aivolaatikolta.
Yrityksestä huomatta, ei tuo vikkureleen vaihto nyt oikein onnistunut ja vilkut ovat mallia "jatkuvastipalava".
Löytyisikö keneltäkään käytännön kokemusta mistä tuo rele siis oikeasti löytyy ja miten siihen pääsee käsiksi?
Mistä tarkalleen tuo rele löytyy? Auto on siis SLK200 vm 1997.
Katsoin kojelaudan kuljettajan puoleisen päädyssä olevan luukun alle, eikä siellä kyllä relettä näkynyt, ainoastaan muutama sulake. Naksutusta toki kuului, mutta jostain syvemmältä.
Toinen paikka josta naksutusta kuului (siis silloin kun vielä toimi...) oli konehuoneen puolelta, apumiehen puoleisessa sivussa olevasta boksista jossa pitänee sisällään aivolaatikoita. Tuonkin avasin ja sain paikannettua naksutuksen yhteen laatikkoon, jota ei enää arvannut mennä avaamaan ilman parempaa tietoa. Laatikko oli litteä ja harmaa ja näytti käytännössä jonkin sortin aivolaatikolta.
Yrityksestä huomatta, ei tuo vikkureleen vaihto nyt oikein onnistunut ja vilkut ovat mallia "jatkuvastipalava".
Löytyisikö keneltäkään käytännön kokemusta mistä tuo rele siis oikeasti löytyy ja miten siihen pääsee käsiksi?
Re: Vilkkureleen vaihto
TheM kirjoitti:Vilkun jämähtämistä on ollut havaittavissa täälläkin. Uusi relekin on jo hankittu mutta nyt ei vaan tuo vaihto ota sujuakseen.
Mistä tarkalleen tuo rele löytyy? Auto on siis SLK200 vm 1997.
Katsoin kojelaudan kuljettajan puoleisen päädyssä olevan luukun alle, eikä siellä kyllä relettä näkynyt, ainoastaan muutama sulake. Naksutusta toki kuului, mutta jostain syvemmältä.
Toinen paikka josta naksutusta kuului (siis silloin kun vielä toimi...) oli konehuoneen puolelta, apumiehen puoleisessa sivussa olevasta boksista jossa pitänee sisällään aivolaatikoita. Tuonkin avasin ja sain paikannettua naksutuksen yhteen laatikkoon, jota ei enää arvannut mennä avaamaan ilman parempaa tietoa. Laatikko oli litteä ja harmaa ja näytti käytännössä jonkin sortin aivolaatikolta.
Yrityksestä huomatta, ei tuo vikkureleen vaihto nyt oikein onnistunut ja vilkut ovat mallia "jatkuvastipalava".
Löytyisikö keneltäkään käytännön kokemusta mistä tuo rele siis oikeasti löytyy ja miten siihen pääsee käsiksi?
Itselläni oli sama ongelma.
Veholta rele n 21e and opastus kaupan päälle:
Rele on konehuoneessa olevassa sulakerasiassa, avaa kansi muutaman muoviklipsun takana, jotka on ulkopuolella joten vahinkoa ei pääse sattumaan. Riippuen irroitustekniikasta saat mukaan koko kansipaketin tai sitten osan. Erona siinä on se että toisessa näkyy pelkästään sulakkeet ja kokopaketti irrotettuna myös rele (koko c 1.5cm x 1.5cm musta mötikkä). Rele on plug and play tyyppinen joten eiku vanha pois ja uusi tilalle.
Ja niin hävisi tuo ärsyttävä vika.
Sama juttu minulla. Ajoittain vilkku paloi yhtäjaksoisesti ja välillä oikein. Vaihdoin tuon edellämainitun releen täältä saamillani ohjeilla. 17,5e maksoi ja hyvin löytyi relekkin. Kun otin entisen releen irti ja kokeilin huvikseni vilkkuja niin kas kummaa kun vilkut toimi myös ilman tuota relettä?? Mikä merkitys tuolla releellä lie?