aaltojarvi kirjoitti:Haluan nyt vielä tarkentaa, että nyt puhunemme takavetoisen mersun etupyörän navasta, ja siitä, että haittaako liika rasva vai ei?!
Omat ajatukseni sopii niin takavetoisen MB etunapaan kuin vaikka KA:n perävaunun napaan.
aaltojarvi kirjoitti:
Siis: LÄMPEÄMINEN aiheuttaa LAAJENTUMISTA! Mersedeskin ollee tarkoittanut etunavan TIIVIKSI, josta syystä se on myös ilmoittanut ko. navalle sopivan voiteluaineen määrän. Nyt, kun tässä TIIVIISSÄ navassa olevat laakerit ja voitluaine LÄMPENEE, ne samalla LAAJENEE! Kun navassa on OIKEA määrä rasvaa, on siellä myös tilaa LAAJENTUA (syystäettä kaasu, eli tässä tapauksessa ilma, puristuu PAINEENalaisena kokoon, jota taas neste TAI vaseliini ei juurikaan tee)!
Jos napa on TÄYNNÄ voiteluainetta, ei tätä LAAJENEMISmahdollisuutta ole! Tästä syystä PAINE navassa kasvaa, joka taas USEIMMITEN aiheuttaa YLIMÄÄRÄISEN voiteluaineen ulos vuotamisen akselin ja tiivisteen välistä (koska edelleen se TIIVIYS on melko suhteellinen käsite, joskin tässä tapauksessa riittävä).
Tästä taas ei liene juuri muuta haittaa kuin vaseliinisuttua jarrulevyn sisällä ja jarrukilvessä?
Eli lyhyesti: LÄMPENEE---->LAAJENEE----->laajenemismahdollisuuden puuttuessa PAINE tiiviissä tilassa kasvaa.
TÄSSÄ tapauksessa ei LIIKA voiteluaine siis aiheuta juuri muuta kuin rasvan siivoilua!!
Tämä on ihan selvä asia, eli vaseliinia täynnä oleva napa puhaltaa aina lämmetessään takatiivisteestä ylimääräiset ulos, joka tarkoittaa yleensä myös sitä, että rasvarengas tai stefa vaurioituu/irtoaa paikaltaan, jolloin kaikki rasvat tulevat pikku hiljaa ulos. Rumpujarru vehkeissä saa laittaa laakeri remontin yhteydessä myös uudet jarruhihnat rasvattujen tilalle.
aaltojarvi kirjoitti:
PS. Rasvan puute aiheuttaa mekaanisen vaurion, ja siis näin ollen usein KUUMENEMISTA. Liian kireä LAAKERIVÄLYS tai virheellinen LINJAUS (=kulunut olka-akseli / akselin laakerikaulat) aiheuttaa myös KUUMENEMISTA.
"Rasvan puute" ja "täynnä rasvaa" on kaksi ääripäätä, oikea määrä on max. 1/3 navan tilavuudesta.
Nämä muut asiat pätevät myös täyteen rasvatussa navassa.
aaltojarvi kirjoitti:
Useimmat ko. laakereihin tarjottavat rasvat menettävät ominaisuutensa jo +70 - +80 asteen lämmössä. Useimmat ko. laakerit kestävät semmosen +120 astetta, hetkellisesti enemmänkin. Eli siinä vaiheessa kun laakeri on KUUMENTUNUT pilalle, on se ollut jo pitkään ilman voitelua!
Jos laakeri kuumuu yli 100 asteen syystä tai toisesta, niin se myös jatkaa kuumenemistaan kunnes leikkaa kiinni.
aaltojarvi kirjoitti:
Mihin päädyimme? Siihen, että odotan perusteluja väitteelle, miten liika rasva pilaa mersun etupyörän laakerin?
Miksi täyttää napa rasvalla tietäen, että liiat karkaa takatiivisteestä jokatapauksessa?
Laakerivaurio on ketjureaktio. Kun napa on täynnä rasvaa,
kitka navan, rasvan ja akselin välillä alkaa kummentamaan niitä normaalin kuumenemisen lisäksi. Kun lämpötila on siinä pisteessä, että vaseliini muuttuu juoksevaksi, lentää ne
paineen ja
keskipakoisvoiman johdosta takatiivisteestä pihalle, jolloin laakerit on kohta kuivana.
aaltojarvi kirjoitti:
Enkä nyt kaipaa saivartelua tai takertumista olemattomuuksiin tai yksi miljoonasta tapauksiin. Pystyn myöntämään tappioni sellaisen kohdalle osuessa! Täältä tähän.
Saivartelua tai ei, mutta fysiikan lait on yksinkertaisia ja vaikuttaa kaikkiin samanlailla.
Itse asiassa kerroit itse kaikki syyt siihen, miksi liika rasva hajottaa laakerin.
