Etupyörän laakeri leikkasi vauhdissa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
T.Soprano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ma 06.08.2007 13:49
Paikkakunta: Laukaa

Etupyörän laakeri leikkasi vauhdissa

Viesti Kirjoittaja T.Soprano »

Voi luoja... Pitipä tämäkin sattua ja vieläpä emännälle. Luojaa täytyy kiittää että hajosi sisempi laakeri eikä ulompi ja rengas pysyi paikoillaan.

Siitäpä sitten auto hinurin kyydillä kotipihalle ja potilasta tutkimaan. Rengasta ja jarrusatulaa irti ja napa käteen. Laakeri 20 osassa mustan vaseliinin peitossa. Jarrulevykin sai samassa siipeensä, kun käskin emäntää ajamaan auton lähimmälle p-paikalle ja levy hirrasi jarrukilpeen ja alatukivarteen. Ehkä levyn saa vielä käytettyä uudestaan, ehkä...

Muuten kaikki on mennyt todella hienosti eteenpäin, mutta laakerin sisemmän "rinkulan" saaminen akselista irti näyttääkin olevan todella vaivalloista. Rautasaha on viimeinen toivoni, että saan rinkulan pois. Myös mansikaksi kuumentaminen on käynyt mielessä, mutta pitäis hommata retkitoho tuota varten :( Onko kenelläkään hyvää vinkkiä tuon irroitukseen?? Rälläkkä olisi kova sana, mutta taloyhtiön "järkevä" sähkötolppapolitiikka pilaa koko ajatuksen :evil:

Joka tapauksessa... Tarinan opetus on se, että suosittelen hinauttamaan auton suoraan korjaamolle, koska homma olisi jo ammattilaisen käsissä tehty :?
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3532
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Sen verran kovaa matskua nuo laakerikoolit, et voip mennä yks jos toinenkin terä tylsäks, ennen ku tuo on rautasahalla katkastu.

Jos lämmitystolpasta ei virtaa saa, ota riittävän monta roikkaa ja vejä sähköt jostai pyörävajasta.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
scherer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 23.08.2005 11:45

Viesti Kirjoittaja scherer »

Akseli on saanut tuossa niin paljon siipeensä, että kannattaa vaihtaa koko hoito(sisempi laakeri ei tule kauaa kestämään). Käytettynä ei paljoa maksa, itse vaihdoin yhden purkamatta käytetystä edes laakereita, levykin oli vanhaa vastaavassa kunnossa.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Sitten tietty peruskysymykset: paljonko oli mittarissa matkaa takana ja varoitteliko yhtään etukäteen?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Lyö se poikki. Hyvä meisseli, leka ja himppu raivoa. :D
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
hentar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 356
Liittynyt: Ti 27.07.2004 22:23

Viesti Kirjoittaja hentar »

Jospa se tolppa kestäisi pikkurälläkän. Lasit sitten silmillä myös taltatessa ;-)
Hio akselista rosot pois huolella, jos et uutta vaihda. Muuten ei laakeri tosiaan kauaa kestä.
Avatar
T.Soprano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ma 06.08.2007 13:49
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja T.Soprano »

Aku P kirjoitti:Sitten tietty peruskysymykset: paljonko oli mittarissa matkaa takana ja varoitteliko yhtään etukäteen?
Tämähän tässä eniten ihmetyttääkin, kun laakereilla ikää 1 vuosi ja 2 kuukautta :( Kilometrejä ei edes 10 tkm. Minkäänlaista varoitusta ei antanu. No toki joskus parkkiksella kääntyessäni jotenkin tunsin, että oikean puolen eturengas olisi "heilahtanut". Ajattelin että ei oo mahdollista, mut vissiin oli. Hiukan epäilyttää valmistusvika, mutta saattaa olla, että on asennuksessa käytetty liian vähän vaseliinia. Kunhan saan tuon puolen kasaan, niin täytyy tarkistaa tuo vasen puolikin. On myös saattanut tulla välystä, joka olisi pitänyt kiristää jo ajat sitten.

Ja jäljelle jääneillä osilla on pakko pärjätä, kun ei perse kestä nyt toisten ostoa. Jä jos vaihtaa tuon akselin, niin sitten pitäisi taas tehdä suuntaus, viimeisestä ei ole kuin 1,5 kuukautta. Äkkiä kasaan ja myyntiin koko auto :evil: . No ei nyt sentään... kerätään iltavuorossa voimia ja huomenna otetaan kaikki konstit (mukaan lukien kaikki tietämäni kirosanat) ja katsotaan kumpi voittaa... mersu vai minä :shock:
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Avatar
T.Soprano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ma 06.08.2007 13:49
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja T.Soprano »

hentar kirjoitti:Jospa se tolppa kestäisi pikkurälläkän. Lasit sitten silmillä myös taltatessa ;-)
Hio akselista rosot pois huolella, jos et uutta vaihda. Muuten ei laakeri tosiaan kauaa kestä.
Ei se kestämisestä ole kiinni vaan tuosta sähkönjakoihmeilystä. Tolpat toimivat siten, että sähkökaapissa oleva termostaatti haistelee ilman lämpötilaa ja sen mukaan jakaa sähköä tolppiin. Toisinsanoen järjestelmä on thermotac ja ideana se, että auton lohkolämppäreitä pidetään päällä siten, että moottorit on koko ajan +5 asteen lämpötilassa. Ja vielä kun joku kertois mulle, mitä v*tun ideaa tuossa on. Varmaan tietty järkevä valinta noille kyttääjäeläkeläisille (en yleistä), että pääsevät puntoineen koska vaan kauppaan. Ei tarvitse suunnitella menojaan :!: Mutta jos työläinen haluaa lähteä aamuvitoseen töihin, jolloin pakkasta on reilusti enemmän kuin silloin päivällä, niin ei muuten riitä toi lämmitys, koska pitäis olla koko ajan päällä. :x Tällainen kaikille kotiinkin... :twisted: Meni niin offtopic, joten anteeksi. Pysytään aiheessa ja huomenna 100 metriä sähköjohtoa parkkikselle ja aks... eiku rinkula poikki.
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Kaverilla kävi samoin laakerinvaihdon jälkeen. Rasvaa oli laitettu pelkästään rasvakuppiin. Se voiteli tietysti ulomman laakerin, mutta sisempi oli rasvatta.

Itellä on menny noista aina pelkästään ulompi laakeri, ja laakerina on ollut kolmella ketaa Koyo, ei ole enää. Niissä näkyi olevan rullakehänä muovinen viritys, joka oli hajonnut ja rullat poikittain, ja pyörä jumissa.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

paljos on muuten tarpeeks sinne navan sisälle ? laitoin yhteen sillain että se navan sisällä oleva "upotus ura täyteen" .
Avatar
T.Soprano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ma 06.08.2007 13:49
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja T.Soprano »

Tuossa kun ylämaalla päiväseltään käväisin, niin sanoivat että vaseliinia niin paljon siihen sisempään laakeriin, että sen pyöriminen tahmeutuu... Sillälailla kasasin nyt tuon navan, toivottavasti kestää. Ilmeisesti jos on liikaa, niin eikait sekään hyvä ole? Tietoa kellään?
Edelliset laakerit vaihtoi kaveri, jolla on omat laakerit kestänyt jo 50 tkm (vaihtoi ne omaan w124:n ennen mua), joten olkoon vielä kaveri :lol:

Niin ja uuden laakerisetin hain tietty kl:stä, 24 euroa :wink:
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

epk kirjoitti:paljos on muuten tarpeeks sinne navan sisälle ? laitoin yhteen sillain että se navan sisällä oleva "upotus ura täyteen" .
Molemmat laakerit täytetään rasvalla sekä rasvakuppi täyteen sekä navan ontelo täytetään ulomman laakerin ulkokehän pienemmän halkaisijan tasolle sanoo oppikirja. Käytännössä tuo ontelo puoliksi täyteen kun huomioidaan tietysti se akselin tila.
Liika rasva ilmenee laakerin lämpenemisenä.
aaltojarvi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 04.01.2008 16:38
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Ei kai se laakeri sentään liiasta rasvasta lämpene (nythän siis puhutaan kuitenkin navasta johon ei painetta saa kerääntymään mitekään)?

Luonnollisesti laakeri ajossa lämpenee (="käyntilämpö", joka on jo välyksienkin takia jopa suotavaa), riipuen tietysti ulkolämpötilasta, ajetusta matkasta ja ajotyylistä. Liika rasva tämän normaalin lämpenemisen johdosta tulee vaan navasta ulos, joko tiivisteen ja akselin välistä, tai pahimmassa tapauksessa pullauttaa tiivisteen mukanaan pois paikoiltaan.

Usein vanhemmiten on olka-akselissa jo sen verran tiivisteen syömää uraa että "liika" rasva kyllä puskee vaan välistä pihalle.
-98 312D Sprinter
(EX) -87 2.0 Bensiini tenavatähti
(EX) -84 207D
(EX) -80 123 200D
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

juhaoh kirjoitti:
epk kirjoitti:paljos on muuten tarpeeks sinne navan sisälle ? laitoin yhteen sillain että se navan sisällä oleva "upotus ura täyteen" .
Molemmat laakerit täytetään rasvalla sekä rasvakuppi täyteen sekä navan ontelo täytetään ulomman laakerin ulkokehän pienemmän halkaisijan tasolle sanoo oppikirja. Käytännössä tuo ontelo puoliksi täyteen kun huomioidaan tietysti se akselin tila.
Liika rasva ilmenee laakerin lämpenemisenä.

no juurikin näin homma tehtiin , eipä tarvitse availla sitten uudemman kerran, kiitoksia infosta :)
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

aaltojarvi kirjoitti:Ei kai se laakeri sentään liiasta rasvasta lämpene (nythän siis puhutaan kuitenkin navasta johon ei painetta saa kerääntymään mitekään)?.
Siitäpä nimenomaan, taikka paremminkin kuumenee, eikä sillä oo mitään tekemistä paineen kanssa.
Ja eikös tuon rasvan tarkoitus ois pysyä siellä laakerissa eikä ympäristössä. Ja nyt oli kyse nimenomaan pyörivistä laakeroinneista.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

juhaoh kirjoitti:
epk kirjoitti:paljos on muuten tarpeeks sinne navan sisälle ? laitoin yhteen sillain että se navan sisällä oleva "upotus ura täyteen" .
Molemmat laakerit täytetään rasvalla sekä rasvakuppi täyteen sekä navan ontelo täytetään ulomman laakerin ulkokehän pienemmän halkaisijan tasolle sanoo oppikirja. Käytännössä tuo ontelo puoliksi täyteen kun huomioidaan tietysti se akselin tila.
Liika rasva ilmenee laakerin lämpenemisenä.
Löysinkin tämän saitin jälleen oltuaan jonkin aikaa kadoksissa:

http://www.mbca.org/pages/tech/MBCA_Whe ... g_care.htm

Eli pyöränlaakeri-asiaa. Ei kuitenkaan kannata ottaa ihan raamattuna, eikös alalaidasssa niin sanotakkin :) .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
T.Soprano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ma 06.08.2007 13:49
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja T.Soprano »

Nyt alkaa tunnelmat olla sellaiset, että rälläkkä alkaa laulamaan :evil: 5 kpl rautasahan teriä tuhottu, saamatta koolinkia kahtia. Saas nähdä, saako tuosta autosta kalua enään ollenkaan tuolla akselilla, mutta koitellaan varovasti sipaista...
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
aaltojarvi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 04.01.2008 16:38
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

juhaoh kirjoitti:
aaltojarvi kirjoitti:Ei kai se laakeri sentään liiasta rasvasta lämpene (nythän siis puhutaan kuitenkin navasta johon ei painetta saa kerääntymään mitekään)?.
Siitäpä nimenomaan, taikka paremminkin kuumenee, eikä sillä oo mitään tekemistä paineen kanssa.
Ja eikös tuon rasvan tarkoitus ois pysyä siellä laakerissa eikä ympäristössä. Ja nyt oli kyse nimenomaan pyörivistä laakeroinneista.
Olen töissä kunnossapitoasentajana ja työssäni vaihtelen laakereita lähes päivittäin mitä erillaisimpiin sovelluksiin / laakerointeihin. Saapi myös laskea useita kymmeniä minun vaihtamia auton pyöränlaakereita. Tähän päivään mennessä en ole vielä tavannut liiasta rasvasta hajonneita pyöränlaakereita. Vääristä välyksistä johtuvaa kuumenemista on kyllä tavattu useinkin, mutta tässäkään tapauksessa ei liika rasva sitä OIKEAA välystä pysty niin paljon muuttamaan että kuumenemista tapahtuisi.

Esim. rasvaisia jarruja on kyllä tullut vastaan kun liika rasva on tullut stefan ja akselin välistä ulos. Useimmiten stefan sovite napaan on niin tiukka, että liika rasva ei sitä pois paikoiltaan pysty painamaan.

PS. Nykyään myydään varaosakaupassa läpirasvattavia perävaunun napoja joissa siis nipaa rasvakupissa ja reikä navan takana, juurikin siitä syystä, että uudella rasvalla painetaan vanha likainen / vettynyt rasva pois ja napa täyteen uutta rasvaa...

PSS. Siitä paineen vaikutuksesta: seuraavaksi kun keität vaikka perunoita, ni seuraappa kannen vaikutusta kiehuvan veden kattilassa pysymiseen. Vähän OT mut periaate toimii yhtäläillä voiteluaineissa.
-98 312D Sprinter
(EX) -87 2.0 Bensiini tenavatähti
(EX) -84 207D
(EX) -80 123 200D
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3532
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

T.Soprano kirjoitti:Nyt alkaa tunnelmat olla sellaiset, että rälläkkä alkaa laulamaan :evil: 5 kpl rautasahan teriä tuhottu, saamatta koolinkia kahtia.
Älä aja rälläkällä ihan läpi asti, vaan hoida taltalla loput. Kyllä se siitä murtuu, ku tarpeeks ohkaseks saat. Kannattaa ehkä ajaa vaikka parille syrjälle railot.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
T.Soprano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ma 06.08.2007 13:49
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja T.Soprano »

jackie kirjoitti:
T.Soprano kirjoitti:Nyt alkaa tunnelmat olla sellaiset, että rälläkkä alkaa laulamaan :evil: 5 kpl rautasahan teriä tuhottu, saamatta koolinkia kahtia.
Älä aja rälläkällä ihan läpi asti, vaan hoida taltalla loput. Kyllä se siitä murtuu, ku tarpeeks ohkaseks saat. Kannattaa ehkä ajaa vaikka parille syrjälle railot.
Meni jo :? Pieni jälki tuli akseliin, mutta ei se tahtia hidasta tuollaisessa 3 cm:n paksuisessa rautamötikässä. Nyt on kuitenkin auto kasassa ja testilenkki heitettiin samantien. Jarruttaessa ei tunnu tärinää, joten levy on ainakin suora. Navassahan ei alunpitäenkään näkynyt ylimääräisiä jälkiä, joten se lienee myös kunnossa. Akseliin olisi saattanut tulla jotain, mutta luulisi senkin aiheuttavan jotain tärinää/jumputusta/kolinaa tms tms...

PS: Kun napa on kasassa, niin olisiko sen pitänyt mennä akseliin ilman minkäänlaista voiman käyttöä? Ei ainakaan täällä mennyt, joten laitoin ulompaan koolinkiin vanhan laakerin ja kiristin sitä vastaan sillä kiristysmutterilla. Sitten vanha laakeri pois ja uusi rasvattuna tilalle ja kiristys (aluslevy pyöri juuri ja juuri sormin pyörittäen).
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Avatar
T.Soprano
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ma 06.08.2007 13:49
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja T.Soprano »

scherer kirjoitti:Akseli on saanut tuossa niin paljon siipeensä, että kannattaa vaihtaa koko hoito(sisempi laakeri ei tule kauaa kestämään). Käytettynä ei paljoa maksa, itse vaihdoin yhden purkamatta käytetystä edes laakereita, levykin oli vanhaa vastaavassa kunnossa.
Nyt sitten laitetaan arvauksia, kauanko tämä kyseinen laakeri kestää...
Itse veikkaan 40 tkm :shock:
MB 300 CE 24V -92
MB pystäri 250 -69 (museoautoprojekti)
Lisäksi käyttöautoina japanialaisia.
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

aaltojarvi kirjoitti:Olen töissä kunnossapitoasentajana ja työssäni vaihtelen laakereita lähes päivittäin mitä erillaisimpiin sovelluksiin / laakerointeihin.Saapi myös laskea useita kymmeniä minun vaihtamia auton pyöränlaakereita. Tähän päivään mennessä en ole vielä tavannut liiasta rasvasta hajonneita pyöränlaakereita.

PSS. Siitä paineen vaikutuksesta: seuraavaksi kun keität vaikka perunoita, ni seuraappa kannen vaikutusta kiehuvan veden kattilassa pysymiseen. Vähän OT mut periaate toimii yhtäläillä voiteluaineissa.
Kaikesta huolimatta napaa ei saa täyttää liialla rasvalla. Vaseliinillä "peitetään" laakerit joka puolelta sekä navasta laakeripinnat. Muu on turhaa ja jopa haitallista.

Miten tuo paineasia liittyy nyt vaikka tuohon mersun pyöränlaakeriin ?
Meinaatko että voiteluaineet pysyy paremmin pinnoilla, kun on painetta?
aaltojarvi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 04.01.2008 16:38
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Haluan nyt vielä tarkentaa, että nyt puhunemme takavetoisen mersun etupyörän navasta, ja siitä, että haittaako liika rasva vai ei?!

Siis: LÄMPEÄMINEN aiheuttaa LAAJENTUMISTA! Mersedeskin ollee tarkoittanut etunavan TIIVIKSI, josta syystä se on myös ilmoittanut ko. navalle sopivan voiteluaineen määrän. Nyt, kun tässä TIIVIISSÄ navassa olevat laakerit ja voitluaine LÄMPENEE, ne samalla LAAJENEE! Kun navassa on OIKEA määrä rasvaa, on siellä myös tilaa LAAJENTUA (syystäettä kaasu, eli tässä tapauksessa ilma, puristuu PAINEENalaisena kokoon, jota taas neste TAI vaseliini ei juurikaan tee)!

Jos napa on TÄYNNÄ voiteluainetta, ei tätä LAAJENEMISmahdollisuutta ole! Tästä syystä PAINE navassa kasvaa, joka taas USEIMMITEN aiheuttaa YLIMÄÄRÄISEN voiteluaineen ulos vuotamisen akselin ja tiivisteen välistä (koska edelleen se TIIVIYS on melko suhteellinen käsite, joskin tässä tapauksessa riittävä).
Tästä taas ei liene juuri muuta haittaa kuin vaseliinisuttua jarrulevyn sisällä ja jarrukilvessä?

Eli lyhyesti: LÄMPENEE---->LAAJENEE----->laajenemismahdollisuuden puuttuessa PAINE tiiviissä tilassa kasvaa.

TÄSSÄ tapauksessa ei LIIKA voiteluaine siis aiheuta juuri muuta kuin rasvan siivoilua!!

PS. Rasvan puute aiheuttaa mekaanisen vaurion, ja siis näin ollen usein KUUMENEMISTA. Liian kireä LAAKERIVÄLYS tai virheellinen LINJAUS (=kulunut olka-akseli / akselin laakerikaulat) aiheuttaa myös KUUMENEMISTA.

Useimmat ko. laakereihin tarjottavat rasvat menettävät ominaisuutensa jo +70 - +80 asteen lämmössä. Useimmat ko. laakerit kestävät semmosen +120 astetta, hetkellisesti enemmänkin. Eli siinä vaiheessa kun laakeri on KUUMENTUNUT pilalle, on se ollut jo pitkään ilman voitelua!

Mihin päädyimme? Siihen, että odotan perusteluja väitteelle, miten liika rasva pilaa mersun etupyörän laakerin?

Enkä nyt kaipaa saivartelua tai takertumista olemattomuuksiin tai yksi miljoonasta tapauksiin. Pystyn myöntämään tappioni sellaisen kohdalle osuessa! Täältä tähän.
Viimeksi muokannut aaltojarvi, Ti 16.12.2008 17:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-98 312D Sprinter
(EX) -87 2.0 Bensiini tenavatähti
(EX) -84 207D
(EX) -80 123 200D
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

MBCA Technical Library kirjoitti: The grams specified for inside the hub and the bearings just fills the hub cavity such that centrifugal force during rotation forces the grease outward in both directions to continually pressurize the bearings and keep them lubricated. It has been shown that the grease actually "circulates" inside the hub and through the bearings to keep them lubricated - which is why properly lubricated MB front wheel bearings can last so long, and that is the reason for that 45 grams of grease.
Yllähän sanotaan että rasva itse asiassa kiertää siellä navassa kun auto liikkuu ja napahan on tuolloin "käyntilämpöinen" jolloin vaseliini saattaa olla juoksevampaa.

Viimeisimmissä laakeri/naparemonteissa olen itsekkin käyttänyt tekstissä mainittua Kendallin sinistä tuubia.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Tuossa artikkelissa (Mercedes-Benz Club of America) selitettiin, että
oikea määrä rasvaa saa rasvan kiertämään laakerin läpi keskipakovoiman
ansiosta ja laakeri pysyy hyvin voideltuna ja kestää pidempään kuin
suuremmalla rasvamäärällä.

Jos se kuppi on pakattu ihan täyteen rasvaa ja se lämpölaajenee niin
paljon, että ylimääräinen puristuu huulitiivisteen kautta ulos, niin
lämpötila voisi kai hetkellisesti nousta liian korkealle (yli 120 astetta).
Silloin painekin on aika kova.
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

aaltojarvi kirjoitti:Haluan nyt vielä tarkentaa, että nyt puhunemme takavetoisen mersun etupyörän navasta, ja siitä, että haittaako liika rasva vai ei?!
Omat ajatukseni sopii niin takavetoisen MB etunapaan kuin vaikka KA:n perävaunun napaan.
aaltojarvi kirjoitti: Siis: LÄMPEÄMINEN aiheuttaa LAAJENTUMISTA! Mersedeskin ollee tarkoittanut etunavan TIIVIKSI, josta syystä se on myös ilmoittanut ko. navalle sopivan voiteluaineen määrän. Nyt, kun tässä TIIVIISSÄ navassa olevat laakerit ja voitluaine LÄMPENEE, ne samalla LAAJENEE! Kun navassa on OIKEA määrä rasvaa, on siellä myös tilaa LAAJENTUA (syystäettä kaasu, eli tässä tapauksessa ilma, puristuu PAINEENalaisena kokoon, jota taas neste TAI vaseliini ei juurikaan tee)!

Jos napa on TÄYNNÄ voiteluainetta, ei tätä LAAJENEMISmahdollisuutta ole! Tästä syystä PAINE navassa kasvaa, joka taas USEIMMITEN aiheuttaa YLIMÄÄRÄISEN voiteluaineen ulos vuotamisen akselin ja tiivisteen välistä (koska edelleen se TIIVIYS on melko suhteellinen käsite, joskin tässä tapauksessa riittävä).
Tästä taas ei liene juuri muuta haittaa kuin vaseliinisuttua jarrulevyn sisällä ja jarrukilvessä?

Eli lyhyesti: LÄMPENEE---->LAAJENEE----->laajenemismahdollisuuden puuttuessa PAINE tiiviissä tilassa kasvaa.

TÄSSÄ tapauksessa ei LIIKA voiteluaine siis aiheuta juuri muuta kuin rasvan siivoilua!!
Tämä on ihan selvä asia, eli vaseliinia täynnä oleva napa puhaltaa aina lämmetessään takatiivisteestä ylimääräiset ulos, joka tarkoittaa yleensä myös sitä, että rasvarengas tai stefa vaurioituu/irtoaa paikaltaan, jolloin kaikki rasvat tulevat pikku hiljaa ulos. Rumpujarru vehkeissä saa laittaa laakeri remontin yhteydessä myös uudet jarruhihnat rasvattujen tilalle.
aaltojarvi kirjoitti: PS. Rasvan puute aiheuttaa mekaanisen vaurion, ja siis näin ollen usein KUUMENEMISTA. Liian kireä LAAKERIVÄLYS tai virheellinen LINJAUS (=kulunut olka-akseli / akselin laakerikaulat) aiheuttaa myös KUUMENEMISTA.
"Rasvan puute" ja "täynnä rasvaa" on kaksi ääripäätä, oikea määrä on max. 1/3 navan tilavuudesta.

Nämä muut asiat pätevät myös täyteen rasvatussa navassa.
aaltojarvi kirjoitti: Useimmat ko. laakereihin tarjottavat rasvat menettävät ominaisuutensa jo +70 - +80 asteen lämmössä. Useimmat ko. laakerit kestävät semmosen +120 astetta, hetkellisesti enemmänkin. Eli siinä vaiheessa kun laakeri on KUUMENTUNUT pilalle, on se ollut jo pitkään ilman voitelua!
Jos laakeri kuumuu yli 100 asteen syystä tai toisesta, niin se myös jatkaa kuumenemistaan kunnes leikkaa kiinni.
aaltojarvi kirjoitti: Mihin päädyimme? Siihen, että odotan perusteluja väitteelle, miten liika rasva pilaa mersun etupyörän laakerin?
Miksi täyttää napa rasvalla tietäen, että liiat karkaa takatiivisteestä jokatapauksessa?

Laakerivaurio on ketjureaktio. Kun napa on täynnä rasvaa, kitka navan, rasvan ja akselin välillä alkaa kummentamaan niitä normaalin kuumenemisen lisäksi. Kun lämpötila on siinä pisteessä, että vaseliini muuttuu juoksevaksi, lentää ne paineen ja keskipakoisvoiman johdosta takatiivisteestä pihalle, jolloin laakerit on kohta kuivana.
aaltojarvi kirjoitti: Enkä nyt kaipaa saivartelua tai takertumista olemattomuuksiin tai yksi miljoonasta tapauksiin. Pystyn myöntämään tappioni sellaisen kohdalle osuessa! Täältä tähän.
Saivartelua tai ei, mutta fysiikan lait on yksinkertaisia ja vaikuttaa kaikkiin samanlailla.

Itse asiassa kerroit itse kaikki syyt siihen, miksi liika rasva hajottaa laakerin. :wink:
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Oppien ja kokemuksen mukaan ei kuppiin tarvitse laittaa rasvaa ja keskelle riittää n. puolet tai 1/3 tilavuudesta. Mitä se rasva siellä kupissa voitelee? Keskipakovoima työntää navan keskeltä rasvan laakereille. :idea:

Luulisi jo teidän "lukeneiden ja 50-vuoden työkokemuksella omaavien" pääasentajien tämmöset perusasiat hallitsevan ilman suurempaa pilkunn¨¨¨ta teorioitakin :idea: :wink: Menee viisaitten ihmisten aika hukkaan kun aletaan keksiä kirvestä uudestaan :lol:

Tätä pyöränlaakeripaskaa on jauhettu tälläkin foorumilla verissä päin joka ikisessä pyöränlaakeriin liittyvässä topikissa.

Seuraavaksi varmaan mietitään että mites se nyt sitten säädetään :!:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Aki P kirjoitti:Oppien ja kokemuksen mukaan ei kuppiin tarvitse laittaa rasvaa ja keskelle riittää n. puolet tai 1/3 tilavuudesta. Mitä se rasva siellä kupissa voitelee? Keskipakovoima työntää navan keskeltä rasvan laakereille. :idea:

Luulisi jo teidän "lukeneiden ja 50-vuoden työkokemuksella omaavien" pääasentajien tämmöset perusasiat hallitsevan ilman suurempaa pilkunn¨¨¨ta teorioitakin :idea: :wink: Menee viisaitten ihmisten aika hukkaan kun aletaan keksiä kirvestä uudestaan :lol:

Tätä pyöränlaakeripaskaa on jauhettu tälläkin foorumilla verissä päin joka ikisessä pyöränlaakeriin liittyvässä topikissa.

Seuraavaksi varmaan mietitään että mites se nyt sitten säädetään :!:
Tuota, minnekäs se sieltä kupista aina häviää? :wink:
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Se nyt on lähinnä makuasia laittaako sinne kuppiin hieman rasvaa vai ei. Tokihan siihen asentaessa vähän menee kun laittaa ulomman laakerin rasvan kanssa paikalleen, mutta mitään erillistä rasvaamisen tarvetta kupille ei ole. Eikä siitä rasvasta varsinaista haittaakaan ole. Kuppi on enimmäkseen tarkoitettu pölysuojaksi ja paisunta tilaksi, ainakin mersun kaltaisissa tapauksissa.
Tulee sinne sitä rasvaa vaikkei laitakkaan :wink:
Joku mersupurkaamo??
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

aaltojarvi kirjoitti:Ei kai se laakeri sentään liiasta rasvasta lämpene (nythän siis puhutaan kuitenkin navasta johon ei painetta saa kerääntymään mitekään)?.
No vastataan tähän uudestaan vielä SKF:n kirjallisuuden tekstillä: " sillä jos rasvaa käytetään liian paljon, lämpötila kohoaa suurilla pyörimisnopeuksilla erittäin paljon."
Vastaa Viestiin