W210 Farmari -97. (236 000 km). Vänkärin puolen takanen paukkuu, kuin iskari olisi mennyt? Mutta luin tuolta taaempaa, että tasonsäädön "iskari" ei olekaan iskari, vaan iskunvaimennus tapahtuisi painekammiossa. 350 euron arvoinen iskari olisikin ehjä ja pauke loppuisi 95 euron painekammion vaihdolla?
Oireita: vaimentamattomuus, tärinä, luistonesto herkempi, kuin aiemmin, varsinkin vas. kaarrettaessa, vänkärin puoli väsähtää alemmas yön aikana, kuin kuskin puoli...
Toimiiko painekammio iskunvaimentajana? Mikä painekammiossa särkyy ja hävittää vaimennustehon?
Onko vaihdossa miinoja kokeneehkolle rempantekijälle? Niksejä ja kokemuskertomuksia vaihtoon kaivataan myös!
Painekammioko, vai mitä epäilette
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viesti:
Re: Painekammioko, vai mitä epäilette
Käy ensi katsastusasemalla iskaritestissä. Kehu katsastusmiestä ohimennen ja hän tarkastaa sinulle alustan puslat samalla rahalla. Yksi varteenotettava vaihtoehto on takakelkan etummainen pusla, se on todellista kulutustavaraa.Nafta kirjoitti:Toimiiko painekammio iskunvaimentajana? Mikä painekammiossa särkyy ja hävittää vaimennustehon?
Onko vaihdossa miinoja kokeneehkolle rempantekijälle? Niksejä ja kokemuskertomuksia vaihtoon kaivataan myös!
Paineakussa on jousi ja kaasua sisällä jotka pitää huolen iskarin öljynpaineesta. Iskari toimii siis kaasupallon avustuksella iskarina ja perän korkeuden määrittäjänä tasonsäätimeltä tulevan öljynmäärän mukaan. Kun kaasu (typpi?) sieltä vähitellen maailmalle karkaa, ei iskari ole entisensä. Toiset sanovat että menee löysäksi ja toiset taas kivikovaksi.
Itsellä oli sellainen pieni löperyys iskunvaimennuksessa. Eli: mulla on kokemusta S124 (tasonsäädin on sama S210 ja S124) paineakkujen vaihdosta ja se on vittumaisin homma mitä ikinä olen tehnyt. Piste! En tee toiste itse, eikä 20-v. mersuja korjannut kaverinikaan.
Syy: paineakku on yhteydessä tasonsäätimeen muotoon taivutetuilla teräsputkilla. Teräsputket menevät nipoilla paineakkujen kierteisiin, jotka pitää saada kierteilleen sokkona sohimalla. Kierteet on pienet ja jäykkä teräsputki vähänkin väärään muotoon taipuneen vänkää jousen lailla nipan todella helposti väärille kierteille -> peli menetetty.
Itse jouduin jättämään auton toiselle paikkakunnalle kun meni sekä toisesta paineakusta että teräsputkesta kierteet. Virheestä viisastuneena tein hydrauliputken 6 mm. kupariputkesta ja helmiliittimestä. Oli ihan naurettavan helppo laittaa paikalleen verrattuna jäykkään teräsputkeen. Laitoin vielä Weiconin hydraulilukitetta kierteisiin ja hyvin on pysynyt. Mutta itku meinasi päästä.
Kävin muuten homman jälkeen iskaritestissä, tulos taakse 80 molemmille puolille että uudenverosessa kunnossa ovat. Joku sielä kolistelee vieläkin..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W124 on ainakin putket kiinni kaasusäiliössä kuusiokolo "pultilla" keskeltä.Siitä lähtee rautaputket sivulle. Vaikein homma oli avata 10mm mutterit joilla säiliö on kiinni,mutta sopiva n 9,5mm tuumamitassa oleva hylsy toimi hyvin. Putkia ei siis tarvinnut taivuttaa tai liitoksia avata ollenkaan. 2 uutta kupari tiivistettä ja uusi banjopultti/säiliö. Takaa loppui sellainen JYSKIS ääni joka tuli joka montussa.
Re: Painekammioko, vai mitä epäilette
Väsähtänyt pallo kai löpertyy, mutta pallon kalvon puhkeaminen tekee perästä kovan.Petteri Kivimäki kirjoitti: Paineakussa on jousi ja kaasua sisällä jotka pitää huolen iskarin öljynpaineesta. Iskari toimii siis kaasupallon avustuksella iskarina ja perän korkeuden määrittäjänä tasonsäätimeltä tulevan öljynmäärän mukaan. Kun kaasu (typpi?) sieltä vähitellen maailmalle karkaa, ei iskari ole entisensä. Toiset sanovat että menee löysäksi ja toiset taas kivikovaksi.
Mulle vaihdettiin TE:een aikanaan noi pallot. Siinä on tosiaan melko hyvä mahdollisuus päästä vaihtamaan vähän muutakin; omassa autossa jouduttiin rakentamaan uusiksi just noita putkia sekä tasonsäätöventtiilin "käyttövipu". Osat oli "hiukan" 16 vuoden aikana hapertuneet ja liitosten availu teki niistä entisiä.Itsellä oli sellainen pieni löperyys iskunvaimennuksessa. Eli: mulla on kokemusta S124 (tasonsäädin on sama S210 ja S124) paineakkujen vaihdosta ja se on vittumaisin homma mitä ikinä olen tehnyt. Piste! En tee toiste itse, eikä 20-v. mersuja korjannut kaverinikaan.
Syy: paineakku on yhteydessä tasonsäätimeen muotoon taivutetuilla teräsputkilla. Teräsputket menevät nipoilla paineakkujen kierteisiin, jotka pitää saada kierteilleen sokkona sohimalla. Kierteet on pienet ja jäykkä teräsputki vähänkin väärään muotoon taipuneen vänkää jousen lailla nipan todella helposti väärille kierteille -> peli menetetty...
Kolinan syy ei välttämättä ole painepallossa vaan jossain muualla; palloista huolimatta takana on toki "tolpat", ja iskarin alapään hela on kolisijaksi yksi vaihtoehto, takakelkan puslat toinen ja ehkä toivottavampi.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89