Vm 91 MB 600:n perä laahaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
punta1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 19.12.2008 22:56

Vm 91 MB 600:n perä laahaa

Viesti Kirjoittaja punta1 »

Olen saanut selvitettyä, että vika on todennäköisimmin automaattisessa
perän tasonsäädössä, joka ei toimi.

Osaako joku neuvoa, kuinka perän voi muuttaa tavalliseksi? Eli
mitä täytyy ottaa huomioon, kun hydrauliikan tulppaa?

Onko joku tehnyt tällaisen konversion?
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Onko selvitetty, miksi ei toimi?
Voi olla helpompi ehjätä vanha kuin vaihtaa jousia ja iskareita sinne. :D
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Korjaa se tasonsäätö... jospa siellä on se asennontunnistin vaan
irti? Onko auto ollut nosturilla tarkastettavana? Onko hydrauliöljyä riittävästi säiliössä?

Veikkaan, että korjaaminen on halvempaa kuin muutostyö.
punta1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 19.12.2008 22:56

Missä ko. hydraulisäiliö on?

Viesti Kirjoittaja punta1 »

Osaatko sanoa, missä tuon perän hydrauliikkaöljyn säiliö on?

Manuaali luonnollisesti täysin hyödytön tuon asian suhteen.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

En tiedä, missä kohtaa S:ssa on hydraulinesteen säiliö,
mutta sen kyljessä on merkintä Hydrauliköl ja kannesta
lähtee 2 putkea ainakin 124:ssa. Kannessa on öljytikku,
josta näkee öljytason.

Jos öljy on likaista, se voi tukkia pumpun. Likaisuus näkyy
säiliössä olevasta suodattimesta. Vaihda öljy ja suodatin.

Jos auto vajoaa kuorman alla, takaiskunvaimentajat voivat
vuotaa öljyn ulos. Täytä ensin säiliö ja kokeile sitten.
Käytä Mersun omaa hydrauliöljyä, säiliön kyljessä on tyyppinumero.
Jos vuotoa ei näy, täytyy asentoanturi vaihtaa. Sen saat
romuttamolta.

Jos auto ei nouse lainkaan ylös, vaikka öljyä on säiliössä,
ja suodatin on puhdas, niin vika on joko asentoanturissa tai
pumpussa. Asentoanturin voi kokeilla vapauttamalla sen säätövipu
ja kääntämällä sitä käsin. Auton perän tulisi vaihtaa korkeutta
vivun mukaan. Anna hiukan kierroksia ja pari minuuttia aikaa.
Vivun kaksi asentoa ovat F (Füllen) ja L (Leeren). F täyttää
(nousee) ja L tyhjentää (laskee).

Jos mitään ei tapahdu, niin pumpussa on vikaa. Mittaa paineet
asentoanturista, peruspaine pitäisi olla vähintään 30+6 baaria
asenossa L. Ylipaineventtiilistä suurin paine on 133-153 baaria
asennossa F. Mittaus pitää tehdä nopeasti, etteivät osat kärsi
suuresta paineesta.

Kuva: MB Werkstatt CD w124, toivottavasti osa on samanlainen
w140:ssa. Painemittarin letku 061 on ruuvattu kiinni paluuletkun
tilalle 3p (Ölablassschlauch).

Kuva

Tässä vielä anturi ilman painemittaria, mutteri 7a vapauttaa
säätövivun. Tarkista aluksi, että se on yhä kiinni:

Kuva
punta1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 19.12.2008 22:56

Viesti Kirjoittaja punta1 »

Ohops, suuri kiitos erittäin yksityiskohtaisista ohjeista. Haalarit päälle ja velipojan kanssa hommiin. Siitä on jo jonkin aikaa kun minulla viimeksi oli mersu, mutta Venetmäki lienee edelleen tänä päivänä osaostoksien ykkösnimi?
punta1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 19.12.2008 22:56

Viesti Kirjoittaja punta1 »

Kiitokset JarkkoN. Nostettiin auto ylös paikallisen Teboilin korjaajan kanssa. Vivusto löytyi. Säätö auki, anturin herkistelyä ja säätö kiinni ääriasentoon. Auto kulkee nyt 10 cm ylempänä. Kiitokset ohjeista!!!
Vältyin Veho-reissulta.
Vastaa Viestiin