Miksi ei vnt ?
Miksi ei vnt ?
Kun superturbo Mersuissa käytetään jotain hx 40, hx 50 yms. niin miksi ei käytetä vnt ahtimia ? Luulisi olevan jo alhaalta ahtava jne. jne. En ole rakentamassa mitään superturboa mutta kiinnosta ihan muuten vaan.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Re: Miksi ei vnt ?
No milläs niitä ahtimen siipiä ohjaisi, se tarvitsee tyypillisesti tietokoneen eli rahaa enemmän kuin perusholsetti, joka muuten kuulemma toimii aika mukavasti. Niitä lienee rakennettu jo monta sataa suomeen.
[joo tiedän että VNT ahtimen siipiä voi ohjata painekello/alipainekello kytköksellä mutta silti]
[joo tiedän että VNT ahtimen siipiä voi ohjata painekello/alipainekello kytköksellä mutta silti]
Lisää tietoa: www.skg.fi
Mutta perinteisellä ahtimella viivalta lähtiessä menee useita kymmeniä metrejä ennenkuin ahdot alkaa olla kohdillaan ja silloin on peli jo menetetty jollekkin VAG tuotteelle. Vnt:llä ahdot alkaa alempaa eikä tarvi pelata välttämättä stallspeedillä että saa kunnolla viivalta irtoamaan. Ja vielä lisä provona; kun rakentelu kustannusten laskeminen lopetetaan kuitenkin 10ke:n kohdalla kun rupeaa hinta hirvittämään, niin vähän eksoottisempi ahtimen sähköohjaus ei enää siinä kokonais budjetissa tunnu...
No lähinnä tässä on taka ajatuksena saada jotain keskustelua turbo osastolle, kun on näin alku talvesta aika hiljaista rakentelu puolella. Lisää vain ajatuksia kehiin.
No lähinnä tässä on taka ajatuksena saada jotain keskustelua turbo osastolle, kun on näin alku talvesta aika hiljaista rakentelu puolella. Lisää vain ajatuksia kehiin.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
No sitten laitat sen VNT:n. Karalalta saat siihen sopivan ohjauslaitteen ja muut tarvittavat tiedot.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Kaveri laitto JP74 entiseen (jos joku muistaa) w201 2.0 superiin VNT-ahtimen, jonka tyyppiä en nyt muista mutta taisi olla jonkin vuosimallin 320cdi:stä se ahdin. Toteutti siipien ohjauksen painekellolla ja eipä voi isosti moittia.
220hv ja 408Nm siitä penkitettiin ja tätäkään tarkalleen sano kun en muista mutta 2000rpm pinnassa oli tuo vääntö ja alle 2500rpm tehohuippu, jotta voitaisiin kai puhua aika onnistuneesta ratkaisusta
Ei se "ämpäri" ole ainoa oikea vaihtoehto
220hv ja 408Nm siitä penkitettiin ja tätäkään tarkalleen sano kun en muista mutta 2000rpm pinnassa oli tuo vääntö ja alle 2500rpm tehohuippu, jotta voitaisiin kai puhua aika onnistuneesta ratkaisusta

Ei se "ämpäri" ole ainoa oikea vaihtoehto

Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
- Rammstein69
- Mersumies
- Viestit: 711
- Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
- Paikkakunta: Humppila
hx55 vgt pesällä taitaa olla jo niin iso että ei mahdu mersun konetilaan, kun aika täyden oloinen tuli jo he351 vgt mallilla (siiviltän hx40 luokkaa ahtopuolelta pako hieman pienempi).
Varsin kivasti tuo kyllä toimii kohtuu yksinkertaisella painekello+alipainekello+magneettiventtiili+mikrokytkin yhdistelmllä.
Ainoa että ei kovin alhaalta uskalla säätä heräämään ettei kanki taitu (avaamaton vaparin alakerta). Nyt siis lähtee kunnolla ahtamaan 3000 kierroksilta, mutta sen mitä tuota aluksi testailin niin tuon saa tarvittaessa vaikka pakokaasujarruksi säädettyä ja vakio pumpullakin ahdot lähti nousemaan alle 2000 kierroksilla.
linkki hsd galleriaan
Varsin kivasti tuo kyllä toimii kohtuu yksinkertaisella painekello+alipainekello+magneettiventtiili+mikrokytkin yhdistelmllä.
Ainoa että ei kovin alhaalta uskalla säätä heräämään ettei kanki taitu (avaamaton vaparin alakerta). Nyt siis lähtee kunnolla ahtamaan 3000 kierroksilta, mutta sen mitä tuota aluksi testailin niin tuon saa tarvittaessa vaikka pakokaasujarruksi säädettyä ja vakio pumpullakin ahdot lähti nousemaan alle 2000 kierroksilla.
linkki hsd galleriaan
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
.
Juu... ei se herääminen ole vnt,llä kyllä ongelma.
Se tekniikan kesto on.
Aika kookas ahdin herää täälläkin jopa liian aikaisin, jos haluaa niin säätää.
Niinkuin turbiini jo kirjoittelikin, näissä alunperin kuorma-autoihin tarkoitetuissa menee siivet ihan kiinni, kun ne toimii pakokaasujarrunakin.
Tämä käytännössä merkitsee sitä, että tällaisessa pikkumoottorissakin saa ahtoja vaikka tyhjäkäynnillä, kun aikansa säätelee.
Käytännössä mullakin tekniikan kesto säätelee sen, miten alhaalta voi antaa ahtojen kunnolla tulla.
Ihan hyvin voisi olla vieläkin suurempi, varsinkin jos kannen saa virtaamaan ja toimimaan paremmin.
Kuorma-autojen ahtimissa on vielä sellainen hieno juttu, että laakerointi on sitten kokonaan toista luokkaa verrattuna henkilömallien ahtimiin.
Oikeastaan ei enää pakopaineista ahtimen takia tarvi välittää mitään.
Mekaanisella, yksinkertaisellakin ohjauksellakin saa varmaan ihan hyvin toimimaan.
Täysin sähköisellä ohjauksella, ruiskutus+ahdin, sitten saa kaiken systeemistä irti halutessaan.
Saa heräämisen varmasti kohdilleen ja siitä huolimatta ei kaiken kapasiteetin siellä toisessakin ääripäässä.
Vieläpä koko ajan sillä tasolla, mitä tekniikka sallii.
Juu... ei se herääminen ole vnt,llä kyllä ongelma.
Se tekniikan kesto on.
Aika kookas ahdin herää täälläkin jopa liian aikaisin, jos haluaa niin säätää.
Niinkuin turbiini jo kirjoittelikin, näissä alunperin kuorma-autoihin tarkoitetuissa menee siivet ihan kiinni, kun ne toimii pakokaasujarrunakin.
Tämä käytännössä merkitsee sitä, että tällaisessa pikkumoottorissakin saa ahtoja vaikka tyhjäkäynnillä, kun aikansa säätelee.
Käytännössä mullakin tekniikan kesto säätelee sen, miten alhaalta voi antaa ahtojen kunnolla tulla.
Ihan hyvin voisi olla vieläkin suurempi, varsinkin jos kannen saa virtaamaan ja toimimaan paremmin.
Kuorma-autojen ahtimissa on vielä sellainen hieno juttu, että laakerointi on sitten kokonaan toista luokkaa verrattuna henkilömallien ahtimiin.
Oikeastaan ei enää pakopaineista ahtimen takia tarvi välittää mitään.
Mekaanisella, yksinkertaisellakin ohjauksellakin saa varmaan ihan hyvin toimimaan.
Täysin sähköisellä ohjauksella, ruiskutus+ahdin, sitten saa kaiken systeemistä irti halutessaan.
Saa heräämisen varmasti kohdilleen ja siitä huolimatta ei kaiken kapasiteetin siellä toisessakin ääripäässä.
Vieläpä koko ajan sillä tasolla, mitä tekniikka sallii.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Dieselissä on alhaisemmat pakokaasun lämpötilat kuin bensakoneissa, joten turbon suunnittelu ja rakentaminen dieseliin on vastaavasti helpompaa. Jenkkiautoissa on käytetty aikoinaan Garrettin VNT-turboja, joissa esiintyi ongelmia jumittamisen suhteen. Nyt on Borg-Warner (KKK) tehnyt Porschelle VTG-muuttuvageometrisen turbon, jossa käytetään keraamisia rakenneosia ja muutakin ufo-tekniikkaa ja sen pitäisi toimia myös tehokkaissa bensakoneissa. Hinta on varmaankin myös taivaallinen.JarkkoN kirjoitti:Ilmeisesti VNT ei kestä kuumia pakokaasuja ja siivet jumittuvat?
Tämän takia VNT:a ei käytettäisi bensamoottoreissa.
Luulisi superturboissa lämpöä riittävän jumittamaan VNT:n.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
- Rammstein69
- Mersumies
- Viestit: 711
- Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
- Paikkakunta: Humppila
Jep, eipä taida virinakun pakolämmöt jäädä bensoista, joten en usko vnt:n rikkoutumiseen lämmöstä. Kaverin 660cc mönkkärissä toimii jo neljättä vuotta tuollainen ja tehoja + vetoaluetta piisaa.
Itseltä löytyy hyllystä tollanen 140lbs/min puskeva vnt, joten melkonen superturbo saa olla jos tuota isomman tarvii...
VNT möykkyjä on tosiaankin jo näihin ST mersuihin asenneltu, mutta koska hommat ovat kesken, niin autoja ei ole ollut radoilla nähtävänä toistaiseksi. Toivottavasti ensi kesänä. Lisäksi nämä autot on enenpi rakennettu kadulle kuin vartille, mutta ensikokeilut on kyllä olleet lupaavia.
Kapeekantisessa tollanen gt37v antaa alta kahdessa tonnissa yli baarin (saisi enenpikin, mutta sakkaa) ja alta kolmessa kolme baaria. Turbiinit eivät ole toistaiseksi pitäneet, joten alavääntöjä ei pystytä mittaamaan. Penkkipapru löytyy täältäkin foorumilta (430hv, 600Nm), mutta nykyään pikku hifistelyjen jälkeen jo enenmän. Pumppu on muutettu sähköiseksi ja ahdinta ohjataan sähköllä.
Ruokapuoli on pumpusta taaksepäin vakio, joten eipä tuolta enenpää tehoa voi tullakkaan. Eikä tarvitsekkaan sikäli kun olen kyydissä ollut. Kaasuun vastaaminen on välitön ja paikaltaan voi lähteä kumit sauhuten vain kaasua painamalla. Savua ei tule ollenkaan, ei edes alta 1500rpm.
Itsellä on tarkoitus bensakuplaani laittaa tollainen gt32v (siinä 350-400hv ahdin), mutta koska tuo projekti lähti lapasesta ja käyttöautotkin ovat parhaillaan projekteina, niin eipä tuo taida ihan lähiaikoina valmistua.
Itseltä löytyy hyllystä tollanen 140lbs/min puskeva vnt, joten melkonen superturbo saa olla jos tuota isomman tarvii...

VNT möykkyjä on tosiaankin jo näihin ST mersuihin asenneltu, mutta koska hommat ovat kesken, niin autoja ei ole ollut radoilla nähtävänä toistaiseksi. Toivottavasti ensi kesänä. Lisäksi nämä autot on enenpi rakennettu kadulle kuin vartille, mutta ensikokeilut on kyllä olleet lupaavia.
Kapeekantisessa tollanen gt37v antaa alta kahdessa tonnissa yli baarin (saisi enenpikin, mutta sakkaa) ja alta kolmessa kolme baaria. Turbiinit eivät ole toistaiseksi pitäneet, joten alavääntöjä ei pystytä mittaamaan. Penkkipapru löytyy täältäkin foorumilta (430hv, 600Nm), mutta nykyään pikku hifistelyjen jälkeen jo enenmän. Pumppu on muutettu sähköiseksi ja ahdinta ohjataan sähköllä.
Ruokapuoli on pumpusta taaksepäin vakio, joten eipä tuolta enenpää tehoa voi tullakkaan. Eikä tarvitsekkaan sikäli kun olen kyydissä ollut. Kaasuun vastaaminen on välitön ja paikaltaan voi lähteä kumit sauhuten vain kaasua painamalla. Savua ei tule ollenkaan, ei edes alta 1500rpm.
Itsellä on tarkoitus bensakuplaani laittaa tollainen gt32v (siinä 350-400hv ahdin), mutta koska tuo projekti lähti lapasesta ja käyttöautotkin ovat parhaillaan projekteina, niin eipä tuo taida ihan lähiaikoina valmistua.

- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Siinähän se.Kumipää kirjoitti:Ot: http://kuvablogi.com/blog/3671/6/

Himpun toistasataa hepoa 0,7bar. Isommilla ahdoilla pakopuoli alkaa ahdistamaan.
Ekassa kuvassa näkyykin seuraava rakentelun kohde eli miehen VW T3 2,4TD, Porschen vaihdelootalla ja kahdella erikokoisella vnt ahtimella, joista isomman tuotto riittää varmasti käyttöpakuun.

Koska kyseinen kaveri on nuuka ku perkele, niin noiden ohjaus tulee olemaan luokkaa "tein itse ja säästin".

Etsiskellään parhaillaan kytkimiä yhteisesti omiin projekteihin. Onkos kellään kokemusta tuollaisesta 2-hiililevykytkimestä ja niiden käytettävyydestä (184mm)? Ei tahdo löytyä tarpeeksi järeitä kytkimiä ykslevyisinä 228mm halkaisijalla, saati sitten jousitettuina. Väännönkesto tarttis olla minimissään 850Nm.
Voe perkele nytt, Voisko joku viisaampi pistää esille paikkoja mistä sais noita vnt ohjaukseen liittyviä tavaroita tai muuta vastaavaa jos ei muuten niin Yv.
Secin kone tilaan mahtuisi hyvin iso vnt ahdin
Missä hinnoilla liikutaan ahtimen ja ohjaus tarvikkeiden kanssa? 3-10t€?
Miks pitää olla näin koukuttavia aiheita?
-Mika-
Secin kone tilaan mahtuisi hyvin iso vnt ahdin

Missä hinnoilla liikutaan ahtimen ja ohjaus tarvikkeiden kanssa? 3-10t€?
Miks pitää olla näin koukuttavia aiheita?
-Mika-
w204 220cdi -08
Unimog 406 -70
Unimog 411 -63
w110 220 -6?
w126c Om606
w136 Rod.
Unimog 406 -70
Unimog 411 -63
w110 220 -6?
w126c Om606
w136 Rod.
Itsekin joskus visioinut 126 coupea OM606:sella. Konehuoneessa olisi tosiaan tilaa sille ISOLLE vnt:lle.
W124:sen keulalle ei kovin mukavasti saa sopimaan muuta, kun noita pieniä kikkareita.
Soittele Mikadoo jokupäivä, niin kerron aiheesta ja hinnoista tarkemmin.
Noita VNT:n ominaisuuksia en jaksa tässä sen enempää ylistää.. Ensikesänä on helpompi kehua, kun vehkeet liikkuu. Jos liikkuu......

W124:sen keulalle ei kovin mukavasti saa sopimaan muuta, kun noita pieniä kikkareita.

Soittele Mikadoo jokupäivä, niin kerron aiheesta ja hinnoista tarkemmin.
Noita VNT:n ominaisuuksia en jaksa tässä sen enempää ylistää.. Ensikesänä on helpompi kehua, kun vehkeet liikkuu. Jos liikkuu......

Ainakin firman autoissa (VAG-tuote), on ilmennyt korjaamon mukaan pakosiipien jumittumista, syynä kuulemma runsas tyhjäkäynti.JarkkoN kirjoitti:Ilmeisesti VNT ei kestä kuumia pakokaasuja ja siivet jumittuvat?
Tämän takia VNT:a ei käytettäisi bensamoottoreissa.
Luulisi superturboissa lämpöä riittävän jumittamaan VNT:n.
Ilmenee melkoisena vinkumisena ja kuuluu tosi voimakkaasti pienillä kierroksilla.
Tyhjäkäynnin lisäksi myös neitimäinen ajotapa saa tuollaista siipien jumittumista aikaan. Nilkan oikaisu silloin tällöin auttaa asiaan. En ole tavannut siipien jumitusta kuumuuden takia koskaan, mutta tietysti kerta se on ensimmäinenkin...Atte L kirjoitti: Ainakin firman autoissa (VAG-tuote), on ilmennyt korjaamon mukaan pakosiipien jumittumista, syynä kuulemma runsas tyhjäkäynti.
Ilmenee melkoisena vinkumisena ja kuuluu tosi voimakkaasti pienillä kierroksilla.
Viime syksynä tuli oltua pienellä Mönkijä "retkellä" tämän kyseisen mönkijän omistajan kanssa, ja kyllä sepeli siirtyy siihen malliin ettei oikeen ihan takana viitsi kauaa ajella, (eikä kyllä ohikaan pääseKumipää kirjoitti:Ot: http://kuvablogi.com/blog/3671/6/

Ja topicciin. Eikös Arolan mersussa ollut jo viimekesänä tuollainen HY55 holset jo paikoillaan !!. Menikö matalan ykstoistasen alastarolla muistaakseni. Kehui ahtimen heräävän kohtalaisesti kokoonsa nähden.

Painoi muistaakseni 32 kiloa !!
Tässähän ei siivet käänny,, vaan ne "vedetään" osittain piiloon tarvittaessa.

Vielä pieni ja kymmenkunta kiloa alipainoinenkin.kimple68 kirjoitti: Ja topicciin. Eikös Arolan mersussa ollut jo viimekesänä tuollainen HY55 holset jo paikoillaan !!. Menikö matalan ykstoistasen alastarolla muistaakseni. Kehui ahtimen heräävän kohtalaisesti kokoonsa nähden.
[ http://img.photobucket.com/albums/v471/pietruska/KIMI/55v.jpg ]
Painoi muistaakseni 32 kiloa !!

No joo. Eiköhän se tuo ole kuitenkin hieman ylimitoitettu OM606 pariksi ainakin käyttikseen. Ei taida ruuat vielä riittää lähellekkään tuollaisen tuottaman 100lbs/min ilmamääriä. Tuollaisilla ilmamäärillä pitäisi saada ainakin sellaiset 800hv nakusta, vaikka ymmärrän toki ettei se kompurakartan lukeminen ihan niin yksinkertaista olekkaan. Riippuu se siitä moottoristakin.
Tollanen hy40v tai uudemmanmallinen gt37v saattaisivat olla jäätäviä sekä vartilla että käyttiksessä. Toi tuoreempi versio tuosta gt37v:stä onkin jo ollut jonkinaikaa rakentelun alla 606:seen, mutta tiedä sitten koska valmistuu. Samoin tuollainen hy40v on laitossa yhteen esikammioon, muttei mersuun.
No joo. Eiköhän se tuo ole kuitenkin hieman ylimitoitettu OM606 pariksi ainakin käyttikseen. Ei taida ruuat vielä riittää lähellekkään tuollaisen tuottaman 100lbs/min ilmamääriä. Tuollaisilla ilmamäärillä pitäisi saada ainakin sellaiset 800hv nakusta, vaikka ymmärrän toki ettei se kompurakartan lukeminen ihan niin yksinkertaista olekkaan. Riippuu se siitä moottoristakin.
-tuolaine teho kiinnostais mutta nähdäkseni ahtoa pitäis olla 4 bar pintaan..
kuinka tämän tyylin turbot kestäis rääkkiä ja kuinka työläs ahtopaineen ohjauksen rakentaminen/muuttaminen ,myös kustannuksiltaan....
toistaiseksi kai täytynee pitäytyä perinteisessä ahtimessa ja... muita konsteja
-tuolaine teho kiinnostais mutta nähdäkseni ahtoa pitäis olla 4 bar pintaan..

kuinka tämän tyylin turbot kestäis rääkkiä ja kuinka työläs ahtopaineen ohjauksen rakentaminen/muuttaminen ,myös kustannuksiltaan....

toistaiseksi kai täytynee pitäytyä perinteisessä ahtimessa ja... muita konsteja

.
Kyllä esko nuo aikas lähelle sitä neljää baaria pääseekin.
Karalalla on tuollainen ronsulta ostettu "puolikokoinen" garrett 37.
Kyllä se näytti kapeakantiseen kolme kiloa puskevan helposti...
Ja kuiteski herää niin, että pitää olla venttiili päästämään liikoja ilmoja alussa poikkeen.
Pumppu-ahdin-cooleri, muuten vakiosta moottorista yli 400.
"Aikamiesten" mallit varmaan sen kilon kirii helposti.
- Eivät tosin taida pellin alle mahtua ilman modauksia.
Minusta nuo oli ihan inhimillisen hintaisia, ...ei nimittäin taida tuo norsu olla mitenkään kauppamiehiä. - Näin meidän kesken.
Kyllä esko nuo aikas lähelle sitä neljää baaria pääseekin.
Karalalla on tuollainen ronsulta ostettu "puolikokoinen" garrett 37.
Kyllä se näytti kapeakantiseen kolme kiloa puskevan helposti...
Ja kuiteski herää niin, että pitää olla venttiili päästämään liikoja ilmoja alussa poikkeen.
Pumppu-ahdin-cooleri, muuten vakiosta moottorista yli 400.
"Aikamiesten" mallit varmaan sen kilon kirii helposti.
- Eivät tosin taida pellin alle mahtua ilman modauksia.
Minusta nuo oli ihan inhimillisen hintaisia, ...ei nimittäin taida tuo norsu olla mitenkään kauppamiehiä. - Näin meidän kesken.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Heh. Kauppamies...
Kaikkee tulee kyllä ostettua joo.
Tollasissa tosi-isoissa Garreteissa hommaa helpottaa se, että ne on suoraan ahto-ohjattuja, eli kompurasta letku kelloon, that's it. Noin 4bar ahdin.
Tuollasestakin on jo jotain kokemuksia olemassa ihan kotosuomessa, tosin hieman pienenmästä versiosta (120lbs/min). Vaihtoivat isomman konventionaaliahtimen tilalle kokeeksi ja jättivät jostain syystä paikalleen.
Totta turiset Esko. Sellanen 75lbs/min ahdin joka pystyy hyvällä hyötysuhteella 4baariin tai jopa himpun yli olisi melko mukava jopa konventionaalina jaetulla pesälä ja läpällä 606:sen kylkeen. Taitavat olla harvinaisia.

Tollasissa tosi-isoissa Garreteissa hommaa helpottaa se, että ne on suoraan ahto-ohjattuja, eli kompurasta letku kelloon, that's it. Noin 4bar ahdin.
Tuollasestakin on jo jotain kokemuksia olemassa ihan kotosuomessa, tosin hieman pienenmästä versiosta (120lbs/min). Vaihtoivat isomman konventionaaliahtimen tilalle kokeeksi ja jättivät jostain syystä paikalleen.

Totta turiset Esko. Sellanen 75lbs/min ahdin joka pystyy hyvällä hyötysuhteella 4baariin tai jopa himpun yli olisi melko mukava jopa konventionaalina jaetulla pesälä ja läpällä 606:sen kylkeen. Taitavat olla harvinaisia.
Essonbaarijuttuja, jos huippuvääntö on ~400Nm ja tehohuippu alle 2500rpm, niin ei löydy edes 150hp.. Tuossakin se huipputeho on aivan varmasti yli 4000rpm.Jube kirjoitti:220hv ja 408Nm siitä penkitettiin ja tätäkään tarkalleen sano kun en muista mutta 2000rpm pinnassa oli tuo vääntö ja alle 2500rpm tehohuippu, jotta voitaisiin kai puhua aika onnistuneesta ratkaisusta
Itselläni vaiheessa VNT-ohjaukseen PIC = ohjelmoitava mikrokontrolleri. Aivan alkuvaiheissa vasta, anturoinnit kesken. Vaatii ohjelmontitaitoa, mutta kustannukset pysyy tehokkaasti kurissa (alle 150eur pitäisi jäädä kaikkineen).
http://www.autowiki.fi/index.php/V%C3%A ... B6momentti
Teho (hv} = Vääntö (Nm) x Pyörimisnopeus (r/min) / 7121
Eli 400 Nm ja 2500 rpm antaisi 140 hv edellyttäen, että
huippuvääntöä riittäisi vielä huipputehon kierroksillakin.
Teho (hv} = Vääntö (Nm) x Pyörimisnopeus (r/min) / 7121
Eli 400 Nm ja 2500 rpm antaisi 140 hv edellyttäen, että
huippuvääntöä riittäisi vielä huipputehon kierroksillakin.