W124 abs valo ei sammu

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Joni Tervalahti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: La 19.07.2008 18:41
Paikkakunta: Honkajoki

W124 abs valo ei sammu

Viesti Kirjoittaja Joni Tervalahti »

Eli katsastus alkaa lähestymään ja abs valo palaa (myöskään absit eivät toimi vaan lukkoon menee jarrutuksessa)

Auto on siis 124 -91

Oireet:

-Abs valo syttyy kun virrat laittaa päälle, mutta ei sammu hetken kuluttua vaan jää palamaan
- satunnaisesti valo sammuu virtojen päälle laiton jälkeen, mutta tämä on harvoin.
- Valo voi sammua tai syttyä myös ajaessa, ei vilku vaan joko syttyy tai sammuu.
- jos valo ei pala niin absit toimivat ok.

Tehtyä:

-Mitattu etupään antureiden vastus, kumpikin oli hitusen alle 1 Kohm
- koitettu väännellä ja taitella etupään antureiden johtoja josko olisi poikki muttei vaikutusta, valoon eikä vastusarvoon.

Täältä lueskelin että huono akku voi tehdä samoja oireita. Akku on noin 7kk vanha, jännite auton ollessa sammuksissa noin 11,5V ja käynnissä noin 13-13,5V

Mistäs kannattaisi vielä etsiä vikaa jotta saataisiin tuokin mersu katsastettua?

Mistä löytää takapään antureiden pistokkeet että voisi ne mitata?

Kiitos vastauksistanne!

Joni Tervalahti
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Kaikkeehan voisi kokeilla.

Onkos sulla jarrunestesäiliössä sähköinen pinnanvahti? Ota se töpseli irti ja katso vaikuttiko.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Joni Tervalahti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: La 19.07.2008 18:41
Paikkakunta: Honkajoki

Viesti Kirjoittaja Joni Tervalahti »

Kyllä on, kokeilen samantien.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

- perämurikassa taka anturi

- ylijännitereleen kunto
- hammaskehien puhtaus
- pyörän laakerit väljät

- 13 V on aika matala jännite käynnissä ollessa
autodidakti
Joni Tervalahti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: La 19.07.2008 18:41
Paikkakunta: Honkajoki

Viesti Kirjoittaja Joni Tervalahti »

Kiitos vastauksista!

Tuon jarrunestesäiliön pintavahdin irroitus ei vaikuttanut mitään.

Onko takana vain yksi anturi? Jos on niin onko sen liitin takapenkin alla pelkääjän puolella? (saisin vain mitattua että antureiden johdot ovat ehjät, tosin taitaa yleensä koskea vain etupäätä niiden katkeileminen).

Koskeeko hammaskehien puhdistus ainoastaan etupäätä vai onko perämurikassa toteutus sellainen että pitää puhdistaa.

Menen huomenna hallilla käymään ja puhdistan etupään hammaskehät, onko tähän hyvin vinkkejä?

Pyöränlaakereissa ei välystä pitäisi olla, mutta voin tarkistaa asian kun puhdistan hammaskehät. Laakerin välys koskee todennäköisesti vain etupäätä?

Jännite on jonkin verran alhainen, mutta onko liian alhainen abs:n toiminnalle?
MB W124 250D -91
ismoq
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 04.05.2008 10:34
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ismoq »

Ylijännite-releelle menee oma ääni. Tarkasta ensin ettei sulake ole siitä palanut. Tämä löytyy siis akun takaa, sellainen rasia jossa on sulake päällä. Sitä voi myös koputella hieman ABS-valon palaessa, jos komponenteista olisi juotokset pettäneet. Omassa nimittäin olivat ja isot kiitokset vielä Putkisaarelle korjauksesta!!
Ensipeli 124 -89 230E
Ässä W140 -92 S320
teem085
Mersumies
Mersumies
Viestit: 525
Liittynyt: Ti 14.10.2008 18:40
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja teem085 »

Itellä oli samaa vikaa W124 Vm89. Ja siihen autto se että käytti vaan akun takana olevaa liitintä pois paikaltaan... Mutta siitähän on jo niin kauan aikaa etten muista että mitä liitintä,onko siellä joku Boksi missä lukee ABS päällä?vai muistanko täysin väärin?
niitty
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Su 13.01.2008 20:47

Viesti Kirjoittaja niitty »

Putsaa myös etupyörien anturit. Niihin kertyy metallipurua, joka sotkee toiminnan.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

takana yksi anturi, sitä tuskin tarvitsee putsata. Liitin kertomassasi paikassa.
Edestä hammaskehät puhtaiksi, eli välit auki

Abs valo syttyy ensimmäisten joukossa alhaisesta jänniteestä.
autodidakti
Joni Tervalahti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: La 19.07.2008 18:41
Paikkakunta: Honkajoki

Viesti Kirjoittaja Joni Tervalahti »

Kiitos vastauksista!

Putsailen huomenna hallilla anturit ja ne hammaskehät.

Ylijännitereleen sulake ainakin on ehjä, mutta kokeilen tuota kopistelua.

Kokeillaan jos saadaan toimimaan.

Kuinkas muuten tuon takapään anturin kanssa? Tosin useiden kahlattujen viestien jälkeen näyttää aika harvoin tuo takapää olevan näissä vikana.

Edit: felmit ehtikin jo vastaamaan takapäätä koskevaan kysymykseen. Mittasin tuon takapään liittimen ja näytti noin 650ohm, joten lienee kunnossa ainakin johtojen puolesta.
MB W124 250D -91
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Eiköhän tuolla selviä:
http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... gnostiikka

Vinkki: Siihen konehuoneessa olevaan diagnostiikkalootaan käy 1-5 napojen väliin just prikulleen Euro-pistotulppa. Eli nappaa vaikka jostain risasta rälläkästä johto, niin saat valmiina.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Miten toi akun jännite voi olla noin matala.
Kyllä sammuksissa olevan auton akussa pitäis olla normaalilämpötilassa reilusti yli 12V. Latausjännite akulla noin 13.6...14.2V.
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

vanttom kirjoitti:Miten toi akun jännite voi olla noin matala.
Kyllä sammuksissa olevan auton akussa pitäis olla normaalilämpötilassa reilusti yli 12V. Latausjännite akulla noin 13.6...14.2V.
Joo, kyllä. Itsellä oli laturi viimeisillään ja silloin se sytytteli valoa aika tiuhaan. Samalla sammui radio ja hävisi ABSi. Akun jännite oli alle 12 V pysähdyksissä.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Joni Tervalahti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: La 19.07.2008 18:41
Paikkakunta: Honkajoki

Viesti Kirjoittaja Joni Tervalahti »

Vika oli ylijännitesuojareleessä, otin purkin auki ja juotin liitokset uudelleen niin alkoi toimimaan. Kiitos kaikille vastanneille, nyt pääsee paremmalla mielellä katsastamaan autoa..
MB W124 250D -91
ismoq
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 04.05.2008 10:34
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ismoq »

kannattaa suojata kosteudelta kunnolla, kun ei sitä relettä ole tarkoitettu korjattavaksi :lol:
Ensipeli 124 -89 230E
Ässä W140 -92 S320
Joni Tervalahti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: La 19.07.2008 18:41
Paikkakunta: Honkajoki

Viesti Kirjoittaja Joni Tervalahti »

Jep, seuraavaksi otankin sitten tuon laturin käsittelyyn. Uusi jännitteensäädin sekä hiilisilta luulisi auttavan..
MB W124 250D -91
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Joni Tervalahti kirjoitti:Jep, seuraavaksi otankin sitten tuon laturin käsittelyyn. Uusi jännitteensäädin sekä hiilisilta luulisi auttavan..
Kun otat jännitteensäätäjäpaketin irti, kurkkaa varmuuden vuoksi myös liukurenkaita. Omassani toinen rengas oli kulunut niin paljon ettei hiilien vaihto enää auttanut. Eli uusi laturi, jos ei ole mahdollisuutta sorvata renkaita.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
||Nixu||
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ti 07.10.2008 20:29
Paikkakunta: Louhioja

Viesti Kirjoittaja ||Nixu|| »

Itellä on W201 mesessä sama ongelma ja katsastus lähestyy, pitää kokeilla samoja juttuja.
ksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: La 17.02.2007 13:40
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja ksi »

itellä 100lankusa(vm89) abs valo paloi n.kk ja käytin ylijännitereleen irti niin sammu valo koetaulusa mut absit ei pelaa vieläkään.. ja tietenki katsastus lähestyy :(
kirraa..kirraa... OSU!!!

w210 290tdt farkku.. 1997
w202 diesel myyty .. 1993
kp60 5 vuotta, käyttöentisöity ja käytössä.. 1979
w124 200d 8 vuoden yhteisen taipaleen jälkeen vaihtoi omistajaa.. 1989
exiä: c180,volvo,audi,toyotaa,fordia,nissania,volvoa,bmw,chevrolet,amc.. 1900-luvulta..
Avatar
nasu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 188
Liittynyt: Ma 17.03.2008 11:33
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja nasu »

no varma keino katsastukseen kun vaihtaa pissapojan ja absivalon paikkaa ei tarvi jäädä sen takia pihaan seisottaa :lol: 8)
EHKÄ VIELÄ PIKKUISEN LISÄÄ.......

w124 300tdt -91
||Nixu||
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ti 07.10.2008 20:29
Paikkakunta: Louhioja

Viesti Kirjoittaja ||Nixu|| »

||Nixu|| kirjoitti:Itellä on W201 mesessä sama ongelma ja katsastus lähestyy, pitää kokeilla samoja juttuja.
Sain toimimaan puhdistamalla ne jotkut anturit.. Toimi melkein viikon ja nyt taas syttyy valo eikä absit toimi.. :shock:
Avatar
mertsi1340
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 235
Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja mertsi1340 »

Hyvin todennäköisesti eturenkaiden ABS-anturin kaapeleissa vika.
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Avatar
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 11.01.2004 08:09
Paikkakunta: ruovesi

Viesti Kirjoittaja oilhand »

jos valo syttyy jo käynnistysvaiheessa vika EI ole hammaskehän puhtaudessa tai liian isossa ilmavälissä. virran puute,katkennut johto,
itse anturi tai vika itse abs yksikössä on todennäköisin syy.

jos valo syttyy liikkeessä silloin vois tutkia ilmaväliä, anturikehää,renkaiden ilmanpaineita ja johtoa. :idea:
exät...w115,123,124,126,140,201,202,204,210,211,221,213
Mersu se olla pitää vaikka helpommalla pääsis monen muun kans :)
nyt w213 220d 4matic 2018
||Nixu||
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ti 07.10.2008 20:29
Paikkakunta: Louhioja

Viesti Kirjoittaja ||Nixu|| »

oilhand kirjoitti:jos valo syttyy jo käynnistysvaiheessa vika EI ole hammaskehän puhtaudessa tai liian isossa ilmavälissä. virran puute,katkennut johto,
itse anturi tai vika itse abs yksikössä on todennäköisin syy.

jos valo syttyy liikkeessä silloin vois tutkia ilmaväliä, anturikehää,renkaiden ilmanpaineita ja johtoa. :idea:
Valo syttyy ajossa.. :?
Avatar
cruiser86
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Su 02.11.2008 12:55
Paikkakunta: Kouvola-Mikkeli

Viesti Kirjoittaja cruiser86 »

Täällä myös oireina, että ABS-valo syttyy liikkeellelähdön jälkeen. Vika tuli melko yllättäen, ei siis ollut ostohetkellä.

Putsasin etu-anturit ja hammaskehät, ja mittasin vastukset. 1 kohm oli molemmissa, johtojen heiluttelu ei vaikuttanut eli lienevät ehjät. Taka-anturilta oli mittarin mukaan johdot poikki, tinasin sinne uudet ja vastus nyt noin 0,8 kohm. Onko oikeata suuruusluokkaa? Niin ja ABSit edelleen pois pelistä :x
-Kaikkea ei voi koskaan tietää-

190E -85
Avatar
cruiser86
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Su 02.11.2008 12:55
Paikkakunta: Kouvola-Mikkeli

Viesti Kirjoittaja cruiser86 »

cruiser86 kirjoitti:Täällä myös oireina, että ABS-valo syttyy liikkeellelähdön jälkeen. Vika tuli melko yllättäen, ei siis ollut ostohetkellä.

Putsasin etu-anturit ja hammaskehät, ja mittasin vastukset. 1 kohm oli molemmissa, johtojen heiluttelu ei vaikuttanut eli lienevät ehjät. Taka-anturilta oli mittarin mukaan johdot poikki, tinasin sinne uudet ja vastus nyt noin 0,8 kohm. Onko oikeata suuruusluokkaa? Niin ja ABSit edelleen pois pelistä :x


Noniin johan toimii :D Eli vikana oli se, että taka-anturi jäi hieman vinoon kun laitoin sen takaisin.
-Kaikkea ei voi koskaan tietää-

190E -85
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

Lisää ABSeja

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Ihme juttu, kun näyttää kaikilla menevän juuri pakkasten alettua ABSit epäkuntoon?!?

Minullakin syttyi ensimmäistä kertaa auton omistuksen aikana (=4 kk) ABSien merkkivaloauto pesun jälkeen, ajon aikana. Nyt se sammuus joskus, ja silloin tuntuu kuin poljin yrittäisi pukata pikkaisen ABS-paineita järjestelmään jokaisessa jarrutuksessa?!? Sitten kun valo taas hetken kuluttua syttyy, niin jarrut ovat tavalliset "lukkutuvat".

Ilmeisesti kannattaa talvella tehdyn vesipesun jälkeen alkaa etsimään vikaa etupyörien liitoksista ja johdoista?
------
W124 300 TD -92
MarkoK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ma 09.05.2005 10:25
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja MarkoK »

Tähän ketjuun vois lisätä yhen pienen kertomuksen siitä kun itselleni tuli sama vika eli absivalo syttyi ajon aikana. Syynä oli eri profiilin renkaat etu ja taka-akseleilla (195/65 edessä ja 195/60 takana). Tämä aiheutti sen että absit eivät toimineet oikein.

Itselläni ilmeni tuo vika kun kävin vaihtamassa myyntirenkaat alle ja ajelin näyttämään autoa ostajaehdokkaalle. Ei tullu kauppoja kun oli jobbari vastassa. Onneks näin koska pariviikkoa eteenpäin ja autoni edellinen ostaja halusi ostaa rakkaan nokivasaransa takaisin lähes tonnin kalliimmalla kuin mitä jobbari olisi maksanut. Onni onnettomuudessa 8)
*******************************
MB E200cdi -00
MB E250D -94
MB 280SE Automatic -74
EX MB 200D -93
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Lisää ABSeja

Viesti Kirjoittaja rainerb »

rainerb kirjoitti:Ihme juttu, kun näyttää kaikilla menevän juuri pakkasten alettua ABSit epäkuntoon?!?

Minullakin syttyi ensimmäistä kertaa auton omistuksen aikana (=4 kk) ABSien merkkivaloauto pesun jälkeen, ajon aikana. Nyt se sammuus joskus, ja silloin tuntuu kuin poljin yrittäisi pukata pikkaisen ABS-paineita järjestelmään jokaisessa jarrutuksessa?!? Sitten kun valo taas hetken kuluttua syttyy, niin jarrut ovat tavalliset "lukkutuvat".

Ilmeisesti kannattaa talvella tehdyn vesipesun jälkeen alkaa etsimään vikaa etupyörien liitoksista ja johdoista?

No joo, minulla on teoria tästä omasta asiasta. Toisen eturenkaan anturi antaa vain satunnaisesti impulsseja - rikki tai jäässä tai kostea tms. Siksi ABS luulee, että pyörä ei pyöri kunnolla, eikä anna siihen jarruun painetta kunnolla. Hidastuvuus on "heikko" :shock: Jonkin ajan jälkeen hilavitkutin tajuaa ettei ole järjissään, ja kytkee itsensä pois ja sytyttää ABS-valon...
------
W124 300 TD -92
Avatar
h3ba
Mersumies
Mersumies
Viestit: 954
Liittynyt: Pe 22.06.2007 12:43
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja h3ba »

Ylijännitesuojareleen saa vissin pois vain vetämällä ? Sinnehän tulee johdot pohjaan eikö ? Onko siihen irroitukseen jotain poppakonsteja ko meikä ei ainakaan viittiny vetää ja repiä sitä sieltä, oli niin ketun ahdastakin.. 8)

OT mut menkööt
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
Vastaa Viestiin