Sami T kirjoitti:tuikku: jos tuohon cdi maailmaan päättäisi lähteä ...
Rivimoottorit ensimmäisestä viimeiseen ovat lähes identtisiä.
Osat ovat käytännössä samat ja käyvät ristiin, sylintereiden määrä suurimpana erona.
Eemelissä -02 ja C,ssä -03 ruiskutuspaine muuttuu 1350 -> 1600bar.
Mutta sillä ei ole kamalan suurta merkitystä silläkään.
Vanhemmat saa siinä tasoitusta "helpommalla" softallansa, ecu on niissä edc-15.
E- ja C- malleissa myös paljon samoja osia, kumpi korimalli vaan miellyttää enemmän.
Jos lähtisikkin purkamaan sieltä päästä, joka on "huonoin" aihio.
Ja se on varmaankin 200cdi manuaalilla, kuten esim tuo minun autoni.
Siinä on heikoin voimansiirto.
200cdi automaatti taas hinta/laatu/vakiotekniikka - suhteeltaan ehkä paras.
Siinä on taas sama voimansiirto, kun 220cdi,ssä.
270cdi,n tekniikka on monelta kohdin jo konsernin kestävimmistä osista kasattu.
320cdi, ssä ne loputkin osat vaihtuu "parhaisiin".
Jos minulla olisi alussa ollut tämä järki päässä, niin olisin omani ottanut automaatilla.
Mersun automaatit näkyykin olevat tosi lujia ja toimivat ihan kivasti.
Sen, mitä silloin "säästin" ostaessa, on varmasti mennyt jo kytkimiin ja vauhtipyörään, eikä ole vieläkään yhtä kestävä.
Kaikista moottoreista saa kyllä "riittävästi" tehoa, eli sinne ~250hv, ja yli.
Suuremmalla sylinterimäärällä se käy tietty helpommin.
Kun pysyy erossa näistä 200cdi-manuaaleista, niin varmaankaan ei voimansiirtoon tarvi päivityksiä ostaa.
"Kiva" aihio voisi olla vaikka tuollainen "Joskami"- tyylinen CLK 270cdi.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5