190 vm. 89 kaasarimalli ei kulje / vedä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
DB600
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 18.01.2004 16:33

190 vm. 89 kaasarimalli ei kulje / vedä

Viesti Kirjoittaja DB600 »

Isäpapan 260tkm ajetussa 190 vm. 89 katalysaattorilla varustetussa kaasarimallissa on kulkupuoli kateissa. Menohalut eivät papparaisen mukaan kadonneet aivan yht äkkiä, muttei osannut kyllä sanoa menikö kuukaudessa vai missä ajassa. Nyt autolla ei pääse kuitenkaan enää kuin 90km/h ja tuonkin nopeuden saavuttaa erittäin hitaasti, eli auto ei vedä nimeksikään.

Kone käynnistyy hyvin sekä kylmänä että lämpimänä ja se käy tasaisesti. Kierroksia ei saa paikallaan kierrätettynä punaselle millään, tais nousta 5000 rpm asti, vai olikohan allekin. Paineet sylintereissä oli 7,5 - 9,5. Tulppien, jakajankannen, ilmanputsarin eikä pyörijän vaihto ole auttanut mitään.

Kattelin haulla vanhoja topikkeja, mutta mitään vastaavaa ei tullut vastaan. JOs tuo on Pierpurgilla, niin öljyt voisin tsekata ja jos joku osaisi sanoa mikä osa kuvassa http://www.ruddies.business.t-online.de/v2eevw.htm on se kuuluisa kalvo, joka voi hajota.

Osaisiko joku sanoa alla olevasta kuvasta, että voisiko olla semmonen vika, että toinen kaasarin kurkuista (keltainen nuoli) ei aukea? Vihreän nuolen osoittama kikkare ilmeisesti avaa tuota läppää, mutta missä kaikissa tilanteissa tuon kurkun pitäisi aueta? En saanut kurkkua auki vaikka kierrätin konetta paikallaan kuinka. Voiko tuon vihreän nuolen osoittaman osan toimintaa testata jotenkin?

Kuva

Sitten kiinnostaisi semmottinen, että miten sen ilmanputsarin sisällä olevan läpän, joka ohjaa ilmaa pakosarjalta tai auton edestä, pitäisi toimia? Toimiiko systeemi pelkällä ajoviiman paineella, kun läpälle ei mene mitään ohjausta mistään? Ihmetyttää vain se, että silloin kun läppää painaa väkisin auki, niin se musta muovitanko putoaa tuon punaisen nuolen osoittaman messinkiosan sisältä pois??? Pitäiskö tuon messinkiosan sisällä olla joku liikkuva osa, joka myötäilisi muovitangon liikkeitä?

Kuva

Kuinka todennäköistä on, että katalysaattori tai äänenvaimentajat on tukossa? Voikohan pakokaasujen virtausta testauttaa jossain liikkeessä, ettei tarttis repiä putkea palasiksi vain testausta varten?
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Re: 190 vm. 89 kaasarimalli ei kulje / vedä

Viesti Kirjoittaja sundiz »

DB600 kirjoitti:JOs tuo on Pierpurgilla, niin öljyt voisin tsekata ja jos joku osaisi sanoa mikä osa kuvassa http://www.ruddies.business.t-online.de/v2eevw.htm on se kuuluisa kalvo, joka voi hajota.
Pierburgissa ei niitä öjyjä ole. Öljyt on strömberin kaasuttimessa. Se hajoava kalvo on se kumiliitin, jolla kaasuttaja tulee kiinni imusarjaan. Sitä ei mielestäny tuossa kuvassa näy. Voin toki olla väärässä.
DB600 kirjoitti:
...mutta missä kaikissa tilanteissa tuon kurkun pitäisi aueta? En saanut kurkkua auki vaikka kierrätin konetta paikallaan kuinka. Voiko tuon vihreän nuolen osoittaman osan toimintaa testata jotenkin?
Tämä suoraan pierburgin kaasuttimen korjaamokäsikirjasta: "Vipumekanismi on suunniteltu siten, että 2. vaihe avautuu progressiivisesti vasta kun 1. vaiheen kaasuläppä on 2/3 auki. Kun 1. vaiheen kaasuläppä sulkeutuu, sulkeutuu samalla pakko-ohjattuna 2. vaiheen kaasuläppä mekaanisesti vivun välityksellä."

Eli tuon mustan "kellon" (toisen kaasuläpän ohjaimen) alapuolella on vivusto jossa on tuo pakko-ohjaus. Sitä vivustoa voisi koittaa ainakin rasvata ja koettaa että liikkuuko se yleensäkkään. Ettei olisi tuo pakko-ohjaus vaan jumittanut.
DB600 kirjoitti: Sitten kiinnostaisi semmottinen, että miten sen ilmanputsarin sisällä olevan läpän, joka ohjaa ilmaa pakosarjalta tai auton edestä, pitäisi toimia?
Siellä on sellainen pieni murkula (kun purkaa tuon säädin mekaniikan atomeiksi), joka ohjaa tuota läppää lämpötilan mukaan. Eli siinä pienessä mötikässä oleva tanko työntyy ulos tai menee sisään lämpötilan vaikutuksesta. Ja vivusto on kiinni siinä mötikässä, jolloin tuo läppä liikkuu vallitsevan lämpötilan mukaan ja ohjaa näin ilmaa joko suoraan ulkoa tai sitten pakosarjan kautta tai jossain suhteessa siltä väliltä.
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Märsa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 18.11.2007 22:46
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Märsa »

Pakopuolelta ahdistaa.
DB600
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 18.01.2004 16:33

Viesti Kirjoittaja DB600 »

Kiitoksia paljon jeesistä!

Kokeilin jo aikaisemmin sitä kaasarin ja imusarjan välistä kumilurtsaa heilutella ja siellä näkyi halkeamaa, muttei selvää repeämää. Koitin moottori käynnissä ruikkia CRC:tä siihen lurtsan ulkopuolelle, mutta koneen kierrokset eivät nousseet, joten se lurtsa taitaa olla kuitenkin ehjä.

Tuo musta kello ei liiku mun mielestä ollenkaan vaikka eka läppä olisi missä asennossa, eli koneessa mitkä kierrokset tahansa. Tuohon kelloon tulee kaasarin sisältä letku, elikkä ilmeisesti koko "ohjaus" tulee jotenkin kaasarin sisältä. Kellosta tulee ulos tappi minkä päässä on pikku nivel ja tuo nivel on yhteydessä siihen tokaa läppää kääntävään akseliin. Akseli liikkuu käsin kääntämällä notkeasti ja kun sitä kääntää, pukkaa putki lisää soppaa kaasariin, joten vain tuo kellon toiminta on kateissa. Pitänee purkaa tuo kello irti ja puhaltamalla/imemällä testata jos se toisen pään tappi ei vaikka liikkuiskaan, eli kellosta olisi kalvo hajonnut.

Pakoputken katkominen on Märsan vinkistä sen jälkeen vuorossa...
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Voi olla vaikeaa saada se toinen kurkku aukeamaan, kun koneessa ei ole rasitusta, ts ei paikallaan polkiessa aukeakaan.

Tulipa mieleen juttu kaverista, joka ihmetteli, kun ei letukka liiku mihinkään.
Kävi tyhjäkäyntiä hyvin, mutta kaasua painaessa ei oikein tapahtunut mitään, röpötystä tai jotain.
Oli nokat kuluneet.
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Tietysti tulee mieleen myös, että riittääkö aine, eli onko bensapumppu varmasti iskussa?
Sinänsä oireet kuulostavat erinomaisen sopivilta kaasarin kalvon hajoamiseen :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
robbe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Su 24.06.2007 22:29

Viesti Kirjoittaja robbe »

sanoisin että katalysaattori tukossa,itellä oli samanlaiset oireet joskus.
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Tuon remonttikirjasen mukaan ohjeena on 2. vaiheen kytkeytymättömyydelle: 2. Vaiheen kytkeminen tarkastetaan, tarvittaessa kalvorasia uusitaan.

Eli ei mitään erikoisohjeita ole että miten tuo pitäisi tarkastaa... Jotenkin vaan sellainen tunne että uusi kalvorasia maksaa hunajata. Toivottavasti vika löytyy ja on halpaa korjata.
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

robbe kirjoitti:sanoisin että katalysaattori tukossa,itellä oli samanlaiset oireet joskus.
Samma här kerran. Ei tosin MB:ssa, vaan citikassa. Katin jälkeinen pönttö aivan tukoissa, kun katti mennyt tuhannen päreiksi.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Itsekin olen miettinyt että onko tuolla omassa putkistossa vähän ahdasta. Tehdas ilmottaa että tuolla vehkeleellä pitäisi 0-100km/h sujua n.13 sekunnissa. Muutamia kertoja on tullut koetttaa tuota, mutta aina on mennyt 20s pahemmalle puolelle. Enkä usko että 3 kalupakkia nyt niin paljon siellä kontissa painaa että meno niistä kärsisi. Tai sitten on aikojen saatossa saksalaiset orit lähteneet pellin alta autuammille laitumille...

Sytkä ja bensapuoli pelaa kyllä ihan moitteetta ja konekin on ammattimiesten mukaan hyvässä kunnossa. Tuntuu vaan että auton pitäisi kiihtyä kovempaa, tai sitten olisi aika vaihtaa tehokkaampaan malliin... Mutte kyllä tuolla ilosesti moottoritienopeuksiakin päästelee. Ei ainakaan niin paljoa ahista... Taitaa olla "vika" vaan kuskin korvien välissä :roll:
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Vastaa Viestiin