MB C 200 cdi A 202 hiukka lisää poweria.

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
jjruutiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
Paikkakunta: JURVA
Viesti:

MB C 200 cdi A 202 hiukka lisää poweria.

Viesti Kirjoittaja jjruutiainen »

Olisi tarvetta nostaa kevyesti tehoa koska meinaa jäädä jalkoihin.
Minkälaista ahdinta suosittelette , ilmeisesti siihen menisi 270-320 ahtimet mutta tuossa ei ole muuttuva siipistä suutin rengasta . Itselläni olisi Garrettin to 03-04 ahdin ylimääräinen kylläkin bensa autosta onko mahdollista käyttää sitä .
Coolerin kannattaa vissiin vaihtaa paremmin virtaavaan .

Tällä hetkellä autossa on niin sanottu huijaus boxi, sillä tuli vähän lisää mutta ajattelin kuitenkin ahtimen vaihdon jälkeen jotain ohjelman muutosta / lastua, pitäisi kuitenkin saada myös kulutusta alemmas kun tällähetkellä ei meinaa alle 9 päästä (tippui jo boxilla 1L) .

Katsoin tuolta Ebaystä ahtimia ja coolereita osa oli ihan kohtalaisissa hinnoissa.

:) Olen kyllä lukenut muitten juttuja mutta sellainen perus satsi helpolla olisi mieleen.
Viimeksi muokannut jjruutiainen, La 29.11.2008 20:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Avatar
DarkDivine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Ti 23.05.2006 13:06
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja DarkDivine »

onko missään sellasta lastua mikä nostais myös ruiskutus paineita ja myös ahtopainetta?
Murisee
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Railpaineen kehoittaisin jättämään rauhaan.
Siinä pääsee vaan helpolla ja halvalla suurempien moottorivaurioiden pariin.
Tehon takia sitä ei tarvi nostaa.

Onko auto man vai aut. ?

Manuaalin kanssa pääsee kaikin puolin halvimmalla, kun jatkaa edelleen hukkaportillisella ahtimella.
Ei tarvi niin paljoa kykimeen ja vauhtipyörään sijoittaa.
Sopivaa ahdinta voit kysyä vaikkapa Fin-turbolta, tai "Turbo-eemeliltä".

Automaattiin voi laittaa muuttuvasiipisen.
270cdi,n-ok, 320cdi,n-hyvä.
Karala laittaa sille ahtimelle ohjauksen kyllä.
Sillä taisi olla yksi satsi suuttimiakin, ne tarvitaan.
AMG,tä täysin vastaaviksi ne tekee myös Rengaspalvelu Karjalainen, Kajaanissa.

HYVÄ cooleri.
Korkeapainepumppuun isot elementit, tai suurempi pumppu.
Vakiopakoputki riittäää tyhjennettynä.

Tehoa pitäisi tulla ahtimesta riippuen 200-220hv.

Riittävän suurella ahtimella ja Bosion AMG - power+, kärjillä -> ~250hv.
Tarvii jo suuremman pakoputkiston ja osien nysväämistä oikeasti kohdilleen ja toimiviksi.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
jjruutiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
Paikkakunta: JURVA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jjruutiainen »

Niin automaattihan tuo on , minä olen käsittänyt että tuo ahdin ja cooleri ovat ensimmäisenä ahistamassa joten jos ajatus jää tuonne 150-180hv niin onko pakko ryhtyä vaihtamaan pumppua ja suuttimia tai onko oikeastaan kannattavaa vaihtaa MITÄ??? .

Millaisella pudjetilla mennään jos lähtee tuohon ahdin , cooleri, pumppu, suutin ja ohjelmamuutokseen.

Tuossa lähistöllä tekee Kosonen auto sport ohjelman muutoksia joten ajattelin kysäistä siltä, onko jollain siitä enemmän tietoa.
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Avatar
DarkDivine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Ti 23.05.2006 13:06
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja DarkDivine »

veikkaisin yli 5tonnin
Murisee
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Näyttäisi, että ihan vakioahdinta pikkuisen enemmän kiusaamalla 150 yli pääsee.
Pikkuisen suuremmalla ahtimella ja coolerilla ehken 10-15 lisää.
Silloin voi ruiskutusta vielä vähän lisää jatkaa.

Kaiken tavaran hinnan kyllä netistä löytää.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5497
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Ajattelin käyttää samaa aihetta kun autokin on samanlainen. Eli tehoa pitäisi saada lisää :!:

Lähtökohtana on digituunattu s202 automaatti. Joka alkaa pikkuhiljaa tuntua laiskalta. 150hp/360nm pitäisi olla tällä hetkellä. Noita tuikun "lyhyitä" kirjoituksia on tullut selailtua läpi, ja ajattelin että järkevin tapa aloittaa olisi laittaa kunnollinen cooleri. Ei kovin kalliita ja siitä on aina hyötyä.

Heti tämän jälkeen ismompi turbo. Pakolämmöt näyttää olevan niin korkella että ei tartte olla kaasu edes pohjassa niin 2km päästä on turbo ja pakosarja punahehkuisena. 300 turbodieselin kkk-k14 olisi varmasti sopiva eikä tarvitsisi uudelleenohjemlmointia, mutta siinä on vissiin se symmetrinen kolmiolaippa kun näissä cdi:ssä on tuo epämääräisen muotoinen :?:

Mutta sitten noihin suuttimiin... Ei huvittaisi laittaa reipasta tonnia amg suuttimiin joten onko tuohon vinkkejä? Uudet kärjet tietenkin ja hiukan muokkausta niin on sama asia kuin amg... :roll: Toimiiko paremmat suuttimet tuon ohjelman kanssa?

Sitten semmoinen asia että saako karala ohjelman muokattua niin että väännöt ei nouse yli 400nm, mutta tehot olisi liki 200hp? Hukkaportti turbolla saisi varmaan tasaisesti nousevan väännön eikä hirveitä traktori luokan vääntöjä 2000 kierrokselle :roll:
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

S202 kirjoitti:Ajattelin käyttää samaa aihetta kun autokin on samanlainen...
No tervetuloa foorumille aluksi !

Coolerissa ei tosiaankaan mene raha hukkaan.
Siitä on hyvä aloittaa.
Käytännössä tehokin hiukan nousee, heti.
Ohjelma rajoittaa syöttöjä sen jälkeen, kun tuloilman lämpö ylittää 50 astetta, ja se se tekee vakiolla coolerilla tavattoman helposti.

Laipan teko, tai teettäminen on helppo juttu.
Aukon ei tarvi olla edes niin justiin, kunhan kynnys tulee niinpäin, että moottorista ahtimeen virtaa kunnolla.
Eli ahtimen laipan aukko voi olla vaikka minkä mallinen, kunhan on riittävän suuri.
Ei ole varmasti mikään ongelma.

Suuttimiin menee se oma rahansa.
Eikä siinä ole oikein vaihtoehtoa.
Nimittäin jos meinaa saada kunnolla toimivan moottorin, niin suuttimet, kunnolliset sellaiset on ensiarvoisen tärkeät.

Vakioilla suuttimilla ja suuremmalla ahtimella voisi periaatteessa päästä samoihin teholukuihin, kuin hiukan uudemmillakin, samanpaineisilla moottoreilla, eli sinne 170- tasolle.

Jos AMG suuttimet vaihdetaan, ohjelma ei sellaisenaan pelaa, vääntö nimittäin nousee kamalasti tuolla sinun ohjelmallasi, varmaan 450-500nm välille.
Ruiskutusaika voi olla liian pitkä siellä max tehon alueella.
Jos nyt jo ahdin lämpiää, niin suuttimien vaihdon jälkeen sillä on samoilla asetuksilla jo tosi kuuma. :lol:

Vääntöjä voi rajatakkin, kunhan muistaa sen, että yli kahdensadan tehoon pitää vääntöjä olla minimissään, eli ~4000rpm kohdalla jos on huippu, niin noin 400nm.
Käytännössä kahteensataan kyllä pääsee niin, että kolmessa tonnissa on noin 450nm, ja siitä se sitten pikkuisen laskee.
Sellaista vääntöä pitäisi sinunkin autosi laatikko kunnossa ollessaan helposti kestää.

Siittä vaan reippaasti auton kimppuun...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5497
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Ai että pakosarjan ja turbon laippojen väliin sovite pala? Pakoputken lähtökin pitäisi sitten varmaan muuttaa :roll: Pystyisikö, jos jostain saisi kohtuu halvalla vakioahtimen niin siihen muokkaamaan suurempaa pakopesää vai meneekö turhan kalliiksi? Tuo 270cdi:n turbo vissiin käy melkein suoraan?

Ja ne suuttimet :? Mitä maksaa vakiosuuttimien muokkaus? Entä amg:t?
Minkähänlaisella tasolla tehot on jos vaihdan aluksi tuon coolerin ja jos jostain saisi paremman turbon?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Välilaippa voisi olla paksuudeltaan vaikkapa luokkaa 15mm.
Pakoputken lähtöä joutuu uudella ahtimella sitten kuiteskin pikkuisen muuttamaan.
Eiköhän tuonvertainen poikkeama vakiosta onnistu myös.

270cdi,n ahdin käy pakosarjaan suoraan, kiinnitys on identtinen.
Sitten jos vielä vaikka purkaamolta hakee sen ahtimen ja ilmanputsarin välisen putken, tai koko mysteerin, niin on varmasti alkuperäisen näköinen.
Tai sitten suurempi hukkaporttiahdin, siinä olisi sellainen plussa kyllä, että ei tarvi sen takia ohjelmanmuutosta, kun sulla on nyt varmaankin jo sen verran syöttöjä ohjelmassa, että pikkuisen suurempikin heräilee.
Suuremmilla suuttimilla sitten kyllä saa varmaan heräämään.

Coolerilla ja (hukkaportti)ahtimella olisi siis hyvä aloittaa.
Ahtimista tietää nyt ainaskin "turbo eemeli", tai Finnturbo, on niitä muitakin pajoja, nämä nyt tulee tässä vaan mieleen.
Tällä tavoin toteutettuna, "alussa" ei tarvitsisi ohjelmaa muuttaa vielä.


Sitten suuttimista.
Hinnat joudut itse kysymään.
Rengaspalvelu Karjalainen Kajaanissa tekee muutostöitä, muita en tiedä.
AMG,tä vastaavat suuttimet voi heti heittää paikoilleen ja lähteä ajelemaan.
Savua toki tulee, mutta toimivat täysin heti.
AMG-power+,t vaatii ehdottomasti ohjelmanmuokkauksen, muutos on niin suuri, eikä ne pelaa ollenkaan ohjelmalla jossa on jo valmiiksi lisätty syöttöjä.

Jostain syystä nuissa ensimmäisen polven, cdi,ssä on ruiskutusaika pikkuisen pidempi.
En tiedä, onko suuttimet vähän pienemmät, vaiko suuttimen rungot pikkuisen hitaammat.
Kuitenkin, jos varman päälle haluaa pelata, niin vaikka ebay,stä muutamalla kympillä ensin hiukan uudemmat rungot, joihin muutosta sitten tehdään.
Ulkomitoiltaan nämä OM611, 612, 613, 646, 647 ja 648 - suuttimet on yhteneväiset.

Jos tuo ilmoitettu vääntö sinun autossasi pitää paikkaansa ja miksei pitäisi, niin ruiskutusta on varmaan lailtettu jotain 85millin luokkaa.

Silloin ilman ohjelmanmuokkausta AMG,llä vääntö nousisi hyvin lähelle 500nm.
Ja teho yli kahdensadan.
Lisää ahtoja voisi laittaa bleedamalla, niin pääsisi ainaskin kokeilemaan.
Sitä en tiedä, riittääkö korkeapainepumpun tuotto tuossa mihin asti.

Vakio ohjelmalla tilanne olisi paljon helpompi.
Suuttimet ja koko auto mahtaisi toimia aika kivasti jo pelkästään ahdin-cooleri-suuttimet- bleedaus paketillakin.

Vakiosuuttista ja mahdollisista tehoista mulla ei ole sen varmempaa tietoa, ruolla ylempänä olen arvuutellut asiaa.



Sitten vielä jos vähän teoriaakin.
Vakiosuuttimen huonous on siinä, että kun halutaan lisää syöttöjä, niin ruiskutusakaa täytyy jatkaa, ja tämä lisää ahtimen lämpökuormaa koko ajan.
Sitten sellainen juttu näissä mesen moottoreissa, että jos max teho halutaan sinne neljän tonnin paremmalle puolelle, niin koko ruiskutustapahtuman pitäisi olla alle 2ms.
Siis ruiskutus + puolet suuttimen toiminta-ajasta.
Tästä pidempi ruiskutus tuotaa vaan ja ainoastaan savua ja lämpöä pakosarjaan.

Coolerista ja suuremmasta ahtimesta on käytännössä sellainen etu, että kun moottoriin saatavan ilman massa kasvaa ja se on viileämpää, niin moottorista vapautuvat kuumat pakokaasut saadaan sitoutumaan massaltaa suurempaan ilman määrään ja ne sillätavoin viilentyvät.
Tämä tietty mahdollistaa sen ruiskutuksen pidentämisen ja toiminnan paranemisen pidemmilläkin ruiskutusajoilla, vieläpä niin, että ahdin ei siis sula.
Eli, tehoa voi myös käyttää.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5497
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Alkaa olla aika selvää... Paska homma vaan että kun on tuo 550€ ohjelma niin nyt jos laitan suuttimiin, turboon ja cooleriin pari toiminta tonnia niin se on aika hyödyton siinä vaiheessa. Toisaalta, ei huvittaisia tälläaiseen paljon ajettuun romuun kovin hiveästi laittaa eli isompi turbo ja cooleri pelkästään toisivat varmaan jo mukavan lisätehon? Savua tulee aika paljon kun polkee niin luulisi isomman turbonkin heräävän.

Toisaalta, aamuja jäljellä 11kpl väärästä päästä :evil: joten autolle ei kovin ole käyttöä ainakaan puoleen vuoteen joten :roll:

Mutta tuo turbo ja cooleri on kovasti harkinnan alla, ne suuttimet saa varmaan jäädä...
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Ihan ensin ota se huijaus boxsi pois vältyt ongelmilta jos jostain ihmeen syystä haluaa railipaineita nostella se kannatta tehdä ennemin ohjelmasta saa lisätyyn sinne missä siitä on edes vähän hyötyä ei koko alueelle,tullut jokunen ohjelma naputeltuun uusiks W202automaatiinkin
jamo78
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Ti 03.04.2007 11:11
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja jamo78 »

tuikku kirjoitti:.
Näyttäisi, että ihan vakioahdinta pikkuisen enemmän kiusaamalla 150 yli pääsee.
Pikkuisen suuremmalla ahtimella ja coolerilla ehken 10-15 lisää.
Silloin voi ruiskutusta vielä vähän lisää jatkaa.

Kaiken tavaran hinnan kyllä netistä löytää.
Mites pystyykö tollasesta -00 200cdi koneesta nostaa ahtoja koti konstein?
Ruuvaamalla hukkaporttia?
Vai meneekö auto vikatilaan liiallisista ahtopaineesta?
Saishan sillä pari heppaa lisää kun maltilla nostaa!
MB 300TDT 24v -93
mustang ht -66
mustang ht -68
crown pick-up -70
taunus coupe -75
escort -70
sierra 2,9 24v -90
Siinäpä nykyset käyttis ja harraste pelit!
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

paineen nosto

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Mites pystyykö tollasesta -00 200cdi koneesta nostaa ahtoja koti konstein?
Ruuvaamalla hukkaporttia?
Vai meneekö auto vikatilaan liiallisista ahtopaineesta?
Saishan sillä pari heppaa lisää kun maltilla nostaa![/quote]

Mitä meinaat koti konsteilla ohjelman muokkaus on ainakin mulle koti sohvalla kotikonsti,varsinaista hukka porttia ei säätyvä siipisisää(VNT)ahtimisa ole jos taas sellanen ahdin missä portti aina voi koitta(muistaakseni 200cdi koneisa ei vakiona ole),paineen nosto onistuu periateesa antureita huijaamalla(muistaakseni antureiden välitämän tiedon välillä ei sallita ero olenkaan tai vikatila)helpoin konsti on muokata kartta
jamo78
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Ti 03.04.2007 11:11
Paikkakunta: iisalmi

Re: paineen nosto

Viesti Kirjoittaja jamo78 »

CDI203 kirjoitti:
Mitä meinaat koti konsteilla ohjelman muokkaus on ainakin mulle koti sohvalla kotikonsti,varsinaista hukka porttia ei säätyvä siipisisää(VNT)ahtimisa ole jos taas sellanen ahdin missä portti aina voi koitta(muistaakseni 200cdi koneisa ei vakiona ole),paineen nosto onistuu periateesa antureita huijaamalla(muistaakseni antureiden välitämän tiedon välillä ei sallita ero olenkaan tai vikatila)helpoin konsti on muokata kartta
Kyllä tuossa mun vm-00 W202 200cdi on perinteisellä hukkaportilla oleva turbo!
Pystyykö ahtoja nostamaan ilman että menee vikatilaan yms...?
MB 300TDT 24v -93
mustang ht -66
mustang ht -68
crown pick-up -70
taunus coupe -75
escort -70
sierra 2,9 24v -90
Siinäpä nykyset käyttis ja harraste pelit!
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: paineen nosto

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jamo78 kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
Mitä meinaat koti konsteilla ohjelman muokkaus on ainakin mulle koti sohvalla kotikonsti,varsinaista hukka porttia ei säätyvä siipisisää(VNT)ahtimisa ole jos taas sellanen ahdin missä portti aina voi koitta(muistaakseni 200cdi koneisa ei vakiona ole),paineen nosto onistuu periateesa antureita huijaamalla(muistaakseni antureiden välitämän tiedon välillä ei sallita ero olenkaan tai vikatila)helpoin konsti on muokata kartta
Kyllä tuossa mun vm-00 W202 200cdi on perinteisellä hukkaportilla oleva turbo!
Pystyykö ahtoja nostamaan ilman että menee vikatilaan yms...?
niin kun sanottu muistaakseni(just tein ohjelman yhteen W202 200cdi vm99 oli pellin alla vnt)
jollain paine kytkin,rele,potika systtemillä vois onistua anturin huijaus sitten vaan portin tankoa lyhentämään vaikka vääntämällä ja voihan sitä pikkasen kokeilla ilman huijaustakin voi tuurilla sietää pikku korotuksen
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

jamo78 kirjoitti:Mites pystyykö tollasesta -00 200cdi koneesta nostaa ahtoja koti konstein?
Ruuvaamalla hukkaporttia?
Vai meneekö auto vikatilaan liiallisista ahtopaineesta?
Saishan sillä pari heppaa lisää kun maltilla nostaa!
Pystyyhän sitä ahtoa nostamaan, mutta mutta, kun siitä ei sinällään ole mitään hyötyä. Dieselissä tarvitaan syöttöä lisää tehon nostoon ja suurempaa ilmaa tämän jälkeen palotapahtuman tehostamiseen (lue savun poistoon)
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Vastaa Viestiin