Eli kiikarissa on siis W140 sarjan laite, perinteisen sedanin lisäksi myös coupe tulee kyseeseen koska pääasiassa liikun yksin. Sedan olisi ehkä mieluisampi, niin pääsisi koko perheen voimin edustavasti liikkumaan myös. Jälkikasvu tosin viihtyisi vielä ainakin seuraavat kymmenen vuotta siellä CL:n takapenkilläkin, eli siinä mielessä ihan sama. Nettiä olen kahlannut sen verran, että jotain kuvaa mallista olen jo saanut. Aiempia ketjuja olen selaillut, mutta haluaisin vielä pari kysymystä esittää ja toivon mukaan saada niitä uusimpia tuntemuksia; vanhimmilla ketjuilla kun on jo ikää useampi vuosi!
Tänään istuin ensimmäisen kerran ässän rattiin, kyseessä oli 3,5 litran dieselillä varustettu malli. Meno oli makuuni kauniisti sanoen turhan laiskaa, eli isompi kone olisi varmaan tarpeen. Muutoin auto vaikutti erittäin hyvältä, erityisesti "ominaisuuksien" puute pisti silmään - kaikki varusteet siis toimivat!
Ja kysymyksiin:
1) Onko dieseleitä mahdollista piristää kohtuuhelposti ja kohtuukustannuksin? Mielestäni etenkin 3,5l kone on iskutilavuuteen nähden todella alatehoinen, ja luulisi "virivaraa" olevan. Lastuja en löytänyt kuin uudempiin CDI myllyihin. Toisaalta onko tehonlisäyksessä järkeä, jos koneen alakerta on sen heikko kohta? Onko edessä vain konerikko?
Diesel olisi periaatteessa mieluinen kone, koska tällöin voisin ottaa auton päivittäiseen ajoon.
2) Onko V12 pata täysin järjetön valinta? (Periaatteessa suosin aina mallisarjan suurinta konetta, koska tehoahan ei voi olla liikaa

Kone on ilmeisesti varsin luotettava, eikä perusylläpitoon mene mahdottomia summia, vai meneekö? Jakopää taisi olla ketjulla, eli siinä mielessä huoleton kone. Kuinka pitkään pata kestää, eikai 250000 ajettu auto vielä ole edes elinkaaren puolivälissä jos siitä pitää huolta?
3) Yleensäkin auto taitaa olla varsin luotettava? Käytännössä kaikissa nettiauton ässissä luvataan kaikkien sähköherkkujen toimivan, mutta kuinka usein niitä hajoaa ja kuinka kallista on korjaaminen? Onko kyseessä aina parin päivän rupeama, vai onko vikojen paikallistaminen helppoa?
4) Onkos ruoste näissä ongelma? Olen antanut itseni ymmärtää, että tämä on niitä viimeisiä mersuja joka ei helposti ruostu?
5) Kuinka usein alustan osaa joutuu uusimaan? Käsittääkseni tukivarret ym. ovat "alamittaisia" ja niitä kuluu varsin taajaan, toki ajotyyli vaikuttaa asiaan.
6) Lopuksi kuulisin vielä toteutuneita ylläpitokuluja. Itsellä ei ole tällä hetkellä hirveästi mahdollisuuksia (tai edes osaamista) ropata autoa, joten kaatuuko homma jo siihen? Kuinka usein pajalla pitää käydä, ja kuinka hyvin malli tunnetaan muualla kuin veholassa? Löytyykö esim. Etelä-Suomesta kuinka runsaasti "kyläseppiä" joilta homma onnistuu kohtuuhintaan?
Huoltobudjetti saisi olla maksimissaan pari tonnia per vuosi (keskimäärin), muutoin alkaa kipuraja tulla vastaan; meneekö ennemmin alle kuin yli?
7) Lopuksi saa tietysti sanoa miksi pitäisi valita jokin muu kone kuin pikkudiesel tai V12... tai ehkä oikeastaan kaipaan mieluummin rohkaisua miksi hankkia juurikin se V12!

Viimeisenä voisi vielä mainita, että missään nimessä en ole järkevää autoa ostamassa. Pienempää (=järkevämpää) mersua en aio harkita. Polttoaineen kulutuksella ei oikeasti ole mitään merkitystä, joten se ei esim. V12 hankintaa kaada. Tärkeintä on pitää ne pakolliset ajot lähempänä nautiskelua kuin pakkopullaa...